Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
PS till Odd:
Eftersom ingen - vare sej anställda eller patienter - behöver åka till NKS är det naturligtvis helt onödigt att bygga tunnelbana dit!
(Nä - att vara korkad är inget socialdemokratiskt privilegium...)
hälsar
Kamrat Ohlsson
Eftersom ingen - vare sej anställda eller patienter - behöver åka till NKS är det naturligtvis helt onödigt att bygga tunnelbana dit!
(Nä - att vara korkad är inget socialdemokratiskt privilegium...)
hälsar
Kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jag kan förstå att det är mycket resenärer från Hässelby-Vällingby, men förutom Brommaplan så är de övriga stationerna relativt små sett till resenärsmängd. Behöver de verkligen 24tåg/h? Jag tror det finns kapacitet att dela upp trafiken i en nordlig resp. sydlig dragning mot Vällingby, förutsatt att blindtarm karolinska inte blir en del av Gröna linjen.
Det har ju diskuterats om att flytta ner tolvan till tvärbanans hållplats (vilket jag tycker är bra då man kan förlänga tolvan norrut längs med tvärbanenätet). Då kan man använda tolvans spår för trafiken till o från Spångahållet, man har alltså två plattformar och 4 spår. som på Gullmarsplan! Och man kör en enkel typ av upplägg som man gör på Röda linjen idag!
Det har ju diskuterats om att flytta ner tolvan till tvärbanans hållplats (vilket jag tycker är bra då man kan förlänga tolvan norrut längs med tvärbanenätet). Då kan man använda tolvans spår för trafiken till o från Spångahållet, man har alltså två plattformar och 4 spår. som på Gullmarsplan! Och man kör en enkel typ av upplägg som man gör på Röda linjen idag!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Artikeln om S-förslaget innehåller följande förutsättning:
*nnan ett definitivt och slutgiltigt nedläggningsdatum finns bör man inte lägga stora summor på utredning av det här förslaget!Förslaget, som Socialdemokraterna la som en motion i december förra året, förutsätter att flygplatsen läggs ned efter att avtalet med Swedavia går ut 2038. Samt att området då bebyggs med bostäder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
I all vänlighet ett tips till alla debattörer:
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, några andra planer för "gula linjen" finns väl inte. Grenar man sedan av på ytterligare ett ställe så får man tre grenar i norr samtidigt som man byggt bort det i söder.TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Att låta Hässelby-tågen gå en annan sträckning väster om Alvik men sedan återgå till dagens spår i Vällingby och fortsätta till Hässelby kan kanske var en bra idé. Om man samtidigt skapar en egen linje Alvik - Vällingby. För att det ska bli bra i högtrafik så får inte tågen på dessa två linjer störa varandra och byten i "rätt" riktning ska vara enkelt, rakt över plattformen.ADDE skrev:Jag kan förstå att det är mycket resenärer från Hässelby-Vällingby, men förutom Brommaplan så är de övriga stationerna relativt små sett till resenärsmängd. Behöver de verkligen 24tåg/h? Jag tror det finns kapacitet att dela upp trafiken i en nordlig resp. sydlig dragning mot Vällingby, förutsatt att blindtarm karolinska inte blir en del av Gröna linjen.
Det har ju diskuterats om att flytta ner tolvan till tvärbanans hållplats (vilket jag tycker är bra då man kan förlänga tolvan norrut längs med tvärbanenätet). Då kan man använda tolvans spår för trafiken till o från Spångahållet, man har alltså två plattformar och 4 spår. som på Gullmarsplan! Och man kör en enkel typ av upplägg som man gör på Röda linjen idag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Förslaget om t-bana mellan Solna och Odenplan möter hård kritik från landstingspolitikerOdd skrev:Det är ju rena fantasierna. Inte nog med att dom vill grena av 20% av kapaciteten på en blindtarm ingen behöver, nu vill man då plocka bort ytterligare 40% från Hässelbylinjerna för att grena av dem?!?
Sossarna är inte så smarta, har jag märkt.
Enligt obekräftade uppgifter ville Moderaterna ha ett grunt läge för att omöjliggöra en förlängning söderut. Det var i varje fall Alliansen - inte Socialdemokraterna - som forcerade det grunda läget vid Odenplan. Rätt ska vara rätt.Malin Karlsson (MP) skrev:Lokaliseringsutredningen bygger hela rekommendationen om grunt läge vid Odenplan på uppgiften om längre restid för resenärer vid en djup station. Dock finns inte ett spår av underlag till de beräkningarna med i dokumentet. Det är helt enkelt inte trovärdigt, utan tycks mer vara ett argument man tagit till för att Alliansen redan bestämt sig för att grunt läge genomföras.
Hur mycket kostar det att utnyttja pendeltågsgrenarnas överkapacitet? Det behövs både ett nytt spårpar på den gemensamma sträckan och kraftigt ökad vändkapacitet. Vem vill betala för kalaset? Stockholms kommun vill väl ha det bästa regionen har att erbjuda, och Tamsons gillar ju inte pendeltåg.TKO skrev:Om det ska byggas en massa bostäder i Västerort måste tunnelbanekapaciten över tullsnittet byggas ut, alternativt ska vi använda överkapaciteten på pendeltågsspåren på ett vettigt sätt. Förmodligen behövs bägge lösningarna...
