Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Peter Bolin »

I oktober 2016 gjorde jag det här bildreportaget om Eddavägslinjen: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=39223. Sedan dess har det hänt en del. Danderyds kommun har försett samtliga hållplatser med namnskyltar och informationstavlor under 2018 och 2019, vilket föranledde ett återbesök på påskdagen. Här kommer ett nytt bildreportage.

Bild
Vid Djursholms Ösby är det sig ganska likt sedan jag var där för första gången 1968. Stationshuset från 1923 står kvar, även om det inte har använts för järnvägsändamål sedan 1979.

Bild
Här fanns det under de sista åren Eddavägslinjen trafikerades en träplattform för Eddavägsvagnen. Vid mitt första besök 1968 följde Eddavägsvagnen med Näsbyparkståget på sträckan Stockholm Ö–Djursholms Ösby, vilket innebar ständiga från- och tillkopplingar vid Djursholms Ösby. För att slippa dessa kördes Eddavägslinjen som ”lillpendel” de sista åren. Från den 1 mars 1973 kördes den med rälsbuss (YP) för att spara driftskostnader. Det påstås även att kontaktledningen stängdes av för att den störde djursholmarnas tv-mottagning.

Bild
Hpl. Bragevägen med den nya namnskylten och informationstavlan. Just här hade den ursprungliga skylten, i alla fall den som fanns där under de sista åren, samma typsnitt.

Bild
Djursholms Sveavägen stn. Det fanns en likartad skylt här, men den stod på den andra plattformen (mot Eddavägen). Typsnittet på denna och de följande skyltarna stämmer inte överens med det som fanns på skyltarna under den sista tiden, men det är en bagatell i sammanhanget.

Bild
Arriva 8746 på linje 601 har precis lämnat hpl. Djursholms Sveavägen. Linje 601 är en av de busslinjer som i dag ersätter Eddavägslinjen.

Bild
Banavsnitt mellan Djursholms Sveavägen och Auravägen.

Bild
Hpl. Auravägen. Alla tåg stannade här fram till 1937. Därefter gjordes sporadiska uppehåll fram till 1952 då hållplatsen drogs in helt.

Bild
Hpl. Restauranten, omdöpt till Djursholms torg 1968.

Bild
Arriva 7788 (f.d. Keolis 3648) på linje 606 vid Djursholms torg, en annan av busslinjerna som ersätter Eddavägslinjen i dag.

Bild
Den tvära kurvan mellan Restauranten och Slottsvägen.

Bild
Hpl. Slottsvägen. Hållplatsen drogs in 1924.

Bild
Banavsnitt mellan Slottsvägen och Germaniavägen. Till höger i bild skymtar Villa Delin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa_Delin).

Bild
Hpl. Germaniavägen, omdöpt till Germania 1958. Tyvärr saknas texten på informationstavlan här. Den kanske redan har blivit utsatt för åverkan.

Bild
Banavsnitt mellan Germaniavägen och Djursholms Framnäsviken.

Bild
Hpl. Djursholms Framnäsviken.

Bild
Utfarten norrut från Djursholms Framnäsviken. Till höger om gångvägen gick hamnspåret som fanns kvar vid mitt första besök 1968. Det spåret gick i en sänka som nu är utfylld.

Bild
Så här ser det ut i hamnområdet vid Framnäsviken i dag. En gång fanns det en bangård här med tre spår.

Bild
Banans viadukt över Ymervägen som gav namn åt hållplatsen Vägporten strax norr om viadukten.

Bild
Hpl. Vägporten som i likhet med Slottsvägen drogs in 1924.

Bild
Hpl. Vikingavägen.

Bild
Banavsnitt mellan Vikingavägen och Eddavägen.

Bild
Hpl. Eddavägen. Här har plattformen röjts och försetts med bänkar.

Bild
Hpl. Eddavägen, den nya namnskylten.

Bild
Hpl. Svalnäs. Sträckan Eddavägen–Svalnäs trafikerades under perioden 1912–1934, men banvallen finns fortfarande kvar som gångväg trots att trafiken upphörde för 85 år sedan.

Bild
Den helt nyuppsatta skylten om banan vid Svalnäs.

Bild
Svalnäs gård, även kallad Villa Svalnäs, där Djursholms och Djursholmsbanans grundare Henrik Palme var bosatt fram till sin död 1932.

