Jag trodde det var lätt att förstå fördelarna med "in-motion-charging" gentemot ändstationsladdning men jag överskattade kanske forumkollegiets fattningsförmåga!
Regionen har ju beslutat att på ganska kort tid ställa om stora delar av bussflottan till eldrift - läs mera
här. Naturligvis blir det batteribussar - inte ens TF verkar tro på sagorna om bränslecellsdrift...
Eftersom det inte gått så bra hittills - nej det har det inte vad än vissa skribenter försöker påstå - börjar man lite lätt med 70 batteribussar 2021, sen blir det mer otydligt med uttryck som "
ytterligare 90 kan börja rulla under mitten av mandatperioden" och sen avslutas det hela med en till intet förpliktigande förmodan att under "
kommande tio år möjliggörs dessutom en elektrifiering av mellan 700-1500 bussar, motsvarande 30-70 procent av SL:s bussflotta." Dom glömde bara att skriva att dom ska vara självkörande också så hade lyckan varit fullständig.
Ett enkelt och idag fungerande sätt att köra elektriska bussar är att använda kontaktledning för energiförsörjningen. Visst är det gammal teknik, men det är ju också tunnelbana och spårväg. Vill man vara lite så där "framtidsmodärn" som man gärna vill på yttre Kungsholmen så är det bara att göra som jag föreslår, använd räckviddsförlängande batteridrift och laddning under tråd!
Men blir det inte väldigt dyrt? Nja gratis är det ju inte!
Men vad kostar en sådan där avancerad laddningsstation som man hade vid Ropsten?
Vad kostar det att köra omkring med tunga batterier?
Vad kostar det att ha bussar stående vid ändhållplatserna för "snabbladdning"?
Och vad kostar det om det visar sej att det hela inte fungerar som det var tänkt?
Jag ser med spänning (!) fram mot att se hur det fungerar med de 70 batteribussar som skall börja trafikera stockholms gator och vägar 2021. Jag gissar att få eller inga batteribussar rullar detta år, och att det inte köps in några fler under mandatperioden.
(Mitten av mandatperioden som pressmeddelandet hänvisar till är väl för övrigt 2020-21, så räkna kan dom inte!)
Under tiden fortsätter de förbränninsgmotordrivna bussarna att rulla i strida strömmar längs Nynäsvägen - det är visst så vi vill ha det!
/TKO