Stockholm city o Odenplan avstängda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
I dag har SL haft presskonferens och presenterat haverirapporten angående rulltrapporna i Citybanan.
Än så länge har jag bara hittat text om detta på Stockholm direkt: "Rulltrappor på Citybanan döms ut efter haveri".
Än så länge har jag bara hittat text om detta på Stockholm direkt: "Rulltrappor på Citybanan döms ut efter haveri".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
SvD:
https://www.svd.se/haverirapport-darfor ... /i/senaste
En session med farbror Google gav den här rapporten. Jag sitter och skummar i den nu:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/documen ... ekra-85198
https://www.svd.se/haverirapport-darfor ... /i/senaste
En session med farbror Google gav den här rapporten. Jag sitter och skummar i den nu:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/documen ... ekra-85198
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Tack!Silverfisk skrev:SvD:
https://www.svd.se/haverirapport-darfor ... /i/senaste
En session med farbror Google gav den här rapporten. Jag sitter och skummar i den nu:
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/documen ... ekra-85198
Jag abonnerar på meddelande från mynewsdesk som berör bl.a. SL. Det var där jag fick meddelandet om SL:s pressträff. Meddelandet säger "i morgon torsdag"... men jag fick mejlet i dag, torsdag, kl. 10.06, dvs sex minuter efter den tid pressträffen var utlyst till. (Jag har ingen presslegg, så det gjorde inte mig så mycket.) Får se när (eller om) jag får länken till meddelandet om haveriutredning som Dekra tydligen gjort.
Ny har också flera media fått ut nyheten. SvT/Nyheter Stockholm och Sveriges Radio.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Så var det dags för rulltrappsstrul igen!
Svt: "Pendeltåg söderut stannar inte vid Stockholms City".
Stockholm direkt: "Problem för pendeltågen hela dagen"
Svt: "Pendeltåg söderut stannar inte vid Stockholms City".
Stockholm direkt: "Problem för pendeltågen hela dagen"
Svt skrev:Orsaken till att de södergående pendeltågen inte stannar vid Stockholms city är avstängda rulltrappor vid spår 3 och 4 i Stockholm City.
Stockholm direkt skrev:Idag medför stängda rulltrappor att inga södergående pendeltåg kan stanna vid Stockholm City. Totalt är det fyra av fyra rulltrappor i en av entréerna som inte fungerar.
Någon närmare information om vad som är fel har tydligen inte släppts. Man undrar ju om det är relaterat till de tidigare stora problemen i domras, eller om det är något nytt som dykt upp. Man är ju tämligen optimistiskt och tror att problemet löses på ett eller ett och ett halvt dygn.Stockholm direkt skrev:Problemet kommer att bestå under hela dygnet. Och det finns även en risk för att tisdagens morgonrusning drabbas.
– Prognosen är att perrongen kan öppna igen i morgon förmiddag, men det är bara knapphändiga uppgifter just nu,
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan återigen avstängda
Återigen rulltrappsproblem på Pendeltågsperrongerna vid T-centralen.
Pendeltåg söderut stannar inte i Stockholm City
TLDR;
Eller ligger växlarna på ett för situationen ogynnsamt sätt? Eller är det turtätheten som är problemet? I så fall kan man väl köra hälften av södergående via Centralstationen?
Pendeltåg söderut stannar inte i Stockholm City
TLDR;
Jag undrar då, det finns ju två spår på Pendeltågens norrplattform vid T-centralen. Varför använder man inte ena spåret för södergående då?För många rulltrappor på Pendeltågens södergående plattform på T-centralen är trasiga och man tillåter därför inte på- och avstigning.
Eller ligger växlarna på ett för situationen ogynnsamt sätt? Eller är det turtätheten som är problemet? I så fall kan man väl köra hälften av södergående via Centralstationen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stockholm city o Odenplan återigen avstängda
Det finns väl inga sådana växlar överhuvudtaget vad jag vet. Då skulle det behöva bli enkelspår förbi Odenplan också.Odd skrev:Återigen rulltrappsproblem på Pendeltågsperrongerna vid T-centralen.
Pendeltåg söderut stannar inte i Stockholm City
TLDR;Jag undrar då, det finns ju två spår på Pendeltågens norrplattform vid T-centralen. Varför använder man inte ena spåret för södergående då?För många rulltrappor på Pendeltågens södergående plattform på T-centralen är trasiga och man tillåter därför inte på- och avstigning.
Eller ligger växlarna på ett för situationen ogynnsamt sätt? Eller är det turtätheten som är problemet? I så fall kan man väl köra hälften av södergående via Centralstationen?
Senast redigerad av twr den måndag 25 mars 2019 9:24, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det finns uppenbarligen viss möjlighet att låta både norr- och södergående tåg använda samma plattform vid City, detta tillämpades senast när det var växelfel för några veckor sedan. Kapaciteten blev dock så låg att vissa tåg måste gå via Stockholm C, alltså ovan jord.
Rulltrappsproblem har det varit av och till sedan ett år tillbaka, det var i varje fall då jag första gången observerade gula plåtskärmar med text "Escalator upgrade in progress" under en långtidsavstängning av rulltrappa vid Odenplan. Vid Odenplan har det mest varit de långa rulltrapporna i norra änden av stationen som varit avstängda; under flera dagar i förra veckan stod alla tre trapporna still, sedan var plötsligt alla tre igång. Och dessförinnan hade det under ungefär en veckas tid enbart funnits en uppåtgående rulltrappa; passagerare på väg ner måste gå via någon av de stillastående trapporna, använda den lilla och långsamma hissen (som dock också var avstängd ett tag) eller bege sig till nedgången från Odenplan (där det också varit rulltrappsavstängning pga "upgrade" under senare tid). Så Citybanans rulltrappor och hissar är tydligen generellt opålitliga; både små och stora fel sedan ungefär ett år tillbaka. Leverantören skyller på att vi resenärer drar med oss halkbekämpningsgrus som fastnar i rulltrapporna. Kanske kan man införa uppvärmda gångbanor inom en halv kilometers omkrets från varje citybaneingång och därmed slippa halkbekämpning, då borde mängden grus i maskinerierna minska kraftigt
Rulltrappsproblem har det varit av och till sedan ett år tillbaka, det var i varje fall då jag första gången observerade gula plåtskärmar med text "Escalator upgrade in progress" under en långtidsavstängning av rulltrappa vid Odenplan. Vid Odenplan har det mest varit de långa rulltrapporna i norra änden av stationen som varit avstängda; under flera dagar i förra veckan stod alla tre trapporna still, sedan var plötsligt alla tre igång. Och dessförinnan hade det under ungefär en veckas tid enbart funnits en uppåtgående rulltrappa; passagerare på väg ner måste gå via någon av de stillastående trapporna, använda den lilla och långsamma hissen (som dock också var avstängd ett tag) eller bege sig till nedgången från Odenplan (där det också varit rulltrappsavstängning pga "upgrade" under senare tid). Så Citybanans rulltrappor och hissar är tydligen generellt opålitliga; både små och stora fel sedan ungefär ett år tillbaka. Leverantören skyller på att vi resenärer drar med oss halkbekämpningsgrus som fastnar i rulltrapporna. Kanske kan man införa uppvärmda gångbanor inom en halv kilometers omkrets från varje citybaneingång och därmed slippa halkbekämpning, då borde mängden grus i maskinerierna minska kraftigt

/Gunnar Ekeving
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Aha, då kanske jag hade fel. Här är en fin karta, tyvärr framgår det dock inte var det finns växlar: https://www.elkington.se/wp-content/upl ... _large.jpggek skrev:Det finns uppenbarligen viss möjlighet att låta både norr- och södergående tåg använda samma plattform vid City, detta tillämpades senast när det var växelfel för några veckor sedan. Kapaciteten blev dock så låg att vissa tåg måste gå via Stockholm C, alltså ovan jord.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Endast ett spår kan angöras av både norr och södergående tåg utan att vara ivägen för övriga spår.
Och just det spåret angör till den avstängda plattformen.
Och just det spåret angör till den avstängda plattformen.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Så, om jag tolkar den knappa information som finns tillgängligt i denna tråd så har man helt enkelt inte byggt systemet så att man kan köra trafik med en perrong avstängd.
Det verkar ju vara en rätt grov miss i så fall. Man kan ju tänka sig att man vill stänga av ena plattformen då och då för diverse underhåll under en helg eller så, och då borde ju spårlayouten vara på ett sådant sätt att alla tåg kan gå via ena plattformen...
Det verkar ju vara en rätt grov miss i så fall. Man kan ju tänka sig att man vill stänga av ena plattformen då och då för diverse underhåll under en helg eller så, och då borde ju spårlayouten vara på ett sådant sätt att alla tåg kan gå via ena plattformen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Jag vet inte om det är början på en ny era - men det verkar som om jag allt oftare instämmer i Odd:s inlägg! Så även denna gång.Odd skrev:Så, om jag tolkar den knappa information som finns tillgängligt i denna tråd så har man helt enkelt inte byggt systemet så att man kan köra trafik med en perrong avstängd.
Det verkar ju vara en rätt grov miss i så fall. Man kan ju tänka sig att man vill stänga av ena plattformen då och då för diverse underhåll under en helg eller så, och då borde ju spårlayouten vara på ett sådant sätt att alla tåg kan gå via ena plattformen...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Varför skulle den möjligheten vara nödvändig just för Stockholm City? De flesta stationer har ju bara en plattform. Det går som sagt att bedriva trafik enbart med söderplattformen, men om man ska göra motsvarande för norrplattformen så blir det en kort sträcka med "enkelspår". Tillräckligt problematiskt dock att försöka ge sig på det annat än i lågtrafik. Så visst hade det varit bra med fler växlar. Men om jag förstått det rätt så fanns det vissa byggtekniska begränsningar som gjorde att man inte kunde lägga in växlar för alla tänkbara kombinationer av tågvägar.Odd skrev:Så, om jag tolkar den knappa information som finns tillgängligt i denna tråd så har man helt enkelt inte byggt systemet så att man kan köra trafik med en perrong avstängd.
