Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Odd »

Förhoppningsvis skall allt detta vara historia i Stockholm inom kort, och förhoppningsvis även i resten av Sverige, när man kommer kunna börja använda sitt bankkort, telefon eller lite smartare klocka som färdbevis och betalning.

Som i Sydney. Här använder jag min klocka som både betalkort och biljett...
Genius on call
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av roggek »

Odd skrev:Förhoppningsvis skall allt detta vara historia i Stockholm inom kort, och förhoppningsvis även i resten av Sverige, när man kommer kunna börja använda sitt bankkort, telefon eller lite smartare klocka som färdbevis och betalning.

Som i Sydney. Här använder jag min klocka som både betalkort och biljett...

Jag skall minsann ha ett chip inopererat mellan ögonbrynen, när den dagen och möjligheten finns...
Då är jag både betalningsvillig och ruskigt artig mot personalen på bussen/tåget på en och samma gång... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Tänk om majoriteten av tunnelbaneresenärer skulle köpa en enkelbiljett med bankkort i luckan av spärrvakten vid varenda resa. Det är vad man får i busstrafiken om man återinför ombordförsäljning.
Det beror väl alldeles på vad man sätter för pris på en sådan biljett.

Man kanske t o m kan låta den bli dyrare fr o m andra gången man köper den inom en månad, för att premiera förstagångs- och sällanresenärer för att åka kollektivt utan att göra det till en vana att betala på långsamt sätt.
Enligt min erfarenhet: Nej, tyvärr inte. På många håll hade dubbel taxa för enkelbiljetter fortfarande inte avskräckt många resenärer. Det var först då ombordköp avskaffades, som man äntligen kunde få ner ståtiderna på hållplatserna, och minska förseningarna.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Enligt min erfarenhet: Nej, tyvärr inte. På många håll hade dubbel taxa för enkelbiljetter fortfarande inte avskräckt många resenärer. Det var först då ombordköp avskaffades, som man äntligen kunde få ner ståtiderna på hållplatserna, och minska förseningarna.
Jag vet inte vilka ”många håll” är. På kontantkupongstiden i SL-land kostade det bara 50% extra jämfört med förköpshäfteskuponger men typ alla i innerstan hade ändå remsa (månadskort lönade sig ju bara om man åkte mer än tio enkelresor i veckan).

Idag kostar det ju 100% extra att köpa enkelbiljett ombord - och t o m på den högturistfrekventerade djurgårdslinjen, som väl numera är enda stället där detta förekommer, är det förvånansvärt låg andel som köper sådan.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Enligt min erfarenhet: Nej, tyvärr inte. På många håll hade dubbel taxa för enkelbiljetter fortfarande inte avskräckt många resenärer. Det var först då ombordköp avskaffades, som man äntligen kunde få ner ståtiderna på hållplatserna, och minska förseningarna.
Jag vet inte vilka ”många håll” är. På kontantkupongstiden i SL-land kostade det bara 50% extra jämfört med förköpshäfteskuponger men typ alla i innerstan hade ändå remsa (månadskort lönade sig ju bara om man åkte mer än tio enkelresor i veckan).

Idag kostar det ju 100% extra att köpa enkelbiljett ombord - och t o m på den högturistfrekventerade djurgårdslinjen, som väl numera är enda stället där detta förekommer, är det förvånansvärt låg andel som köper sådan.
Av länen jag kört i var det värst i Jämtlands, Västernorrlands, Västerbottens och Uppsala län. En sträcka minns jag hade 11 kr/tur för magnetkorten, och 20 kr för ombordköp. Tur att det var en jämn summa, då pendlarna i Jämtland stod där med sina tjugolappar år ut och år in. Det var att redovisa pengar varje dag som gällde, så inte man bar på alltför många tusen kronor. Umeborna var värre med konstanta 100-lappar, istället för mynt eller mindre sedelvalörer. Där fick man växla till sig mindre valörer vid varenda lunchrast. Gällande UL-trafiken minns jag mest förseningarna då man fick lite för många kreditkortsköp på rad.
Tur att jag varken kör eller åker linjetrafik längre. Vilken befrielse det är att slippa allt det där, och hur mycket bättre man mår efteråt. :D
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Enceladus »

Ny studie: Det är för trångt i tunnelbanan

Organisationen Visa har gjort en stor studie på stockholmarnas resvanor med kollektivtrafik. Drygt hälften av stockholmarna anser att enkelhet är viktigt när det kommer till att välja transport:
Direktpress skrev:–  Betalningar är en betydande del av all form av resande och i takt med att Stockholm växer så krävs också lösningar som är anpassade därefter. Det ska vara säkert, snabbt och enkelt att betala på bussen, säger Christina Lind, Country Manager på Visa, i ett pressmeddelande.
Blippa bankkortet i SL-spärren kan dröja till 2020

