Stefan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, det tror jag att man tittat på. Man vill inte ha för långa sträckor med tomkörning heller.TKO skrev:Med tanke på hur det fungerar inom SLL/TF så undrar jag om man tittat på alternativet att låta Högdalshallen (jag vägrar kalla det för "depå") i framtiden enbart användas av Tb 3 och istället bygga ut uppställningskapaciteten i Spånga- och Enskedehallarna för att klara av behoven vid Tb 1? En del tåg kan väl t o m stå i tunnlarna vid Farsta Strand och Skarpnäck.
Följdfråga:
- Förekommer det någon annan stans i världen att man bygger så här långa anslutningsspår i tunnel enbart för trafik till och från en vagnhall?
/TKO
Jag har hittat förslaget! I sammanställningen över synpunkter från samrådet hösten 2016 kan man hitta förslaget från en enskild överst på sidan 34.Ute och åker skrev:Tack, det var en trevlig nyhet att läsa här. Som en liten service kommer här en kartbild av den senaste versionen av depåspåret. Klicka här eller på bilden (foto:SLL) för större version.Enceladus skrev:Planerna för tågdepån görs om – för tredje gången
Synd att man inte tar chansen att skapa en tvärförbindelse mellan Högdalen och Hökarängen via Fagersjö. Stockholmsförhandlingen känns i allmänhet väldigt kortsiktig.
Ett intressant citat ur den länkade artikeln:
"Förutom vinsten i att slippa bygga två tunnlar ska den här lösningen även minska påverkan på trafiken när tåg körs till och från depån.
– Vi tror dessutom att bygget kommer påverka färre människor, men delvis andra än tidigare.
Hur kommer det sig att ni inte tänkte på det här tidigare?
– Det är stora och komplicerade projekt och varefter vi lärt oss mer om våra förslag har vi insett att det finns en del nackdelar vi vill undvika. Det är lätt att vara efterklok men nu är vi där vi är och får göra det bästa av situationen vi står i."
Frågan är ju varför inte vi/någon här på forumet kom på det här tidigare? Vi som är så flitiga ibland med nya linjer på kartor.
För många tycker nog, som även jag, att det blir en mindre störande lösning, både bullermässigt och visuellt (och förmodligen kostnadsmässigt), än att "förstöra" bron och fältet mellan Hökarängen och Gubbängen. Dessutom är det gediget berg över den där svängen depåspåret gör under Hökarängen. Rejält kortare väg (även om det är några hundra m längre än tidigare förslag) jämfört med att som idag köra till Gullmarsplan och vända där.
Varför inte Hässelby-Hjulsta - via två hallar? (dvs även Rissnehallen)Stefan Widén skrev:Kommer att sluta med att man spränger ut två trafikspår samt massa uppställningsspår i högdalstoppen så man kan köra en linje som går Hässelby-Akalla...![]()
Stefan
Nu gissar jag bara!Bo Rengmark skrev:SL vill även bygga ett anslutningsspår mellan Högdalsdepån och Nynäsbanan. Är nuvarande anlutning via Liljeholmen i riskzonen?
Precis. Dessutom blir det väl mycket bättre att ansluta direkt till tunnelbanan, i stället för att passera Tvärbanan?LÅ1 skrev:Nu gissar jag bara!Bo Rengmark skrev:SL vill även bygga ett anslutningsspår mellan Högdalsdepån och Nynäsbanan. Är nuvarande anlutning via Liljeholmen i riskzonen?
När Cementa flyttar verksamheten från Lövholmen så behövs väl inte spåren fram dit. Då vill man nog ta bort alla spår från Lövholmen fram till Tvärbanan. Det skulle göra rangeringen besvärligare där, med avstängning av bil- och spårvägstrafik. För dessa spår används väl bara av Cementa-trafiken och för T-banevagnar vi transport till eller från "det stora järnvägsnätet"?
