Den kom 1990 när spåren i Norra Hamngatan byggdes. Till början fanns dock inte några kurvor från Södra till Östra Hamngatan, utan vagnar mellan Centrlastationen och Kungsportsplatsen måste gå via Norra Hamngatan.TKO skrev:När kom nuvarande utformning?
Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Riskerar vi en göteborgsk "Almstrid" om jag föreslår att spåren läggs tillbaka i (ungefär) det gamla läget?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Jag har en liten invändning när det gäller höggolvsvagnar. Eftersom jag på grund av sjukdom har svårt att gå numera, särskilt svårt är det att gå i trappor så har jag kommit att gilla låggolvsspårvagnar allt mer. Plattformar med trappor till höggolvsvagnar skulle ställa till det rejält inte bara för mig men för alla med barnvagnar, rollatorer, kryckor, rullstolar m.m. Att kunna byta mellan spårvagn och buss vid samma plattform är också en stor fördel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Noterade att i en annan tråd konstateras det att "alla nya spårvägssystem byggs för tvåriktningsvagnar, utan vändslingor", men hur är det med plattformarna?
Min känsla är att alla dessa nya system också byggs med låga plattformar och låggolvsvagnar, men jag kanske har fel...
/Kurt
Min känsla är att alla dessa nya system också byggs med låga plattformar och låggolvsvagnar, men jag kanske har fel...
/Kurt
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Nej du har i stort sett rätt!KurtL skrev:Noterade att i en annan tråd konstateras det att "alla nya spårvägssystem byggs för tvåriktningsvagnar, utan vändslingor", men hur är det med plattformarna?
Min känsla är att alla dessa nya system också byggs med låga plattformar och låggolvsvagnar, men jag kanske har fel...
/Kurt
Även städer som tidigt satsade på höggolvssystem - Köln, Dortmund, Düsseldorf t ex - bygger nya "Stadtbahnlinjer" för låggolvagnar. Detta främst av kostnadsskäl, även om man emellanåt vill påstå att det ger bättre komfort... Det handlar också om lägre ambitionsnivå, mer gatuspår och färre nya innerstadstunnlar.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Om vi jämför tunnelbanan i Stockholm med låggolvsspårvagnarna på t ex linje 7, vilket system är mest bekvämt för de resandekategorier som beskrivs ovan?Johnny skrev:Jag har en liten invändning när det gäller höggolvsvagnar. Eftersom jag på grund av sjukdom har svårt att gå numera, särskilt svårt är det att gå i trappor så har jag kommit att gilla låggolvsspårvagnar allt mer. Plattformar med trappor till höggolvsvagnar skulle ställa till det rejält inte bara för mig men för alla med barnvagnar, rollatorer, kryckor, rullstolar m.m. Att kunna byta mellan spårvagn och buss vid samma plattform är också en stor fördel.
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Så länge det är samma resenärer och delvis parallellgående trafik är det av trafiksäkerhetsskäl i allra högsta grad eftersträvansvärt att minska spring mellan hållplatser genom att ha samma.TKO skrev: Bussarna får maka på sej om vi skall bygga höga plattformar, gemensamma hållplatser för buss och spårvagn är ändå inget eftersträvansvärt.
För övrigt går det utmärkt att anordna höggolvshållplatser för buss. Fanns i Halmstad på 1990-talet.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
I Stockholm tycker vi inte att man ska blanda bussar och spårvagnar vid samma hållplats - jag vet att man tycker annat på landets baksida!2763 skrev:Så länge det är samma resenärer och delvis parallellgående trafik är det av trafiksäkerhetsskäl i allra högsta grad eftersträvansvärt att minska spring mellan hållplatser genom att ha samma.TKO skrev: Bussarna får maka på sej om vi skall bygga höga plattformar, gemensamma hållplatser för buss och spårvagn är ändå inget eftersträvansvärt.
För övrigt går det utmärkt att anordna höggolvshållplatser för buss. Fanns i Halmstad på 1990-talet.
/T
Jag känner till Halmstadsexperimentet - det föll inte så väl ut... hur länge höll man på - 2 år?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Det är så att vagnarna går för sällan eftersom det finns för få.TKO skrev: Eller så är det att spårvagnarna går ofta som resenärerna uppskattar?
Eller kanske till och med så att vagnarna går oftare eftersom det är fler resenärer?
Det är tydligen dokumenterat att byten är en negativ påverkan på resvanor. Direktresan är en del av succén.TKO skrev: Huruvida det är bra med "många linjer som går relativt sällan men och till olika målpunkter" har jag försökt diskutera tidigare. Jag är fortfarande inte övertygad!
