Kontanter i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Odd »

Torbjörn skrev:
Odd skrev:Jag tycker man skall införa en kontakthanteringslag, där man slår fast att kontantbetalningar för privatkonsumenter alltid skall kunna göras om beloppet är under 200 kr för obemannade, automatiserade betalflöden (tex automater) och 10.000 kr för övriga bemannade betalflöden. Hur man löser det praktiskt, det får marknaden fixa och hantera. För fjärrbaserade betalningar, tex internet- och telefonförsäljning, så skall det vara som idag.
Bäste Odd vem du nu är!
Suck, hur har du tänkt dig att man ska kunna betala med belopp under 200 kr om det, som du skriver, gäller "alltid skall kunna göras om beloppet är under 200 kr för obemannade, automatiserade betalflöden (tex automater) "? Vem ska ta emot dina kontanter om det är automatiserat...! Och upp till 10 000 kr, vilken idiot betalar något i dag med 10 000 kr i kontanter och bär detta på sig.....? Möjligen du, då!
Ber att få önska dig en GLAD PÅSK och håll hårt i dina 10 000 SEK i plånboken....;-)!

Torbjörn Jansson
Medlem 148 och nu stolt bärare av 40-årsnålen
Det är det som är bra med åsikter. Därför börjar jag med frasen "Jag tycker". Ang beloppsgränser så är det ett "typ" på dem, men de bör sättas till vad som är lämpligt. Just 10.000 är ett jämnt och bra belopp. Beloppet 200 är ett som är lagom att hantera för småköp och något man kan tänka sig att de som vill använda kontanter kan tänkas använda. Alternativet, och som det verkar dra mot mer och mer idag, att tvinga bort kontakterna på gråa grunder, inte för att de inte behövs utan för att elektroniska betalningar gagnar mellanhänder och skapar ett övervakningssamhälle som vi inte ens kunde tänka oss för så sent som 30 år sedan och som Stasi skulle vara avundsjuk på.

Den som tvekar på vad jag menar, och alla andra för övrigt, bör nog lyssna på den här podden:
https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6454374.mp3

Däremot är det något mer märkligt att du skriver "Bäste Odd vem du nu är!". Jag kanske tolkar det hela fel, men det låter som att du tycker att jag försöker dölja min identitet. Oavsett vad du tycker, det är vad jag heter, de jag känner vet vem jag är och en hel del, förmodligen även du, har på ett eller annat sätt varit i kontakt med mig under de år jag skötte en stor del av medlemsadministrationen i sällskapet. Men jag förstår din fundering, det finns ju några andra här på forumet som försöker vara anonyma, mer eller mindre framgångsrikt... Dessutom viftar jag inte med irrelevanta meritnålar för att understryka det jag skriver...
Genius on call
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Torbjörn »

Odd skrev:
Torbjörn skrev:
Odd skrev:Jag tycker man skall införa en kontakthanteringslag, där man slår fast att kontantbetalningar för privatkonsumenter alltid skall kunna göras om beloppet är under 200 kr för obemannade, automatiserade betalflöden (tex automater) och 10.000 kr för övriga bemannade betalflöden. Hur man löser det praktiskt, det får marknaden fixa och hantera. För fjärrbaserade betalningar, tex internet- och telefonförsäljning, så skall det vara som idag.
Bäste Odd vem du nu är!
Suck, hur har du tänkt dig att man ska kunna betala med belopp under 200 kr om det, som du skriver, gäller "alltid skall kunna göras om beloppet är under 200 kr för obemannade, automatiserade betalflöden (tex automater) "? Vem ska ta emot dina kontanter om det är automatiserat...! Och upp till 10 000 kr, vilken idiot betalar något i dag med 10 000 kr i kontanter och bär detta på sig.....? Möjligen du, då!
Ber att få önska dig en GLAD PÅSK och håll hårt i dina 10 000 SEK i plånboken....;-)!

Torbjörn Jansson
Medlem 148 och nu stolt bärare av 40-årsnålen
Det är det som är bra med åsikter. Därför börjar jag med frasen "Jag tycker". Ang beloppsgränser så är det ett "typ" på dem, men de bör sättas till vad som är lämpligt. Just 10.000 är ett jämnt och bra belopp. Beloppet 200 är ett som är lagom att hantera för småköp och något man kan tänka sig att de som vill använda kontanter kan tänkas använda. Alternativet, och som det verkar dra mot mer och mer idag, att tvinga bort kontakterna på gråa grunder, inte för att de inte behövs utan för att elektroniska betalningar gagnar mellanhänder och skapar ett övervakningssamhälle som vi inte ens kunde tänka oss för så sent som 30 år sedan och som Stasi skulle vara avundsjuk på.

