Tunnelbana till Täby ?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av gbd »

Anders Hanquist skrev:
gbd skrev: (Kanske underlätta genom att inordna i samma biljettsystem som tunnelbanan?)
Hurdå? Är det spärrar i stället för "blipp-stolpar" du avser? Vad är det annars för skillnad? "Samma biljettsystem som tunnelbanan" har har det väl varit sedan 1970-talet. Och bygger man till City/Odenplan så blir det väl inom samma spärrlinje precis som pendeln. Så exakt vad för "inordnande" skulle kanske underlätta?
En rejäl hjärnfjärt från mig. Jag är lite osäker själv vad jag tänkte. Möjligtvis kan jag ha menat det där du menar om spärrlinje + kanske marknadsföra RB som en gren av tunnelbanan istf en lokalbana. (Förutsatt att trafiken på den gemensamma delen är tät nog)
Enceladus
Inlägg: 9983
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Det finns en enkel lösning på detta lilla problem. Kalla Roslagsbanan för Tunnelbana! Alla blir nöjda!
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:
TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Det finns en enkel lösning på detta lilla problem. Kalla Roslagsbanan för Tunnelbana! Alla blir nöjda!
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:
TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?
Intressant fråga.

- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6488
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Odd »

twr skrev:
Enceladus skrev:
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:
TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- 1 Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- 2 Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- 3 Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- 4 Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- 5 Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- 6 Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- 7 Tillgänglighet/Barriärfrihet
- 8 Direkt förbindelse med Stockholms City
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?
Intressant fråga.

- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
Det är tyvärr ett allt för vanligt misstag att tro att det är specifika egenskaper som är viktiga (som tex att det är strömskena, att linjefärgen är gul eller att man kallar det för ett specifikt namn) i stället för att titta på vad det är för trafikuppgift man vill uppfylla.
Exempelvis (jag har numrerat punkterna ovan):
1. Är det viktigare att man har ett visst stationsavstånd mellan hållplatserna än att det uppfyller behoven som trafikanterna behöver för resan?
2. Om det är viktigt att ha sluten spärrlinje så kan man enkelt inrätta det. Men det är, så vitt jag känner till, varken ett krav för att få kallas för tunnelbana eller något som är specifikt för just tunnelbana. Stora delar av pendeltågsnätet har tex slutna spärrlinjer.
3. Beror helt och hållet på trafikupplägg och teknisk utformning. Trafiktypen har liten betydelse för detta.
4. Att man under vissa perioder inte har haft nattrafik på tunnelbanan innebar väl inte att det slutade vara tunnelbana. Ser man på andra t-banesystem så slutar många redan vid midnatt...
5. Det är få tunnelbanor som klarar av detta. Betyder det att det inte är tunnelbana då?
6. Betyder det att sträckan Gullmarsplan-Alvik inte är tunnelbana eftersom medelhastigheten är strax under 30 km/h just denna sträcka?
7. Tunnelbanan har en enorm barriäreffekt, både för trafikanter och i miljön. Det behövs ofta tekniska hjälpmedel för att halta och lytta skall kunna använda tuben. Många andra trafikslag har däremot planfri entré till plattformar och stationer, och med varierande förutsättningar för instegsfrihet.
8. Vad är Stockholm City? Kommer exempelvis den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Liljeholmen och Fridhemsplan inte att räknas som en tunnelbana?

Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2055
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av ADDE »

Odd skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:

(Fick ta bort citat inom citat)

Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?
Intressant fråga.

- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
Det är tyvärr ett allt för vanligt misstag att tro att det är specifika egenskaper som är viktiga (som tex att det är strömskena, att linjefärgen är gul eller att man kallar det för ett specifikt namn) i stället för att titta på vad det är för trafikuppgift man vill uppfylla.
Exempelvis (jag har numrerat punkterna ovan):
1. Är det viktigare att man har ett visst stationsavstånd mellan hållplatserna än att det uppfyller behoven som trafikanterna behöver för resan?
2. Om det är viktigt att ha sluten spärrlinje så kan man enkelt inrätta det. Men det är, så vitt jag känner till, varken ett krav för att få kallas för tunnelbana eller något som är specifikt för just tunnelbana. Stora delar av pendeltågsnätet har tex slutna spärrlinjer.
3. Beror helt och hållet på trafikupplägg och teknisk utformning. Trafiktypen har liten betydelse för detta.
4. Att man under vissa perioder inte har haft nattrafik på tunnelbanan innebar väl inte att det slutade vara tunnelbana. Ser man på andra t-banesystem så slutar många redan vid midnatt...
5. Det är få tunnelbanor som klarar av detta. Betyder det att det inte är tunnelbana då?
6. Betyder det att sträckan Gullmarsplan-Alvik inte är tunnelbana eftersom medelhastigheten är strax under 30 km/h just denna sträcka?
7. Tunnelbanan har en enorm barriäreffekt, både för trafikanter och i miljön. Det behövs ofta tekniska hjälpmedel för att halta och lytta skall kunna använda tuben. Många andra trafikslag har däremot planfri entré till plattformar och stationer, och med varierande förutsättningar för instegsfrihet.
8. Vad är Stockholm City? Kommer exempelvis den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Liljeholmen och Fridhemsplan inte att räknas som en tunnelbana?

Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Jag håller med odd i ovan inlägg. Ska man jämföra olika trafikslag med varandra så ser jag Roslagsbanan mer som ett lyckad Pendeltågssystem jämfört med själva pendeltågen, snarare än en egen tunnelbanesystem.
Enceladus
Inlägg: 9983
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Vad säger att tunnelbana är fel trafikslag på fel ställe?

Täbys krav på SL: Ge oss bättre bussar
Direktpress skrev:Ett annat förslag som lyfts är att Roslagsbanan ska gå senare under helger. Det för att det enligt kommunen uppstår en del stök kring nattbussen på Attundavägen.

– Det handlar om tryggheten och det är ett starkt önskemål, inte bara från våra invånare, utan även från polisen. Det skulle bli lugnare runt Täby torg, säger Johan Algernon.
Tydligen anser polisen att nattbuss är fel trafikslag på fel ställe. Ingen vet om Roslagsbanan någonsin får nattrafik. Tunnelbana är däremot en garant för ett tryggare samhälle.

(Tunnelbanans unika status i Stockholm är lika verklig som spårfaktorn i andra städer. I Göteborg har inget trafikslag särställning, och där frodas både spårvagnar och pendeltåg. Så vill vi dock inte ha det i Stockholm.)
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Ingen vet om tunnelbana alltid kommer ha nattrafik. Vi kan göra kloka gissningar om framtiden, men vi vet aldrig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Verspieder »

Enceladus skrev:Tydligen anser polisen att nattbuss är fel trafikslag på fel ställe. Ingen vet om Roslagsbanan någonsin får nattrafik. Tunnelbana är däremot en garant för ett tryggare samhälle.
Det måste vara svårt att vara komiker och satiriker numera. När folk (i detta fall Täbybor) kommer fram till ovanstående märkliga svartvita argument. :?
Ja, givetvis förstår jag att detta inte är Enceladus åsikt, utan att denne kommer med en tolkning.

Man torde ju ändå kunna få ohyggligt mycket nattrafik på Roslagsbanan, inklusive säkerhetspersonal, för samma kostnader som det går åt för att gräva en tunnelbana hela vägen till Arninge? Vore kul om någon kunde räkna på just detta. :cheesygrin:
Enceladus
Inlägg: 9983
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Enceladus »

Bygget av Roslagsbanan till city kan starta tidigare

Det har diskuterats tidigare att Sverigeförhandlingens projekt kan tidigareläggas, men det mest intressanta med artikeln är ingressen:
Mitt i skrev:Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget av gula linjen väntas dra igång i höst. Nu kan det bli aktuellt med tunnelbana till Täby genom Danderyd. Förhandlingar pågår också för att kunna tidigarelägga förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen.
Tanken på en tunnelbana till Täby är av allt att döma i allra högsta grad levande.

(Tunnelbanekartan längst ner i artikeln är inte bara missvisande, utan även direkt felaktig. Det gula strecket mellan Odenplan och Gullmarsplan är missvisande eftersom det inte ska byggas någon nytt dubbelspår där. Den nya linjen från Fruängen är direkt felaktig eftersom det inte ska byggas någon förbindelse mellan Fridhemsplan och Fruängen. Är detta en officiell karta från FUT?)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6488
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Odd »

Så du menar typ att tunnelbanan ser ut så här i framtiden:
tub2030.png
tub2030.png (5.55 KiB) Visad 4392 gånger
Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9983
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Enceladus »