Turtätheten varierar mellan 6 och 10 minuter i högtrafik. Det blir inte kaos för det om man inte gör som SL gjort med Tvärbanan.TKO skrev: Naturligtvis är det antalet avgångar som är dimensionerande. Men jag uppfattar att de olika spårvägslinjerna som trafikerar Brunnsparken har i stort sett samma turtäthet varför det funkar rätt bra att "räkna linjer". Som systemet är uppbyggt måste väl alla linjer som trafikerar en bana , t ex till Angered, Hisingen eller Bergsjön ha samma turtäthet (eller en multipel därav) om det inte skall bli kaos...
Det är klart att man kan fundera. Men, ska du utveckla eller avveckla kollektivtrafiken? Med Gullbergsvass bebyggt, Spårväg till Lindholmen, länken Slottsskogen-Lindholmen via Stigberget och Opera- och Allélänkarna och Västlänken på plats kan det finnas skäl att låta en del av trafiken i Brunnsparken gå lite utanför. Men, det kräver ju att det finns andra spår att köra på.TKO skrev: Vi kan också fundera på om det är rimligt att " i korsningen mellan Östra och Södra Hamngatan kommer en vagn en gång var 20:e sekund" det känns rätt ströninsgbenäget - även om jag antar att siffran inkluderar vagnar som kör till/från hpl A & B. Ddet vore kanske bättre med något glesare trafik och längre tåg?
Om vi då i stället tittar på vad en vagn var 20:e sekund innebär så tar en passage av krysset c:a 7 sekunder (snitthastighet 4 m/s eller 15 km/h) , vilket då bör ge att på en minut är det, under förutsättning att inte två vagnar samtidigt rör sig i krysset, ledigt 35 av 60 sekunder. Eftersom vi ibland möts i kryssen, ibland kör fortare (30 km/h) så är inte krysset dimensionerande. Däremot kan kö in till hållplats vara det, för då låser vi hela apparaten. Att ha 6 hållplatser för spårvägstrafik i Brunnsparken och att de kan kombineras med buss är avgörande för att anläggningen fungerar.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Ni har inte heller riktigt samma erfarenhet av spår- och busstrafik i samma läge som vi har och inte heller erfarenhet av vad som händer i en anläggning som Brunnsparken när folk springer som onödigt ystra äggproducerare. Lösningen som man har valt i Stockholm är kraftigt kapacitetshämmande för stråken när de olika trafikslagen kommer i fel ordning.TKO skrev: I Stockholm tycker vi inte att man ska blanda bussar och spårvagnar vid samma hållplats - jag vet att man tycker annat på landets baksida!
Man avslutade självstyrning in till hållplats ganska fort (2 år) efter en olycka där bussföraren inte kunde häva automatkörningen in till hållplats. Detta var under det ystra 1980-talets tidiga år.TKO skrev: Jag känner till Halmstadsexperimentet - det föll inte så väl ut... hur länge höll man på - 2 år?
Höggolvshållplatserna var kvar väsentligt längre, nämligen så länge höggolvsbussarna fanns åtminstone drygt första halvan av 1990-talet.
Med reservation för tyckfel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Brunnsparken är väl ett mycket dåligt exempel på hur en högt belastad knutpunkt skall byggas?2763 skrev:Ni har inte heller riktigt samma erfarenhet av spår- och busstrafik i samma läge som vi har och inte heller erfarenhet av vad som händer i en anläggning som Brunnsparken när folk springer som onödigt ystra äggproducerare. Lösningen som man har valt i Stockholm är kraftigt kapacitetshämmande för stråken när de olika trafikslagen kommer i fel ordning.TKO skrev: I Stockholm tycker vi inte att man ska blanda bussar och spårvagnar vid samma hållplats - jag vet att man tycker annat på landets baksida!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
varför anser du det? förklara gärnaTKO skrev: Brunnsparken är väl ett mycket dåligt exempel på hur en högt belastad knutpunkt skall byggas?
/TKO
Med reservation för tyckfel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Behövs det?
Ja jag återkommer i så fall...
/Thomas
Ja jag återkommer i så fall...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Ja, det gör det, om jag (och alla andra) inte får se dina tankar kring varför så går det heller inte att ha en dialog kring varför. Jag säger inte att Brunnsparken är det bästa här i världen, men, det får ändå sägas vara en relativt väl fungerande kompromiss med tanke på vad vi får ut ur den.TKO skrev:Behövs det?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Höga golv och djupa dalar - Vi bygger om Göteborg!
Då startar jag en egen tråd om Brunnsparken lite senare när jag får tid... för att vi ska se vad som är bra och vad som kunde vara bättre tror jag att vi även ska inkludera Drottningtorget/Centralstationen/Nordstan i diskussionen!2763 skrev:Ja, det gör det, om jag (och alla andra) inte får se dina tankar kring varför så går det heller inte att ha en dialog kring varför. Jag säger inte att Brunnsparken är det bästa här i världen, men, det får ändå sägas vara en relativt väl fungerande kompromiss med tanke på vad vi får ut ur den.TKO skrev:Behövs det?
/T
Återkommer.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!