En rejäl hjärnfjärt från mig. Jag är lite osäker själv vad jag tänkte. Möjligtvis kan jag ha menat det där du menar om spärrlinje + kanske marknadsföra RB som en gren av tunnelbanan istf en lokalbana. (Förutsatt att trafiken på den gemensamma delen är tät nog)Anders Hanquist skrev:Hurdå? Är det spärrar i stället för "blipp-stolpar" du avser? Vad är det annars för skillnad? "Samma biljettsystem som tunnelbanan" har har det väl varit sedan 1970-talet. Och bygger man till City/Odenplan så blir det väl inom samma spärrlinje precis som pendeln. Så exakt vad för "inordnande" skulle kanske underlätta?gbd skrev: (Kanske underlätta genom att inordna i samma biljettsystem som tunnelbanan?)
Tunnelbana till Täby ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbana till Täby ?
Re: Tunnelbana till Täby ?
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:Odd skrev:Det finns en enkel lösning på detta lilla problem. Kalla Roslagsbanan för Tunnelbana! Alla blir nöjda!
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
Re: Tunnelbana till Täby ?
Intressant fråga.Enceladus skrev:Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:Odd skrev:Det finns en enkel lösning på detta lilla problem. Kalla Roslagsbanan för Tunnelbana! Alla blir nöjda!
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet
- Direkt förbindelse med Stockholms City
- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Det är tyvärr ett allt för vanligt misstag att tro att det är specifika egenskaper som är viktiga (som tex att det är strömskena, att linjefärgen är gul eller att man kallar det för ett specifikt namn) i stället för att titta på vad det är för trafikuppgift man vill uppfylla.twr skrev:Intressant fråga.Enceladus skrev:
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?TKO skrev:- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik.
- 1 Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- 2 Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- 3 Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- 4 Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- 5 Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- 6 Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
- 7 Tillgänglighet/Barriärfrihet
- 8 Direkt förbindelse med Stockholms City
- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
Exempelvis (jag har numrerat punkterna ovan):
1. Är det viktigare att man har ett visst stationsavstånd mellan hållplatserna än att det uppfyller behoven som trafikanterna behöver för resan?
2. Om det är viktigt att ha sluten spärrlinje så kan man enkelt inrätta det. Men det är, så vitt jag känner till, varken ett krav för att få kallas för tunnelbana eller något som är specifikt för just tunnelbana. Stora delar av pendeltågsnätet har tex slutna spärrlinjer.
3. Beror helt och hållet på trafikupplägg och teknisk utformning. Trafiktypen har liten betydelse för detta.
4. Att man under vissa perioder inte har haft nattrafik på tunnelbanan innebar väl inte att det slutade vara tunnelbana. Ser man på andra t-banesystem så slutar många redan vid midnatt...
5. Det är få tunnelbanor som klarar av detta. Betyder det att det inte är tunnelbana då?
6. Betyder det att sträckan Gullmarsplan-Alvik inte är tunnelbana eftersom medelhastigheten är strax under 30 km/h just denna sträcka?
7. Tunnelbanan har en enorm barriäreffekt, både för trafikanter och i miljön. Det behövs ofta tekniska hjälpmedel för att halta och lytta skall kunna använda tuben. Många andra trafikslag har däremot planfri entré till plattformar och stationer, och med varierande förutsättningar för instegsfrihet.
8. Vad är Stockholm City? Kommer exempelvis den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Liljeholmen och Fridhemsplan inte att räknas som en tunnelbana?
Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Genius on call
Re: Tunnelbana till Täby ?
Jag håller med odd i ovan inlägg. Ska man jämföra olika trafikslag med varandra så ser jag Roslagsbanan mer som ett lyckad Pendeltågssystem jämfört med själva pendeltågen, snarare än en egen tunnelbanesystem.Odd skrev:Det är tyvärr ett allt för vanligt misstag att tro att det är specifika egenskaper som är viktiga (som tex att det är strömskena, att linjefärgen är gul eller att man kallar det för ett specifikt namn) i stället för att titta på vad det är för trafikuppgift man vill uppfylla.twr skrev:Intressant fråga.Enceladus skrev:
Signaturen "TKO" har summerat vad som förväntas av en tunnelbana:
(Fick ta bort citat inom citat)
Hur många av dessa kriterier uppfyller Roslagsbanan?
