Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Det har blivit svårare att resa ut i Europa med tåg.
En debattartikel i ämnet: ”Ge svenskarna friheten att ta tåget ut i Europa"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Mer i ämnet: "Bokningskrånglet hämmar tåget".

Miljöpartiet talar mycket om att minska flygresandet. Men man gör lite för att underlätta tågresandet vid utlandsresor. I och för sig vet jag inte vad de skulle kunna göra. Mer än tillsätta en utredning. :cheesygrin:

Möjligen skulle man kanske ge uppdrag år Rikstrafiken, som är en statlig myndighet, att samordna biljettförsäljning i Sverige av tågbiljetter både inom landet och i övriga Europa. Hur man nu skulle kunna göra det på ett praktiskt sätt vet jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:Mer i ämnet: "Bokningskrånglet hämmar tåget".

Miljöpartiet talar mycket om att minska flygresandet. Men man gör lite för att underlätta tågresandet vid utlandsresor. I och för sig vet jag inte vad de skulle kunna göra. Mer än tillsätta en utredning. :cheesygrin:

Möjligen skulle man kanske ge uppdrag år Rikstrafiken, som är en statlig myndighet, att samordna biljettförsäljning i Sverige av tågbiljetter både inom landet och i övriga Europa. Hur man nu skulle kunna göra det på ett praktiskt sätt vet jag inte.
Om du Googlar på "rikstrafiken" så ser du att myndighetens funktioner togs över av Trafikverket från 1/4 2010 :idea:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Om du Googlar på "rikstrafiken" så ser du att myndighetens funktioner togs över av Trafikverket från 1/4 2010 :idea:
Aj då! Jag goglade faktiskt, men bara för att se att det var en statlig myndighet. Läste bara just det och reagerade inte på att det stod var en statlig myndighet, i stället för är ... :oops:

Det är ju bra att minska antalet myndigheter. Men finns det inte någon risk för intressekonflikt mellan infrastrukturägaren Trafikverket och subventionsgivaren Trafikverket?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tågresor från Sverige ut på kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en krönika om bristen på direkta tågförbindelser från Sverige till kontinenten. "Krönika: Sverige - de interkontinentala tågförbindelsernas U-land".

Det förekommer allt oftare reportage om familjer som reser på Europasemester med tåg. Både i tidningar och i radio o TV. Så intresset är nog stigande, men många ser för stora hinder. Svårt att boka och för dyrt är väl de vanligaste invändningarna. Därefter kommer tidsåtgången. Åtminstone uppfattar jag dessa invändningar som de vanligaste.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar