Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu
Pendeltågstrafiken 2020 innehåller en annan eftertraktad förändring. På Mälarbanan och Södertäljebanan förlängs kvartstrafiken från stan med en halvtimme alla dagar. Detta innebär att kvartstrafiken förlängs fram till sista tåget på vardagar. Detta är en stor förbättring eftersom det är ologiskt med en halvtimmeslucka efter det nästa sista tåget. Ostkustbanan och Nynäsbanan har redan sedan tidigare kvartstrafik fram till sista tåget på vardagar. Nu återstår det att förlänga kvartstrafiken på helger. Blå linjen har kvartstrafik ända till klockan 2. Det finns ingen anledning att pendeltågen ska vara sämre sett till underlaget.
Det finns dock ett stort behov av att anpassa nattbussarnas avgångstider. Första tåget från Södertälje går 4:36 på vardagar. Sista bussen går 4:28. Bussen hinner inte ens komma till Gullmarsplan innan tåget kommer till City. Hela tidtabellen behöver ses över!
Det finns dock ett stort behov av att anpassa nattbussarnas avgångstider. Första tåget från Södertälje går 4:36 på vardagar. Sista bussen går 4:28. Bussen hinner inte ens komma till Gullmarsplan innan tåget kommer till City. Hela tidtabellen behöver ses över!
Skulle natttrafiken stå för 2% av resandet i SL-trafiken? Tillåt mej att betvivla den uppgiften!Enceladus skrev:Det är möjligt att nattrafiken står för 2 procent av det totala resandet, men det är inte samma sak som att 2 procent av resenärerna använder nattrafiken. De flesta behöver åka på natten någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.TKO skrev:Jag har ett svagt minne av att jag sett siffror på att 98% av de boende i stockholmsregionen aldrig åker med SL:s natttrafik... jag har tyvärr glömt var. Kan detta stämma?
Oavsett om du mäter antalet resenärer eller kostnaden per resenär så är nattrafik mer lönsam än pendelbåtstrafik, och den senare vill ju våra politiker satsa på.
Tillägg: Det finns faktiskt en kvarleva från den gamla goda tiden då pendeltågen gick efter klockan 1. Linjerna 716 och 718 har fortfarande avgångar från Tumba klockan 1:30 på vardagar trots att det inte längre kommer ett tåg klockan 1:24. Annars har linje 796 samma trafikuppgift.
Och den undersökning jag har ett vagt minne av handlade just om hur stor andel av befolkningen som någon gång använder SL:s nattrafik, inte om resandet i sej. Men jag får väl försöka hitta de riktiga siffrorna!
(Sen kan vi ju diskutera vad som är "nattrafik". Jag anser att den trafik som bedrivs med pendeltåg idag och i tunnelbanan nätter mot måndag-fredag inte är natttrafik, men det kan ju finnas andra defintioner!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Utan någon källa faller ditt påstående på sin egen orimlighet. Det finns siffror för andra städer, t.ex. Köpenhamn (se tidigare inlägg). Nattrafiken står för betydligt mer än 2 procent av det totala resandet på helger, men mindre på vardagar.TKO skrev:Skulle natttrafiken stå för 2% av resandet i SL-trafiken? Tillåt mej att betvivla den uppgiften!
Och den undersökning jag har ett vagt minne av handlade just om hur stor andel av befolkningen som någon gång använder SL:s nattrafik, inte om resandet i sej. Men jag får väl försöka hitta de riktiga siffrorna!
(Sen kan vi ju diskutera vad som är "nattrafik". Jag anser att den trafik som bedrivs med pendeltåg idag och i tunnelbanan nätter mot måndag-fredag inte är natttrafik, men det kan ju finnas andra defintioner!)
I och för sig har nattrafiken i Köpenhamn högre standard än i Stockholm, vilket förstås påverkar resandet. Men med samma ambitionsnivå som i Köpenhamn hade nog Stockholm haft samma siffror.
Tunnelbanan har ett trafikdygn som är nästan en timme längre än pendeltågens. Menar du att natten börjar olika tidigt i olika delar av trafiken?
2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
Positivt är att vändtiden i Uppsala ökar från 18 till 22 minuter. Såvida det inte ger upphov till ökad konflikt mellan ankommande och avgående tåg i Uppsala.
Positivt är att vändtiden i Uppsala ökar från 18 till 22 minuter. Såvida det inte ger upphov till ökad konflikt mellan ankommande och avgående tåg i Uppsala.
