Nytt tidtabellsformat och nya linjenummer (SL)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Nytt tidtabellsformat och nya linjenummer (SL)

Inlägg av kildor »

På sl.se finns nu sommartidtabellerna för Roslagsbanan upplagda. Förutom att utseendet och layouten är helt annorlunda, så har banan också fått linjenummer: L27, L28 och L29. Är det dags för SL:s linjenummerrevolution nu, tro?

Bild

Jag vet inte om det beror på ovana, men jag tycker det känns lite knepigare att läsa den nya tidtabellen. Man är så himla van att läsa från vänster till höger med stationerna upptill och turerna som rader. Nu är de i stället som kolumner (vilket jag misstänker är vanligare på andra platser). Jag upplever det som mer svårläst i alla fall.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Ska bli intressant hur de gör med tunnelbanan (förutom färg- och balkdiskussionen som avhandlats här tidigare), kommer de byta format på häftena till stående?

Det är en sak att bryta tidsaxeln över flera sidor, men att bryta stationsaxeln så enstaka turer hamnar på flera sidor vore...dumt.

mvh /M
GN

Inlägg av GN »

Lite konstigt valda nummer. Tunnelbanan använder väl fortfarande dessa?

/GN
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

GN skrev:Lite konstigt valda nummer. Tunnelbanan använder väl fortfarande dessa?

/GN
Men tunnelbanans linjer har väl inte ett L som prefix?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

GN skrev:Lite konstigt valda nummer. Tunnelbanan använder väl fortfarande dessa?
Kanske det. Men tanken tycks i alla fall vara att tunnelbanan får 10-talen, lokalbanorna 20-talen, och pendeltågen 30-talen. Linje 27 och 28 i tunnelbanan kommer förmodligen att försvinna.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jag är för min del i alla fall glad att man äntligen har bytt typsnitt för själva tidtabellerna till något snyggare (som fortfarande är tämligen lättläst).

Mvh Tim
bruse

Inlägg av bruse »

Bra med att zonerna är med också!
Bara de förklaras så int en zon bara är en zon....

Undras också om SL kommer att annonsera och köra en kampanj om de nya linjenumren så fokk förstår att du är det nya grejer på gång.

Eller gör man som man brukar, smyger in något tyst å försiktigt utan att göra väsena v sig. Så ingen fattar ett skit å allt faller i glömska efter ett år...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag tror ju inte det här systemet är något man kommer överge om några år. Förändringen blir ju trots allt rätt omfattande (tidtabeller, skyltning, nya nummer etc.). Men man smyger nog in förändringen i tidtabellen nu för att successivt byta ut skyltar m.m. allteftersom.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:Bra med att zonerna är med också!

-klipp-
Bra, Bruse, jag hade missat det där med zonerna! Jag tycker också det är jättebra.

Men jag förstår inte din andra kommentar, kan du förklara lite närmare?

Mvh Tim
bruse

Inlägg av bruse »

timk skrev:

-klipp-
Bra, Bruse, jag hade missat det där med zonerna! Jag tycker också det är jättebra.

Mvh Tim
Ja, de måste ju nånstans förklara att zonindelning har med taxan och biljetter att göra. Så det inte blir som vanligt med SL, de förutsätter att alla redan vet allt.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
timk skrev:

-klipp-

Mvh Tim
Ja, de måste ju nånstans förklara att zonindelning har med taxan och biljetter att göra. Så det inte blir som vanligt med SL, de förutsätter att alla redan vet allt.
Detta förklaras vanligen i inledningen till varje ficktidtabell. (Det brukar finnas ett kort avsnitt som avhandlar taxesystemets uppbyggnad.)

Mvh Tim
Mattias C

Inlägg av Mattias C »

timk skrev:
bruse skrev:
timk skrev: Bra, Bruse, jag hade missat det där med zonerna! Jag tycker också det är jättebra.

