Om allt går som planerat så kommer det att finnas ett mindre inre spårvägsnät (Spårväg City och Lidingöbanan) samt ett mindre yttre spårvägsnät (Tvärbanan och Spårväg Syd). Det som däremot saknas är en konkret plan för att binda samman dessa två nät. Det finns flera skäl att göra så, t.ex. redundans och depåfrågan. Många förslag har kommit in om hur detta kan ske. De förslag som listas ovan har alla sina poänger. Jag tror faktiskt att samtliga stråk har underlag för spårvagnstrafik.Enceladus skrev:Det är ju bara Tvärbanans Kistagren och Spårväg Syd som har beslutats. Fler isolerade banor gör inte ett spårvägsnät. Spårförbindelserna Djurgårdsbron–Ropsten och Älvsjö–Gullmarsplan har utretts, men än så länge saknas beslut. Även med dessa två förbindelser blir det likväl två isolerade nät - ett inre och ett yttre. Många sammanbindningsbanor har föreslagits:1 skrev:Att börja puckla på varandra betr. storleken på spårvägsnätet är ju tämligen larvigt. Däremot kanske man kan avvakta tills alla planerade utbyggnader av nuvarande och kommande spårvägslinjer genomförts, om vi inte kanske har ett av de största linjenäten i kilometer räknat.
*Sickla–Ropsten (spårväg i Östlig förbindelse)
*Ropsten–Solna (utredningsalternativ "Spår plus", variant av stomlinje 6)
*Solna–Ropsten (Tvärbanan i ring via Universitetet)
*T-Centralen–Stora Essingen (alternativ till den "beslutade" förlängningen till Hornsberg)
*Loudden–Gullmarsplan (variant av stomlinje 4)
*Hagastaden–Liljeholmen (variant av stomlinje 5)
Vilka förbindelser ger störst nytta i nuläget och på längre sikt? Vilka förbindelser bör prioriteras sett till kostnader och genomförbarhet? Är alla förbindelser motiverade var för sig och tillsammans? Finns det några önskade förbindelser som saknas?
Andra stråk som har föreslagits är Södersjukhuset–Norrmalmstorg–Hagastaden, Älvsjö–Skarpnäck, Flemingsberg–Haninge och Helenelund–Täby, men dessa kan inte användas för att binda samman de två näten.