Men det kan dröja till nästa år innan det blir enkelt att använda kollektivtrafiken:
Mitt i skrev:Enligt tidigare uppgifter skulle tekniken vara införd nu till sommaren, men nu är prognosen tidigast i höst eller vid årsskiftet. Det kan också dröja en bit in på nästa år.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av LÅ1 »

Den mest skrämmande slutsats i artikeln är detta:
Studien visar att just nya metoder, som till exempel ansiktsigenkänning, anses vara något positivt bland de flesta som åker kollektivt. Drygt hälften av de som deltagit i studien är beredda att testa ansiktsigenkänning för att betala i kollektivtrafiken.
Ansiktsigenkänning måste vara det mest djävulska påhittet sedan andra världskrigets slut! Och människor, inte minst i Sverige, saknar insikt i hur stora övervakningsmöjligheter "storebror" redan har.


EDIT:
Rättat ett par stavfel samt lagt till ordet "redan".
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 01 april 2019 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Odd »

Håller med. Man behöver inte ens inneha en foliehatt för att inse hur skrämmande det är. Vem vet vad informationen om var du åkte någonstans används till om 10, 20 eller 30 år när du står på fel sida om en totalitär regim som tagit över regionen. Fingeravtryck, ansikten mm är dessutom olämpliga ur ett säkerhetsperspektiv, de är svåra, nästan omöjliga, att byta om man skulle behöva göra det. Ett litet tekniskt framsteg och vips, all säkerhet som är baserad på tekniken är som bortblåst!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av Enceladus »

Sverige halkar efter med betalsystem i kollektivtrafiken
Bussmagasinet skrev:– Egentligen är det ganska märkligt. Sverige och Skandinavien ligger extremt långt framme när det gäller digitalisering. Men på det här området släpar man efter rejält, säger Nick Mackie på kortföretaget Visa där han är ansvarig för bland annat kontaktlösa betalningar inom EU.

När den internationella kollektivtrafikunionen UITP nyligen höll sin mässa och världskongress i Stockholm fick de tusentals delegaterna fria resor med SL-trafiken under veckan. På baksidan av deras namnskylt fanns utskrivet en särskild biljett som bara kunder viseras manuellt, med ibland dråpliga effekter.
För att vara ett kontantlöst samhälle ligger Sverige anmärkningsvärt långt efter med betalsystem i kollektivtrafiken. Är det de svenska bankerna som inte vill samarbeta eller är det de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som inte gillar förändringar?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Sverige halkar efter med betalsystem i kollektivtrafiken
Bussmagasinet skrev:– Egentligen är det ganska märkligt. Sverige och Skandinavien ligger extremt långt framme när det gäller digitalisering. Men på det här området släpar man efter rejält, säger Nick Mackie på kortföretaget Visa där han är ansvarig för bland annat kontaktlösa betalningar inom EU.

När den internationella kollektivtrafikunionen UITP nyligen höll sin mässa och världskongress i Stockholm fick de tusentals delegaterna fria resor med SL-trafiken under veckan. På baksidan av deras namnskylt fanns utskrivet en särskild biljett som bara kunder viseras manuellt, med ibland dråpliga effekter.
För att vara ett kontantlöst samhälle ligger Sverige anmärkningsvärt långt efter med betalsystem i kollektivtrafiken. Är det de svenska bankerna som inte vill samarbeta eller är det de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som inte gillar förändringar?
Visa m.fl. vet redan vad och var vi handlar. Nu vill de också veta hur vi reser lokalt!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Sverige halkar efter med betalsystem i kollektivtrafiken
Bussmagasinet skrev:– Egentligen är det ganska märkligt. Sverige och Skandinavien ligger extremt långt framme när det gäller digitalisering. Men på det här området släpar man efter rejält, säger Nick Mackie på kortföretaget Visa där han är ansvarig för bland annat kontaktlösa betalningar inom EU.

När den internationella kollektivtrafikunionen UITP nyligen höll sin mässa och världskongress i Stockholm fick de tusentals delegaterna fria resor med SL-trafiken under veckan. På baksidan av deras namnskylt fanns utskrivet en särskild biljett som bara kunder viseras manuellt, med ibland dråpliga effekter.
För att vara ett kontantlöst samhälle ligger Sverige anmärkningsvärt långt efter med betalsystem i kollektivtrafiken. Är det de svenska bankerna som inte vill samarbeta eller är det de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som inte gillar förändringar?
Jag förstår inte sambandet mellan gratisresor till kongressdelegater och "kontantfria betalningssystem i kollektivtrafiken". Det hade väl bara varit att ge delegaterna ett veckokort?

Jag är tacksam så länge inte SL överlåter betalnings- och biljetthanteringen till VISA eller MC, dom lär ju inte tillhandahålla sina tjänster gratis.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar