Mystiska bilder! Vems?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46
Mystiska bilder! Vems?
Jag har hittat åtta negativ i storlek 6x9 cm med motiv från Högdalen och Hammarby med flytt av spårvagnar. bla a LKAB-vagnen. Tidigt/mitten 1960-tal skulle jag tro Jag har inte tagit dem själv, Jag har aldrig ägt en sådan storformatskamera. Känner någon igen motiven? Jag lämnar dem annars till SSS fotoarkiv.
- Bilagor
-
- img1001668.jpg (159.21 KiB) Visad 7271 gånger
-
- img1001662.jpg (72.3 KiB) Visad 7271 gånger
Re: Mystiska bilder! Vems?
Enligt Sällskapets förnämliga vagnförteckning bör bilderna vara tagna när LKAB M1 transporterades
från Högdalshallen till Malmköping den 30/11 1970 och när SS 846 redan nästkommande dag togs från
Hammarbyhallen till Malmköping. Duetten var troligen Ragnar Thörnbloms och VW:n Ingvar Thörnbloms.
Det var bråttom, SL hade plötsligt och med synnerligen kort varsel sagt upp oss från vårt område i
västra slingan i Högdalshallen som vi hyrt på högst förträffliga villkor i sju år. Tjugotvå stora museifordon
och en stor mängd annat måste flyttas till Malmköping på bara två månader... Ser fram emot att ta del av de andra sex bilderna!
från Högdalshallen till Malmköping den 30/11 1970 och när SS 846 redan nästkommande dag togs från
Hammarbyhallen till Malmköping. Duetten var troligen Ragnar Thörnbloms och VW:n Ingvar Thörnbloms.
Det var bråttom, SL hade plötsligt och med synnerligen kort varsel sagt upp oss från vårt område i
västra slingan i Högdalshallen som vi hyrt på högst förträffliga villkor i sju år. Tjugotvå stora museifordon
och en stor mängd annat måste flyttas till Malmköping på bara två månader... Ser fram emot att ta del av de andra sex bilderna!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Mystiska bilder! Vems?
Minnet sviker lite men skickades inte 846 till Malmköping från Högdalshallen? Eller var det så att den varit på bedömning i Hammarby och därför skickades därifrån till Malmköping alternativt att vi inte hade pengar att rusta upp den då?
//218
//218
Re: Mystiska bilder! Vems?
218 skrev:Minnet sviker lite men skickades inte 846 till Malmköping från Högdalshallen? Eller var det så att den varit på bedömning i Hammarby och därför skickades därifrån till Malmköping alternativt att vi inte hade pengar att rusta upp den då?
//218
SS 846 togs till Hammarby från Högdalshallen redan 30/3 1968. En renovering skulle ha kostat den då helt orimliga summan av 18.000
kronor, ca tre gånger så mycket som var och en av de genomförda renoveringarna av SS 143 och SS 915. Det såldes s.k. andelsbevis
i vagnarna men för just SS 846 var intresset tyvärr synnerligen obetydligt...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Mystiska bilder! Vems?
Jepp - precis som Eric påpekar, gives svaren på de flesta existentiella frågor i "SSS Vagnförteckning" under flik "Fakta".643 skrev:Enligt Sällskapets förnämliga vagnförteckning bör bilderna vara tagna när LKAB M1 transporterades
från Högdalshallen till Malmköping den 30/11 1970 och när SS 846 redan nästkommande dag togs från
Hammarbyhallen till Malmköping.
Å andra sidan öppnar vännen 218:s fråga möjlighet att följa vagnens fortsatta öden, äventyr och pånyttfödelse.
År 1989 är det klart att Stockholm åter skall få spårvägstrafik på stadens gator i form av "Djurgårdslinjen". Stockholmsavdelningen av SSS måste då skrapa ihop erforderligt vagnsmateriel och med SSS-riks tecknas depositionsavtal bl.a. beträffande vagn 846.
SSS-Stockholm disponerar då det gamla lokstallet i AGA för renoveringsarbeten och den 29 maj 1989 transporteras 846 dit från Malmköping. Då enligt SSS interna vokabulär "buckla bak och läckande tak" - d.v.s. i skick som "vrak"!
Den 14 november 1991 (första trafikåret) har vi plats i Alkärrshallen för de fortsatta renoveringsarbetena och vagnen kommer till Djurgården.
Efter fem års arbeten är vagnen klar och kan invigas under "Spårvagnens Dag" den 29 maj 1994. Helt enligt traditionerna arbetas ända in till avgången från verkstaden med de sista momenten. Här fnular Per-Erik Selking med läderstropparna till vagnens öppningsbara fönster. Jag tror att han även syns på ovanstående bild där summerlinorna justeras. I vanlig ordning var det ett pissigt väder vid våra invigningar. Men det påstås att åska, storm, regn och drivis vid bröllop är ett gott omen för efterföljande äktenskap. Och nog tycker jag att det tycks hålla även när det gäller vår spårvagnstrafik. Invigningstalare och bandklippare var Skansens dåvarande chef Hasse Alfredsson. Som en liten bonus vid arrangemanget kunde vi även blomstersmycka och hylla Djurgårdslinjens passagerare nr 1.000.000 sedan trafikstarten. Och den trogna 846 rullar fortfarande tryggt på stadens gator. Dock pågår diskussioner om att till kommande år eventuellt göra en rockad med Malmköping för att "förnya" utbudet på ömse banor av "det trafikkulturella arvet".
Vänliga Hälsningar / Lena
Re: Mystiska bilder! Vems?
Den beskrivningen med vackra bilder från såväl 1 som 643 tackar vi alldeles speciellt för och nu flödar minnena för fullt.
Som dåtida junior hade jag nettupp ruinerat mig med att donera 50 kr av veckopengen till H15! Som gamlingar i alla generationer brukar säga "det var mycket pengar då!
Kommer ihåg när vi upptäckte i huvuddepån Högdalshallen att hela taket hade släppt på 846! Aldrig har det regn som föll då varit så blött och aldrig har himlen känts så mörk! I det läget sorterade jag in 846 i avdelningen "Bortom vrak" tom. Så då är ju glädjen förstås än större att titta på 1:s bilder att det omöjliga faktiskt ibland kan vara möjligt! Apropå det som när man då och då vankade omkring i Högdalshallen bland spårfordon i olika stadier och tyckte det kändes lite visset så är det faktiskt så att det mesta av det som fanns där faktiskt kom att rulla för egen maskin igen!. För att bara nämna några vagnar US10, SS11 (!), SS37, SS143, SS846, SS915, SS1253, SSLidJ5 och några jag glömt. Känns fantastiskt och är ju också ett styrkebesked för SSS hur vi lyckades ändå och samtidigt en påminnelse om att man ska nog vara glad för de som kom på rull snarare än att sakna de som inte gjorde det!
Fridens söndag!
//218
Som dåtida junior hade jag nettupp ruinerat mig med att donera 50 kr av veckopengen till H15! Som gamlingar i alla generationer brukar säga "det var mycket pengar då!
Kommer ihåg när vi upptäckte i huvuddepån Högdalshallen att hela taket hade släppt på 846! Aldrig har det regn som föll då varit så blött och aldrig har himlen känts så mörk! I det läget sorterade jag in 846 i avdelningen "Bortom vrak" tom. Så då är ju glädjen förstås än större att titta på 1:s bilder att det omöjliga faktiskt ibland kan vara möjligt! Apropå det som när man då och då vankade omkring i Högdalshallen bland spårfordon i olika stadier och tyckte det kändes lite visset så är det faktiskt så att det mesta av det som fanns där faktiskt kom att rulla för egen maskin igen!. För att bara nämna några vagnar US10, SS11 (!), SS37, SS143, SS846, SS915, SS1253, SSLidJ5 och några jag glömt. Känns fantastiskt och är ju också ett styrkebesked för SSS hur vi lyckades ändå och samtidigt en påminnelse om att man ska nog vara glad för de som kom på rull snarare än att sakna de som inte gjorde det!
