Att köra i Karlavägen hela vägen är intressant, men jag vet inte om jag håller med. Visserligen kan man få byte till Stadion i södra änden. Men en resenär som kommer västerifrån med spårvägem och vill byta mot Mörbygrenen får en stor omväg på det sättet. Visserligen är det mest resenärer till Tekniska högskolan Bergshamra och Mörby centrum som drabbas (resenärer till Universitetet och Danderyds sjukhus kan i någon mån i stället byta till Roslagsbanan vid Odenplan). Men jag lutar nog ändå åt att Valhallavägen hela vägen är bättre.TKO skrev:Kör vi Karlavägen hela vägen till Odengatan är det väl minst lika lämpligt?JohanB skrev:Tror att den initiala trafikeringen, om sträckan Hakberget–Odenplan byggs, bör vara Ropsten–Odenplan. Därav är sträckning på Karlavägen inte så lämplig. Linje 4 torde behållas som buss tills spåren kan dras vidare bortom Odenplan mot Fridhemsplan, Hornstull.TKO skrev: - Efter att ha tittat lite på resandesiffror* för nuvarande linje 4 så undrar jag om det inte är bättre att behålla nuvarande dragning från Radiohuset fram till Karlaplan, underlaget är större där än för motsvarande sträcka i Valhallavägen. När sedan Roslagsbanan dras in till City kanske det kan vara bättre att fortsätta i Karlavägen ända fram till Odengatan, som "riktiga" 54 gjorde - Östra förlorar mycket av sin roll som knutpunkt då. Fast bussarna kanske blir kvar, eller klipper man alla linjer vid Danderyd?
/TKO
Spårväg Hakberget–Odenplan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Tack!TKO skrev:- För en gångs skull håller jag med Per Lind!Per Lind skrev:I Holland, t.ex. bygger man bostadshus ovanpå vagnhallar. Man kan även spränga ned dom i berget så plats i nära innerstaden borde inte vara något problem att hitta, trots alla underjordiska hålrum.
-Per
/TKO
Jag har gillat många av Dina inlägg på Postvagnen och här, så kanske vi sakta mötas.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Eftersom jag funderar på att flytta närmare min födelsestad kanske vi närmar oss på mer än ett sätt!
(Flytta till Örebro har jag nog inte råd med om jag skall göra en saftig realisationsvinst på bostadsförsäljningen - vilket är planen...)
Slut på OT för den här gången.
/TKO
(Flytta till Örebro har jag nog inte råd med om jag skall göra en saftig realisationsvinst på bostadsförsäljningen - vilket är planen...)
Slut på OT för den här gången.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Visst, eventuell Karlavägsdragning kan/bör studeras innan man sätter spaden i marken. Men jag tror att man kommer komma fram till att fördelarna med egen banvall i Valhallavägen med råge kommer överväga att ta sig fram på den trånga Karlavägen. Känner mig rätt säker på att lokalopinionen kommer att föredra Valhallavägen också. Och KTH torde även efter 2038(?) vara ett tämligen attraktivt resmål.TKO skrev: Kör vi Karlavägen hela vägen till Odengatan är det väl minst lika lämpligt?
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Ärlig fråga. Vad når man på Karlavägen som man inte når från Valhallavägen?TKO skrev: - Efter att ha tittat lite på resandesiffror* för nuvarande linje 4 så undrar jag om det inte är bättre att behålla nuvarande dragning från Radiohuset fram till Karlaplan, underlaget är större där än för motsvarande sträcka i Valhallavägen. När sedan Roslagsbanan dras in till City kanske det kan vara bättre att fortsätta i Karlavägen ända fram till Odengatan, som "riktiga" 54 gjorde - Östra förlorar mycket av sin roll som knutpunkt då. Fast bussarna kanske blir kvar, eller klipper man alla linjer vid Danderyd?
Jag tror att en dragning längs Karlavägen har åtminstonde två problem.
1. "Parken" i mitten och vägbanorna är smalare längs Karlavägen så det blir närmare till byggnader (byggnader innehållande "gnälligare" personer (min egen fördomsfulla åsikt)). Skulle man dra spårvägen i mitten så försvinner i princip hela parkmiljön.