Samtliga skylttexter, inklusive den om Germaniavägen som saknas på plats, finns tillgängliga i pdf-format här: https://www.danderyd.se/edda. Kvaliteten på texterna är överlag god. Jag upptäckte några smärre fel i fråga om årtal o.dyl. men inget särskilt allvarligt. Jag noterade att mitt förra bildreportage här på forumet 2016 har fungerat som en av källorna. :)

Hälsningar
Peter Bolin
Senast redigerad av Peter Bolin den tisdag 23 april 2019 10:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Odd »

Kul å se bilderna. Skulle kanske ta å cykla dit nån dag å titta.

Ett intressant experiment skulle ju vara att anlägga oelektrifierat smalspår längs sträckan och köra med laddhybridmotorvagnar för att få drifterfarenheter av sådan järnvägsdrift. Då skulle man kunna få direkttåg från stan ut till Eddavägen utan att man behöver en dyr kontaktledningsanläggning. När vagnarna är på elektrifierat spår så laddas batterierna.
Genius on call
Hobbybjörn
Inlägg: 31
Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46

Re: Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Hobbybjörn »

Kul att se. Trevligt initiativ av kommunen. Jag håller precis på att skanna ett hundratal bilder i svartvitt som jag tagit av Eddavägsbanan 1968-69 och däromkring så jag har "färska" tidigare ej visade jämförelsebilder med trafik av i stort sett samma platser och motiv som du har här här. Kan det vara något?
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Peter Bolin »

Hobbybjörn skrev:Kul att se. Trevligt initiativ av kommunen. Jag håller precis på att skanna ett hundratal bilder i svartvitt som jag tagit av Eddavägsbanan 1968-69 och däromkring så jag har "färska" tidigare ej visade jämförelsebilder med trafik av i stort sett samma platser och motiv som du har här här. Kan det vara något?
Det vore mycket trevligt med bilder från åren 1968–73 som komplement. Under de åren tjatade jag ständigt på de vuxna i min omgivning om att få åka till Eddavägen. Jag blev fascinerad av banan direkt vid det första besöket i maj 1968 när jag som fyraåring åkte tillsammans med min mor från Ösby till Framnäsviken. Det dröjde inte länge förrän jag hade tjatat mig till att få åka hela vägen till Eddavägen. :)

Jag har själv samlat på bilder av banan i många år, men det är relativt få bilder jag har upphovsrätt till. Min mor tog dock några bilder med YP-motorvagnar i trafik 1973, och så har jag bilder från mina första banvallsvandringar 1977. Jag får ta och leta upp dessa någon dag.

Något som saknas helt i min samling är rörliga bilder från banan. Enligt Svensk Filmdatabas finns det en film från 1980 med titeln Eddavägslinjen (http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item ... emid=29793). Filmen måste vara inspelad tidigare med tanke på att det sista tåget gick på nyårsafton 1975.

Eftersom det för tillfället inte går att ställa frågor till Spårvägsmuseet vänder jag mig i stället till expertisen här på forumet och frågar om någon vet något om den här filmen. Finns det andra filmer med rörliga bilder från banan? Någon borde rimligen ha dokumenterat den med smalfilm när det begav sig.

/Peter Bolin
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Kul å se bilderna. Skulle kanske ta å cykla dit nån dag å titta.

Ett intressant experiment skulle ju vara att anlägga oelektrifierat smalspår längs sträckan och köra med laddhybridmotorvagnar för att få drifterfarenheter av sådan järnvägsdrift. Då skulle man kunna få direkttåg från stan ut till Eddavägen utan att man behöver en dyr kontaktledningsanläggning. När vagnarna är på elektrifierat spår så laddas batterierna.
Kul idé men sååååå himla dyrt är det inte med kontaktledning!

Och kul att de fick till ett typsnitt som var såpass likt den gamla skylten vid Bragevägen som man rimligen kan begära!
Peter Bolin
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27

Re: Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök

Inlägg av Peter Bolin »

Hechtwagen skrev:Och kul att de fick till ett typsnitt som var såpass likt den gamla skylten vid Bragevägen som man rimligen kan begära!
Originalskylten vid Bragevägen syns på den här bilden, https://www.ekeving.se/b/rb/djb/EvgL/Bg_LK.JPG, som för övrigt finns med på informationstavlan vid Bragevägen. Kanske är det skylten på den bilden som har fått stå modell för typsnittet som använts till alla skyltar? I så fall är det lite synd, för just den skylten hade ett avvikande typsnitt jämfört med alla andra skyltar. Nå, huvudsaken är att skyltarna har kommit på plats, att hållplatserna har ställts i ordning och i flera fall försetts med bänkar. :D

/Peter Bolin
Skriv svar