Intressant!twr skrev:Precis. Dessutom blir det väl mycket bättre att ansluta direkt till tunnelbanan, i stället för att passera Tvärbanan?LÅ1 skrev:Nu gissar jag bara!Bo Rengmark skrev:SL vill även bygga ett anslutningsspår mellan Högdalsdepån och Nynäsbanan. Är nuvarande anlutning via Liljeholmen i riskzonen?
När Cementa flyttar verksamheten från Lövholmen så behövs väl inte spåren fram dit. Då vill man nog ta bort alla spår från Lövholmen fram till Tvärbanan. Det skulle göra rangeringen besvärligare där, med avstängning av bil- och spårvägstrafik. För dessa spår används väl bara av Cementa-trafiken och för T-banevagnar vi transport till eller från "det stora järnvägsnätet"?
Sen kan man ju hoppas att spåren i Nybodatunneln får vara kvar ändå.
Så sade man i princip om Lidingöbanan och Saltsjöbanan också. Man kan vända på frågan också, och undra om det är problem med att leverera spårvagnar på lastbilstrailer? Personligen ser jag inte avgörande problem i varken det ena eller det andra. Sedan finns ju "problemet" med att få stadsbebyggelse längs Södertäljevägen. Speciellt om spår ligger i vägen, vliket de som inte vill ha stadsbebyggelse där förstås inte tycker är något problem. Så problem är en definitionsfråga.twr skrev:Det finns en fördel att kunna leverera spårvagnar via järnvägen.
Är bastardprofil ett problem på något sätt?
Jo, men jag undrar fortfarande. Är bastardprofil ett problem, och varför i så fall?Ute och åker skrev:Så sade man i princip om Lidingöbanan och Saltsjöbanan också. Man kan vända på frågan också, och undra om det är problem med att leverera spårvagnar på lastbilstrailer? Personligen ser jag inte avgörande problem i varken det ena eller det andra. Sedan finns ju "problemet" med att få stadsbebyggelse längs Södertäljevägen. Speciellt om spår ligger i vägen, vliket de som inte vill ha stadsbebyggelse där förstås inte tycker är något problem. Så problem är en definitionsfråga.twr skrev:Det finns en fördel att kunna leverera spårvagnar via järnvägen.
Är bastardprofil ett problem på något sätt?
Jag försökte leta efter en källa till detta. Hittade faktiskt ärendet om markanvisning för ett sådant spår:Bo Rengmark skrev:SL vill även bygga ett anslutningsspår mellan Högdalsdepån och Nynäsbanan. Är nuvarande anlutning via Liljeholmen i riskzonen?
Kan inte svara på det, även om jag ett tag tänkte att det kanske var en möjlig förklaring, men kanske inte alls trolig? Och kanske är det inte något stort problem, och anslutningen vid Liljeholmen kommer att finnas kvar även när anslutningen vid Högdalendepån är byggd och godstrafiken vid Liljeholmen är borta? Eller också låter man bli att nämna, om man avser att ta bort den? Men uppenbarligen anses inte anslutningsspåret vid Liljeholmen tillräckligt bra om man nu vill kosta på ett antal miljoner för ett nytt anslutningsspår? Och så kan man diskutera vidare om det beror på bastardprofilen, eller om det är något annat som inte är "robust"? Kanske vill man så småningom bygga bostäder på spårområdet mot Hagsätra vid Gullmarsplan och det är förbindelsen där, mellan tunnelbanan och tvärbanan (och i förlängningen järnvägsnätet) som hotas? Däremot känns det ju som väldigt mycket enklare och billigare att behålla ETT spår från tvärbanan till tunnelbanan vid Gullmarsplan (kanske längre norrut än nu) än att bygga ett helt nytt spår mellan Högdalendepån och Nynäsbanan, så det känns ju som allt är inte förklarat varför man vill kosta på det. Det finns ju lite frågor här att gräva upp svar till, och belysa. Gärna det!twr skrev:Jo, men jag undrar fortfarande. Är bastardprofil ett problem, och varför i så fall?