Fridens söndag!
//218
Re: Mystiska bilder! Vems?
Bästa nr 218,218 skrev: Apropå det som när man då och då vankade omkring i Högdalshallen bland spårfordon i olika stadier och tyckte det kändes lite visset så är det faktiskt så att det mesta av det som fanns där faktiskt kom att rulla för egen maskin igen!. För att bara nämna några vagnar US10, SS11 (!), SS37, SS143, SS846, SS915, SS1253, SSLidJ5 och några jag glömt.
Fridens söndag! //218
Nu nämner Du bara ett fåtal av de vagnar Du snubblade över i Högdalen. Men SSS som i år fyller 60 år har en imponerande historik av genomförda revisioner "från Vrak till Pärla". Och det är ju inte bara "Stockholmsvagnar" utan även från övriga spårvägsstäder i Sverige.
Ett jubileumsår är ju en tid man kan tillåta sig att se tillbaka och det kan finnas anledning att återkomma till den utomordentliga "gärning" hur de aktiva medlemmarna helt ideellt skapat ett enastående "trafikhistoriskt kulturarv".
Inte omöjligt att vi i samband med jubileumsfestligheterna i Malmköping den 15 juni kan glädjas åt att det inom kort blir "roll-out" av Norrköping 15 som under många år plockats ner till sista skruv och återuppbyggts.
Personligen har jag engagerat mig i att fylla igen de luckor vi har betr. spårvagnar från mindre system och i all tysthet pågår ett utomordentligt komplicerat projekt betr. Gävle nr 21 som jag återfann i en snödriva i Kiruna november 1964; Den är en av de två vagnar som år 1940 levererades från Tyskland till Gävle för trafik på Bomhusbanan; Efter att ha använts på gruvspårvägen som kontaktledningsvagn skänkte LKAB vagnen till SSS och år 1968 kom den till Malmköping, ställdes in i "vagnförrådet" och hamnade långt ner på prio-listan för att först 48 år senare plockas fram för att efter revision bli en stolt representant för Gävle.
Nu vill jag väl påstå att våra skickliga tekniker har rätt bra pejl på vårt lager av framtidsprojekt. Icke förty, är det troligt att om allt elände som blottades när "vagnen skruvades ner" varit känt, hade nog 21:an aldrig plockats fram. Detta är ett typexempel hur en revision i princip blir ett nybygge av en komplett spårvagn. Jag orkar inte ens tänka på hur våra efterträdare i den museala verksamheten skall agera när de funderar på att blåsa liv i en A36 när SSS fyller 100 år.
Men har man satt ett projekt "på rull" är det bara att bita ihop och glädjas, när som i detta fall boggierna med sina bl.a. helt nya hjulringar står och glänser i väntan på att kompletteras med väntande, renoverade motorer, bromsverk och övrig utrustning. Vid leveransen såg interiören ut så här, inga krusiduller, teak eller mässing, enkelt men funktionellt; Vi arbetar oss uppåt från "räls överkant" där hela underredet med hjälpmaskiner, rördragningar och ett helt nytt golv är klart. När vagnen kom till Kiruna rev man ur hela passagerarinredningen. Men med hjälp av delar från en stomme, originalritningar och fotografier har nya tillverkningsritningar i moderna format utarbetats som underlag för att nytillverka hela inredningen.
Nu startar inom kort "Etapp 2" då resten av korgen inkl. kablage och övrig elektrisk utrustning skall färdigställas och sättas på plats.
Känns bra att förhoppningsvis i närtid "få lite rött på linjen" och kanske en rolig "Gästvagn" på Djurgårdslinjen några sommarmånader.
När vagnen anlände till köpingen år 1968, lyckades vi faktiskt blåsa liv i den. Mitt minne är väldigt starkt att den hade förnämliga gångegenskaper, rullade tyst och mjukt fram på spår och växlar.