Om ett par år ska Mälartåg köra 22 dubbelturer per vardag mellan Eskilstuna och Uppsala via Arlanda. Samtidigt anger planeringsramverket att "tågtrafik ska säkerställas i relationen Uppsala – Knivsta – Märsta". Då blir väl SJ tvungen att avveckla eller åtminstone reducera direkttågstrafiken? I och för sig kan pendeltåg få den trafikuppgiften. Se vidare tråden "Linje 45 mellan Nynäshamn och Uppsala".duga skrev:2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
Personligen anser jag att tågtrafiken från Nyköping och Katrineholm också borde vara genomgående. Då skulle SJ:s vändande trafik inte behövas över huvud taget. Se vidare tråden "Mälartåg etapp 2".
Ser ingen nackdel i att resenärerna sprids ut över flera tåg. Anledningen att SL-tågen går enda till Uppsala har nog aldrig främst varit för att folk ska åka Stockholm C/Stockholm City - Uppsala utan att resenärer till norra Stockholm ska få direkttåg till7från Uppsala.duga skrev:2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
I många reserelationer är restidsvinsten med SJ inte tillräcklig för att motivera prisskillnaden. Bytet mellan pendeltåg och regionaltåg är så tidskrävande att det sällan lönar sig, inte ens om priset hade varit detsamma.BSB101 skrev:Ser ingen nackdel i att resenärerna sprids ut över flera tåg. Anledningen att SL-tågen går enda till Uppsala har nog aldrig främst varit för att folk ska åka Stockholm C/Stockholm City - Uppsala utan att resenärer till norra Stockholm ska få direkttåg till7från Uppsala.duga skrev:2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
Jag kan inte se att uppgifterna om natttrafiken i Köpenhamn är verifierade med någon källa...Enceladus skrev:Utan någon källa faller ditt påstående på sin egen orimlighet. Det finns siffror för andra städer, t.ex. Köpenhamn (se tidigare inlägg). Nattrafiken står för betydligt mer än 2 procent av det totala resandet på helger, men mindre på vardagar.TKO skrev:Skulle natttrafiken stå för 2% av resandet i SL-trafiken? Tillåt mej att betvivla den uppgiften!
I och för sig har nattrafiken i Köpenhamn högre standard än i Stockholm, vilket förstås påverkar resandet. Men med samma ambitionsnivå som i Köpenhamn hade nog Stockholm haft samma siffror.
Tunnelbanan har ett trafikdygn som är nästan en timme längre än pendeltågens. Menar du att natten börjar olika tidigt i olika delar av trafiken?
Sen är det viktiga inte om det är 97 eller 98 % av befolkningen som aldrig använder SL:s natttrafik - utan att den är en angelägenhet för ett litet fåtal. Jag ser gärna att samhällsstödet till denna trafik upphör eller i varje fall minskas!
/TKO
Nu upprepar du samma misstag igen. Har du läst igenom tidigare inlägg?TKO skrev:Sen är det viktiga inte om det är 97 eller 98 % av befolkningen som aldrig använder SL:s natttrafik - utan att den är en angelägenhet för ett litet fåtal. Jag ser gärna att samhällsstödet till denna trafik upphör eller i varje fall minskas!
Enceladus skrev:Det är möjligt att nattrafiken står för 2 procent av det totala resandet, men det är inte samma sak som att 2 procent av resenärerna använder nattrafiken. De flesta behöver åka på natten någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.
Trafiken mellan klockan 10 och 11 står också för en liten del av det totala resandet, kanske ännu mindre än nattrafiken på helger. Likväl behöver de flesta åka mellan klockan 10 och 11 någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.Lars_L skrev:Som Enceladus är inne på så är det snarare en procentsiffra - del av resandet.

Med all sannolikhet har tunnelbanans nattrafik på helger fler resenärer än vad linje 160 har under en genomsnittlig vintervardag. Betyder det att linje 160 borde dras in eftersom "den är en angelägenhet för ett litet fåtal"? Vad anser du om det extremt generösa samhällsstödet till pendelbåtstrafiken?
Jag kan läsa INNANTILL!Enceladus skrev:Nu upprepar du samma misstag igen. Har du läst igenom tidigare inlägg?TKO skrev:Sen är det viktiga inte om det är 97 eller 98 % av befolkningen som aldrig använder SL:s natttrafik - utan att den är en angelägenhet för ett litet fåtal. Jag ser gärna att samhällsstödet till denna trafik upphör eller i varje fall minskas!