- Trafiken framförs helt skild från gatutrafik. Kommer stämma från T-Centralen till Viggbyholm på några års sikt.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter. Stämmer i huvudsak inom bebyggda områden.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje". Valideringsstolpar, ej spärrlinje.
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ej mindre stationer. Större stationer kommer att ha två avgångar per 15 minuter, åtminstone under högtrafik. Gemensam sträcka fram till Roslags Näsby kommer att ha tät trafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt. Ingen nattrafik i dagsläget.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg. 180 meters tåg kommer ha sittplatskapacitet motsvarande tunnelbanan. Eftersom de flesta resor är relativt långa är ståplats inte eftersträvansvärt.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h. Ja. Betydligt högre medelhastighet än tunnelbanan.
- Tillgänglighet/Barriärfrihet Uppfyller detta lika väl som tunnelbanan vad jag vet.
- Direkt förbindelse med Stockholms City Planeras under 2030-talet.
Exempelvis (jag har numrerat punkterna ovan):
1. Är det viktigare att man har ett visst stationsavstånd mellan hållplatserna än att det uppfyller behoven som trafikanterna behöver för resan?
2. Om det är viktigt att ha sluten spärrlinje så kan man enkelt inrätta det. Men det är, så vitt jag känner till, varken ett krav för att få kallas för tunnelbana eller något som är specifikt för just tunnelbana. Stora delar av pendeltågsnätet har tex slutna spärrlinjer.
3. Beror helt och hållet på trafikupplägg och teknisk utformning. Trafiktypen har liten betydelse för detta.
4. Att man under vissa perioder inte har haft nattrafik på tunnelbanan innebar väl inte att det slutade vara tunnelbana. Ser man på andra t-banesystem så slutar många redan vid midnatt...
5. Det är få tunnelbanor som klarar av detta. Betyder det att det inte är tunnelbana då?
6. Betyder det att sträckan Gullmarsplan-Alvik inte är tunnelbana eftersom medelhastigheten är strax under 30 km/h just denna sträcka?
7. Tunnelbanan har en enorm barriäreffekt, både för trafikanter och i miljön. Det behövs ofta tekniska hjälpmedel för att halta och lytta skall kunna använda tuben. Många andra trafikslag har däremot planfri entré till plattformar och stationer, och med varierande förutsättningar för instegsfrihet.
8. Vad är Stockholm City? Kommer exempelvis den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Liljeholmen och Fridhemsplan inte att räknas som en tunnelbana?
Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Vad säger att tunnelbana är fel trafikslag på fel ställe?Odd skrev:Ni fattar säkert vad jag vill komma fram till. En fokusering på just tunnelbana gagnar ingen, inte ens tunnelbanan. Fel trafikslag på fel ställe är alltid fel.
Täbys krav på SL: Ge oss bättre bussar
Tydligen anser polisen att nattbuss är fel trafikslag på fel ställe. Ingen vet om Roslagsbanan någonsin får nattrafik. Tunnelbana är däremot en garant för ett tryggare samhälle.Direktpress skrev:Ett annat förslag som lyfts är att Roslagsbanan ska gå senare under helger. Det för att det enligt kommunen uppstår en del stök kring nattbussen på Attundavägen.
– Det handlar om tryggheten och det är ett starkt önskemål, inte bara från våra invånare, utan även från polisen. Det skulle bli lugnare runt Täby torg, säger Johan Algernon.
(Tunnelbanans unika status i Stockholm är lika verklig som spårfaktorn i andra städer. I Göteborg har inget trafikslag särställning, och där frodas både spårvagnar och pendeltåg. Så vill vi dock inte ha det i Stockholm.)
Re: Tunnelbana till Täby ?
Ingen vet om tunnelbana alltid kommer ha nattrafik. Vi kan göra kloka gissningar om framtiden, men vi vet aldrig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Tunnelbana till Täby ?
Det måste vara svårt att vara komiker och satiriker numera. När folk (i detta fall Täbybor) kommer fram till ovanstående märkliga svartvita argument.Enceladus skrev:Tydligen anser polisen att nattbuss är fel trafikslag på fel ställe. Ingen vet om Roslagsbanan någonsin får nattrafik. Tunnelbana är däremot en garant för ett tryggare samhälle.
Ja, givetvis förstår jag att detta inte är Enceladus åsikt, utan att denne kommer med en tolkning.