Förväntansfull / Lena
Re: Mystiska bilder! Vems?
Verkligen vackert!
Det sägs att den också hade fått väldigt märkliga hjul under tiden i Kiruna.
Ja det ska bli intressant att se vad som finns kvar av A35/36 år 2059!
Det sägs att den också hade fått väldigt märkliga hjul under tiden i Kiruna.
Ja det ska bli intressant att se vad som finns kvar av A35/36 år 2059!
Re: Mystiska bilder! Vems?
Tja, "märkliga hjul" är bara "förrätten" på ett av renoveringsprojektets hittills största utmaningar. LKAB har ju under lång tid haft ett omfattande spårsystem och rullande (oftast) materiel. Och vi spårvagnsnördar som sprang där under 1960-talet var självklart imponerade över deras verkstäder och kunskaper.daniel_s skrev:Verkligen vackert! Det sägs att den också hade fått väldigt märkliga hjul under tiden i Kiruna.
Men ingen nutida expert kan förstå vad tankarna var med GSS 21:s hjuls mystiska "bastard-profil". Enligt en liten not i vagnens "revisions-protokoll" har vår ansvarige tekniker lite uppgivet skrivit: "Måste ha satts upp i svarven dagen efter en bättre personalfest".
Jag skall inte trötta ut Er med alla olika alternativ för att skapa en lämplig hjulprofil; omsvarvning, påläggssvetsning, flyttning av hjul utefter axeln för att få den nya flänsen i rätt position m.m.
Alla försök att behålla de gamla hjulringarna kunde snabbt överges när en provsvarvning avslöjade att hjulringen såg ut som en vällagrad ost inuti när skärstålet skalat av slitytan.
Så det var bara att jaga upp nya hjulringar. Och den rätta dimensionen var ju inte precis något man shoppade på Clas Ohlson.
För detta arbete kammade vi igenom alla tänkbara externa verkstäder med kunskaper och resurser. Samt förhoppningsvis en prisnivå som inte totalt dränerade anslagna fondmedel.
Valet föll på Duroc i Luleå efter intressanta resor runt Svea Rike där originalhjulen mötte sina nya ringar. Här har de gamla ringarna tagits bort och hjulstommen svarvats till rätt diameter; Det var två hela arbetsdagar att sedan "krympa på" de nya ringarna. Den ytterst erfarna yrkesmannen erkände villigt att det var en knepig uppgift med många omtag med nya uppvärmningar där spårvagnshjuls mindre diameter och massa jämfört med standard järnvägshjul krävde blixtsnabba förflyttningar från värmeugnen så att inte hjulringen svalnade. Inget stoppar dock fokuserade ideellt verksamma SSS-medlemmar och varje avklarad utmaning giver riklig belöning när de nya hjulen glimrar i verkstaden. Kort sammanfattning av hjulringsproblematiken. Jag återkommer gärna med några helsidor om jakten efter nya rullager till axelboxarna (dimensioner anno 1940!), nytillverkning av kuggdrev till motorer, gjutning av tasslagren för motorupphängningen och knaset med obegripliga dimensioneringar av fastlåsningen m.m.
Understundom känner projektgruppen en viss lockelse att släppa det "kulturella trafikarvet" och istället jojjna gruppen som arbetar med eleganta förslag till trafikförsörjning av Östberga!
Berättar / Tant Lena
Re: Mystiska bilder! Vems?
Jag tror ingen är förvånad över att 'projektgruppen' inte föll för den frestelsen, inte bryr sej så fina människor om östbergabornas trafiksituation! Och jag tror vi skall vara tacksamma att så skedde - de försök till trafikpolitiska påverkansförsök som 'projektgruppen' närstående har ägnat sej åt har knappast varit ägnade att gynna folkflertalet...1 skrev:---klipp---
Understundom känner projektgruppen en viss lockelse att släppa det "kulturella trafikarvet" och istället jojjna gruppen som arbetar med eleganta förslag till trafikförsörjning av Östberga!
