Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46
Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Lidingöutfärden som började med buss ut till Elfvik fortsatte givetvis med tåget. Vi utgick från Aga, därefter så långt ut på ön det bara gick mot bryggan i Gåshaga och sedan till Ropsten där vi försökte oss på att tjuvåka på den planerade linjen in till Spårväg City ... åtminstone 50 meter...ungefär
- Bilagor
-
- img1001525.jpg (171.48 KiB) Visad 4452 gånger
-
- img1001541.jpg (143.65 KiB) Visad 4452 gånger
-
- Plogningen mot bryggan var inte den bästa.
- img1001542.jpg (171.49 KiB) Visad 4452 gånger
-
- På väg mot Stockholms centrum...
- img1001534.jpg (163.78 KiB) Visad 4452 gånger
-
- img1001545.jpg (157.52 KiB) Visad 4452 gånger
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
OBS att vagn 9199, skenslipningsvagn för tunnelbanan, här tillfälligt har försetts med takströmavtagare för användning på Lidingöbanan. Vagnen är nu i Malmköping.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Det kanske kan vara på sin plats att notera att detta är en av de klassiska och imponerande stora Örbyvagnarna och som givetvis ursprungligen var försedda med strömavtagare! Alltså ett återställande ! Då jag själv bor i Stureby nära den gamla linjen till Örby så vore det en upplevelse att få se denna gigant i sin forna glans, gärna på Djurgårdslinjen, innan jag mullas ner i familjegraven...!643 skrev:OBS att vagn 9199, skenslipningsvagn för tunnelbanan, här tillfälligt har försetts med takströmavtagare för användning på Lidingöbanan. Vagnen är nu i Malmköping.
Nostalgiska hälsningar
Torbjörn
Medlem 148
Torbjörn Jansson
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Här en bättre bild på vagnen
- Bilagor
-
- img1001524.jpg (187.54 KiB) Visad 4326 gånger
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
En bild till från färden mot Spårväg City! Vi kom en bit till på spåret! Sen tog luftledningen slut.... eller var det spåret? Något var det i alla fall.
- Bilagor
-
- img1001533.jpg (133.59 KiB) Visad 4323 gånger
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Absolut Torbjörn!Torbjörn skrev: Det kanske kan vara på sin plats att notera att detta är en av de klassiska och imponerande stora Örbyvagnarna och som givetvis ursprungligen var försedda med strömavtagare! Alltså ett återställande ! Då jag själv bor i Stureby nära den gamla linjen till Örby så vore det en upplevelse att få se denna gigant i sin forna glans, gärna på Djurgårdslinjen, innan jag mullas ner i familjegraven...!
Nostalgiska hälsningar
Torbjörn Medlem 148
Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;
- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)
Jag får väl smita in med ett par bilder från oktober 1964 när vi mullrade runt i Stockholm med (9)360.
Här vid Hornsplan på väg mot Västerbron; Västerbroplan; Efter några timmars resa på innerstadsnätet skall vi återvända till Banförrådet vid Slakthuset. På väg uppför gamla Skanstullsbron. Om någon viskat i våra öron att i framtiden kommer spårvagnar att rulla på en ny bro ovanför oss, hade vi väl bara muttrat: "Drömma kan man ju alltid...!" Ibland kunde det vara lite knepigt att taga sig igenom rondellen Hammarbybacken/Olaus Magnus väg. Noup - vi kom inte ända fram! När vi fått grönt sken att passera Nynäsvägen sa det smack och vi blev nesligt stående med den avbrända kontaktledningen sorgset hängande över vagnen; Jag förmodar att anläggningstrycket mot kontaktledningen inte var av bästa klass. För att tillåta höga ekipage på Nynäsvägen var ledningen höjd. Svag uppförsbacke, fullastad tung vagn samt kraftiga motorer skapade säkert en rejäl ström när föraren tog ett par kontakter. Perfekt brännande ljusbåge.
Fortfarande funderar jag på hur vi fick dit luftledningsreparatörna; Ingen radiokommunikation, inga mobiltelefoner och närmaste telefonkiosk var väl uppe vid Gullmarsplan .... ?
Härliga Minnen / Tant Lena
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
De blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.1 skrev: Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;
- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)
Härliga Minnen / Tant Lena
360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.
Hälsningar
Lars S
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.1 skrev: Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;
- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)
Härliga Minnen / Tant Lena
360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.
Hälsningar
Lars S
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Jepp - begriper inte hur jag kunde skriva av mina egna anteckningar så totalt fel! Två alternativ:Lars Stegenius skrev:Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.
360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.
Hälsningar / Lars S
- Kärringen börjar bli gammal - 79 bast faktiskt. Dags för lite "senildemens light".
- Undermedveten drift att kolla om det fortfarande finnes några "Vagnsnummernördar" kvar "där ute".
Kramiz / Tant Lena
Ps: Som en liten bonus på min minipudel, kanske jag kan få en förklaring på ett ytterst bleknat foto i mitt arkiv där en mustang stående vid Norrmalmstorg är beredd att avgå till Djurgården skyltad linje 0.
Förutom "lilla ringen" Hornsplan - Fridhemsplan - Odenplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Södermalmstorg - Hornsplan som kördes som linje 0 30/12 1952 - 10/7 1954 har väl annars aldrig använts en nolla i spårvägstrafiken?
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
"Trafik bedrivs av olika typer" och några av dem har tvivelsutan varit nollor
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!
Det är väl lite som modellrallare säger: " There is a prototype for everything".1 skrev:Jepp - begriper inte hur jag kunde skriva av mina egna anteckningar så totalt fel! Två alternativ:Lars Stegenius skrev:Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.
360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.
Hälsningar / Lars S
- Kärringen börjar bli gammal - 79 bast faktiskt. Dags för lite "senildemens light".
- Undermedveten drift att kolla om det fortfarande finnes några "Vagnsnummernördar" kvar "där ute".
Kramiz / Tant Lena
Ps: Som en liten bonus på min minipudel, kanske jag kan få en förklaring på ett ytterst bleknat foto i mitt arkiv där en mustang stående vid Norrmalmstorg är beredd att avgå till Djurgården skyltad linje 0.
Förutom "lilla ringen" Hornsplan - Fridhemsplan - Odenplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Södermalmstorg - Hornsplan som kördes som linje 0 30/12 1952 - 10/7 1954 har väl annars aldrig använts en nolla i spårvägstrafiken?
//Lars S
EDIT: Vagnen har ingen turbricka!