Enceladus skrev:Det är möjligt att nattrafiken står för 2 procent av det totala resandet, men det är inte samma sak som att 2 procent av resenärerna använder nattrafiken. De flesta behöver åka på natten någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.Trafiken mellan klockan 10 och 11 står också för en liten del av det totala resandet, kanske ännu mindre än nattrafiken på helger. Likväl behöver de flesta åka mellan klockan 10 och 11 någon gång om året och då är det bra att veta att den möjligheten finns.Lars_L skrev:Som Enceladus är inne på så är det snarare en procentsiffra - del av resandet.
Med all sannolikhet har tunnelbanans nattrafik på helger fler resenärer än vad linje 160 har under en genomsnittlig vintervardag. Betyder det att linje 160 borde dras in eftersom "den är en angelägenhet för ett litet fåtal"? Vad anser du om det extremt generösa samhällsstödet till pendelbåtstrafiken?
Så det är inget misstag utan jag hävdar att natttrafiken är av marginell betydelse för en förkrossande majoritet av stockholmarna. Och att det därför är lite löjligt att natttrafiken får ta så stort utrymme i annars intressanta diskussioner på detta forum. Men jag blir lite orolig när jag ser att skribenten "Enceladus" tror att det är fler resenärer under en natttrafikstimme än mellan t ex 10 och 11... jag skulle nästan rekommendera ett besök hos en optiker!
Men det kanske finns någon som har relevanta siffror för natttrafiken i Stockholm... och då menar jag inte overifierade uppgifter från Köpenhamn?
/TKO
De största bristerna i Stockholms kollektivtrafik finns objektivt sett i nattrafiken. Inte ens i rusningstrafiken uppgår restiden som ståplatsresenär till samma tid!TKO skrev:Så det är inget misstag utan jag hävdar att natttrafiken är av marginell betydelse för en förkrossande majoritet av stockholmarna. Och att det därför är lite löjligt att natttrafiken får ta så stort utrymme i annars intressanta diskussioner på detta forum.
Jag jämförde hela nattrafiken på helger med en mellantrafikstimme. För att vara på den säkra sidan valde jag den minst belastade timmen, nämligen den mellan klockan 10 och 11. I tråden "Funderingar kring underlag för turtäthet" återfinns följande tabell:TKO skrev:Men jag blir lite orolig när jag ser att skribenten "Enceladus" tror att det är fler resenärer under en natttrafikstimme än mellan t ex 10 och 11... jag skulle nästan rekommendera ett besök hos en optiker!
Enligt tabellen motsvaras en mellantrafikstimme av lite drygt två nattrafikstimmar på helger. Håller du med om den bedömningen?Lars_L skrev:Kod: Markera allt
turtäthet Nattrafik kvot lågtrafik mellantrafik högtrafik helg vardagar 1-1,5 180 120 60 1,5-2,5 120 60 60 2,5-8 60 30 15-30 8-17 30 15 10-15 60 17-30 20 15 6-7,5 30 30-47 15 10 3-5 20 47-80 10 6-7,5 2-3 15 60
Det håller jag med om, men nu kommer restiden mellan Solna (norra Stockholm) och Uppsala öka medan restiden mellan Solna och Stockholm minska. Tvärtom hade varit önskvärt.BSB101 skrev:Ser ingen nackdel i att resenärerna sprids ut över flera tåg. Anledningen att SL-tågen går enda till Uppsala har nog aldrig främst varit för att folk ska åka Stockholm C/Stockholm City - Uppsala utan att resenärer till norra Stockholm ska få direkttåg till7från Uppsala.duga skrev:2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
Uppsala - Ulriksdal: SL vinner.
Uppsala - Solna: adress i Solna avgör om SL eller SJ vinner.
Uppsala - Odenplan: SJ vinner.
Hänsyn endast tagen till restiden, ej kostnad eller antal byten.
