Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Objekten föreslås genomföras av FUT respektive TF. Ännu inget konkret om tidigare projektstarter.
Den som är lite optimistiskt lagd kan kanske finna tröst i följande skrivning i tjutet:
"Projektstart för de beslutade utbyggnaderna är enligt avtalen år 2022 för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, år 2024 för Spårväg syd och år 2026 för Roslagsbanan till City. Avtalen ger möjlighet för parterna att komma överens om förskottering och tidigare projektstart. Under perioden fram till dess att genomförandeprojekten
startar kommer dialog med olika intressenter att föras och förberedande åtgärder bevakas och planeras. Trafiknämnden föreslås därför nu besluta om fördelning av ansvar för genomförande av objekten."
Men visst borde man dra igång projekteringen nu!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Objekten föreslås genomföras av FUT respektive TF. Ännu inget konkret om tidigare projektstarter.
Den som är lite optimistiskt lagd kan kanske finna tröst i följande skrivning i tjutet:
"Projektstart för de beslutade utbyggnaderna är enligt avtalen år 2022 för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, år 2024 för Spårväg syd och år 2026 för Roslagsbanan till City. Avtalen ger möjlighet för parterna att komma överens om förskottering och tidigare projektstart. Under perioden fram till dess att genomförandeprojekten
startar kommer dialog med olika intressenter att föras och förberedande åtgärder bevakas och planeras. Trafiknämnden föreslås därför nu besluta om fördelning av ansvar för genomförande av objekten."
Men visst borde man dra igång projekteringen nu!
/TKO
Javisst vore det synd att pausa i 8 år innan man ens börjar projektera Roslagsbanan?
DN:s framträdande kolumnist beklagar att det inte blev någon ny tunnelbanestation i Marieberg. Nu lämnar han DN. Till sakfrågan: Är tanken så god som det påstås?