Enligt Områdesfakta
väntas Östbergas folkmängd öka från 5 684 år 2017 till 11 987 år 2027, så nog förtjänar området en egen tråd!
TKO skrev:Från att ha varit en obemärkt håla straxt söder om Söder hamnade Östberga i rampljuset för några år sedan på grund av kravaller och bilbränningar. Politiker av olika kulörer började då fundera på om det var den bristfälliga kollektivtrafiken som var en av orsakerna till de sociala missförhållandena, bland annat den alltid lika påhittige Karl Henriksson föreslog att lösningen var att bygga tunnelbana till orten.
Karl Henriksson (KD) ska ha en eloge för att lyfta fram idéer som inte alltid är så populära på högerflanken. Henriksson
drev frågan om nattlig pendeltågstrafik innan Kristoffer Tamsons (M)
ersatte Christer Wennerholm (M) i slutet av år 2014. Sedan dess har det varit knäpptyst, men Henriksson fortsatte kampen för en bättre kollektivtrafik i områden som inte alltid prioriteras av sina allianskamrater. Tunnelbana till Östberga är det mest kända exemplet. Det nya finansborgarrådet i Stockholms kommun är dock
mer försiktigt:
Anna König Jerlmyr (M) skrev:Staden kommer att hålla sin del av Sverigeförhandlingen och det finns ett antal fördelar med att tidigarelägga utbyggnaden av tunnelbana. Men detta är inte det enda trängande investeringsbehovet i Stockholm.
TKO skrev:Alla vet ju att förorter med tunnelbana saknar de sociala problem som finns i Östberga - eller hur? Nu väntar vi bara på att Mohamad Hassan skall föreslå tunnelbana till Gottsunda! (Ursäkta utvikningen - men jag kunde inte låta bli...)
Självklart! Samtliga förorter med tunnelbana som ligger fyra stationer från Fridhemsplan - d.v.s. Stora mossen, Näckrosen och Solna strand - saknar de sociala problem som finns i Östberga. Bra förbindelser gör det mycket svårare att känna sig utestängd från sämhället.
I Uppsala finns det långt gångna planer på en spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna. Förhoppningsvis förlängs den även till Uppsala centrum. Gottsunda får således också det bästa regionen har att erbjuda - i den här regionen är det spårväg.
TKO skrev:För det första så har inte hela Östberga orimligt långa restider till Gullmarsplan - från Tussmötevägen tar det 9 minuter, vilket är flera minuter snabbare än från Tyresö Centrum. Från Östbergahöjden tar det lite längre tid, hela 3 minuter längre än från Tyresö! Men det beror ju på att bussen ska slingra sej fram genom Årsta, slopa det och vi vinner säkert 5 minuter. Fast då riskerar vi kanske att populismen får ökat fäste uppe på höjden, vad vet jag?
Nu när stadsdelsförvaltningen har flyttat till Slakthusområdet så har linje 168 åtminstone delvis förlorat sin mening. Ibland är det bättre att ha snabba förbindelser till större knutpunkter och bra bytesmöjligheter därifrån än flera långsamma direktförbindelser. Förslagsvis skulle linje 168 kunna ta Östbergavägen till Sockengränd och därefter fortsätta som linje 144 (var den nu skulle få plats i den
lilla bussterminalen). Eftersom Gullmarsplan och Slakthusområdet ligger så nära varandra så är det nog en rimlig kompromiss att köra direkt till Gullmarsplan. För flertalet blir det en genväg snarare än en omväg. Förslaget innebär däremot märkbart försämrade förbindelser till Årsta, men det borde inte göra så mycket när området har förlorat sin relevans för den demokratiska processen.
När det gäller Tussmötevägen så vet jag inte om trafiken där är dimensionerad för resenärer från Östbergahöjden. Enligt SL:s
utredning av trängseln i kollektivtrafiken är linje 144 både röd- och gulmärkt (se sidan 72). Det finns inte heller utrymme för fler resenärer på linje 791. Samtidigt finns det gott om plats på Östbergas bussar. Att hänvisa alla Östbergabor till bussarna på Huddingevägen är nog ingen bra idé. En bättre lösning borde vara att göra kollektivtrafiken från Östbergahöjden snabbare.
TKO skrev:Nu väljer inte så många av de boende på Östbergahöjden att åka med 168, utan tar istället 134 till Årstaberg eller Liljeholmen. Då tar en resa in till Stockholm City drygt 30 minuter, vilket är samma tid som den som reser från Tyresö C får räkna med. Visst kan man tycka det borde gå snabbare från Östberga än från Tyresö, och det skulle kunna ordnas med direktbussar. Tyvärr finns inte ett resandeunderlag som motiverar en sådan satsning.
Direktbussar kräver ju också infrastruktur. Vägarna i närområdet är dessutom överbelastade. Södra länken går i princip inte att använda i högtrafik. Likväl borde det gå att köra lite snabbare till Gullmarsplan. Ovan föreslås en något snabbare resväg. Däremot vet jag inte om det går att köra så mycket snabbare till Liljeholmen. Direktbussar till City är väl meningslösa eftersom spårtrafiken går mycket snabbare dit både från Liljeholmen och Gullmarsplan, för att inte tala om Årstaberg. Det är egentligen bara till Fridhemsplan som bussar kan vinna i restid.
När det gäller underlaget så håller jag inte med om att det saknas. Östberga har en ganska stor befolkning på en ganska liten yta. Det finns flera mindre områden som har en tunnelbanestation eller direktbussar. Det är av
andra skäl som Östbergas bussar har så få resenärer:
Östbergabo skrev:Östberga har dålig kommunikation, därför har de flesta i området bil och parkeringsplatserna är begränsade. Jag behövde bilen för att ta mig till jobbet.
TKO skrev:Men nu är det ju beslutat att Östberga skall få tunnelbana - inte in till City men till Kungsholmen. Det kommer säkert att sänka restiden in till City med flera minuter. Ombildas sedan det som återstår av allmännyttan på höjden till bostadsrätter försvinner säkert bilbränderna inom en generation eller två!
Det där är en dyster syn. Det finns fler sätt att förbättra ett område än att byta ut dess befolkning. Till exempel framtidstro och bättre integration med övriga regionen. Östberga ligger ju i en relativt välbärgad del av huvudstaden (granne med Örby slott och Liseberg). Det gäller att bryta isoleringen. Visst, om de gamla hyresrätterna ombildas, marknadshyror införs för de nya och det inte tas ett gemensamt ansvar för bostadsförsörjningen så kommer de sociala missförhållandena att lösas genom att befolkningen byts ut. Alliansens plan att bygga 3 000
färre bostäder än planerat i Järfälla är ett steg i den riktningen. Men det är en samhällsutveckling som de flesta inte vill ha.
Bostadsbristen börjar bli alltmer kännbar. Samhällsvitala uppgifter kan inte utföras för att lågavlönade yrkesgrupper inte har råd att bo i regionen. Vem ska till exempel köra bussarna i de mer fashionabla områdena? Stora delar av samhället kommer att kräva en förändring i bostadspolitiken där det allmänna tar ett större ansvar. Med en mer ambitiös bostadspolitik kan vanliga människor fortfarande bo i Östberga eftersom det tillkommer många fler attraktiva områden som gör att efterfrågan inte överstiger utbudet. Bostadsbristen är inget argument för att låta oattraktiva områden förbli oattraktiva!