Kungligt T-baneinvigning 1957

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av LÅ1 »

Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)

OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen! :D

(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
ToHo
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 januari 2019 15:54

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av ToHo »

LÅ1 skrev:Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)

OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen! :D

(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Varför körde man högertrafik i t-banan, under denna invigning?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av LÅ1 »

ToHo skrev:
LÅ1 skrev:Börja titta vid 6:40. (Den fotbollsintresserade kan ju börja tidigare.)

OBS festen hålls på tunnelbanestationen Centralen! :D

(Filmen inleds med en kyrkoinvigning. Man skulle nästan kunna tro att den kyrkan stått modell för skyddstaket över ruinen av Sveriges äldsta kyrka.)
Varför körde man högertrafik i t-banan, under denna invigning?
Beror nog på att man skulle köra från övre plattformen vid (T-)Centralen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14188
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av daniel_s »

Räkna vagnarna ;-)
ToHo
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 januari 2019 15:54

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av ToHo »

daniel_s skrev:Räkna vagnarna ;-)
Nu var det inte helt lätt att räkna vagnarna i tunneltåget på denna film. Men, kan det ha varit 5?
daniel_s
Inlägg: 14188
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av daniel_s »

ToHo skrev:
daniel_s skrev:Räkna vagnarna ;-)
Nu var det inte helt lätt att räkna vagnarna i tunneltåget på denna film. Men, kan det ha varit 5?
Nja man ser ju iaf 7 vagnar vid 14.08 men jag tänkte egentligen på serveringståget/nedramlingsskyddståget vid taklagsfesten, som lär ha haft 9:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=23610
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14188
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Varje invigning och varje nedläggning var ett steg framåt för Helge!

Det som jag aldrig lär bli klok på är hur staden och SL kunde bli så dåliga på att samarbeta med tanke på att det ändå var Helge, en gammal stadshuspamp, som liksom manövrerade hela övergången!?! En tanke som slår mig är: kan det ha varit just därför? Helge kanske inte var speciellt omtyckt i stadshuset post-1967? Ingen aning!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Den största behållningen från detta filmklipp är ändå allas vår Helge B. Visserligen fungerade inte rulltrapporna då heller, men Helge ser lika glad ut ändå. Det brukade Helge göra, vare sig det var fråga om invigning (som här) eller nedläggning (linje 15, 20).
Varje invigning och varje nedläggning var ett steg framåt för Helge!

Det som jag aldrig lär bli klok på är hur staden och SL kunde bli så dåliga på att samarbeta med tanke på att det ändå var Helge, en gammal stadshuspamp, som liksom manövrerade hela övergången!?! En tanke som slår mig är: kan det ha varit just därför? Helge kanske inte var speciellt omtyckt i stadshuset post-1967? Ingen aning!
Ja, syftet med mitt inlägg var ju inte att älta personfrågor. Mitt personliga omdöme om Helge B. står dock fast: han gjorde många bra saker och en hel del dåliga saker. Helge lämnade ju politiken i Stockholms Stadshus 1965 och blev då VD för dåvarande Stockholms Spårvägar (hans företrädare Hans von Heland ville antagligen gå i pension då). Helges borgarrådspost delades då i två (stadsbyggnad resp. trafik- och gatu- ). Sedan kom Hörjelöverenskommelsen och AB Stockholms Spårvägar gick upp i det nybildade SL, men Helge satt kvar. I ett gammalt nummer av "Spårväg och Buss" läste jag om någon som yttrande ungefär "det spelar ingen roll vilken post Helge innehar, det är ändå Helge som bestämmer".

Men hade verkligen Stockholms stad och SL svårt att samarbeta under Helges år som VD? Det är kanske inte så lyckat att spekulera i detta, utan mera handfast underlag.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14188
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kungligt T-baneinvigning 1957

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Men hade verkligen Stockholms stad och SL svårt att samarbeta under Helges år som VD? Det är kanske inte så lyckat att spekulera i detta, utan mera handfast underlag.
Nej det säger jag inte, det kan ju t ex ha varit så att det funkade jättebra så länge Berglund fanns med i bilden men sedan fallerade pga att det inte fanns någon struktur för samarbetet...
Skriv svar