Situationen Ropsten/Mörby Centrum-T-Centralen 1 juli-15 juli

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SouthernCross88au

Situationen Ropsten/Mörby Centrum-T-Centralen 1 juli-15 juli

Inlägg av SouthernCross88au »

Nu vet jag att detta ämne bara gäller 1/7-15/7 men trafiken som råder på de två grenarna medans Söderströmsbron underhålls är på gränsen till oacceptabelt. 20 minuterstrafik råder på Ropstensgrenen och 10 minuterstrafik råder på den ännu mer belastade Mörby Centrum-grenen. Kunde inte detta ha lösts på ett bättre sätt?

Jag har funderat lite över alternativa lösningar:

Ett alternativ är att köra ett skytteltåg mellan Ropsten och Östermalmstorg. Låt tågen till och från T-Centralen och Mörby Centrum köra enkelspår från T-Centralen till strax norr om Östermalmstorg (där växel finns för övergång). Ropstenskytteln kan i så fall köra enkelspår mellan Östermalmstorg och Ropsten. Detta skulle åtminstone kunna ge 15 minuterstrafik (eller till och med 10 minuterstrafik med en möjlig övergång mellan Karlaplan och Gärdet?).

En annan möjlighet är att köra skytteltrafik mellan T-Centralen och Östermalmstorg med ett tåg såsom nu görs mellan Mariatorget och Slussen. Det andra spåret skulle i så fall användas till avgångar Ropsten/Mörby Centrum (det normala norrgående spåret skulle kunna användas som vändspår i detta syfte), skulle inte det fungera?

Jag känner att den nuvarande lösningen tyder på brist på fantasi då det gäller utnyttjandet av befintliga spår och växlar. Jag vet att det finns ett nedlagt övergångsspår mellan Östermalmstorg och T-Centralen från det norrgående spåret till det södergående spåret (i motriktning). Det är synd i nuläget att de la ned detta, man kan fråga sig varför. Men det borde i alla fall kunna gå att hitta på en bättre trafiklösning än den nuvarande som bara irriterar folk.
Lars_L

Re: Situationen Ropsten/Mörby Centrum-T-Centralen 1 juli-15

Inlägg av Lars_L »

Har nog svårt att se att andra lösningar skulle fungera bättre eller ge högre turtäthet. Med enkelspår är väl 10-minuterstrafik ungefär det man kan klara. Eller- man skulle väl förvisso kunna dra ner vändtiden något vid T-centralen - så kanske var 8:e minut skulle kunnat fungera - men då får man ju betydligt större risk för störningar och att man då inte klarar punktligheten.

Nu när man har tågtiderna i telefonen är det ju inget problem att åka så att man slipper väntetiderna. Har åkt och bytt mot Mörby flera gånger den här veckan och det har fungerat alldeles utmärkt - trots att jag bytt från gröna linjen som ju också har reducerad trafik. Så mycket folk har det inte varit på röda linjen heller. Problemet har väl snarast varit på gröna mellan T-centralen och Slussen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

”Mariatorgslösningen” med ett skytteltåg är en nödvändighet snarare än en dygd, och skälet är ju växlarnas placering söder (väster) om station Mariatorget. Hade de legat norr om stationen hade skytteltågslösningen varken varit nödvändig eller ändamålsenlig.

Vid Östermalmstorg ligger de kvarvarande övergångsväxlarna omedelbart söder om plattformen och det finns inga på andra sidan, så att vända en linje där är inte realistiskt (man kan iofs backvända via bryggan men det är inte värt’et) så jag instämmer i LarsLs analys av det. Instämmer även med dem som tycker att det är synd att man tagit bort medväxlarna som gav möjlighet till vändning även vid plattformsdel 2 vid Tce.
SouthernCross88au

daniel_s skrev:
Vid Östermalmstorg ligger de kvarvarande övergångsväxlarna omedelbart söder om plattformen och det finns inga på andra sidan, så att vända en linje där är inte realistiskt (man kan iofs backvända via bryggan men det är inte värt’et) så jag instämmer i LarsLs analys av det. Instämmer även med dem som tycker att det är synd att man tagit bort medväxlarna som gav möjlighet till vändning även vid plattformsdel 2 vid Tce.
Finns det ingen övergångsväxel strax norr om Östermalmstorg åt Mörby-hållet? Jag trodde att det fanns en övergångsväxel där vid bryggan från norrgående spår till södergående spår (till motspår) (via bryggan men ändå).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev:Finns det ingen övergångsväxel strax norr om Östermalmstorg åt Mörby-hållet? Jag trodde att det fanns en övergångsväxel där vid bryggan från norrgående spår till södergående spår (till motspår) (via bryggan men ändå).
Nix, vändspåret slutar i en stoppbock utan särskilda ceremonier.
SouthernCross88au

daniel_s skrev:
SouthernCross88au skrev:Finns det ingen övergångsväxel strax norr om Östermalmstorg åt Mörby-hållet? Jag trodde att det fanns en övergångsväxel där vid bryggan från norrgående spår till södergående spår (till motspår) (via bryggan men ändå).
Ojdå, då rök den idén. Svårt läge i så fall. Kanske skulle de montera tillbaks det nedlagda spåret mellan Östermalmstorg och T-Centralen, om inte för annat för just detta ändamålet. Då hade Ropstentågen kunnat gå från T-Centralen från övervåningen och Mörbytågen från nedervåningen till exempel. Under rusningstrafik blir plattformen på nedervåningen till Ropsten/Mörbylinjerna så full av resenärer att det känns ganska trafikfarligt.
SouthernCross88au

daniel_s skrev:
Förresten, finns det inget övergångsspår innan bryggan och efter Mörbyväxeln som leder rakt till södergående spår? Jag tycker mig komma ihåg det då man ser in i tunneln.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

SouthernCross88au skrev: Förresten, finns det inget övergångsspår innan bryggan och efter Mörbyväxeln som leder rakt till södergående spår? Jag tycker mig komma ihåg det då man ser in i tunneln.
Fortfarande nej :D

På ett ställe kan man se ner till plattformen från det motsatta spåret men det går inget spår där.
Skriv svar