Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Hobbybjörn
Inlägg: 31
Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46

Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Hobbybjörn »

Lidingöutfärden som började med buss ut till Elfvik fortsatte givetvis med tåget. Vi utgick från Aga, därefter så långt ut på ön det bara gick mot bryggan i Gåshaga och sedan till Ropsten där vi försökte oss på att tjuvåka på den planerade linjen in till Spårväg City ... åtminstone 50 meter...ungefär
Bilagor
img1001525.jpg
img1001525.jpg (171.48 KiB) Visad 4451 gånger
img1001541.jpg
img1001541.jpg (143.65 KiB) Visad 4451 gånger
Plogningen mot bryggan var inte den bästa.
Plogningen mot bryggan var inte den bästa.
img1001542.jpg (171.49 KiB) Visad 4451 gånger
På väg mot Stockholms centrum...
På väg mot Stockholms centrum...
img1001534.jpg (163.78 KiB) Visad 4451 gånger
img1001545.jpg
img1001545.jpg (157.52 KiB) Visad 4451 gånger
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av 643 »

OBS att vagn 9199, skenslipningsvagn för tunnelbanan, här tillfälligt har försetts med takströmavtagare för användning på Lidingöbanan. Vagnen är nu i Malmköping.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Torbjörn »

643 skrev:OBS att vagn 9199, skenslipningsvagn för tunnelbanan, här tillfälligt har försetts med takströmavtagare för användning på Lidingöbanan. Vagnen är nu i Malmköping.
Det kanske kan vara på sin plats att notera att detta är en av de klassiska och imponerande stora Örbyvagnarna och som givetvis ursprungligen var försedda med strömavtagare! Alltså ett återställande :-)! Då jag själv bor i Stureby nära den gamla linjen till Örby så vore det en upplevelse att få se denna gigant i sin forna glans, gärna på Djurgårdslinjen, innan jag mullas ner i familjegraven...:-)!
Nostalgiska hälsningar
Torbjörn
Medlem 148
Torbjörn Jansson
Hobbybjörn
Inlägg: 31
Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Hobbybjörn »

Här en bättre bild på vagnen
Bilagor
img1001524.jpg
img1001524.jpg (187.54 KiB) Visad 4325 gånger
Hobbybjörn
Inlägg: 31
Blev medlem: onsdag 30 januari 2019 16:46

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Hobbybjörn »

En bild till från färden mot Spårväg City! Vi kom en bit till på spåret! Sen tog luftledningen slut.... eller var det spåret? Något var det i alla fall.
Bilagor
img1001533.jpg
img1001533.jpg (133.59 KiB) Visad 4322 gånger
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av 1 »

Torbjörn skrev: Det kanske kan vara på sin plats att notera att detta är en av de klassiska och imponerande stora Örbyvagnarna och som givetvis ursprungligen var försedda med strömavtagare! Alltså ett återställande :-)! Då jag själv bor i Stureby nära den gamla linjen till Örby så vore det en upplevelse att få se denna gigant i sin forna glans, gärna på Djurgårdslinjen, innan jag mullas ner i familjegraven...:-)!
Nostalgiska hälsningar
Torbjörn Medlem 148
Absolut Torbjörn!
Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;

- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)

Jag får väl smita in med ett par bilder från oktober 1964 när vi mullrade runt i Stockholm med (9)360.

Här vid Hornsplan på väg mot Västerbron;
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(5).jpg
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(5).jpg (97.49 KiB) Visad 4316 gånger
Västerbroplan;
SSS-Utfärd-A13---1964-10-(4.jpg
SSS-Utfärd-A13---1964-10-(4.jpg (70.75 KiB) Visad 4316 gånger
Efter några timmars resa på innerstadsnätet skall vi återvända till Banförrådet vid Slakthuset. På väg uppför gamla Skanstullsbron. Om någon viskat i våra öron att i framtiden kommer spårvagnar att rulla på en ny bro ovanför oss, hade vi väl bara muttrat: "Drömma kan man ju alltid...!"
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(3).jpg
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(3).jpg (65.96 KiB) Visad 4316 gånger
Ibland kunde det vara lite knepigt att taga sig igenom rondellen Hammarbybacken/Olaus Magnus väg.
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(2).jpg
SSS-Utfärd-A13--1964-10-(2).jpg (69.95 KiB) Visad 4316 gånger
Noup - vi kom inte ända fram! När vi fått grönt sken att passera Nynäsvägen sa det smack och vi blev nesligt stående med den avbrända kontaktledningen sorgset hängande över vagnen;
SSS-Utfärd-A13---1964-10-(1.jpg
SSS-Utfärd-A13---1964-10-(1.jpg (61.21 KiB) Visad 4316 gånger
Jag förmodar att anläggningstrycket mot kontaktledningen inte var av bästa klass. För att tillåta höga ekipage på Nynäsvägen var ledningen höjd. Svag uppförsbacke, fullastad tung vagn samt kraftiga motorer skapade säkert en rejäl ström när föraren tog ett par kontakter. Perfekt brännande ljusbåge.

Fortfarande funderar jag på hur vi fick dit luftledningsreparatörna; Ingen radiokommunikation, inga mobiltelefoner och närmaste telefonkiosk var väl uppe vid Gullmarsplan .... ?

Härliga Minnen / Tant Lena
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Lars Stegenius »

1 skrev: Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;

- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)
Härliga Minnen / Tant Lena
De blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.

360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.

Hälsningar
Lars S
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Lars Stegenius »

1 skrev: Intressant är att det faktiskt fortfarande finnes tre A13 fortfarande i livet;

- 361 i sitt utförande som slipvagn finnes som ovan noteras i "vagnförrådet" i Malmköping. Kommer troligtvis aldrig att renoveras, långt ner på priolistan
- 360, också i Malmköping. Påbörjad renovering avbruten p.g.a. resursbrist
- 361 fungerar väl fortfarande som dragare av T-banans bergrensningståg (eller .... ?)
Härliga Minnen / Tant Lena
Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.

360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.

Hälsningar
Lars S
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av 1 »

Lars Stegenius skrev:Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.

360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.

Hälsningar / Lars S
Jepp - begriper inte hur jag kunde skriva av mina egna anteckningar så totalt fel! Två alternativ:

- Kärringen börjar bli gammal - 79 bast faktiskt. Dags för lite "senildemens light".
- Undermedveten drift att kolla om det fortfarande finnes några "Vagnsnummernördar" kvar "där ute". :P

Kramiz / Tant Lena

Ps: Som en liten bonus på min minipudel, kanske jag kan få en förklaring på ett ytterst bleknat foto i mitt arkiv där en mustang stående vid Norrmalmstorg är beredd att avgå till Djurgården skyltad linje 0.

Förutom "lilla ringen" Hornsplan - Fridhemsplan - Odenplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Södermalmstorg - Hornsplan som kördes som linje 0 30/12 1952 - 10/7 1954 har väl annars aldrig använts en nolla i spårvägstrafiken?
SS-linje-0---Norrmalmstorg-.jpg
SS-linje-0---Norrmalmstorg-.jpg (101.43 KiB) Visad 4240 gånger
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av 643 »

"Trafik bedrivs av olika typer" och några av dem har tvivelsutan varit nollor :wink:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Fortsättning på Lidingöutfärd nu spårburet!

Inlägg av Lars Stegenius »

1 skrev:
Lars Stegenius skrev:Det blev nog lite fel med vagnsnumren där, Lena.

360 (9360) lär fortfarande dra bergrensningståget i T-banan (där det ingår åtminstone en nedkapad A29).
361 (9199) finns i Malmköping. Någon lär ha föreslagit att man ska göra en B13 av den, det ska finnas boggier.
363 (9363) finns också i Malmköping med påbörjad men avbruten renovering.

Hälsningar / Lars S
Jepp - begriper inte hur jag kunde skriva av mina egna anteckningar så totalt fel! Två alternativ:

- Kärringen börjar bli gammal - 79 bast faktiskt. Dags för lite "senildemens light".
- Undermedveten drift att kolla om det fortfarande finnes några "Vagnsnummernördar" kvar "där ute". :P

Kramiz / Tant Lena

Ps: Som en liten bonus på min minipudel, kanske jag kan få en förklaring på ett ytterst bleknat foto i mitt arkiv där en mustang stående vid Norrmalmstorg är beredd att avgå till Djurgården skyltad linje 0.

Förutom "lilla ringen" Hornsplan - Fridhemsplan - Odenplan - Birger Jarlsgatan - Norrmalmstorg - Södermalmstorg - Hornsplan som kördes som linje 0 30/12 1952 - 10/7 1954 har väl annars aldrig använts en nolla i spårvägstrafiken?
SS-linje-0---Norrmalmstorg-.jpg
Det är väl lite som modellrallare säger: " There is a prototype for everything". :D
//Lars S

EDIT: Vagnen har ingen turbricka!
Skriv svar