Ett par pendeltågsavgångar föreslås förlängas från Älvsjö till Tumba i förmiddagens maxtimme på grund av trängsel.
Terminalkapaciteten vid Gullmarsplan minskar i och med att tunnelbanan byggs ut. Därför föreslås linje 168 mellan Östbergahöjden och Gullmarsplan läggas ned. Se vidare trådarna "Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid" samt "Ständigt detta Östberga...".
Linje 160 föreslås kortas av till Årstaberg. Detta för att kunna köra med ledbuss på alla avgångar. Istället föreslås linje 145 få ett utökat utbud på den indragna sträckan.
Linje 509 föreslås återigen kortas av till Solna centrum på grund av lågt resande.
Linje 152 föreslås dras in under helger när Tvärbanan börjar trafikera Bromma flygplats. (Observera dock hur lång tid det tar att korta av linje 509.)
Linje 172 föreslås trafikeras alla nätter på grund av nattverksamheter.
Linjerna 492 och 496 föreslås få fler avgångar på vardagsnätter. Dessa linjer är några av länets minst populära nattbussar, men i Nacka förväntas en högre standard än i andra delar av länet.
Direktpress skrev:Bussar som är överfulla och inte kan stanna på grund av halkan. Det är verkligheten i Fagersjö vintertid.
Möjligheten till fler avgångar från Fagersjö finns dock. I bruttolistan med förslag på trafikförändringar för 2020 övervägs linje 165 få nya avgångar.
I bruttolistan föreslås två nya avgångar mot Liljeholmen (linje 165) samt en ny avgång mot Älvsjö (linje 167). Det är en marginell utbudsökning. Linje 165 hade 10-minuterstrafik på lördagar innan den stora effektiviseringen år 2015. Nu är det bara 20-minuterstrafik. Det är en kraftig försämring för ett område som är beroende av en linje (den andra linjen går bara i högtrafik). Jag misstänker dock att Fagersjö inte står särskilt högt upp på prioritetslistan...
Tack för denna info!
Eftersom det är en hel del årstarelaterat ska jag göra en närläsning av förslaget. Det kan till och med hända att jag skriver en kommentar eller två...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jag missade linje 182 i min sammanfattning. Linjen föreslås bli en tangentiell förbindelse mellan Sköndal och Hornsberg via Hökarängen, Östberga, Årstaberg och Hornstull, d.v.s. ungefär vad jag har tjatat om i Östberga-tråden. Bra förslag!
Odd skrev:Kommer 110 slopas när Tvärbanan börjar trafikera Bromma Flygplats?
Japp! Se vidare sidan 98:
Trafikförvaltningen skrev:Linjen föreslås att i sin helhet ersättas av tvärbanan när nya stationen vid Bromma flygplats öppnar. Hållplats Grindstugatan trafikeras istället av linje 112.
Man ska dock tänka på att det som står i remissen i första hand är förslag. Det är sedan ganska många parter som ska säga sitt så först när beställningarna läggs i september blir det klart vad som verkligen realiseras.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Jag tar mej friheten att inleda med ett långt citat:
"Bytespunkten vid Gullmarsplan står inför förändringar. Arbetet med utbyggd tunnelbana i
enlighet med Stockholmsöverenskommelsen kommer att påverka funktionen på den
nuvarande bytespunkten på Gullmarsplan. Förberedelserna för en förbindelse mellan den
nya plattformen för tunnelbanans blå linje vid Gullmarsplan och bussterminalen påbörjas
under 2019 och en yta motsvarande ca en fjärdedel av dagens bussterminaldäck kommer att
ge plats för en ny hiss samt fungera som arbetsyta fram till dess att tunnelbanan är färdig.
Det medför att tillfälliga lösningar behöver finnas på plats senast under sommaren 2020 för
att kompensera för den reducerade ytan.
Den södra bussterminalen är idag överbelastad under för- och eftermiddagens maxtimme.
Utifrån trafikförvaltningens bedömningar och analyser har bussterminalens kapacitetstak
uppnåtts och den klarar inte av att trafikeras av fler linjer utan att säkerheten i terminalen
riskeras. Framöver kommer resandet till och från sydostsektorn dessutom öka kraftigt
vilket ställer ytterligare krav på den temporära lösningen för busstrafiken. Sammantaget
betyder detta att fysiska åtgärder kommer att behövas i bytespunkten.
Trafikförvaltningen har studerat och analyserat en omfattande mängd alternativ för
temporära lösningar för att säkra busstrafiken under genomförandetiden för utbyggd
tunnelbana."