Mvh Tim
Detta förklaras vanligen i inledningen till varje ficktidtabell. (Det brukar finnas ett kort avsnitt som avhandlar taxesystemets uppbyggnad.)
Det är iaf bättre info än vad Kalmar Läns Trafik ger i sin tidtabell om sin zonindelning: "Reslängden genom en zon är i genomsnitt ca 10 km."
Mats

Inlägg av Mats »

Mattias C skrev:
timk skrev:
bruse skrev: Ja, de måste ju nånstans förklara att zonindelning har med taxan och biljetter att göra. Så det inte blir som vanligt med SL, de förutsätter att alla redan vet allt.
Det är iaf bättre info än vad Kalmar Läns Trafik ger i sin tidtabell om sin zonindelning: "Reslängden genom en zon är i genomsnitt ca 10 km."
Eller om man får sträcka sig utanför just zoner... jag minns mina första kollektivtrafikfärder... vissa hålplatser var markerade med ett kryss, och andra med ett streck, och det fanns ingen förklaring på den tabellen jag då fått tag i (före internets tid) att krysset betyder att bussen stannar på en ej bestämd tidpunkt, och strecket att bussen inte stannar. Väldigt logiskt med tanke på att ett kryss skulle kunna tänkas innebära "överkorsad" = stannar inte... Jag minns inte exakt vilken tidtabell/linje det gällde men det var nånstans i gnällbältet i alla fall :)
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Mats skrev:Eller om man får sträcka sig utanför just zoner... jag minns mina första kollektivtrafikfärder... vissa hålplatser var markerade med ett kryss, och andra med ett streck, och det fanns ingen förklaring på den tabellen jag då fått tag i (före internets tid) att krysset betyder att bussen stannar på en ej bestämd tidpunkt, och strecket att bussen inte stannar. Väldigt logiskt med tanke på att ett kryss skulle kunna tänkas innebära "överkorsad" = stannar inte... Jag minns inte exakt vilken tidtabell/linje det gällde men det var nånstans i gnällbältet i alla fall :)
Jag har några norska tidtabeller där x betyder "stannar ej" och - betyder "stannar utan angiven tid". 100% tvärtom alltså, och det var inte lättläst när man är van vid våra tabeller...

Några saker jag inte gillar med RB:s nya tabeller är att man använder anmärkningen "lilla a" till något annat än "endast avstigning", och "dubbelpunkten" vid Universitetet som jag antar betyder "endast påstigning". Men det har man missat att förklara.
Annars tycker jag att den nya designen är ett klart lyft!
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Användarens profilbild
M224

Re: Nytt tidtabellsformat och nya linjenummer (SL)

Inlägg av M224 »

kildor skrev:På sl.se finns nu sommartidtabellerna för Roslagsbanan upplagda. Förutom att utseendet och layouten är helt annorlunda, så har banan också fått linjenummer: L27, L28 och L29. Är det dags för SL:s linjenummerrevolution nu, tro?

Bild

Jag vet inte om det beror på ovana, men jag tycker det känns lite knepigare att läsa den nya tidtabellen. Man är så himla van att läsa från vänster till höger med stationerna upptill och turerna som rader. Nu är de i stället som kolumner (vilket jag misstänker är vanligare på andra platser). Jag upplever det som mer svårläst i alla fall.
Jag upplever denna layout som mycket mer svårläst. Det beror nog mest på vana, men jag tycker nog att man hade kunnat behålla den gamla "vänster till höger" layouten. Dock tycker jag att zon indelningen är mycket bra, den hade man iofs kunnat ha med även vid "vänster till höger layout" Linjenumren gillar jag inte alls. Bokstäverna framför känns hemskt jobbiga! Jag kommer iaf inte att säga L27, T19, B165 o.s.v tycker att det låter galet! Sen står jag fast vid att jag tycker att t-banan skall ha nummer i 10 serien, med 20 nummer i högtrafik, linje 12 samt 21, 22 får väl byta nummer då...Bättre göra allt konsekvent!
Användarens profilbild
kildor

Re: Nytt tidtabellsformat och nya linjenummer (SL)

Inlägg av kildor »

Designen är mycket snygg, men jag tror att ögat får svårt att hitta i den nya layouten. Första steget när man ska söka en tid i en tidtabell blir att finna rätt station. Det är lätt i både den nya och den gamla. Sedan ska man hitta en tid som passar. Då måste ögat söka längs den rad/kolumn som gäller för stationen. Just här tror jag det blir svårare för ögat att följa en smal rad (i den nya) än en bredare kolumn (i den gamla). De skuggade raderna hjälper ju visserligen till att hålla blicken på rätt rad, men inte alls på samma sätt som det är att följa en bredare kolumn.

