Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
indigirka skrev:Regeringen har idag beviljat 71 miljoner euro till byggandet av spårvägen i Tammerfors, vilket i praktiken betyder det att projektet blir av.
Tammerforstidningen Aamulehti skriver idag, att prislappen på 250 miljoner € fördyras med 33 miljoner € till 283 miljoner € (2,39 miljarder -> 2,7 miljarder SEK). Fördyringen orsakas bl a av ett mer omfattande ledningsflytt samt av ett ökat antal gatuarbeten.
De olika fullmäktigegrupperna förhåller sej olika till fördyringen. De mindre grupperna vill stoppa projektet medan de större grupperna fortfarande är för ett bygge. Fullmäktige besluter om byggstart eller ej på sitt möte måndagen den 24 oktober.
Intressanta tider på kommande. Intressant är även det att vagnleverantören väljs redan nu i september.
Finska YLES TV-nyheter: Tammerfors stad har valt spårvagnsleverantör. Vinnaren är Škoda (Transtech), som får uppdraget att bygga 15-20 spårvagnar á 37 meter jämte ett underhållsavtal på 10 år (kan förlängas att omfatta 40 år). Även vagnarna kan, vid behov, förlängas senare. Styckepriset för vagnarna ligger mellan 3,2 - 3,8 miljoner € ( 31 - 36,5 miljoner SEK). Stadsstyrelsen godkände även byggandet av spårvägen. Fullmäktige besluter om byggstart på sitt möte om tre veckor, den 24 oktober.
För en stund sen bordlade fullmäktige byggbeslutet. Orkade kolla direktsändingen endast ett par-tre gånger, det var typisk "diibadaaba" -snack, då ledamöterna inte orkat ta del av föredragningslistans infobilagor. En av ledamötena ansåg spårvägsbygget vara för dyrt. I nästa mening föreslog hän att spårvägen bör i centrum byggas i tunnel
Byggbeslutsföljetången fortsätter på nästa möte om två veckor.
Efter 5,5 timmars munturer har fullmäktige har just röstat: 41 ja- + 25 nej- + 1 blank röst, en större majoritet än väntat. Tammerfors tillträder gruppen nordiska spårvägsstäder, fram med skumpan
Jag sällar mej till gratulanterna!
Enligt Husis var majoriteten ännu större, men det gör ju saken bara bättre att det finns en betryggande politisk majoritet som sträcker sej över blockgränsen.
(Och det är också möjligt att man i H-fors inte har så noga koll på vad som händer i det fjärran Tammerfors!)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag läst artikeln, och finner där en lite bekymrande stycke:
"På måndagen godkände fullmäktige att planeringen av spårvägen fortsätter på basis av generalplanen. Det slutgiltiga beslutet om att godkänna eller förkasta projektet fattas senare."
Det kanske bara är formalia som återstår, men vi som varit med om alla "genomförandebeslut" som togs i SL:s styrelse på den tiden det begav sej har blivit lite skeptiska...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Enligt Husis var majoriteten ännu större, men det gör ju saken bara bättre att det finns en betryggande politisk majoritet som sträcker sej över blockgränsen.
(Och det är också möjligt att man i H-fors inte har så noga koll på vad som händer i det fjärran Tammerfors!)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag läst artikeln, och finner där en lite bekymrande stycke:
"På måndagen godkände fullmäktige att planeringen av spårvägen fortsätter på basis av generalplanen. Det slutgiltiga beslutet om att godkänna eller förkasta projektet fattas senare."
Det kanske bara är formalia som återstår, men vi som varit med om alla "genomförandebeslut" som togs i SL:s styrelse på den tiden det begav sej har blivit lite skeptiska...
Du har i misstag läst en gammal artikel, den länkade artikeln är från år 2014. Då beslöt man i princip bara att fortsätta planera spårvägen.
En artikel om byggbeslutet i går finns t.ex. på Vasabladets hemsida: http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/121312 (man har dock angett en felaktig kostnadsuppskattning i artikeln, 330 miljoner euro istället för 282 miljoner).
TKO skrev:Enligt Husis var majoriteten ännu större, men det gör ju saken bara bättre att det finns en betryggande politisk majoritet som sträcker sej över blockgränsen.
(Och det är också möjligt att man i H-fors inte har så noga koll på vad som händer i det fjärran Tammerfors!)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag läst artikeln, och finner där en lite bekymrande stycke:
"På måndagen godkände fullmäktige att planeringen av spårvägen fortsätter på basis av generalplanen. Det slutgiltiga beslutet om att godkänna eller förkasta projektet fattas senare."
Det kanske bara är formalia som återstår, men vi som varit med om alla "genomförandebeslut" som togs i SL:s styrelse på den tiden det begav sej har blivit lite skeptiska...
Du har i misstag läst en gammal artikel, den länkade artikeln är från år 2014. Då beslöt man i princip bara att fortsätta planera spårvägen.
En artikel om byggbeslutet i går finns t.ex. på Vasabladets hemsida: http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/121312 (man har dock angett en felaktig kostnadsuppskattning i artikeln, 330 miljoner euro istället för 282 miljoner).
Det var väldigt slarvigt av mej!
Men HbL tyckte visst inte det nya beslutet var något att skriva om...
Men glädjande att det nu är definitivt beslutat!
tack för korrigeringen
Thomas K Ohlsson
(tydligen halvblind)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
indigirka skrev:(man har dock angett en felaktig kostnadsuppskattning i artikeln, 330 miljoner euro istället för 282 miljoner).
Den uppskattade prislappen har inte angetts felaktigt, utan summan är en något föråldrad uppskattning. Den ursprungliga prislappen för spår och depån var 250 miljoner euro samt 80 miljoner för vagnarna = 330 miljoner. Nu uppskattas byggkostnaderna för fas 1 (Pynike torg – Hervanta resp TAYS (universitetssjukhuset) med depån till 239 miljoner + 16 vagnar för 61 miljoner = 300 miljoner. Fas 2 (västerut från Pynike torg, trafikstart 2024 mot Lentävänniemi) har en prislapp på 44 miljoner för spåren + 10 vagnar 36,5 miljoner = 80,5 miljoner. Fas 1+ 2 har en totalkostnad på ca 380 miljoner euro (3,8 miljarder kronor) omfattande 21 km dubbelspår, depå och 26 trafikvagnar.
Nu kan staden dessutom använda de medel, som fram till år 1923 samlades i spårvägsfonden, på 4 miljoner dåtida mark = ca 1,3 miljoner euro (knappa 13 miljoner kronor) i dagens penningvärde. Med den summan kan man bygga ca 100 meter dubbelspår.