Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Tjänsteutlåtande: Beslut om fortsatt hantering av objekten tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan, Spårväg syd, Roslagsbanan till city och station Hagalund

Objekten föreslås genomföras av FUT respektive TF. Ännu inget konkret om tidigare projektstarter.
Den som är lite optimistiskt lagd kan kanske finna tröst i följande skrivning i tjutet:

"Projektstart för de beslutade utbyggnaderna är enligt avtalen år 2022 för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, år 2024 för Spårväg syd och år 2026 för Roslagsbanan till City. Avtalen ger möjlighet för parterna att komma överens om förskottering och tidigare projektstart. Under perioden fram till dess att genomförandeprojekten
startar kommer dialog med olika intressenter att föras och förberedande åtgärder bevakas och planeras. Trafiknämnden föreslås därför nu besluta om fördelning av ansvar för genomförande av objekten."


Men visst borde man dra igång projekteringen nu!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9287
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Tjänsteutlåtande: Beslut om fortsatt hantering av objekten tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan, Spårväg syd, Roslagsbanan till city och station Hagalund

Objekten föreslås genomföras av FUT respektive TF. Ännu inget konkret om tidigare projektstarter.
Den som är lite optimistiskt lagd kan kanske finna tröst i följande skrivning i tjutet:

"Projektstart för de beslutade utbyggnaderna är enligt avtalen år 2022 för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, år 2024 för Spårväg syd och år 2026 för Roslagsbanan till City. Avtalen ger möjlighet för parterna att komma överens om förskottering och tidigare projektstart. Under perioden fram till dess att genomförandeprojekten
startar kommer dialog med olika intressenter att föras och förberedande åtgärder bevakas och planeras. Trafiknämnden föreslås därför nu besluta om fördelning av ansvar för genomförande av objekten."


Men visst borde man dra igång projekteringen nu!

/TKO
Javisst vore det synd att pausa i 8 år innan man ens börjar projektera Roslagsbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11583
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inlägg av Enceladus »

Viktor Barth-Kron: Tack för den här gången, Marieberg

DN:s framträdande kolumnist beklagar att det inte blev någon ny tunnelbanestation i Marieberg. Nu lämnar han DN. Till sakfrågan: Är tanken så god som det påstås?
Skriv svar