Den som tvekar på vad jag menar, och alla andra för övrigt, bör nog lyssna på den här podden:
https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6454374.mp3

Däremot är det något mer märkligt att du skriver "Bäste Odd vem du nu är!". Jag kanske tolkar det hela fel, men det låter som att du tycker att jag försöker dölja min identitet. Oavsett vad du tycker, det är vad jag heter, de jag känner vet vem jag är och en hel del, förmodligen även du, har på ett eller annat sätt varit i kontakt med mig under de år jag skötte en stor del av medlemsadministrationen i sällskapet. Men jag förstår din fundering, det finns ju några andra här på forumet som försöker vara anonyma, mer eller mindre framgångsrikt... Dessutom viftar jag inte med irrelevanta meritnålar för att understryka det jag skriver...
Bäste Odd!
Vad är det för fel, vilket du rajlerar över, att var stolt över att jag äntligen fått min 40-årsnål efter mer än 40 års medlemskap...? Det måste ju dessutom vara en eloge till SSS att ha medlemmar som har uppnått ett troget medlemskap underåtskilliga år, jag förstår inte din kritik! Din åsikt om att det är irrelevant är ju en negativ kritik till SSS som vill premiera långa och trogna medlemskap. Och min upplysning om att jag fått min 40-årsnål var en eloge till SSS och inte för, som du skriver, att understryka det jag skriver som ett argument för dess legitimitet, vilket du förmodligen inte fattade...;-)!

P & K
Torbjörn
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Odd »

Vill man missförstå så vill man. 40-årsnålen är irrelevant för att använda som argument i en diskussion om kontanter eller ej.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Torbjörn skrev:
LÅ1 skrev:Kontantstopet i tunnelbanespärrarna är tillfälligt. I alla fall säger man så nu. Hoppas att det verkligen blir tillfälligt.
Betänk det trauma som en spärrexpeditör drabbas av vid ett rån på kontantkassan men det bryr du väl dig inte om, huvudsaken är väl att du kan betala med kontanter då du inte kunnat anamma moderna betalningssätt! Det är förmodligen huvudsaken till att man nu inte accepterar kontanter med hänsyn till rånrisken och personalens välmående! Detsamma gäller givetvis busstrafiken! Var medmänsklig och skaffa andra sätt att betala din resa! Hur svårt kan det vara?

Medmänskliga hälsningar
Torbjörn Jansson
Medlem 148
Kontanthantering är dyrt och sannolikt ett tyngre vägande skäl än personalens trygghet! Konduktörerna på lokalbanorna blev aldrig eller i vart fall ytterst yttersr sällan rånade men ibland utsatta för våld av andra orsaker!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Torbjörn har tydligen aldrig sett enbiljettautomat slm tar kontanter, såväl mynt som sedlar?
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Torbjörn har tydligen aldrig sett enbiljettautomat slm tar kontanter, såväl mynt som sedlar?
Inte jag heller de senaste 5 åren, inte i Stockholm iaf!

Nyuppsätter man sådana någon annanstans?
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Torbjörn »

Odd skrev:Vill man missförstå så vill man. 40-årsnålen är irrelevant för att använda som argument i en diskussion om kontanter eller ej.

Men käre Odd :-)!
Läs vad jag skrev i mitt tidigare inlägg! Jag använder inte 40-årsnålen som ett argument i en diskussion om kontanter men det har du uppenbarligen inte förstått....;-)!
Ha en fortsatt GLAD PÅSK :-)!

Puss och kram
Torbjörn
Torbjörn Jansson
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Torbjörn »

Hechtwagen skrev:Torbjörn har tydligen aldrig sett enbiljettautomat slm tar kontanter, såväl mynt som sedlar?
Bäste Hechtwagen!
Jodå, det har jag förvisso, men de är sällsynta! Och även de genererar en dyrbar kontanthantering för en näringsidkare!

Glada Påskhälsningar
Torbjörn
Senast redigerad av Torbjörn den lördag 20 april 2019 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn Jansson
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av LÅ1 »

Att kontanthanteringen är dyr är bakernas fel. Åtminstone delvis. Men hur dyra blir kontokortstransaktionerna om kontanterna skulle försvinna?
Redan nu är det dyrt med korttransaktioner för små butiker. Såg senast i förrgår en skylt "Inga kortbetalnigar under 15 kronor".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Att kontanthanteringen är dyr är bakernas fel. Åtminstone delvis. Men hur dyra blir kontokortstransaktionerna om kontanterna skulle försvinna?
Redan nu är det dyrt med korttransaktioner för små butiker. Såg senast i förrgår en skylt "Inga kortbetalnigar under 15 kronor".
Om det är bankerna som kontrollerar kontanthanteringens lönsamhet så kan väl inte kontanter vara lösningen på problemet med dyra kontokortstransaktioner? :roll:

Det finns bättre sätt att angripa detta problem. För några år sedan satte EU gränser för hur mycket de kortutfärdande bankerna får ta betalt från detaljhandeln när någon betalar med kort: 0,2 procent för betalkortstransaktioner och 0,3 procent för kreditkortstransaktioner. (Det finns dock undantag för lägre inhemska transaktioner.) Dessa gränser kan sänkas ytterligare. Riksbanken utreder så kallade e-kronor. Dessa väntas bli mer eller mindre gratis att använda.

Marknaden kan också hitta egna lösningar. Större aktörer kan skapa egna valutor kopplade till kronan som är mer eller mindre gratis att använda. SL har infört en sådan valuta för sina Access-kort. Har du inte sagt att du är marknadsliberal? :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av LÅ1 »

Jag har aldrig använt ordet "marknadsliberal" om mig själv. Men det är möjligt att mina åsikter i många frågor kan ses som marknadsliberala.

Jag är emot all form av generell övervakning. Både från staten/politikersektorn och från privata aktörer. Och därmed ogillar jag också uppbyggnaden av stora databaser med information om enskilda individer. Därav mitt motstånd mot elektroniska betalningar.

Hur en eventuel e-krkna kommer att se ut är det ingen som vet. Kommer den ens att gå att göra anonym betalningar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Hur en eventuel e-krkna kommer att se ut är det ingen som vet. Kommer den ens att gå att göra anonym betalningar?
Riksbankens rapport skriver följande (se sidan 20):
Riksbanken skrev:2.2.2 Värdebaserad e‐krona kan tillåta anonyma betalningar enligt penningtvättsregelverk

För en värdebaserad e‐krona finns det enligt penningtvättsregelverket ett visst legalt utrymme för anonyma betalningar, det vill säga en möjlighet för betalaren att genomföra en betalning utan att behöva identifiera sig. I dagsläget är det när betalningen understiger 250 euro. Det innebär också en möjlighet att tillåta anonyma inköp av förbetalda kort där e‐kronorna finns lagrade och att tillåta att ett sådant kort sedan överlåts till en annan person. Projektet menar att Riksbanken bör försvåra penningtvätt. Vilka gränser och nivåer som ska sättas för ett eventuellt e‐kronakort är sådant som bör undersökas närmare. Vi har idag en högsta sedelvalör på tusen kronor. Projektet skulle inte förespråka att det infördes ett nytt anonymt betalningsmedel, i form av en värdebaserad e‐krona, med en högre valör.
Tekniskt sett är det inga problem. Oregistrerade kontantkort har funnits länge till mobiler. E-kronor kan distribueras på liknande sätt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Odd »

Ett stort problem med e-pengar som är blockkedjebaserade är att om de försvinner, tex genom att lagringsmediat som de förvaras på förstörs, så kan man inte heller återskapa dem med mindre än att de invalideras. Eftersom transaktionerna kan vara anonyma i sin natur så kan det innebära en defacto-konfiskering av giltiga utestående valuta. Problemet finns delvis för riktiga pengar också, men skillnaden är att om de återfinns så har de kvar sitt värde. Illvilliga regimer kan alltså enkelt slå ut e-valuta som misstänks tillhöra motståndsrörelsen.

Det enda alternativet är alltså att e-pengar och dess bärare är spårbara, vilket är helt perfekt i ett samhälle där man vill övervaka allt och alla. Genom tiderna har sådana samhällen varit namngivna med ofta mindre smickrande namn och epitet. En valuta vars transaktioner i alla led kontrolleras av en regim, ond eller god, är alltså sårbart för regimskiften och godtycklig behandling av oliktänkande. Jag tycker att debatten allt väsentligt missar denna grundläggande princip som vi vanliga människor normal förknippar med orden "demokrati" och "frihet". Kanske är min foliehatt lite väl stor, men jag vill inte ha ett Orwellskt samhälle där etablerade begrepp får nya betydelser...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Tekniskt sett är det inga problem. Oregistrerade kontantkort har funnits länge till mobiler. E-kronor kan distribueras på liknande sätt.
Är det inte på gång att förbjuda oregistrerade kontantkort för telefoner? Eller var der bara något en politikern föreslog utan uppbackning?

