Kungligt T-baneinvigning 1957
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kungligt T-baneinvigning 1957
Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)
OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen!
(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen!
(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Varför körde man högertrafik i t-banan, under denna invigning?LÅ1 skrev:Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)
OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen!
(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Beror nog på att man skulle köra från övre plattformen vid (T-)Centralen.ToHo skrev:Varför körde man högertrafik i t-banan, under denna invigning?LÅ1 skrev:Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)
OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen!
(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Räkna vagnarna
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Nu var det inte helt lätt att räkna vagnarna i tunneltåget på denna film. Men, kan det ha varit 5?daniel_s skrev:Räkna vagnarna
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Nja man ser ju iaf 7 vagnar vid 14.08 men jag tänkte egentligen på serveringståget/nedramlingsskyddståget vid taklagsfesten, som lär ha haft 9:ToHo skrev:Nu var det inte helt lätt att räkna vagnarna i tunneltåget på denna film. Men, kan det ha varit 5?daniel_s skrev:Räkna vagnarna
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=23610
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Varje invigning och varje nedläggning var ett steg framåt för Helge!dr Cassandra Nojdh skrev:Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Det som jag aldrig lär bli klok på är hur staden och SL kunde bli så dåliga på att samarbeta med tanke på att det ändå var Helge, en gammal stadshuspamp, som liksom manövrerade hela övergången!?! En tanke som slår mig är: kan det ha varit just därför? Helge kanske inte var speciellt omtyckt i stadshuset post-1967? Ingen aning!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Ja, syftet med mitt inlägg var ju inte att älta personfrågor. Mitt personliga omdöme om Helge B. står dock fast: han gjorde många bra saker och en hel del dåliga saker. Helge lämnade ju politiken i Stockholms Stadshus 1965 och blev då VD för dåvarande Stockholms Spårvägar (hans företrädare Hans von Heland ville antagligen gå i pension då). Helges borgarrådspost delades då i två (stadsbyggnad resp. trafik- och gatu- ). Sedan kom Hörjelöverenskommelsen och AB Stockholms Spårvägar gick upp i det nybildade SL, men Helge satt kvar. I ett gammalt nummer av "Spårväg och Buss" läste jag om någon som yttrande ungefär "det spelar ingen roll vilken post Helge innehar, det är ändå Helge som bestämmer".daniel_s skrev:Varje invigning och varje nedläggning var ett steg framåt för Helge!dr Cassandra Nojdh skrev:Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Det som jag aldrig lär bli klok på är hur staden och SL kunde bli så dåliga på att samarbeta med tanke på att det ändå var Helge, en gammal stadshuspamp, som liksom manövrerade hela övergången!?! En tanke som slår mig är: kan det ha varit just därför? Helge kanske inte var speciellt omtyckt i stadshuset post-1967? Ingen aning!
Men hade verkligen Stockholms stad och SL svårt att samarbeta under Helges år som VD? Det är kanske inte så lyckat att spekulera i detta, utan mera handfast underlag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kungligt T-baneinvigning 1957
Nej det säger jag inte, det kan ju t ex ha varit så att det funkade jättebra så länge Berglund fanns med i bilden men sedan fallerade pga att det inte fanns någon struktur för samarbetet...dr Cassandra Nojdh skrev:Men hade verkligen Stockholms stad och SL svårt att samarbeta under Helges år som VD? Det är kanske inte så lyckat att spekulera i detta, utan mera handfast underlag.