Namnet "gula linjen" handlade ju om att vilseleda väljarna. Det fanns en stark opinion för en ny tunnelbanelinje, men Alliansen ville inte bygga en sådan (det ursprungliga förslaget för linjen liknade Saltsjöbanans gren till Solsidan). Då fick det istället bli en ny linje bara till namnet. Vid det här laget saknar namnet värde. Gissningsvis kommer det att slopas, men helt säkert är det inte.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Namnet "gula linjen" handlade ju om att vilseleda väljarna. Det fanns en stark opinion för en ny tunnelbanelinje, men Alliansen ville inte bygga en sådan (det ursprungliga förslaget för linjen liknade Saltsjöbanans gren till Solsidan). Då fick det istället bli en ny linje bara till namnet. Vid det här laget saknar namnet värde. Gissningsvis kommer det att slopas, men helt säkert är det inte.
Har du något som stödjer att det gick till på det sättet? Eller är det enbart en gissning? Både när det gäller opinionen och alliansen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Bygget av Roslagsbanan till city kan starta tidigare

Det har diskuterats tidigare att Sverigeförhandlingens projekt kan tidigareläggas, men det mest intressanta med artikeln är ingressen:
Mitt i skrev:Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget av gula linjen väntas dra igång i höst. Nu kan det bli aktuellt med tunnelbana till Täby genom Danderyd. Förhandlingar pågår också för att kunna tidigarelägga förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen.
Tanken på en tunnelbana till Täby är av allt att döma i allra högsta grad levande.

(Tunnelbanekartan längst ner i artikeln är inte bara missvisande, utan även direkt felaktig. Det gula strecket mellan Odenplan och Gullmarsplan är missvisande eftersom det inte ska byggas någon nytt dubbelspår där. Den nya linjen från Fruängen är direkt felaktig eftersom det inte ska byggas någon förbindelse mellan Fridhemsplan och Fruängen. Är detta en officiell karta från FUT?)
Artikeln finns i flera varianter för de olika Mitti/tidningarna. Tyvärr är den ganska dåligt skriven och man kan fråga sig om man kan lita på något som står där. Till exempel att något står i ingressen som sen inte nämns i artikeln. Journalisten måste vara antingen nybörjare eller arbeta under extrem tidspress.

Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Majkey »

Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6488
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Odd »

Det är helt klart en intressant tanke. Bredare och längre vagnar, högre linjespänning, kapacitetshöjande signalsystem och snabbare acceleration.

Vågar sig någon på att överslagsräkna?
Genius on call
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9983
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Den där T-symbolen betyder faktiskt ganska mycket för utbudet. Det är väl bara i högtrafik som Roslagsbanan får högre turtäthet än Mörbygrenen och då bara från Roslags Näsby? Roslagsbanans halvtimmestrafik på söndagar är kanske inte den mest attraktiva trafiken. I och för sig har någon forumskribent nämnt att folk stannar hemma och går till kyrkan på söndagar, men jag tror att dessa dagar är förbi även i Täby...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.
Det byggs - och har byggts - en hel del på Roslagsbanan. Är de nya/ombyggda stationerna anpassade för 180-meterståg?

Med tanke på redan gjorda och pågående investeringar torde bredare tåg och höjd linjespänning inte vara aktuella annat än möjligen på mycket lång sikt... ungefär som de idéer som på annan plats framförs om att bygga om TUB 1:s Solnagren i stort sett direkt efter invigningen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:
Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.
Det byggs - och har byggts - en hel del på Roslagsbanan. Är de nya/ombyggda stationerna anpassade för 180-meterståg?

Med tanke på redan gjorda och pågående investeringar torde bredare tåg och höjd linjespänning inte vara aktuella annat än möjligen på mycket lång sikt... ungefär som de idéer som på annan plats framförs om att bygga om TUB 1:s Solnagren i stort sett direkt efter invigningen!

/TKO
Åtminstone Åkersberga ska anpassas för längre tåg. Många stationer är nog förberedda att förlängas, men det har inte byggts längre plattformar än så länge.

Spänningen, spårvidden, tågens bredd och plattformshöjder lär förbli desamma i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Tunnelbana till Täby ?

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.
Det kanske rentav är dags att göra som London, Tokyo och andra storstäder? Dvs ge varje bana ett namn, istället för dagens färger. Oavsett trafikslag. Övriga lokalbanor har ju redan namn, så det är väl bara att starta en namntävling för tunnelbanelinjerna eller pendeltågslinjerna? Istället för dagens tre tunnelbanefärger borde man väl kunna ha sex stycken namn.
Skriv svar