Berättar / Tant Lena
Och varför ägna sej åt framtiden när man kan gräva ner sej i smörjgrop?
Jag hoppas dock att min kära nummer ett hann med att knipa några flaskor av Juliusspital Würzburger Stein Silvaner Grosser Gewächt Trocken på bolaget innan dom tog slut - oundgänglig till den tyska sparrisen som nu är i säsong!
med de vänligaste hälsningar från Hjälmarsvägen
(blott en dryg kilometer från Östberga)
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Mystiska bilder! Vems?
Stiligt! Och intressant profilval!1 skrev: Inget stoppar dock fokuserade ideellt verksamma SSS-medlemmar och varje avklarad utmaning giver riklig belöning när de nya hjulen glimrar i verkstaden.
Re: Mystiska bilder! Vems?
Ha, ha - jag satt bara och väntade på den kommentaren!TKO skrev:Jag tror ingen är förvånad över att 'projektgruppen' inte föll för den frestelsen, inte bryr sej så fina människor om östbergabornas trafiksituation! Och jag tror vi skall vara tacksamma att så skedde - de försök till trafikpolitiska påverkansförsök som 'projektgruppen' närstående har ägnat sej åt har knappast varit ägnade att gynna folkflertalet...
Nu är jag tämligen övertygad om att den kära trätobrodern Thomas inte har en susning om vilka "fina människor" - och jag upplever dem alla som verkligen fina i alla avseenden - som ingår i arbetsgruppen runt GSS 21 samt mer luddigt antydda "närstående".
Då återstår bara undertecknad gammal kärring. Trots oräkneliga avsågningar jäms med fotknölarna under 79 års strävsamma och intressanta liv, är tacklingar av ovanstående slag något man får räkna med. För mig är det resultatet som räknas.
Att sitta på sin kammare och generera kluriga trafiklösningar på allt från pendeltågstrafik till bussar, lär aldrig komma längre än till detta forum. Jag har svårt att tro att "Östbergabornas trafiksituation" får en bra lösning om förslagsställaren inte är beredd "...att gräva ner sig i smörjgropen..."! D.v.s. att aktivt föra ut förslagen och påverka beslutsfattare. Men några dylika engagemang har jag inte sett några antydningar av.
För ordningens skull vill jag bara påpeka; att det enda "försök till trafikpolitiska påverkansförsök" jag varit drivande i och misslyckats, är försöken för många år sedan att få till en spårvagnslinje till NKS och ev. vidare till Solna istället för en föreslagen T-banegren.
Men för att återknyta till ett långt liv i lokaltrafikens "berg-och-dalbana" när det gäller val av trafikslag, påminner jag om en gammal goding när det gäller politikers preferenser; Apropå att engagera sig i "det offentliga rummet", har ju äntligen spårvägslinje 7 kanske inte "kommit ända fram" men ändock "nästan" till Centralen. Något som vi i "smörjgropen" (ett uttryck som är lite felaktigt i spårvägssammanhang där man oftast kallar utrymmet i äldre depåanläggningar för "grav" och i moderna anläggningar hissar man istället upp vagnarna för att bekvämt komma åt undersidan) började arbeta för redan 20 år sedan genom att placera en spårvagn utanför Centralens norra ingång och där förmedla våra tankar och förslag till berörda politiker och tjänstemän. Noup - detta resulterade självklart inte att linjeförlängningen genomfördes. Men det var en del i ett ständigt pågående gnetande.
Och idag kan vi njuta av en vy, som vi hoppats på ända sedan slutet av 1987 när de första förhandlingarna fördes betr. Djurgårdslinjen med Kommun och dåvarande Landsting. Oavsett beslutsprocessen, känns det tillfredsställande att vi engagerade oss rent praktiskt under alla dessa år.