Tydligen vet inte TF ännu hur busstrafiken skall lösas under tunnelbanebygget - verkar som man är lite sent ute. Det verkar också finnas ett glapp mellan när bygget startar (2019) och när de provisoriska åtgärderna "behöver finnas på plats" (sommaren 2020).
Jag får också känslan att de som planerat tunnelbanebygget (FUT) inte tagit någon större hänsyn till den befintliga (buss)trafiken vid Gullmarsplan - det går lätt att se att andra lösningar vore möjliga.
Detta gäller även tunnelbanetrafiken:
"Trafikstörande arbeten
Sommaren 2019 stängs sträckan Globen – Gullmarsplan av helt på linje 19. Avstängningen
beror på arbeten inför tunnelbanans utbyggnad. Under 2020 fortsätter arbetet med
utbyggnad av tunnelbanan vilket påverkar trafiken på den gröna linjen till/från Hagsätra.
Arbetena, som bl a innefattar rivning av teknikrum och grundförstärkning av befintlig
anläggning/fastighet innebär att sträckan Globen – Gullmarsplan stängs av under 8-10
veckor över sommaren."
Även här hade det varit möjligt att utforma förbindelsen mellan nuvarande station/terminal och den nya plattformen för TUB3 på ett sådant sätt att tunnelbanetrafiken mot Hagsätra lämnats ostörd. Men sådant bryr man sej ju inte om på FUT!
(Om den hissförbindelsen som nu skall utföras varit optimal hade det möjligen varit försvarbart med de stora störningar på befintlig trafik som nu uppkommer. Men som de flesta insett är det ju en unikt usel lösning som man kommit fram till!)
Orsaken till detta haveri torde ligga i skapandet av en egen förvaltning för tunnelbaneutbyggnaden, skild från TF.
anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stora stötestenen vid Gullmarsplan är Stockholms stad som inte kan ge direkta besked vad gäller tex sådant som alternativa utrymmen mm. TF äger ingen väginfrastruktur och är ju helt beroende av att väghållaren samverkar.
Att sedan FUT bara ångar på utan hänsyn till något annat är också en väldigt trist realitet. Sannolikt kan det leda till både fördyringar och även sämre slutlösningar.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Vi fortsätter med ÅRSTA! "Linje 160 Gullmarsplan – Årstaberg/Liljeholmen
De flesta avgångarna på linje 160 går idag mellan Gullmarsplan och Årstaberg. Vissa
avgångar går även till Liljeholmen. Då korsningen med Tvärbanan vid Årstaberg tidvis
orsakar trafikstörningar övervägs linjesträckningen att alltid vara Gullmarsplan –
Årstaberg. De avgångar som tidigare gått vidare till Liljeholmen föreslås istället överföras
till linje 145 som får ett motsvarande utökat utbud. Detta öppnar upp möjligheten för att
köra med ledbuss på alla avgångar genom Årsta vilket ökar kapaciteten."
Det är säkert en bra åtgärd, åtminstone i högtrafik har turerna till/från Liljeholmen mycket svårt att hålla tidtabellen.
Men TF:s argument för förändringen är inte bara undermåliga, de är faktiskt helt felaktiga!
1) Korsningen med Tvärbanan vid Årstaberg är problematisk, men det kan knappast vara en lösning att ersätta turer på 160 som korsar Tvärbanan EN gång med turer på 145 som korsar Tvärbanan TVÅ gånger!
2) Det har tidigare påståts att det inte går att köra ledvagnar genom Årstadal men senast Tvärbanan var avstängd gick det utmärkt med ledvagnar på ersättningslinje 22B. Så om viljan hade funnits att köra ledbuss på samtliga avgångar hade detta kunnat genomföras redan idag!
PM:et innehåller ingen beskrivning av turtätheten, jag tror att tanken är att helt enkelt låta de Liljeholmsturerna i högtrafik helt enkelt utgå utan ersättning. Kapaciteten på de nuvarande ledbussturerna till/från Årstaberg räcker förmodligen till om man lyckas hålla tidtabellen bättre. Nu skriver TF att det är möjligt att öka kapaciteten genom Årsta genom ledbuss på samtliga avgångar - men jag är faktiskt tveksam till om det behövs.
