Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.
Vad vet vi och vad tror vi om detta?!
undrar
Thomas K Ohlsson
Göteborg efter 2026
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Göteborg efter 2026
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Göteborg efter 2026
NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömningTKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.
Vad vet vi och vad tror vi om detta?!
undrar
Thomas K Ohlsson
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Göteborg efter 2026
Intressant!Ulrik Berggren skrev:NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömningTKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.
Vad vet vi och vad tror vi om detta?!
undrar
Thomas K Ohlsson
Jag tolkade TKO:s fråga som att den främst handlar om hur linjenätet förändras, på befintliga spår, på grund av Västlänken. Vet du något om det?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göteborg efter 2026
Men blev det något av Allélänken? Föll inte den bort i Sverigeförhandlingen?twr skrev:Intressant!Ulrik Berggren skrev:NYa linjer till Lindholmen och Brunnsbo bör vara klara eller under byggnad. Kanske är även Allélänken och länken Svingeln - Snabbspåret västerut på gång. I övrigt lär inte mycket ha hänt, är min bedömningTKO skrev:Delvis som en följd av mina försök att "bygga om Göteborg" har jag funderat över hur spårvägstrafiken kommer att se ut efter år 2026. Då har nya Hisingsbron (2021) och Västlänken (2026) öppnats för trafik om allt går som planerat. Jag förmodar att detta påverkar spårvägstrafiken, ja Hisingsbron gör det av naturliga skäl. Men även de nya resandeflöden som blir följden av Västlänken torde kräva en anpassning av spårvägstrafiken.
Vad vet vi och vad tror vi om detta?!
undrar
Thomas K Ohlsson
Jag tolkade TKO:s fråga som att den främst handlar om hur linjenätet förändras, på befintliga spår, på grund av Västlänken. Vet du något om det?
Re: Göteborg efter 2026
Vad gäller Hisingsbron vet vi i alla fall att det inte påverkar alls, den är en ren ersättning till nuvarande bro, med samma spåranslutningar på båda sidor älven. Spåren till Lindholmen och Brunnsbo borde som sagt vara på gång eller klara. Likaså finns ju vagnhallen på Ringön i drift. Övriga viktiga spårlänkar, särskilt allén och Åkareplatsens ombyggnad misstänker jag är under stor debatt pga att det kan behöva sågas ner träd...
Den intressanta frågan om linjenät och trafikering befarar jag att ingen har tagit tag i. När det finns så många parter inblandade som i Göteborg är risken stor att det faller mellan stolarna. Vem av Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Västra Götalandsregionen, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar tar hand om den frågan? Men jag kanske har fel, vem vet om det inte pågår en linjenätsutredning i det fördolda...
I TKO:s förra tråd om att bygga om Göteborg skrev jag ett inlägg om ett sätt att trafikera det planerade spårnätet 2035, se
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41679
Det inlägget och kartan här är som sagt min tolkning av det lilla som sägs i målbild 2035 om trafikering.
https://www.dropbox.com/s/qbuiz75sdzrq6 ... 5.jpg?dl=0
/Kurt
Den intressanta frågan om linjenät och trafikering befarar jag att ingen har tagit tag i. När det finns så många parter inblandade som i Göteborg är risken stor att det faller mellan stolarna. Vem av Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Västra Götalandsregionen, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar tar hand om den frågan? Men jag kanske har fel, vem vet om det inte pågår en linjenätsutredning i det fördolda...
I TKO:s förra tråd om att bygga om Göteborg skrev jag ett inlägg om ett sätt att trafikera det planerade spårnätet 2035, se
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41679
Det inlägget och kartan här är som sagt min tolkning av det lilla som sägs i målbild 2035 om trafikering.
https://www.dropbox.com/s/qbuiz75sdzrq6 ... 5.jpg?dl=0
/Kurt
Re: Göteborg efter 2026
Det mesta tyder på att det blir en traditionell (långsam) spårväg ut till Lindholmen. En intressant fråga då är ju hur det kommer bli med den s k metrobussen, det som ska bli Göteborgs "tunnelbana". På vissa skisser över Backaplan och Frihamnen har man ritat in metrobusstationer vid Brunnsbo och Hjalmar brantingsplatsen.
I Stockholm så hade ett stråk som City-Frihamnen-Lundby-Lindholmen stått överst på listan för att få tunnelbana. Redan idag, innan de stora utvecklingsprojekten är igång så häpnar man ju inför de karavaner av bussar som flödar över älven på morgonen.
I Stockholm så hade ett stråk som City-Frihamnen-Lundby-Lindholmen stått överst på listan för att få tunnelbana. Redan idag, innan de stora utvecklingsprojekten är igång så häpnar man ju inför de karavaner av bussar som flödar över älven på morgonen.
Re: Göteborg efter 2026
Gissningsvis blir det spårväg liknande den i Skånegatan, vi kan hoppas att det inte blir busstrafik i spåren i alla fall. Totalt sett en ganska snabb spårväg med signalprioritering i korsningar precis som busstrafiken har idag vid Lindholmen. Eftersom sträckan Frihamnen - Lindholmen inte tar mer än ca 5 minuter är det inte så mycket att vinna på att gräva ner spåren. De stora tidsvinsterna med spårvägstunnlar i Göteborg är om man genar under områden där man inte kan bygga i markplan, t ex Chalmerstunneln. För Lindholmens del kommer tunnel till Linnéplatsen att vara den stora skillnaden, då kan man trafikera från två håll. Tyvärr ligger den nog närmare 2035...
/Kurt
/Kurt
Re: Göteborg efter 2026
Förvisso, men tanken är att området mellan Frihamnen och Lindholmen på sikt ska utvecklas till tät blandstad. Det kommer bli en hel del plankorsningar och skarpa kurvor... Och en ny knutpunkt för massor av bussar och spårvagnar (i plan) i Frihamnen kommer förmodligen bli lika seg som Korsvägen.
Det är bara att se i programmet för Backaplan så märker man vart det barkar:
https://s.yimby.se/se/3116/6b8d62e5-0d0 ... 25323e.jpg
Det är bara att se i programmet för Backaplan så märker man vart det barkar:
https://s.yimby.se/se/3116/6b8d62e5-0d0 ... 25323e.jpg