På samma sätt som att man (tyvärr) nu kan handla kräftor året runt, verkar "sparrissäsongen" börja och sluta allt mer utdraget - drar man upp vit Sparris i växthus numera .... ?TKO skrev: Jag hoppas dock att min kära nummer ett hann med att knipa några flaskor av Juliusspital Würzburger Stein Silvaner Grosser Gewächt Trocken på bolaget innan dom tog slut - oundgänglig till den tyska sparrisen som nu är i säsong! Med de vänligaste hälsningar från Hjälmarsvägen
(blott en dryg kilometer från Östberga) Thomas K Ohlsson
Redan den 1 april intog jag årets första underbara måltid efter att ha inhandlat läckerheterna på Hötorget; Törhända var mitt dryckesval ett nerköp; men jag har ett par direktimporterade lådor med "Mionetto Rosé - Vino Spumante Rosato - Extra Dry" som jag tyckte var kul att pröva om detta bubbel "gifter ihop sig med den tyska sparrisen". Med tanke på Italiens problem med galna politiker och störtdykande ekonomi, lär nog Tyskland bli tvunget att genom äktenskapet i EU engagera sig. Min kombination av mat och dryck kanske kan underlätta detta .... ? (Jösses Thomas - nu kommer väl forumets IOGT-lobby att som i forna tider såga oss bägge!)
Varm och Vänlig Kram / Tant Lena
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mystiska bilder! Vems?
De rullar i trafik fortfarande då! Vänta och se!daniel_s skrev:Verkligen vackert!
Det sägs att den också hade fått väldigt märkliga hjul under tiden i Kiruna.
Ja det ska bli intressant att se vad som finns kvar av A35/36 år 2059!
Re: Mystiska bilder! Vems?
Eller; kanske mer troligt om man lyssnar på de stackars montörer som jobbar övertid för att hålla skräpet vid liv - att en fråga på SSS årsmöte år 2059 - vid sidan av att dela ut "100-årsnålar" - är att i likhet med förra årets diskussioner betr. F4, köra den sista resten av A35/36 till skrothögen. Suckar / Lena då 119 årHechtwagen skrev: De rullar i trafik fortfarande då! Vänta och se!
Re: Mystiska bilder! Vems?
Spumante Rosato till sparrisen? Ja varför inte - jag har inte provat men det låter fullt rimligt...1 skrev:Ha, ha - jag satt bara och väntade på den kommentaren!TKO skrev:Jag tror ingen är förvånad över att 'projektgruppen' inte föll för den frestelsen, inte bryr sej så fina människor om östbergabornas trafiksituation! Och jag tror vi skall vara tacksamma att så skedde - de försök till trafikpolitiska påverkansförsök som 'projektgruppen' närstående har ägnat sej åt har knappast varit ägnade att gynna folkflertalet...
Nu är jag tämligen övertygad om att den kära trätobrodern Thomas inte har en susning om vilka "fina människor" - och jag upplever dem alla som verkligen fina i alla avseenden - som ingår i arbetsgruppen runt GSS 21 samt mer luddigt antydda "närstående".
Då återstår bara undertecknad gammal kärring. Trots oräkneliga avsågningar jäms med fotknölarna under 79 års strävsamma och intressanta liv, är tacklingar av ovanstående slag något man får räkna med. För mig är det resultatet som räknas.
Att sitta på sin kammare och generera kluriga trafiklösningar på allt från pendeltågstrafik till bussar, lär aldrig komma längre än till detta forum. Jag har svårt att tro att "Östbergabornas trafiksituation" får en bra lösning om förslagsställaren inte är beredd "...att gräva ner sig i smörjgropen..."! D.v.s. att aktivt föra ut förslagen och påverka beslutsfattare. Men några dylika engagemang har jag inte sett några antydningar av.
För ordningens skull vill jag bara påpeka; att det enda "försök till trafikpolitiska påverkansförsök" jag varit drivande i och misslyckats, är försöken för många år sedan att få till en spårvagnslinje till NKS och ev. vidare till Solna istället för en föreslagen T-banegren.