Det var ett försök till en läsbarhetsanalys... Men det finns ju viktigare saker i världen än utseendet på tidtabeller... :)
bruse

Inlägg av bruse »

Alla tidtabeller verkar finnas, men ej länkade. Men med lite hjärna går det.
Linje 17: http://www.sl.se/ficktid/sommar/s17.pdf

Byt sedan ut siffrorna till exempelvis tvärbanan:
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s22.pdf
HURRA!!! Den har fått nummer 22 igen!!!!! :shock:

Saltsjöbanan: http://www.sl.se/ficktid/sommar/s25.pdf

Bara fortsätta så, å byta nummer för nummer till din egen linje!

Fast kollar man på 47:an, så heter den inte B47, som exempelvis tvärbanan L22, eller T17. Där kom inkonsekvensen. Jag tror nog de slutar med bokstäverna, för det finns ju bara en 17! Finns ju ingen L17 och B17... Bokstäverna tillför ingenting tycker jag. Bara förvirrar mer än nödvändigt.

Men det är snyggt, luftigt å rent. Inte så plottrigt å rörigt som nu!
Ett STORT lyft SL! Bravo!
Bara ni nu mräker upp kartorna också, så folk kan referera till numrena där. Å plattformskyltar å dest-skyltar på tågen. Annars är det ju ingen idé det här alls!

KONSEKVENS!!!!!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Är detta något ni hört om?

Bild

Och 46:an finns inte. Är allt klart för tvåan?

Och löjligt korta linjer blir svåröverskådliga, 706an har jag åkt i tjugo år, varken linjen eller tidtabellen har ändrats nämnvärt under tiden. Ändå kan jag knappt läsa ut hållplatsordningen nu...

http://www.sl.se/ficktid/sommar/s706.pdf

/M
Lars Hjelmqvist
Kontakt:

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

mickeb skrev:.....
Och 46:an finns inte. Är allt klart för tvåan?

/M
Verkar så, sommartidtabell finns för linje 2!

http://www.sl.se/ficktid/sommar/s02.pdf

/Lars Hjelmqvist
Axel
Kontakt:

Nymodighet

Inlägg av Axel »

mickeb skrev:...löjligt korta linjer blir svåröverskådliga, 706an har jag åkt i tjugo år, varken linjen eller tidtabellen har ändrats nämnvärt under tiden. Ändå kan jag knappt läsa ut hållplatsordningen nu...
Det är ingen hödjare att dela upp hållplatserna i fyra spalter.

Värre blir det när det gäller linjer med flera ändhållplatser. Ta linje 626 som har SEX ändpunkter på Ljusterö. det går absolut inte att utläsa i listan vilka hållplatser som passseras av de olika svängarna.
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s626.pdf

När man väl vant sig vid denna tabell, fungerar den riktigt bra. När det gäller stadstrafik är den gamla vanliga, med timmarna till vänster och minuterna på rad efter timmen bäst.

På långa linjer blir det lite dumt. Titta på linje 19. Vid en snabb blick kan man tro att den bara går från Hagsätra till Bandhagen.
Det vill till mycket skärpa i hand och öga för att kunna följa tåget över sidkanten.
1006 från Hagsätra, när kommer det till Hässelby? 1101? 1111? Eller rentav 1201?
Och för att ställa tilll ytterligare besvär, får man vända sida vid Bandhagen på vardagar och på Ängbyplan på helger.
Minska texten eller ha större papper, så hela turen får plats.

tycker
Axel
Förresten s626? är 626 en spårvagn? borde väl vara b626?
Skriv svar