Leveransstart nya vagnarna? [Göteborg]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kloker

Leveransstart nya vagnarna? [Göteborg]

Inlägg av Kloker »

När kommer de nya vagnarna att börja levereras?

Kommer M28 att få en uppfräschning snart? De lär ju behövas ett tag till om man ska börja köra trevagnståg.
Användarens profilbild
Odd

Re: Leveransstart nya vagnarna?

Inlägg av Odd »

Skall man börja köra trevagnståg (motsv) igen?

Varför slopade man trevagnstågen en gång i tiden?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Har inte flera hållplatser förkortats i samband med den senaste tidens ombyggnationer?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Skall man börja köra trevagnståg (motsv) igen?

Varför slopade man trevagnstågen en gång i tiden?
Det var problem att få plats med 45 m hållplatser på en del ställen i Kringen. Eftersom den medförde att det blev fler linjer på alla de tunga benen, menade man att det skulle räcka med 30 m tåg. Det gjorde det ju också rätt länge, men inte nu längre alltså. Nu måste man lösa det på något sätt. Ett av problemställena var Folkungabroarna, men där blev det inga hållplatser till slut, så där är det inget problem nu. Det är väl egentligen två platser som blir problem nu, spåren mot Linnégatan på Järntorget och Wavrinskys plats. Vid den senare har det ju gått trevagnståg förr, men på den tiden var det inte så noga att det fanns refug längs hela tåget. Nu ska det vara rak refug som uppfyller tillgänglighetskraven. Tillgänglighetskraven har också gjort att man har byggt om alla hållplatser och då man i regel bara byggt 30 m, men där finns det ju plats så det är bara att förlänga.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

:?: Vilken ort handlar detta om? :?:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev::?: Vilken ort handlar detta om? :?:
Vad tror du? :D
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev::?: Vilken ort handlar detta om? :?:
Vad tror du? :D
Först, när jag läste rubriken så tänkte jag att det skulle handla om C30 för Tunnelbanan. Men insåg snabbt att det handlade om spårvagnar. Då borde det vara Norrköping eller Göteborg. För det är knappast Lund eller Stockholm. Både Norrköping och Göteborg har väl beteckningar som börjar med M, har jag för mig.

Jag gav antagligen upp att läsa någonstans mitt i Haralds inlägg vid "Folkungabroarna", och ställde den uppgivna frågan. Nu ser jag "Linnégatan på Järntorget" och känner mig säker på att det handlar om Göteborg. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Och Stockholm väntar på leverans av både A35 och A36 under 2019 om vi håller oss till spårvagnar. :)
TKO

Inlägg av TKO »

Tillbaka till Göteborg:

- De senast anskaffade vagntyperna (M31, M32 och snart M33) är runt 30 meter långa. Hur skall man då kunna köra 45-meterståg?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12

Inlägg av X12 »

Man har väl option på en variant kallad M33C som är 45 meter lång, utöver de redan beställda A- och B-varianterna?

Sen vet jag inte om en M33A/B möjligtvis förlängas till en C också genom att montera extra vagnsmoduler såsom gjorts i t.ex. Bergen?
X12

Inlägg av X12 »

Vilken gren eller linje i Göteborg är i störst behov av längre vagnar?
jesper

Inlägg av jesper »

TKO skrev:Tillbaka till Göteborg:

- De senast anskaffade vagntyperna (M31, M32 och snart M33) är runt 30 meter långa. Hur skall man då kunna köra 45-meterståg?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det enklaste sättet är att koppla ihop 3 stycken av de icke senast anskaffade vagntyperna (M28 och M29). Troligtvis blir det också detta som är aktuellt i första skedet, i väntan på eventuellt avrop av M34, som är beteckningen på 45-metersvarianten av M33.
jesper

Inlägg av jesper »

X12 skrev:Man har väl option på en variant kallad M33C som är 45 meter lång, utöver de redan beställda A- och B-varianterna?

Sen vet jag inte om en M33A/B möjligtvis förlängas till en C också genom att montera extra vagnsmoduler såsom gjorts i t.ex. Bergen?
M33 går inte att förlänga till M34 då ändmodulerna är olika, se länk: http://www.goteborgssparvagar.se/wp-con ... ion-11.jpg
X12 skrev:Vilken gren eller linje i Göteborg är i störst behov av längre vagnar?
Bergsjölinjen, linje 11 är en het kandidat för 45-meterståg.
TKO

Inlägg av TKO »

jesper skrev:
TKO skrev:Tillbaka till Göteborg:

undrar
Thomas K Ohlsson
Det enklaste sättet är att koppla ihop 3 stycken av de icke senast anskaffade vagntyperna (M28 och M29). Troligtvis blir det också detta som är aktuellt i första skedet, i väntan på eventuellt avrop av M34, som är beteckningen på 45-metersvarianten av M33.
Det verkar som om det är lite glapp i planeringen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

jesper skrev:...
M33 går inte att förlänga till M34 då ändmodulerna är olika, se länk: http://www.goteborgssparvagar.se/wp-con ... ion-11.jpg
...
Klart det går, den blir några meter längre bara...
M.png
M.png (40.96 KiB) Visad 5074 gånger
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev: Det verkar som om det är lite glapp i planeringen...