Den billigaste lösningen är att grena av blå linjen - där finns det överkapacitet idag - men det är lika kortsiktigt som att grena av gröna linjen till Arenastaden. Enköpingsvägen planeras bli stadsgata med 15 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser. Det finns faktiskt en risk att även blå linjen blir överbelastad. Eftersom gul linje utgör en avgrening av grön linje kan den inte förlängas till Madendalen:
Uttrycket "så länge" tyder dock på att detta kan komma att ändras.SLL skrev:Landstinget anser inte att en förlängning av gul tunnelbanelinje är att föredra för att kollektivtrafikförsörja området. Så länge gul linje utgör en avgrening av grön linje är en förlängning av gul linje från Arenastaden inte möjlig av kapacitetsskäl.
Länken mellan Odenplan och Hagastaden behöver inte trafikeras. Jämför med den otrafikerade länken mellan Hallonbergen och Rinkeby. Se även ovanstående diskussion.TKO skrev:Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det är fler skribenter som föreslagit detta.twr skrev:Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.TKO skrev:Det är fler skribenter som föreslagit detta.twr skrev:Om det är mig du syftar på så menar jag naturligtvis en omkoppling senare. Som vi redan har diskuterat i flera trådar.TKO skrev:I all vänlighet ett tips till alla debattörer:
Med till visshet gränsande sannolikhet kommer tunnelbanelinjen mot NKS och Hagalund att byggas som en gren till TUB1. Att då komma med förslag som bygger på att detta inte sker är kanske inte meningsfullt!
'Acceptera den föreliggande verkligheten... etc' som jag brukar säga.
/TKO
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?twr skrev:Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.TKO skrev:Det är fler skribenter som föreslagit detta.
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!
/TKO
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det är då man bygger spårväg Odenplan-Hagastaden istället. *knacka på tinningen*TKO skrev:Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Den lösningen har jag också funderat på. Det lär krävas nya plattformar vid St Eriksplan i djupare läge.TKO skrev:Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?twr skrev:Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.TKO skrev:Det är fler skribenter som föreslagit detta.
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!
/TKO
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...
/TKO
Trafiken tänker jag borde bli vartannat tåg från Arenastaden mot Odenplan och vart annat mot St Eriksplan.
Ny gäller det bara att se till att Älvsjö tunnelbanan får några vettiga stationslägen mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, åtminstone Marieberg och gärna även Hornstull.
Angör man Hornstull och Årstaberg, så kanske Liljejolmen blir överflödigt åtminstone för grenen mot Älvsjö
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.TKO skrev:Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?twr skrev:Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.TKO skrev:Det är fler skribenter som föreslagit detta.
Min känsla är att det sätt som NKS-linjens anslutning vid Odenplan är tänkt att byggas gör en omkoppling ganska svår att genomföra. Men allt går ju med mycket pengar och dynamit!
/TKO
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...
/TKO
Alternativet är att lägga till en station i Odenplan på vägen. Betydligt svårare och dyrare. Nyttan blir bättre för vissa, sämre för vissa, nettoeffekten är jag osäker på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Med risk för att vara tjatig - det är en del av min debattteknik - undrar jag om det verkligen är vettig att i närtid lägga pengar på att bygga om Solnagrenen av TUB1 bara några år efter den öppnats. Eller för att vara mindre försiktig i mitt ordval:
- Det kommer inte att ske, även om det skulle vara önskvärt
Om vi däremot för en diskussion om vad som händer år 2070 eller så är allt möjligt. Då kans0ke teleporteringen slagit igenom på bred front, och så står vi där med alla våra spår och tunnlar!
siar
Thomas K Ohlsson
- Det kommer inte att ske, även om det skulle vara önskvärt
Om vi däremot för en diskussion om vad som händer år 2070 eller så är allt möjligt. Då kans0ke teleporteringen slagit igenom på bred front, och så står vi där med alla våra spår och tunnlar!
siar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Första frågan. Ja, det är vettigt, ännu bättre att göra rätt direkt.TKO skrev:Med risk för att vara tjatig - det är en del av min debattteknik - undrar jag om det verkligen är vettig att i närtid lägga pengar på att bygga om Solnagrenen av TUB1 bara några år efter den öppnats. Eller för att vara mindre försiktig i mitt ordval:
- Det kommer inte att ske, även om det skulle vara önskvärt
Om vi däremot för en diskussion om vad som händer år 2070 eller så är allt möjligt. Då kans0ke teleporteringen slagit igenom på bred front, och så står vi där med alla våra spår och tunnlar!
siar
Thomas K Ohlsson
Andra synpunkten. Kanske har du rätt, men jag skulle inte säga att det är omöjligt.
Hur skulle du lösa kollektivtrafiken till flygplatsstaden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Betänk även att anledningen till att gulalinjen till slut planerades till Solna var ju av rent pseudoekonomiska skäl. Sträckningen från början, som var mellan Odenplan och Karolinska, blev så dyr i förhållande till sträckan och trafikuppgiften den skulle lösa att det inte var ett alternativ, det insåg ju till och med politikerna när frågan började granskas. Man kan ju kanske ana paniken i landstingshuset för att få fram en ny målpunkt för sträckningen, och man fann köpladan mallof scandinavia och swedbank arena , som då var under uppbyggnad. Men då även den nya sträckningen blev så dyr att man, som nån räknade ut, skulle kunna betala taxiresor för resenärerna under femtio år för samma pris, så förkortade man linjen så att den inte ens nådde den nya målpunkten. Sen "löste" man finansieringen med diverse märkliga konstruktioner, trots den nybyggda parallella sträckningen av pendeltågen.
Nu är inte sträckningen påbörjad än och därmed så finns det fortfarande chans, trots vad TKO och andra säger, att man tar sitt förnuft till fånga och fimpar detta projekt. Det finns ju krafter inom regionorganisationen som inte heller vill se sträckningen.
Nu är inte sträckningen påbörjad än och därmed så finns det fortfarande chans, trots vad TKO och andra säger, att man tar sitt förnuft till fånga och fimpar detta projekt. Det finns ju krafter inom regionorganisationen som inte heller vill se sträckningen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Odd har rätt - det går fortfarande att riva upp beslutet om TUB1:s Solnagren. Men kommer det att ske? De enda jag kan föreställa mej bakom ett sådant förslag i regionfullmäktige är vad jag kan se SD, och det räcker ju inte alls.
Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...
/TKO
Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Enligt Årsrapport 2018 har busstrafik högre driftskostnader än lokalbanor (se sidan 27). Busstrafikens kostnad per personkilometer uppgår till 3,18 kr jämfört med lokalbanornas 2,64 kr. Busstrafikens kostnad per sittplatskilometer uppgår till 0,97 kr jämfört med lokalbanornas 0,84 kr. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" har Lidingöbanan högst beläggning av lokalbanorna (se sidan 18). Det skulle väl ändå kosta att ersätta Lidingöbanan med busstrafik? Menar du att nedläggningen skulle finansieras av färre turer på linje 160?TKO skrev:Linjen kommer alltså att byggas - det är dags att inse det och sluta önskedrömma. På samma sätt som jag motvilligt fått acceptera att den oproportionerligt dyra Lidingöbanan finns kvar...

Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Avståndet Karolinska - Fridhemsplan blir ca 1,7 km när jag mäter. Ett avstånd på 1,7 km mellan två stationer är långt för att vara i innerstaden (för långt tycker jag), att passera Odenplan med en sådan linje är inte rimligt det ligger inte på vägen, men i princip mitt på sträckan passerar man St Eriksplans tunnelbanestation...twr skrev:Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.TKO skrev:Men då blir det väl inget stopp vid Odenplan för NKS-linjen? Ska bytet för trafikanter som kommer söderifrån med TUB1 ske vid St Eriksplan istället?twr skrev: Att bygga en koppling Hagastaden - Fridhemsplan (röd) tror jag är möjligt, och då inte trafikera spåren Hagastaden -Odenplan längre.
Det är rätt mycket ny tunnel som måste byggas, och eventuellt en ny station vid St Eriksplan...
/TKO
Alternativet är att lägga till en station i Odenplan på vägen. Betydligt svårare och dyrare. Nyttan blir bättre för vissa, sämre för vissa, nettoeffekten är jag osäker på.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Avståndet Karolinska - Fridhemsplan blir ca 1,7 km när jag mäter. Ett avstånd på 1,7 km mellan två stationer är långt för att vara i innerstaden (för långt tycker jag), att passera Odenplan med en sådan linje är inte rimligt det ligger inte på vägen, men i princip mitt på sträckan passerar man St Eriksplans tunnelbanestation...[/quote]Sio skrev: Tanken är inga stopp mellan Hagastaden och Fridhemsplan. Sträckan är bara omkring 1 kilometer, inte så mycket tunnel. Resenärer mot Grön söderut kan byta vid Fridhemsplan, dvs de kommer antagligen välja buss. Vilket kan ses som en svaghet med förslaget.
Alternativet är att lägga till en station i Odenplan på vägen. Betydligt svårare och dyrare. Nyttan blir bättre för vissa, sämre för vissa, nettoeffekten är jag osäker på.
Tumregler kan vara bra, men får inte vara styrande för planeringen. Banan behöver gå djupt för att passera under Riddarfjärden, så även en station i Sankt Eriksplan skulle hamna djupt, det vill säga relativt dyr och relativt liten nytta. Motivet skulle främst vara byte till gröna linjen. Då är Odenplan ett bättre läge, eftersom det där även finns pendeltåg och Roslagsbanan.
Alltså är den billiga och enkla lösningen Fridhemsplan - Hagastaden, medan den mer komplicerade lyxlösningen är Fridhemsplan - Odenplan - Hagastaden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.