2. Svängen in på Odengatan från Birger Jarlsgatan är en 90 graders sväng som kan vara svårare att lösa än den mjukare vinkeln som är uppe vid Valhallavägen.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
3. Karlaplan ligger i vägen. Antingen går man rakt igenom, vilket förstås är helt uteslutet. Eller så blir det en hel del svängar fram och tillbaka.heasm skrev:Ärlig fråga. Vad når man på Karlavägen som man inte når från Valhallavägen?TKO skrev: - Efter att ha tittat lite på resandesiffror* för nuvarande linje 4 så undrar jag om det inte är bättre att behålla nuvarande dragning från Radiohuset fram till Karlaplan, underlaget är större där än för motsvarande sträcka i Valhallavägen. När sedan Roslagsbanan dras in till City kanske det kan vara bättre att fortsätta i Karlavägen ända fram till Odengatan, som "riktiga" 54 gjorde - Östra förlorar mycket av sin roll som knutpunkt då. Fast bussarna kanske blir kvar, eller klipper man alla linjer vid Danderyd?
Jag tror att en dragning längs Karlavägen har åtminstonde två problem.
1. "Parken" i mitten och vägbanorna är smalare längs Karlavägen så det blir närmare till byggnader (byggnader innehållande "gnälligare" personer (min egen fördomsfulla åsikt)). Skulle man dra spårvägen i mitten så försvinner i princip hela parkmiljön.
2. Svängen in på Odengatan från Birger Jarlsgatan är en 90 graders sväng som kan vara svårare att lösa än den mjukare vinkeln som är uppe vid Valhallavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Eftersom Karlavägen ligger cirka 330 meter sydväst om Valhallavägen och rekommenderat gångavstånd enligt RiPlan är 400 meter så når man av naturliga skäl andra områden! Det jag tänkte på var främst de stora arbetsplatser öster om Karlaplan - SR, SVT, Garnisonen etc - det finns skäl till att 4:an gör svängen ner på Karlavägen! Längs Valhallavägen finns väl inga större målpunkter öster om Teknis? Skulle vara Tre Vapen då, men tror inte det motsvarar det som finns längre söderut.heasm skrev:Ärlig fråga. Vad når man på Karlavägen som man inte når från Valhallavägen?TKO skrev: - Efter att ha tittat lite på resandesiffror* för nuvarande linje 4 så undrar jag om det inte är bättre att behålla nuvarande dragning från Radiohuset fram till Karlaplan, underlaget är större där än för motsvarande sträcka i Valhallavägen. När sedan Roslagsbanan dras in till City kanske det kan vara bättre att fortsätta i Karlavägen ända fram till Odengatan, som "riktiga" 54 gjorde - Östra förlorar mycket av sin roll som knutpunkt då. Fast bussarna kanske blir kvar, eller klipper man alla linjer vid Danderyd?
Jag tror att en dragning längs Karlavägen har åtminstonde två problem.
1. "Parken" i mitten och vägbanorna är smalare längs Karlavägen så det blir närmare till byggnader (byggnader innehållande "gnälligare" personer (min egen fördomsfulla åsikt)). Skulle man dra spårvägen i mitten så försvinner i princip hela parkmiljön.
2. Svängen in på Odengatan från Birger Jarlsgatan är en 90 graders sväng som kan vara svårare att lösa än den mjukare vinkeln som är uppe vid Valhallavägen.
Och klarar man inte av att bygga funktionella 90-graderssvängar skall man nog avstå helt från språrväg i innerstadsmiljö...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Den ev. framtida spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten kommer väl att ha en hållplats vid Garnisonen/Radiohuset?
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Ja meningen är väl att de som arbetar där skall tvingas åka ända till T-centralen för att få anslutning till tunnelbanan, också ett sätt att få upp resandesiffrorna!heasm skrev:Den ev. framtida spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten kommer väl att ha en hållplats vid Garnisonen/Radiohuset?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
De kan ju också gå till Karlaplan, precis som de gör nu!TKO skrev:Ja meningen är väl att de som arbetar där skall tvingas åka ända till T-centralen för att få anslutning till tunnelbanan, också ett sätt att få upp resandesiffrorna!heasm skrev:Den ev. framtida spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten kommer väl att ha en hållplats vid Garnisonen/Radiohuset?
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Det är rätt många som åker buss Värtavägen-Garnisonen/Radiohuset!
Om ni är snälla kan jag tala om hur många...
/TKO
Om ni är snälla kan jag tala om hur många...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
(Hållplats Hakberget kommer inte ligga speciellt långt från Radiohuset/Garnisonen. För folk som jobbar på SVT är det hugget som stucket vilken hållplats som är närmast.)TKO skrev:Det är rätt många som åker buss Värtavägen-Garnisonen/Radiohuset!