Jag håller med om att tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala är dåligt upplagd. Detta beror till stor del på att regionaltågstrafiken i Mälardalen inte är integrerad med lokaltrafiken (till skillnad från Öresundstågen och Västtågen). Gemensam taxa, fler regionaltågsstationer och genomgående trafikering skulle lösa de flesta problem.duga skrev:Det håller jag med om, men nu kommer restiden mellan Solna (norra Stockholm) och Uppsala öka medan restiden mellan Solna och Stockholm minska. Tvärtom hade varit önskvärt.BSB101 skrev:Ser ingen nackdel i att resenärerna sprids ut över flera tåg. Anledningen att SL-tågen går enda till Uppsala har nog aldrig främst varit för att folk ska åka Stockholm C/Stockholm City - Uppsala utan att resenärer till norra Stockholm ska få direkttåg till7från Uppsala.duga skrev:2 minuter längre restid Uppsala - Solna, 1 minut längre Uppsala - City. Som om restiden inte redan var lång nog. Skip stop behöver snarast införas om man inte vill se en övergång av resenärer från SL till SJ / Movingo. Men det kanske är avsikten?
Uppsala - Ulriksdal: SL vinner.
Uppsala - Solna: adress i Solna avgör om SL eller SJ vinner.
Uppsala - Odenplan: SJ vinner.
Hänsyn endast tagen till restiden, ej kostnad eller antal byten.
Nu måste pendeltågen axla en del av regionaltågens egentliga trafikuppgifter. Om regionaltågstrafiken i Mälardalen inte avses förbättras kraftigt i samband med införandet av Mälartåg så borde det införas snabbtåg till Uppsala. Mjölktågen har lite annorlunda trafikuppgifter och kan därför behållas vid sidan av snabbtågen.
Varför är det önskvärt att öka restiden mellan Stockholm och Solna? Handlar det om att man borde öka tågens körtid på sträckan för att få en större tidsbuffert i syfte att kunna hämta in förseningar som uppstått på andra sträckor?duga skrev: ... nu kommer restiden mellan Solna (norra Stockholm) och Uppsala öka medan restiden mellan Solna och Stockholm minska. Tvärtom hade varit önskvärt.
/Gunnar Ekeving
Bäst är ju om körtiden vore 0 minuter, det vore snabbast. Men utöver pendeltåg går även tunnelbana, spårväg och buss mellan Solna och Stockholms kommun. Då är det mindre viktigt om det tar 7 eller 8 minuter med pendeltåget. Men det är förstås bra att man lyckats trimma dörrar och avgångsprocedurer i Citybanan med en hel minuts besparing som följd.gek skrev:Varför är det önskvärt att öka restiden mellan Stockholm och Solna? Handlar det om att man borde öka tågens körtid på sträckan för att få en större tidsbuffert i syfte att kunna hämta in förseningar som uppstått på andra sträckor?duga skrev: ... nu kommer restiden mellan Solna (norra Stockholm) och Uppsala öka medan restiden mellan Solna och Stockholm minska. Tvärtom hade varit önskvärt.

Vid trafikstarten 2012 tog sträckan 55 minuter. Efter att Citybanan öppnats sänktes körtiden till 54 minuter, jag är osäker på om minuten som togs bort var mellan Solna och Odenplan eller mellan Odenplan och City.
Nu återställs körtiden till 55 minuter, men då genom att ytterligare en minut tas bort mellan City och Solna, samtidigt som en minut läggs till mellan Solna och Ulriksdal samt mellan Upplands-Väsby och Arlanda. Källa: https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... l-2019.pdf (sidan 41) samt T20-grafen hos Trafikverket.
Stationen svämmade över – igen
På kort tid har Huddinge station drabbats av flera översvämningar.
Svaret på översvämningarna: Ny pendeluppgång
Huddinge station har förhållandevis många resenärer och det finns en stor potential för förtätning av stationsområdet. En ny uppgång skulle även begränsa skadan efter översvämningar!
Huddinge station har förhållandevis många resenärer och det finns en stor potential för förtätning av stationsområdet. En ny uppgång skulle även begränsa skadan efter översvämningar!
Vad har detta med pendeltågstrafiken att göra?Enceladus skrev:Stationen svämmade över – igen
Inte så mycket, men tråden handlar egentligen om ett dokument som råkar heta "Pendeltågstrafiken 2020". På sidan 11 i det dokumentet nämns vilka stationer som är "på gång". Den listan kan behöva uppdateras inför nästa år!daniel_s skrev:Vad har detta med pendeltågstrafiken att göra?Enceladus skrev:Stationen svämmade över – igen
Månadsrapport juli 2019
Den nya prognosen för pendeltågstrafiken är 380 000 påstigande, en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Detta innebär att resandet måste sluta öka snart - egentligen nu. Hur troligt är det att resandet slutar öka? Den riktiga explosionen skedde hösten 2018, men de faktorer som anges som förklaring gäller ju fortfarande. Jag gissar på ett något högre värde. 400 000 påstigande blir dock svårt att nå på grund av sommarmånaderna.