Hur blir e-kronorna anonyma om jag inte kan växla till mig dem mot sedlar och mynt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av haba »

Riksbanken skrev: 2.2.2 Värdebaserad e‐krona kan tillåta anonyma betalningar enligt penningtvättsregelverk
(...) Vi har idag en högsta sedelvalör på tusen kronor. Projektet skulle inte förespråka att det infördes ett nytt anonymt betalningsmedel, i form av en värdebaserad e‐krona, med en högre valör.
Om Riksbanken kopplar sedelvalören 1000 ihop med hur mycket e-kronor man skulle kunna betala med i en transaktion eller ha på sig så tycker jag detta är totalt ologiskt. Ungefär som om man skulle kunna ha maximalt en 1000 kr sedel i plånboken eller använda per betalning.

I de senaste pengatvätthärvorna verkar man inte använt e-valutor eller kontanter utom man använde en bank.

Harald.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Stefan B »

Tror kontantstoppet kan bli ett stort självmål för facket som via skyddsombud drev igenom detta för två månader sedan. Vi har redan automater för biljettförsäljning på stationerna. Tror att spärrvakternas (”expeditörernas”) jobb hotas nu om inte kontantförsäljningen finns. Men det är kanske vad facket vill? Under en tid kommer personalen få stå vid automaterna som ”kundsupport”, sedan slopas de tjänsterna med (jmf kassorna i matbutikerna, incheckning på flygplatser etc).

Stefan B
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Enceladus »

haba skrev:Om Riksbanken kopplar sedelvalören 1000 ihop med hur mycket e-kronor man skulle kunna betala med i en transaktion eller ha på sig så tycker jag detta är totalt ologiskt. Ungefär som om man skulle kunna ha maximalt en 1000 kr sedel i plånboken eller använda per betalning.
Signaturen "Odd" har en bra förklaring. Anonyma e-pengar som försvinner går inte att återskapa. Precis som kontanter. Därför är det rimligt att begränsa hur mycket som kan lagras på ett medium. Precis som kontanter. Anonyma betalningar av större belopp kräver då att flera "1000-kronorssedlar" används. Precis som kontanter.
LÅ1 skrev:Hur blir e-kronorna anonyma om jag inte kan växla till mig dem mot sedlar och mynt?
Det finns inget som hindrar dig från att växla in e-kronor mot fysiska kontanter eller tvärtom. Värdebaserade e-kronor är tänkta att vara digitala kontanter som har samma egenskaper som fysiska kontanter. Det enda problemet är väl att ingen kommer att vilja acceptera dina fysiska kontanter när de digitala alternativen blir allt bättre.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 534
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Registrering av bilar som åker in och ut ur Stockholm: ramaskri.

Legitimeringskrav för att få åka kollektivtrafik: några på detta forum tycker att det är dåligt, i princip inga andra säger något.

Men detta har som vanligt med bilen som frihetssymbol att göra. Ingen får göra några som helst inskränkningar av bilisternas frihet, för de är män med makt. De som åker kollektivt är det inte så noga med.

Nu är inte legitimeringskravet hundraprocentigt, men det blir svårare att undvika det för varje år.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
Sio skrev:Till Riksdagen vill jag säga: Lagstifta om kontanttvång i alla verksamheter som vänder sig till allmänheten NU.
Så en privat näringsidkare ska inte få välja själv vilka betalmedel man vill ta emot för att tillhandahålla en vara/tjänst? Vilket betalmedel som är giltigt är helt upp till säljaren och köparen att bestämma anser jag. Undantaget är det offentliga som vårdcentraler, sjukhus och dylikt.
Hur menar du att undantaget för sjukvården ska vara? Måste dessa institutioner acceptera alla tänkbara kommande betalningssätt? Eller ska trots allt kontanter i svenska kronor ha en särställning? Bitcoin?
Visst ja, jag glömde bort att detta var ett forum där man måste skriva allt i detalj för att inte någon ska "missförstå". För att förtydliga: sjukvården är en sådan inrättning där jag anser att man ska ta emot kontanter i svensk valuta.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontanter i tunnelbanan

Inlägg av BSB101 »

Stefan B skrev:Tror kontantstoppet kan bli ett stort självmål för facket som via skyddsombud drev igenom detta för två månader sedan. Vi har redan automater för biljettförsäljning på stationerna. Tror att spärrvakternas (”expeditörernas”) jobb hotas nu om inte kontantförsäljningen finns. Men det är kanske vad facket vill? Under en tid kommer personalen få stå vid automaterna som ”kundsupport”, sedan slopas de tjänsterna med (jmf kassorna i matbutikerna, incheckning på flygplatser etc).

Stefan B
Jag tror du missuppfattat fackets uppgift, den har aldrig varit att till varje pris behålla arbeten.
Skriv svar