(Idag är det 16 bussar/timme i högtrafik, men med ojämna intervall. Turerna till Årstaberg kör i 5-minuterstrafik, medan Liljeholmsturerna kör i 15-minuterstrafik. Detta innebär att det intervallen är 5-5-2-3-5 etc... om trafiken går enligt tidtabell. Det gör den sällan utan oftast går Liljeholmsbussen i par med en Årstabergsbussvilket inte är optimalt.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Coppas skrev:---klipp---
Att sedan FUT bara ångar på utan hänsyn till något annat är också en väldigt trist realitet. Sannolikt kan det leda till både fördyringar och även sämre slutlösningar.
Sannolikheten för det senare är redan 100%!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
"Linje 168 Östbergahöjden – Gullmarsplan
Terminalkapaciteten vid Gullmarsplan minskar i och med att tunnelbanan byggs ut. Om
nytt hållplatsläge på Gullmarsvägen inte anordnas kommer linje 168 därför behöva läggas
ned. Direktresor Gullmarsplan - Östbergahöjden kommer därmed att försvinna. Resenärer
hänvisas till Tvärbanan och utökad trafik på linje 134. Hållplats Slakthuset tappar trafik och
håll Bråviksvägen får endast linje 164 kvar, men andra linjer och Tvärbanan finns i
närheten."
Jag säger som Gert Flylking: ÄNTLIGEN!
Dock är det lite svårt att veta vad som egentligen föreslås, eftersom TF uppenbarligen inte vet om det går att ordna ett nytt hållplatsläge för 168 vid Gullmarsplan. Om det går att fixa det - skall linjen vara kvar då?
Jag tror inte det kommer göras så stora ansträngningar för att fixa till detta - nu kan linjen läggas ner, inte på grund av att den är onödig utan därför att "det gick bara inte att behålla den"!
Några korta noteringar om övriga linjer i området: 134 får ökad trafik - troligen bra, även om jag sällan ser fulla bussar i eftermiddagens högtrafik. Det förekommer dessutom att turer i högtrafik körs med korta vagnar, en första åtgärd vore kanske att köra alla turer med boggivagnar?
Den nya superlinjen 182 återkommer jag till!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jo, jag håller med om att argumenten för förändringarna ofta är undermåliga. Exempelvis sägs det att linje 509 föreslås kortas av till Solna centrum för att den till stor del går parallellt med Tvärbanan. Det är ju inte därför den föreslås kortas av, utan för att den går tom på den aktuella sträckan. I samma dokument föreslås linje 540 förlängas till Spånga station just för att den ska gå parallellt med linje 179 och därmed avlasta den senare! Parallellgående linjer behöver inte vara fel om det finns ett resandeunderlag. Problemet med linje 509 är att nästan ingen använder den. Men det nämns inte i dokumentet, vilket riskerar att vilseleda mindre insatta kommunpolitiker. Den här linjen har föreslagits kortas av i många år nu (sedan Tvärbanan förlängdes till Solna station), men avkortningen har fortfarande inte blivit av. Kontrasten mot hur snabbt linje 130 drogs in i Söderort är slående.
Särbehandlas vissa områden? Förslaget att utöka trafiken på linjerna 492 och 496 tyder onekligen på det. Samtliga nattlinjer som ersätter tunnelbanan eller pendeltåget söder om stan (190, 191, 192, 193, 194, 195, 791, 892, 893) har fler resenärer både totalt och per avgång. Är det verkligen i Nacka som nattrafiken behöver förbättras? Den är ju redan bäst där söder om stan, möjligtvis med undantag för Tyresö. Sexton år av kontinuerligt alliansstyre i länet gör utan tvekan ett ordentligt avtryck...
TKO skrev:PM:et innehåller ingen beskrivning av turtätheten, jag tror att tanken är att helt enkelt låta de Liljeholmsturerna i högtrafik helt enkelt utgå utan ersättning. Kapaciteten på de nuvarande ledbussturerna till/från Årstaberg räcker förmodligen till om man lyckas hålla tidtabellen bättre. Nu skriver TF att det är möjligt att öka kapaciteten genom Årsta genom ledbuss på samtliga avgångar - men jag är faktiskt tveksam till om det behövs.
(Idag är det 16 bussar/timme i högtrafik, men med ojämna intervall. Turerna till Årstaberg kör i 5-minuterstrafik, medan Liljeholmsturerna kör i 15-minuterstrafik. Detta innebär att det intervallen är 5-5-2-3-5 etc... om trafiken går enligt tidtabell. Det gör den sällan utan oftast går Liljeholmsbussen i par med en Årstabergsbussvilket inte är optimalt.)