Trafikförvaltningen skriver att "ökningen av prognosen är en konsekvens av ökningen av resandet i början av året". Detta påminner en del om befolkningsprognoserna i RUFS 2010 som behövde justeras upp varje år.
Hänger trafikutbudet med ökningen? I T18 ökade antalet avgångar generellt med cirka 20 procent. I T19 förändrades inte antalet avgångar, utan antalet uppehåll. I T20 blir det en viss ökning av antalet avgångar, men den ökningen motsvarar inte ens de senaste två årens resandeökning. Resandet kommer dessutom att öka även nästa år. T21 behöver bättre framförhållning...
Hittills i år efter sju av tolv månader har resandet med pendeltåg ökat med cirka 20 procent. Enligt den ursprungliga prognosen skulle resandet minska med 2 procent i år, från 341 000 påstigande en vanlig vardag till 334 000 påstigande (observera att "Fakta om SL och länet" anger antalet påstigande en vintervardag, vilket ger högre värden). Detta kommer uppenbarligen inte att hända.Trafikförvaltningen skrev:Antal genomsnittligt påstigande för pendeltågstrafiken har ökat med 18,7 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen mot fjolåret förklaras till del av utmaningarna i pendeltågstrafiken under vårvintern 2018 med främst infrastrukturproblem, samt även brist på fordon och förare, som orsakade inställd trafik. Nivån är dock väsentligt över målvärdet för 2019 och trenden i ökningen sedan hösten 2018 är stabil. Den positiva resandeutvecklingen finns över samtliga pendeltågslinjer. Antalet påstigande generellt har stabiliserat sig på en markant högre nivå jämfört med föregående år vilket antas bero på befolkningstillväxten i upptagningsområden, att resenärer i högre grad nyttjar det utökade trafikutbudet (som infördes i och med T18), öppning av ny station och att förtroendet för pendeltågstrafiken stadigt har förbättrats.
Den nya prognosen för pendeltågstrafiken är 380 000 påstigande, en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Detta innebär att resandet måste sluta öka snart - egentligen nu. Hur troligt är det att resandet slutar öka? Den riktiga explosionen skedde hösten 2018, men de faktorer som anges som förklaring gäller ju fortfarande. Jag gissar på ett något högre värde. 400 000 påstigande blir dock svårt att nå på grund av sommarmånaderna.
Trafikförvaltningen skriver att "ökningen av prognosen är en konsekvens av ökningen av resandet i början av året". Detta påminner en del om befolkningsprognoserna i RUFS 2010 som behövde justeras upp varje år.

Hänger trafikutbudet med ökningen? I T18 ökade antalet avgångar generellt med cirka 20 procent. I T19 förändrades inte antalet avgångar, utan antalet uppehåll. I T20 blir det en viss ökning av antalet avgångar, men den ökningen motsvarar inte ens de senaste två årens resandeökning. Resandet kommer dessutom att öka även nästa år. T21 behöver bättre framförhållning...
Jag bara undrar vem som ska serva alla dessa pendeltåg..? Kan informera om att man dammsuger hela Sverige efter reparatörer som ska arbeta med dessa, det enda man fått är 1 vettig människa och en annan som fått sparken från tidigare arbetsgivare.
Han började sin provanställning bra, varit väldigt mycket sjukskriven kortare tid, ingen vet om man kan planera något eftersom man inte kan räkna med honom.
Troligen får han fast anställning, trots cheferna vet om det här.
Inom en period av ca: 10 år så kommer ungefär 50% att gå i pension som arbetar idag, så det är en krisbransch. Alla vill ju numera hålla på med data eller bli doku-såpe stjärnor och inte "skita" ner sig.
Lycka till med att köra så många tåg, hör själv till en av de som kommer gå i pension inom denna tid, kanske tidigare än normalt till och med.
Han började sin provanställning bra, varit väldigt mycket sjukskriven kortare tid, ingen vet om man kan planera något eftersom man inte kan räkna med honom.
Troligen får han fast anställning, trots cheferna vet om det här.
Inom en period av ca: 10 år så kommer ungefär 50% att gå i pension som arbetar idag, så det är en krisbransch. Alla vill ju numera hålla på med data eller bli doku-såpe stjärnor och inte "skita" ner sig.
Lycka till med att köra så många tåg, hör själv till en av de som kommer gå i pension inom denna tid, kanske tidigare än normalt till och med.