Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av LÅ1 »

Sommaren 2010 ville Expessenkrönikören Cecilia Hagen inte byta buss 47 mot spårvagn 7. Nu har hon bytt åsikt, vilket hon erkänner i sin krönika:
Det går en spårvagn hit, om ni inte visste det. I början tyckte jag att den var ett slöseri med skattemedel, nu älskar jag den av hela mitt hjärta.
Annorlunda lät det 2010, se denna gamla tråd:
Om linje 7 i pressen (Positiva o negativa skriverier)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10103
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Enceladus »

Förutsättningarna har ju förändrats drastiskt. Då är det inte så konstigt att hon har bytt åsikt. NK-expressen, d.v.s. spårvägen som bara gick till NK, var inte tillgänglig för folkflertalet. Nu går spårvägen ända till T-Centralen. Dessutom har Klarabergsgatan blivit bilfri. Kritiken försvann när NK-expressen avvecklades.

Nu får vi hoppas att Hamngatan också görs bilfri. Det skulle stärka spårvägen ytterligare. Bättre framkomlighet är nästan en förutsättning för förlängningen till Ropsten.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Förutsättningarna har ju förändrats drastiskt. Då är det inte så konstigt att hon har bytt åsikt. NK-expressen, d.v.s. spårvägen som bara gick till NK, var inte tillgänglig för folkflertalet. Nu går spårvägen ända till T-Centralen. Dessutom har Klarabergsgatan blivit bilfri. Kritiken försvann när NK-expressen avvecklades.

Nu får vi hoppas att Hamngatan också görs bilfri. Det skulle stärka spårvägen ytterligare. Bättre framkomlighet är nästan en förutsättning för förlängningen till Ropsten.
Det har aldrig funnits någon NK-express. Ändhållplatsen låg som bekant vid Gallerian.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Det är glädjande att många partier nu är så insatta att de förstår spårvägens fördelar. Kan man sen utveckla den ytterligare med ex mer grässpår osv så blir den ännu mer attraktiv och kan framföras mer effektivt, utan att uppfattas som en barriär. Ta sträckan från Djurgårdsbrun fram till Konsthallen. Där man mycket smakfullt åker genom Djurgårdsförvaltningens rabatter om det vart gräns på den sträckan och ytterligare komplettering av rabatter blir det väldigt tjusigt.

Bilfritt på Hamngatan, har vi sett som otroligt positivt. Här gäller det även att hitta lösningar på körvägar för kompletterande busstrafik.

Får man till detta blir spårvägen ännu mer attraktiv och den otroliga trafikantökning vi haft sen Tce öppnades, är väl ett härligt kvitto på att vi är på rätt väg.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av LÅ1 »

Risken med bilfri Hamngata är att många får för sig att släpper man fram spårväg någon stans så kommer man snart att göra gatan bilfri. Det är nog inte bra för opinionsarbetet för spårväg i andra delar av stan.
Problemet på Hamngatan är väl sträckan Nybroplan - Kungsträdgården. Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10103
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Risken med bilfri Hamngata är att många får för sig att släpper man fram spårväg någon stans så kommer man snart att göra gatan bilfri. Det är nog inte bra för opinionsarbetet för spårväg i andra delar av stan.
Problemet på Hamngatan är väl sträckan Nybroplan - Kungsträdgården. Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Jag håller inte med om att det skulle vara till nackdel för opinionsarbetet. Allt fler vill göra Stockholms innerstad bilfri.

Experter: ”Bygg märkesbyggnader i ytterstaden”
Anders Nissen skrev:Vi måste vara moderna i vårt sätt att tänka. Den största och bästa skillnaden vi kan göra i Stockholm är att förbjuda biltrafik i innerstan. Ta bort alla parkeringsgarage och bygg fler gröna miljöer. Jag tycker man ska ha visionen att bygga ett nytt Kungsträdgården.
Sedan behöver inte biltrafiken förbjudas på esplanader som Strandvägen eller Valhallavägen, utan främst på mindre gator som Hamngatan och Rosenlundsgatan. En spårvägskonvertering av linje 4 kräver väl att Rosenlundsgatan görs bilfri. Däremot kan biltrafik tillåtas på Valhallavägen, om än inte prioriteras.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Odd »

Nu blir det urspårat. Men om man utvecklar en tanke, vad skulle kunna hända:
Stockholms innerstad görs bilfri*.

Vad skulle hända med:
- Stadsmiljön
- Bostadsläget
- Arbetsmarknaden
- Affärslivet
- Nöjeslivet
- andra aspekter här...

* Taxi i tjänst, godkända varuleveranser, hantverkare och andra bilbundna yrkeskategorier efter utfärdat tillstånd samt givetvis polis, räddningstjänst och övriga utryckningsfordon får även i fortsättningen trafikera gatorna.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10103
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Du säger att Klaratunnelns östra gren till Mäster Samuelsgatan är grundproblemet. Tunneln kan finnas kvar där och den som vill använda den får göra det. Resflödena förändras och trängseln ökar på vissa gator. Är det verkligen ett så stort problem?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Du säger att Klaratunnelns östra gren till Mäster Samuelsgatan är grundproblemet. Tunneln kan finnas kvar där och den som vill använda den får göra det. Resflödena förändras och trängseln ökar på vissa gator. Är det verkligen ett så stort problem?
Hur tar man sig med bil mellan tunnelmynningen och Strandvägen? Öppnar man Kungsträdgårdsgatan så kan det fungera, via Stallgatan?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

Problemet med det området är att allt för många inte väljer den nya fina norra länken för att ta sig söderut. Det gör att många tar strandvägen för att knöka sig ner i Klaratunneln. Eller stå i kö på Munkbron.