Om ni är snälla kan jag tala om hur många...
/TKO
Om det visar sig att nuvarande 4:ans sluthållplats är omistlig så tycker jag nog i så fall att det är bättre att följa nuvarande 4:ans väg och vika ner på Banérgatan än att gå längs med Karlavägen hela vägen från Odengatan.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Och varför går 4:an som den gör? För att det är bäst kanske...
Bara för att spårvägslinje 4 drogs ut till Hakberget när ringen spräcktes i början på 50-talet (52?) innebär det inte att en ny spårvägslinje 70 år senare måste ha samma sträckning. Ja jag vet att det kan kännas tungt för traditionalister - men världen förändras och vi med den!
/TKO
Bara för att spårvägslinje 4 drogs ut till Hakberget när ringen spräcktes i början på 50-talet (52?) innebär det inte att en ny spårvägslinje 70 år senare måste ha samma sträckning. Ja jag vet att det kan kännas tungt för traditionalister - men världen förändras och vi med den!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Fast något som inte förändrats är Valhallavägens bredd och utmärkta utrymme för spårväg i eget utrymme. Dessutom så skiljer sig dragning i Valhallavägens (hela) längd jämfört med dagens sträckning för linje 4 bara ett par kvarter, mellan Banérgatan och Oxenstiernasgatan, dvs en mycket liten skillnad. Och trafikantunderlaget för buss 4 är väl tämligen odiskutabelt. Du får gärna ha din åsikt men jag tror att Valhallavägsdragning är väldigt mycket mera sannolik (och lämplig), skulle en dragning till Odenplan så småningom bli av.TKO skrev:Och varför går 4:an som den gör? För att det är bäst kanske...
Bara för att spårvägslinje 4 drogs ut till Hakberget när ringen spräcktes i början på 50-talet (52?) innebär det inte att en ny spårvägslinje 70 år senare måste ha samma sträckning. Ja jag vet att det kan kännas tungt för traditionalister - men världen förändras och vi med den!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Bara för att buss 4 drogs till Radiohuset när linjen skapades 1996 innebär det inte att en ny spårvägslinje 30 år senare måste ha samma sträckning! Världen förändras!TKO skrev:Och varför går 4:an som den gör? För att det är bäst kanske...
Bara för att spårvägslinje 4 drogs ut till Hakberget när ringen spräcktes i början på 50-talet (52?) innebär det inte att en ny spårvägslinje 70 år senare måste ha samma sträckning. Ja jag vet att det kan kännas tungt för traditionalister - men världen förändras och vi med den!
/TKO
Skämt åsido, det är Spårväg City som gör skillnaden. Vi måste tänka nät och system. Det är självklart inte Hakberget som ska vara ändstation. Ändstationen ligger i stället kanske i Nacka, Loudden, Ropsten eller på Lidingö!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Jag håller med twr här.
Nu vet inte jag historien kring blåbusslinje 4 och nuvarande ändhållplats vid radiohuset (men visst var det 1997 eller 1998 som blåbuss 4 skapades, jag flyttade till Stockholmsregionen och jag tror jag minns att 54an fanns kvar då) men nuvarande hållplats är väl en lämplig ändhållplats i området med närhet till stora arbetsplatser. Hakberget är väl inte så dåligt det heller men nu blev det som det blev.
Framtiden kan man ju fundera på. Skall spårvägen kroka av neråt Diplomatstaden eller skall den vika av upp mot de kommande bebyggelserna i Loudden? Eller skall den vara kvar där den är?
Nu vet inte jag historien kring blåbusslinje 4 och nuvarande ändhållplats vid radiohuset (men visst var det 1997 eller 1998 som blåbuss 4 skapades, jag flyttade till Stockholmsregionen och jag tror jag minns att 54an fanns kvar då) men nuvarande hållplats är väl en lämplig ändhållplats i området med närhet till stora arbetsplatser. Hakberget är väl inte så dåligt det heller men nu blev det som det blev.
Framtiden kan man ju fundera på. Skall spårvägen kroka av neråt Diplomatstaden eller skall den vika av upp mot de kommande bebyggelserna i Loudden? Eller skall den vara kvar där den är?
Genius on call
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Exakt så! Om sträckan Hakberget–Odenplan byggs så är det inte omedelbart som en direkt ersättning för busslinje 4.twr skrev: Vi måste tänka nät och system. Det är självklart inte Hakberget som ska vara ändstation. Ändstationen ligger i stället kanske i Nacka, Loudden, Ropsten eller på Lidingö!
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Men...JohanB skrev:Exakt så! Om sträckan Hakberget–Odenplan byggs så är det inte omedelbart som en direkt ersättning för busslinje 4.twr skrev: Vi måste tänka nät och system. Det är självklart inte Hakberget som ska vara ändstation. Ändstationen ligger i stället kanske i Nacka, Loudden, Ropsten eller på Lidingö!
Om nu 4:an ska vara kvar i nuvarande sträckning samtidigt som vi kör spårvagn Odenplan-Östra-Valhallavägen-Hakberget blir det en omfattande parallellkörning ända fram till Värtavägen. Detta kanske inte är så bra? Så vi måste nog se det som att den nya eventuella spårvägslinjen ersätter (buss) 4 på denna sträcka.
Varför har jag förespråkat att spårvägen skall följa nuvarande (buss)linje 4? Eftersom jag tror - vilket kan vara fel - att linjens väsentliga uppgift är att betjäna "nordöstra Östermalm" eller vad vi ska kalla området är det dumt att dra den i Valhallavägen, åtminstone bortom Värtavägen. Ja frågan är om inte det vore bättre att vika av söderut tidigare, kanske redan vid Engelbrektsgatan. Varför det? Jo Valhallavägen var åtminstone tidigare stenstadens yttersta gräns, på andra sidan börjar landet. Nu är det inte riktigt så, men bebyggelsen söder om gatan är fortfarande betydligt "tyngre" än norr därom - vilket ger en högre efterfrågan för kollektivtrafiken. Därför bör den tunga kollektivtrafiken inte gå i kanten, utan en bit därifrån! Lämpligt avstånd torde vara ungefär 2/3 av det rekommenderade gångavståndet till kollektivtrafik - vilket som av en stump stämmer rätt bra med avståndet mellan Valhalla- och Karlavägarna!
Men...
Efterfrågan kanske jämnats ut mellan områdena norr resp. söder om Valhallavägen. Och mitt resonemang ovan kanske är väl teoretiskt. Så jag kan ha fel!
Att det förmodligen är lättare att hitta ett avskilt stråk för spårvägen i Valhallavägen än i Karlavägen är inte oväsentligt, men det finns alltid en fara med "vi bygger det det är lätt istället för där det behövs" - minnes I ännu Tvärbanan genom Årsta. Nu går det inte att jämföra Valla med Valhallavägen, det inser jag med. Men ni fattar tror jag...
Återkommer säkert
gör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
54 gick från bef hlp Radiohuset via Karlavägen fram till Odengatan, via en snutt på Roslagsgatan, När 4:an skapades la man upp den på Valhallavägen för att nå Östra Station. Om 6:an ställs om samtidigt lär den ta resandet Östra till Odenplan och då kan 4:an gå Karlavägen. Med en rundkörningsmöjlighet vid Karlaplan och med 3 vägskorsning vid Karlavägen/Oxenstjärnsgatan får man den redundans med reservkörvägar som krävs då det blir strul.Odd skrev:Jag håller med twr här.
Nu vet inte jag historien kring blåbusslinje 4 och nuvarande ändhållplats vid radiohuset (men visst var det 1997 eller 1998 som blåbuss 4 skapades, jag flyttade till Stockholmsregionen och jag tror jag minns att 54an fanns kvar då) men nuvarande hållplats är väl en lämplig ändhållplats i området med närhet till stora arbetsplatser. Hakberget är väl inte så dåligt det heller men nu blev det som det blev.
Framtiden kan man ju fundera på. Skall spårvägen kroka av neråt Diplomatstaden eller skall den vika av upp mot de kommande bebyggelserna i Loudden? Eller skall den vara kvar där den är?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg Hakberget–Odenplan?
Tilläggas kan/bör att 44an - som var en nästan lika tung linje som 54an - gick Karlberg-Odenplan-Östra-Karlaplan. Stombusslinje 4 övertog alltså en del av 44ans sträckning.
Jag minns inte om det gick nån buss i Valhallavägen ut till Hakberget - kanske 41an eller nån annan kungdgatslinje?
/TKO
Jag minns inte om det gick nån buss i Valhallavägen ut till Hakberget - kanske 41an eller nån annan kungdgatslinje?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!