Man torde ju ändå kunna få ohyggligt mycket nattrafik på Roslagsbanan, inklusive säkerhetspersonal, för samma kostnader som det går åt för att gräva en tunnelbana hela vägen till Arninge? Vore kul om någon kunde räkna på just detta.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Bygget av Roslagsbanan till city kan starta tidigare
Det har diskuterats tidigare att Sverigeförhandlingens projekt kan tidigareläggas, men det mest intressanta med artikeln är ingressen:
(Tunnelbanekartan längst ner i artikeln är inte bara missvisande, utan även direkt felaktig. Det gula strecket mellan Odenplan och Gullmarsplan är missvisande eftersom det inte ska byggas någon nytt dubbelspår där. Den nya linjen från Fruängen är direkt felaktig eftersom det inte ska byggas någon förbindelse mellan Fridhemsplan och Fruängen. Är detta en officiell karta från FUT?)
Det har diskuterats tidigare att Sverigeförhandlingens projekt kan tidigareläggas, men det mest intressanta med artikeln är ingressen:
Tanken på en tunnelbana till Täby är av allt att döma i allra högsta grad levande.Mitt i skrev:Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget av gula linjen väntas dra igång i höst. Nu kan det bli aktuellt med tunnelbana till Täby genom Danderyd. Förhandlingar pågår också för att kunna tidigarelägga förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen.
(Tunnelbanekartan längst ner i artikeln är inte bara missvisande, utan även direkt felaktig. Det gula strecket mellan Odenplan och Gullmarsplan är missvisande eftersom det inte ska byggas någon nytt dubbelspår där. Den nya linjen från Fruängen är direkt felaktig eftersom det inte ska byggas någon förbindelse mellan Fridhemsplan och Fruängen. Är detta en officiell karta från FUT?)
Re: Tunnelbana till Täby ?
Så du menar typ att tunnelbanan ser ut så här i framtiden:
Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.Genius on call
Re: Tunnelbana till Täby ?
Namnet "gula linjen" handlade ju om att vilseleda väljarna. Det fanns en stark opinion för en ny tunnelbanelinje, men Alliansen ville inte bygga en sådan (det ursprungliga förslaget för linjen liknade Saltsjöbanans gren till Solsidan). Då fick det istället bli en ny linje bara till namnet. Vid det här laget saknar namnet värde. Gissningsvis kommer det att slopas, men helt säkert är det inte.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Har du något som stödjer att det gick till på det sättet? Eller är det enbart en gissning? Både när det gäller opinionen och alliansen?Enceladus skrev:Namnet "gula linjen" handlade ju om att vilseleda väljarna. Det fanns en stark opinion för en ny tunnelbanelinje, men Alliansen ville inte bygga en sådan (det ursprungliga förslaget för linjen liknade Saltsjöbanans gren till Solsidan). Då fick det istället bli en ny linje bara till namnet. Vid det här laget saknar namnet värde. Gissningsvis kommer det att slopas, men helt säkert är det inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Artikeln finns i flera varianter för de olika Mitti/tidningarna. Tyvärr är den ganska dåligt skriven och man kan fråga sig om man kan lita på något som står där. Till exempel att något står i ingressen som sen inte nämns i artikeln. Journalisten måste vara antingen nybörjare eller arbeta under extrem tidspress.Enceladus skrev:Bygget av Roslagsbanan till city kan starta tidigare
Det har diskuterats tidigare att Sverigeförhandlingens projekt kan tidigareläggas, men det mest intressanta med artikeln är ingressen:
Tanken på en tunnelbana till Täby är av allt att döma i allra högsta grad levande.Mitt i skrev:Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget av gula linjen väntas dra igång i höst. Nu kan det bli aktuellt med tunnelbana till Täby genom Danderyd. Förhandlingar pågår också för att kunna tidigarelägga förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen.
(Tunnelbanekartan längst ner i artikeln är inte bara missvisande, utan även direkt felaktig. Det gula strecket mellan Odenplan och Gullmarsplan är missvisande eftersom det inte ska byggas någon nytt dubbelspår där. Den nya linjen från Fruängen är direkt felaktig eftersom det inte ska byggas någon förbindelse mellan Fridhemsplan och Fruängen. Är detta en officiell karta från FUT?)