Trängseln kan dock minska om de avgångar som har trängsel försvinner och de avgångar som inte utnyttjas fullt ut övertar den trafikuppgiften. Fördelningen är ofta viktigare än den totala kapaciteten.
TKO skrev:...
2) Det har tidigare påståts att det inte går att köra ledvagnar genom Årstadal men senast Tvärbanan var avstängd gick det utmärkt med ledvagnar på ersättningslinje 22B. Så om viljan hade funnits att köra ledbuss på samtliga avgångar hade detta kunnat genomföras redan idag!
...
Kan det varit så att byggen i backen från Årstaberg ner mot Årstadal, Sjöviksbacken, tidvis har gjort det omöjligt att ta sig fram med ledbussar? Det var ett tag sedan jag åkte där, men nu bord väl byggena där vara klara. Men man kan säkert hitta ställen där ledbussar inte kan ta sig fram, bara man vill!
Nej byggena verkar aldrig bli klara - så visst är det si och så med framkomligheten ibland. Men så var det även när linje 22B trafikerades, fast där brydde man väl sej inte så mycket om att hålla någon tidtabell!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Många förändringar föreslås inför nästa år. Förändringarna kan tyckas komma plötsligt, men det finns faktiskt en tydlig röd tråd. För att få en bättre helhetsbild kan vi blicka tillbaka på året som har gått. Det gjordes flera förändringar för att lätta på trycket på den tillfälliga bussterminalen vid Slussen. De fyra linjerna 423, 442X, 446 och 449 flyttades till Medborgarplatsen. Två helt nya tvärförbindelser infördes mellan Ektorp och Hornsberg (linje 405) samt mellan Mölnvik och Sickla udde (linje 484).
Sett ur det perspektivet är de föreslagna förändringarna inte alls märkliga. Två helt nya tvärförbindelser föreslås införas mellan Sköndal och Hornsberg (linje 182) samt mellan Tyresö och Telefonplan (linje 803) för att linjerna till Gullmarsplan ska "ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm" (se sidan 93). Linje 168 mellan Östbergahöjden och Gullmarsplan föreslås ersättas med fler avgångar på linje 134 mellan Östbergahöjden och Liljeholmen. Linje 160 föreslås likt linjerna 4 och 144 enbart trafikeras med ledbussar för att bättre utnyttja bussterminalens begränsade kapacitet.
Jag kan inget annat än applådera utvecklingen mot fler tangentiella och tvärgående förbindelser i länet! När ska vi begränsa kapaciteteten vid Danderyds sjukhus?
Och så var det äntligen dags för superlinjen 182!
Det är ett intressant förslag. Idag är 182 en högtrafikslinje Hökarängen - Sköndalsbro, med som bäst 15-minuterstrafik. Eftersom remissförslaget inte beskriver vare sej trafikeringstid eller turtäthet är det lite svårt att veta hur TF har tänkt. Inte heller framgår restider, frågan är hur lång tid det kommer att ta mellan t ex Hökarängen och Årstaberg? Restid kombinerat med turtäthet kommer att vara avgörande om denna tvärförbindelse verkligen blir ett attraktivt alternativ till befintlig trafik.
Detaljer i linjesträckningen samt hållplatsplacering känns inte helt färdigtänkta - bland annat skriver man "Då linjen inte kan gå via väg 226 mellan Tussmötevägens hållplats och Årstaberg kan Östbergavägen trafikeras i stället för att trafikförsörja de bostäder som planeras på södra Årstafältet. Östbergavägen är idag dock inte optimal för busstrafik då trafikdämpande farthinder finns varför vägsträckan måste ses över för att kunna trafikeras."
Om linjen inte kan gå via väg 226 (och 75) så måste den väl gå via Östbergavägen?
Och några hållplatser på Östbergavägen "för att trafikförsörja de bostäder som planeras på södra Årstafältet" finns inte i förslaget.
Och varför kan den inte gå väg 226, ner i tunneln, väg 75 fram till tpl Åby V och sedan Årstabergsvägen?
På Kungsholmen verkar linjen missa alla möjliga anslutningar till tunnelbanan, både TUB1 och TUB3. Moa Martinssons torg är ju vackert beläget, men är det verkligen en viktig målpunkt för de tänkta resenärerna?
Det känns som om vi behöver veta mer innan det går att avgöra om detta är ett bra eller dåligt förslag. Frågan är om det finns mer information hos Trafikförvaltningen?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!