Men för att återknyta till ett långt liv i lokaltrafikens "berg-och-dalbana" när det gäller val av trafikslag, påminner jag om en gammal goding när det gäller politikers preferenser; Apropå att engagera sig i "det offentliga rummet", har ju äntligen spårvägslinje 7 kanske inte "kommit ända fram" men ändock "nästan" till Centralen. Något som vi i "smörjgropen" (ett uttryck som är lite felaktigt i spårvägssammanhang där man oftast kallar utrymmet i äldre depåanläggningar för "grav" och i moderna anläggningar hissar man istället upp vagnarna för att bekvämt komma åt undersidan) började arbeta för redan 20 år sedan genom att placera en spårvagn utanför Centralens norra ingång och där förmedla våra tankar och förslag till berörda politiker och tjänstemän. Noup - detta resulterade självklart inte att linjeförlängningen genomfördes. Men det var en del i ett ständigt pågående gnetande.
Och idag kan vi njuta av en vy, som vi hoppats på ända sedan slutet av 1987 när de första förhandlingarna fördes betr. Djurgårdslinjen med Kommun och dåvarande Landsting. Oavsett beslutsprocessen, känns det tillfredsställande att vi engagerade oss rent praktiskt under alla dessa år.På samma sätt som att man (tyvärr) nu kan handla kräftor året runt, verkar "sparrissäsongen" börja och sluta allt mer utdraget - drar man upp vit Sparris i växthus numera .... ?TKO skrev: Jag hoppas dock att min kära nummer ett hann med att knipa några flaskor av Juliusspital Würzburger Stein Silvaner Grosser Gewächt Trocken på bolaget innan dom tog slut - oundgänglig till den tyska sparrisen som nu är i säsong! Med de vänligaste hälsningar från Hjälmarsvägen
(blott en dryg kilometer från Östberga) Thomas K Ohlsson
Redan den 1 april intog jag årets första underbara måltid efter att ha inhandlat läckerheterna på Hötorget; Törhända var mitt dryckesval ett nerköp; men jag har ett par direktimporterade lådor med "Mionetto Rosé - Vino Spumante Rosato - Extra Dry" som jag tyckte var kul att pröva om detta bubbel "gifter ihop sig med den tyska sparrisen". Med tanke på Italiens problem med galna politiker och störtdykande ekonomi, lär nog Tyskland bli tvunget att genom äktenskapet i EU engagera sig. Min kombination av mat och dryck kanske kan underlätta detta .... ? (Jösses Thomas - nu kommer väl forumets IOGT-lobby att som i forna tider såga oss bägge!)
Varm och Vänlig Kram / Tant Lena
I övrigt stannar jag vid att säga att jag uppskattar människor med humor - jag tycker t ex rätt bra om mej själv!
(Och vilka påverkansförsök som pågår inom partiet tror jag att få har en aning om - det är dock svårt att få regionpolitikerna att inse att det för en gångs skull inte är bra med tunnelbana - till Östberga alltså... jag tror inte det går att få dessa att ändra uppfattning, tyvärr. Och jag har heller ingen koll på vad som pågår inom den grönblå rörans partier, men där brukar det mest vara "husbondens röst" som gäller är min uppfattning.)
Slutligen önskar jag lycka till med Bautzenvagnen, den är en inte typisk men intressant del i det teknikhistoriska arvet. Undrar om inte en modernare variant skulle passa utmärkt att rulla över Årstafältet upp till Östberga?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Mystiska bilder! Vems?
Hobbybjörn,
Som tidigare antytts väntar läsekretsen andäktigt på de resterande
sex 6x9-bilderna. Själv har jag omkring 10.000 6x6-negativ från tiden
som jag
pga scannerproblem ännu inte lyckats överföra...
Som tidigare antytts väntar läsekretsen andäktigt på de resterande
sex 6x9-bilderna. Själv har jag omkring 10.000 6x6-negativ från tiden
som jag
pga scannerproblem ännu inte lyckats överföra...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46
Re: Mystiska bilder! Vems?
De övriga fyra bilderna har samma motiv, bara lite andra, sämre vinklar så de kan knappast ha något intresse.