Den markerade linjen till Fruängen lär vara en missuppfattning av linjen Fridhemsplan - Skärholmen. Kartan är nog gjord av tidningen, inte FUT.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Det är helt klart en intressant tanke. Bredare och längre vagnar, högre linjespänning, kapacitetshöjande signalsystem och snabbare acceleration.
Vågar sig någon på att överslagsräkna?
Vågar sig någon på att överslagsräkna?
Genius on call
Re: Tunnelbana till Täby ?
Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Den där T-symbolen betyder faktiskt ganska mycket för utbudet. Det är väl bara i högtrafik som Roslagsbanan får högre turtäthet än Mörbygrenen och då bara från Roslags Näsby? Roslagsbanans halvtimmestrafik på söndagar är kanske inte den mest attraktiva trafiken. I och för sig har någon forumskribent nämnt att folk stannar hemma och går till kyrkan på söndagar, men jag tror att dessa dagar är förbi även i Täby...Majkey skrev:Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Re: Tunnelbana till Täby ?
Det byggs - och har byggts - en hel del på Roslagsbanan. Är de nya/ombyggda stationerna anpassade för 180-meterståg?twr skrev:Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Med tanke på redan gjorda och pågående investeringar torde bredare tåg och höjd linjespänning inte vara aktuella annat än möjligen på mycket lång sikt... ungefär som de idéer som på annan plats framförs om att bygga om TUB 1:s Solnagren i stort sett direkt efter invigningen!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbana till Täby ?
Åtminstone Åkersberga ska anpassas för längre tåg. Många stationer är nog förberedda att förlängas, men det har inte byggts längre plattformar än så länge.TKO skrev:Det byggs - och har byggts - en hel del på Roslagsbanan. Är de nya/ombyggda stationerna anpassade för 180-meterståg?twr skrev:Mycket av det du beskriver är redan beslutat. Signalsystemet till exempel. De nya tågen går att köra som 180 meter. Men det kräver att plattformarna förlängs, vilket inte är beslutat.Majkey skrev:Vad skulle man kunna göra med pengarna det kostar att gräva en tunnelbana till Täby (antar att det är gröna grenen som det syftas på) om dessa satsades på Roslagsbanan?
Längre (150-200m) och bredare tåg, bygga bort samtliga plankorsningar, bygga en ny station i Danderyds sjukhus eller Universitetet i klass med Alvik för byte till Mörbylinjen, komplettera med lite mer dubbelspår, signalsystem som klarar 30 tåg/h? Några eller samtliga förslag?
Med Roslagsbanan till Odenplan och T-centralen kommer även passagerarna spridas ut mycket bättre i kollektivtrafiksystemet än den nu redan belastade Mörbylinjen och en avgrening av gröna via Solna.
Känns som behovet av tunnelbana mot nordost kommer kunna skjutas upp rätt långt fram i tiden om man gjorde en rejäl satsning på Roslagsbanan.
Men T symbolen verkar betyda allt idag tyvärr trots att tunnelbana bara är vettigt på korta avstånd. Pendeltågifiera Roslagsbanan mer hade gagnat alla i nordost och även gagnat Täbyborna mer än någon tunnelbanegren.
Med tanke på redan gjorda och pågående investeringar torde bredare tåg och höjd linjespänning inte vara aktuella annat än möjligen på mycket lång sikt... ungefär som de idéer som på annan plats framförs om att bygga om TUB 1:s Solnagren i stort sett direkt efter invigningen!
/TKO
Spänningen, spårvidden, tågens bredd och plattformshöjder lär förbli desamma i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Tunnelbana till Täby ?
Det kanske rentav är dags att göra som London, Tokyo och andra storstäder? Dvs ge varje bana ett namn, istället för dagens färger. Oavsett trafikslag. Övriga lokalbanor har ju redan namn, så det är väl bara att starta en namntävling för tunnelbanelinjerna eller pendeltågslinjerna? Istället för dagens tre tunnelbanefärger borde man väl kunna ha sex stycken namn.Odd skrev:Alltså, om tunnebana 1 får två linjefärger (dvs det är inte längre "grönalinjen" och SL helt enkelt ger upp det hopplösa projektet att benämna banor som linjer med färger) och de kommer att köra mot båda grenarna, så blir det fyra linjer. För att samma förhållande skall råda för tub 2 och 3 så skall även de i konsekvensens namn få egna linjefärger.