I andra framgångsrika städer är det just den genomgående trafik i stadskärnan man klippt. Ska man från Östermalm till Kungsholmen får man åka ut och köra via norra länken. Ska du intern i stadsdelen kan du köra bil. Eller till någon specialbutik. Man klipper inte biltrafiken helt.

Sen kan du vissa gator uppgraderas till att bli gå och kollektivtrafikgata. där man vet att många flanörer går.

Alltså det går att göra massor för ganska små pengar utan det drabbar mer än de som vill köra igenom stan. Å de kan vi vara utan.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:Förutsättningarna har ju förändrats drastiskt. Då är det inte så konstigt att hon har bytt åsikt. NK-expressen, d.v.s. spårvägen som bara gick till NK, var inte tillgänglig för folkflertalet. Nu går spårvägen ända till T-Centralen. Dessutom har Klarabergsgatan blivit bilfri. Kritiken försvann när NK-expressen avvecklades.

Nu får vi hoppas att Hamngatan också görs bilfri. Det skulle stärka spårvägen ytterligare. Bättre framkomlighet är nästan en förutsättning för förlängningen till Ropsten.

Det förekommer i princip inga trafikproblem för spårvagnarna på hamngatan så att göra den bilfri skulle inte skapa något större mervärde för spårvagnarna.

Vill man göra något konktet för att förbättra spårvägstrafiken så ska man flytta busstrafiken från spårfilerna!
Enceladus
Inlägg: 10103
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Det förekommer i princip inga trafikproblem för spårvagnarna på hamngatan så att göra den bilfri skulle inte skapa något större mervärde för spårvagnarna.

Vill man göra något konktet för att förbättra spårvägstrafiken så ska man flytta busstrafiken från spårfilerna!
Nja, flera skribenter håller inte med dig. Här är några länkar: Spårväg drar över budget och Spårväg City. Det behövs ett kollektivkörfält om det ska vara någon mening att förlänga spårvägen till Ropsten. Det stora resandet kräver full framkomlighet. Annars behövs en annan lösning, t.ex. tunnelbana.

Ett annat problem är trottoaren vid Berzelii park där gående och cyklister slåss om det lilla utrymmet. Det finns inte plats för alla trafikslag. Det är orimligt att prioritera bilister framför gående i detta viktiga turiststråk. :!:
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av haba »

Stefan Widén skrev: I andra framgångsrika städer är det just den genomgående trafik i stadskärnan man klippt. Ska man från Östermalm till Kungsholmen får man åka ut och köra via norra länken.
Från Frihamnen till Tantolunden, kör "man" den trippelbeskattade snabba vägen (Norra-Länken-Essingeleden) eller via centrum?

Harald.
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av haba »

Odd skrev: * Taxi i tjänst, godkända varuleveranser, hantverkare och andra bilbundna yrkeskategorier efter utfärdat tillstånd samt givetvis polis, räddningstjänst och övriga utryckningsfordon får även i fortsättningen trafikera gatorna.
Jag förstår verkligen inte varför man gynnar hela tiden taxi i jämförelse med att den som skall nånstans kör själv. Taxi har
* Tomkörningar (speciellt vid tider där många skall åt ett håll, min bil kör aldrig tom)
* Tyngre och därmed mindre miljövänliga bilar än genomsnittet (detta vägs kanske upp av att bilarna är nyare och mer miljövänliga i sig)

Så vilka argument för man fram som ger taxi privilegiet att
* köra i kollektivfil
* sippa betala trängselskatt
* parkera såväl vid speciella platser gratis och även i viss mån där det annars är p-förbud
och i den tänkta framtiden
* få köra i ett bilfritt Stockholm

Att politiker som skall rösta för dessa förändringar fortfarande skall kunna åka taxi är väl inte anledning nog, eller?

Harald.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Expressenkrönikör har bytt åsikt om linje 7

Inlägg av Stefan Widén »

haba skrev:
Stefan Widén skrev: I andra framgångsrika städer är det just den genomgående trafik i stadskärnan man klippt. Ska man från Östermalm till Kungsholmen får man åka ut och köra via norra länken.
Från Frihamnen till Tantolunden, kör "man" den trippelbeskattade snabba vägen (Norra-Länken-Essingeleden) eller via centrum?

Harald.
Japp det är min tanke, just för att få bort de som väljer Centrumalternativet. Poängen är att man inte omöjliggör körningar av det slaget utan bara gör det lite omständligare. Och sanningen är väl att många transporter är ren personbefordran som lika väl kunde ske med spårvagn och tunnelbana.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar