Göteborg efter 2026

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Göteborg efter 2026

Inlägg av TKO »

Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.

Vad vet vi och vad tror vi om detta?!

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av Ulrik Berggren »

TKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.

Vad vet vi och vad tror vi om detta?!

undrar
Thomas K Ohlsson
NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömning
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av twr »

Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.

Vad vet vi och vad tror vi om detta?!

undrar
Thomas K Ohlsson
NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömning
Intressant!

Jag tolkade TKO:s fråga som att den främst handlar om hur linjenätet förändras, på befintliga spår, på grund av Västlänken. Vet du något om det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av gbd »

twr skrev:
Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.

Vad vet vi och vad tror vi om detta?!

undrar
Thomas K Ohlsson
NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömning
Intressant!

Jag tolkade TKO:s fråga som att den främst handlar om hur linjenätet förändras, på befintliga spår, på grund av Västlänken. Vet du något om det?
Men blev det något av Allélänken? Föll inte den bort i Sverigeförhandlingen?
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av KurtL »

Vad gäller Hisingsbron vet vi i alla fall att det inte påverkar alls, den är en ren ersättning till nuvarande bro, med samma spåranslutningar på båda sidor älven. Spåren till Lindholmen och Brunnsbo borde som sagt vara på gång eller klara. Likaså finns ju vagnhallen på Ringön i drift. Övriga viktiga spårlänkar, särskilt allén och Åkareplatsens ombyggnad misstänker jag är under stor debatt pga att det kan behöva sågas ner träd...
Den intressanta frågan om linjenät och trafikering befarar jag att ingen har tagit tag i. När det finns så många parter inblandade som i Göteborg är risken stor att det faller mellan stolarna. Vem av Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Västra Götalandsregionen, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar tar hand om den frågan? Men jag kanske har fel, vem vet om det inte pågår en linjenätsutredning i det fördolda...

I TKO:s förra tråd om att bygga om Göteborg skrev jag ett inlägg om ett sätt att trafikera det planerade spårnätet 2035, se
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41679

Det inlägget och kartan här är som sagt min tolkning av det lilla som sägs i målbild 2035 om trafikering.
https://www.dropbox.com/s/qbuiz75sdzrq6 ... 5.jpg?dl=0

/Kurt
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av Memius »

Det mesta tyder på att det blir en traditionell (långsam) spårväg ut till Lindholmen. En intressant fråga då är ju hur det kommer bli med den s k metrobussen, det som ska bli Göteborgs "tunnelbana". På vissa skisser över Backaplan och Frihamnen har man ritat in metrobusstationer vid Brunnsbo och Hjalmar brantingsplatsen.

I Stockholm så hade ett stråk som City-Frihamnen-Lundby-Lindholmen stått överst på listan för att få tunnelbana. Redan idag, innan de stora utvecklingsprojekten är igång så häpnar man ju inför de karavaner av bussar som flödar över älven på morgonen.
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av KurtL »

Gissningsvis blir det spårväg liknande den i Skånegatan, vi kan hoppas att det inte blir busstrafik i spåren i alla fall. Totalt sett en ganska snabb spårväg med signalprioritering i korsningar precis som busstrafiken har idag vid Lindholmen. Eftersom sträckan Frihamnen - Lindholmen inte tar mer än ca 5 minuter är det inte så mycket att vinna på att gräva ner spåren. De stora tidsvinsterna med spårvägstunnlar i Göteborg är om man genar under områden där man inte kan bygga i markplan, t ex Chalmerstunneln. För Lindholmens del kommer tunnel till Linnéplatsen att vara den stora skillnaden, då kan man trafikera från två håll. Tyvärr ligger den nog närmare 2035...
/Kurt
Memius
Inlägg: 92
Blev medlem: torsdag 10 februari 2011 18:29

Re: Göteborg efter 2026

Inlägg av Memius »

Förvisso, men tanken är att området mellan Frihamnen och Lindholmen på sikt ska utvecklas till tät blandstad. Det kommer bli en hel del plankorsningar och skarpa kurvor... Och en ny knutpunkt för massor av bussar och spårvagnar (i plan) i Frihamnen kommer förmodligen bli lika seg som Korsvägen.

Det är bara att se i programmet för Backaplan så märker man vart det barkar:
https://s.yimby.se/se/3116/6b8d62e5-0d0 ... 25323e.jpg
Skriv svar