/TKO
I vadå, sa du?
Vi kan ju ta fram den här bilden igen:
Bild
Ungefär så där ser det ofta ut runt Centralstationen i Göteborg, men när bilden av Skeppsbron togs var tunnelbanan beslutad och bygget pågick. I Göteborg ska man kanske skaffa lite längre spårvagnar någon gång i framtiden. "Superlånga spårvagnar som GP kallar dem. Dock missade GP att man redan har gjort prov med "superlånga spårvagnar". Det scoopet lämnade de till mig. :D
Bild
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:
jesper skrev:...
...
Klart det går, den blir några meter längre bara...
Tycker det var en intressant bild och tankegång. Tittar man noga på den länkade bilden så ser både 30m-varianten och 45m-varianten lika ut i båda ändar, vilket av mig tolkas som att den visade 30m-varianten har förarhytt i båda ändar, och... håll i er nu... 45m-varianten också ser ut att ha förarhytt i båda ändar. Sedan om det bara är en av flera tänkbara 45m-varianter, kan jag inte uttala mig om. Eller kan det vara så lustigt att enriktningsvagnarna i bakänden i princip har form som en förarhytt, men med passagerarinredning? Skulle det vara så, kan forumets jury bortse från det nyss sagda, som man säger i rättegångsscener i amerikanska filmer! :cheesygrin:

MEN, jag har några invändningar mot den föreslagna varianten som "blir några meter längre bara...". Den första är att "några meter" betyder att man förstås får göra hållplatserna ännu några meter längre. Vilken möjligen kan vara en nackdel. Så av den anledningen bör man, om man inte precis kan få en 45m-variant av en mellandel till 30m-varianten, i så fall välja en vagn något KORTARE än 45 m.

De tre vagnarna på följande bild är, översta vagnen den länkade 30m-vagnen, mittenbilden den länkade 45m-vagnen och nedersta vagnen min egen illustration av en "något-kortare-än-45m-vagn"

Bild

Den andra invändningen till den "något-längre-än-45m-vagnen" är mer "svårhittad". Räkna axlarna och jämför längden för de olika varianterna! Man bör (enligt min mening) inte utan vidare förlänga vagnarna så att axeltrycket ökar. Eller annorlunda uttrycket öka genomsnittliga vagnslängden per axel. Alltså bör man i så fall välja en "något-kortare-än-45m-vagn", om man ska ha 12 axlar för den förlängda varianten. Sedan tror jag konstruktion och underhåll underlättas om man petar in en mellandel av samma sort som redan finns, och inte för in ytterligare en design på mellandelar. Alltså inför man inte någon sådan där halvlång mellandel. :)

Eller, ja, jag har en subtil invändning till. Sätter man in ytterligare mellandelar, så bör övriga delar ha samma konfiguration vad gäller axlar och dörrar per del, så jag försöker hålla mig till det. ;)

Det finns dock ett annat "problem" med de illustrerade förlängda vagnarna (oavsett vilken man väljer), som jag lyfter innan någon annan gör det, för få dörrar! 30m-vagnen har 10 dörrar (om man räknar dörrpar som 2). 45m-vagnen har 12 dörrar, vilket i förhållande till 30m-vagnen är för få dörrar för en så många meter förlängd vagn. Även om man förutsätter att en dörr är förarhyttsdörr i enkelriktningsvagnarna och två dörrar är förarhyttsdörrar i tvåriktningsvagnarna så ändrar det inte den principiella invändningen. Även om skisserna är preliminära och inte slutlig utformning, kan man nämna det.

Ytterligare dörrar bör alltså petas in i mellandelarna i en "runt-45m-vagn", oavsett konfiguration. I 30m-vagnen finns visat hur det kan ske närmast leden, så det är väl där man i så fall får peta. :)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det största problemet med din något kortare vagn är att leden i mitten kommer att gå sönder första gången vagnen går in i en kurva. Studera hur två pedalvagnar uppträder vid ingången till och utgången från en kurva, så förstår du varför det behövs en svävande mellandel mellan två fyraxliga moduler.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ute och åker skrev:...Bild...
Framför allt kommer den nedersta varianten inte fungera alls. Den skulle knäckas vid minsta kurva och tvingas ur spår eller helt enkelt gå av.
r44.png
r44.png (3.36 KiB) Visad 4937 gånger
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:Framför allt kommer den nedersta varianten inte fungera alls. Den skulle knäckas vid minsta kurva och tvingas ur spår eller helt enkelt gå av.
Det är en bra synpunkt. :) Vi gjorde "goda försök" båda två, men "hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge". Följande gäller alltså: ;)
jesper skrev:M33 går inte att förlänga till M34 då ändmodulerna är olika, se länk: http://www.goteborgssparvagar.se/wp-con ... ion-11.jpg
Skriv svar