Det verkar ju vara en rätt grov miss i så fall. Man kan ju tänka sig att man vill stänga av ena plattformen då och då för diverse underhåll under en helg eller så, och då borde ju spårlayouten vara på ett sådant sätt att alla tåg kan gå via ena plattformen...
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Den här gången säger man att det är handledarna som är problemet.
https://www.svtplay.se/video/21619962?start=auto
https://www.svtplay.se/video/21619962?start=auto
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Pressmeddelande från SL: "Status för rulltrapporna på station Stockholm City".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
I pressmeddelandet finns en länk till en Konsekvensanalys som TF låtit Sweco utföra. Speciellt för den som jobbat med projekt- och byggledning är det intressant läsning, ja om det inte de beskrivna felaktigheterna fått så allvarliga konsekvenser skulle jag vilja säga att det närmast är underhållande lektyr!LÅ1 skrev:Pressmeddelande från SL: "Status för rulltrapporna på station Stockholm City".
En övergripande fundering:
- Kan det vara så att Trafikverket inte är så bra på "husbyggnad" - till vilket även underjordiska järnvägsstationer måste räknas?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
En tröst både för TF/SL och oss trafikanter är att dessa problem inte kommer att uppstå vid den nya tunnelbanestationen Sofia!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Säg inte det! Det blir väl rulltrappor från plattform upp till hissen?TKO skrev:En tröst både för TF/SL och oss trafikanter är att dessa problem inte kommer att uppstå vid den nya tunnelbanestationen Sofia!
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Troligen, även om jag antar att det ännu inte är färdigprojekterat. Men det kommer även att finnas vanliga trappor - så även om man har osis med rulltrapporna även här behöver inte stationen stängas!twr skrev:Säg inte det! Det blir väl rulltrappor från plattform upp till hissen?TKO skrev:En tröst både för TF/SL och oss trafikanter är att dessa problem inte kommer att uppstå vid den nya tunnelbanestationen Sofia!
/TKO
I samrådshandlingen finns endast rulltrappor i riktning uppåt (?) mellan plattform och hissplanet - alternativt är det en "Farstalösning" som skisseras.
(http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 2017_0.pdf sid 12 - ja jag vet att länken inte funkar att klicka på...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Järnvägsplanen har väl vunnit laga kraft, så det är nog ganska så färdigprojekterat. Byggstart ska väl vara i år tror jag (eller 2018, så det är redan försenat).TKO skrev:Troligen, även om jag antar att det ännu inte är färdigprojekterat. Men det kommer även att finnas vanliga trappor - så även om man har osis med rulltrapporna även här behöver inte stationen stängas!twr skrev:Säg inte det! Det blir väl rulltrappor från plattform upp till hissen?TKO skrev:En tröst både för TF/SL och oss trafikanter är att dessa problem inte kommer att uppstå vid den nya tunnelbanestationen Sofia!
/TKO
I samrådshandlingen finns endast rulltrappor i riktning uppåt (?) mellan plattform och hissplanet - alternativt är det en "Farstalösning" som skisseras.
(http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 2017_0.pdf sid 12 - ja jag vet att länken inte funkar att klicka på...)
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
twr skrev:Järnvägsplanen har väl vunnit laga kraft, så det är nog ganska så färdigprojekterat. Byggstart ska väl vara i år tror jag (eller 2018, så det är redan försenat).TKO skrev:Troligen, även om jag antar att det ännu inte är färdigprojekterat. Men det kommer även att finnas vanliga trappor - så även om man har osis med rulltrapporna även här behöver inte stationen stängas!twr skrev:Säg inte det! Det blir väl rulltrappor från plattform upp till hissen?
I samrådshandlingen finns endast rulltrappor i riktning uppåt (?) mellan plattform och hissplanet - alternativt är det en "Farstalösning" som skisseras.
(http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 2017_0.pdf sid 12 - ja jag vet att länken inte funkar att klicka på...)
/TKO
Nu har det väldigt lite med trådrubriken att göra - och säkert rätt ointressant för de flesta forumdebattörer - men min erfarenhet är att det är väldigt mycket projektering kvar även efter järnvägs/detaljplan har vunnit laga kraft! Ja i de allra flesta fall fortsätter projekteringen ända fram till slutbesiktning - i vissa fall ännu längre... men kanske nog om detta?
Thomas K Ohlsson
pensionerad projekteringsledare, bl a.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!