Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nej, och inte Mörbylånga heller. På den tiden fanns det en tredje kommun också, TorslundaHenrik Schütz skrev:Betalade verkligen Borgholms kommun hela Ölandsbron![]()
Mellan 1969 och 1974 fanns det faktiskt 4 kommuner på Öland (även Ölands-Åkerbo)! Ölandsbron landade i Torslunda kommun, numera Mörbylånga kommun.daniel_s skrev:Nej, och inte Mörbylånga heller. På den tiden fanns det en tredje kommun också, TorslundaHenrik Schütz skrev:Betalade verkligen Borgholms kommun hela Ölandsbron![]()
Jag förstår inte vad poängen ska vara att ha så många trådar. Det blir bara att föra samma diskussion gång på gång. Onödigt att vi ska behöva upprepa oss så mycket. Om någon tråd har en inte helt klockren rubrik är väl en bagatell i sammanhanget.Anders Hanquist skrev:Bättre med en nynåd, utan frågetecken. Istället får att rota fram en oktober 2012.
Nu finns det ju ingen regel om att inte använda gamla trådar. Jag tycker det är mycket bättre att samla diskussioner om ett ämne i en tråd. Jag förstår om du inte håller med, alla får väl göra på sitt vis helt enkelt.Anders Hanquist skrev:Jag förstår inte poängen med att "dammsuga" forumet efter urgamla trådar som råkar ha en närliggande rubrik och sedan fortsätta som om det bara gått någon vecka sen senaste inlägg. Särskilt sådana som heter något som var aktuellt då, men som bara känns konstigt nu. I ett annat liknade fall, där det handlade om att bron kunde bli "försenad" (det var 2014) så har ju Infomaster gudskelov satt stopp för en fortsättning på den inaktuella tråden.
Jag håller med om att det har ett värde att samla all diskussion om ett ämne i en tråd i stället för att få det utspritt i en mängd olika trådar. Men det kräver också viss eftertanke när man sätter rubrik, speciellt på sådana nya inlägg som kan förväntas leva länge. Här har förekommit rubriker som är vilseledande, eller försöker vara lustiga eller på annat sätt inte talar om vad tråden handlar om. Men det har blivit bättre med tiden.twr skrev:Nu finns det ju ingen regel om att inte använda gamla trådar. Jag tycker det är mycket bättre att samla diskussioner om ett ämne i en tråd. Jag förstår om du inte håller med, alla får väl göra på sitt vis helt enkelt.Anders Hanquist skrev:Jag förstår inte poängen med att "dammsuga" forumet efter urgamla trådar som råkar ha en närliggande rubrik och sedan fortsätta som om det bara gått någon vecka sen senaste inlägg. Särskilt sådana som heter något som var aktuellt då, men som bara känns konstigt nu. I ett annat liknade fall, där det handlade om att bron kunde bli "försenad" (det var 2014) så har ju Infomaster gudskelov satt stopp för en fortsättning på den inaktuella tråden.
Det kan vara av visst intresse att följa upp hur överklagandet avslutades. Jag förutsade ju indirekt att Förvaltningsrätten skulle hänvisa till samma avgörande i HFD som jag själv länkade till i mitt inlägg i samma tråd:Som föreslagits är det nu dags att avsluta denna debattråd, i och med att beslutet om Lilla Lidingöbron vinnit laga kraft och avtal tecknats med entreprenören Implenia.
Här är Förvaltningsrättens avgörande:Högsta förvaltningsdomstolen har i en en dom förra året slagit fast att en leverantör, förutom skaderekvisitet, måste ha eller ha haft ett intresse (objektivt konstaterbart, får man hoppas) av att tilldelas kontrakt i samma upphandling, för att få föra talan:
https://upphandling24.se/wp-content/upl ... 876-16.pdf
Och mycket riktigt, en förfrågan hos Förvaltningsrätten i Stockholm gav följande svar:Urban Nouveaus situation skiljer sig på nästan alla sätt från det prejudicerande fallet (dvs. den av mig tidigare länkade domen från HFD, min anm.). Därför överklagade de igen för ett par veckor sen (innan Lidingö stad skrev kontrakt med Implenia). Denna gång för att de nekats talerätt.
Verkligen svårt att förstå denna arrogans som denna arkitektbyrå uppvisar!Hechtwagen skrev:Dessa rättshaverister som denna gång iklätt sig Urban Noveaus skrud, betalar de sina överklaganden själv eller är det "gratis" för dem att driva processer likt denna som vi alla vet är meningslösa och inte leder till annat än förseningar och fördyringar, rent nonchalant slöseri med allmäna medel om ni frågar mig!
Att driva (och överklaga) en förvaltningsprocess är alltid kostnadsfritt, i den meningen att varje part enbart betalar sina egna juridiska kostnader, i förekommande fall.Hechtwagen skrev:Dessa rättshaverister som denna gång iklätt sig Urban Noveaus skrud, betalar de sina överklaganden själv eller är det "gratis" för dem att driva processer likt denna som vi alla vet är meningslösa och inte leder till annat än förseningar och fördyringar, rent nonchalant slöseri med allmäna medel om ni frågar mig!
Kampen om bron fortsätter. Kan Lilla Lidingöbron bli försenad?Urban Nouveau skrev:Vi har jobbat med det här i tolv år. När man verkligen tror på något kan man inte bara ge upp det.
Varför skulle den det? Det här förslaget är oseriöst och orealistiskt.Enceladus skrev:Ny idé för gamla bron: Låt Lidingö få del av vinst
Kampen om bron fortsätter. Kan Lilla Lidingöbron bli försenad?Urban Nouveau skrev:Vi har jobbat med det här i tolv år. När man verkligen tror på något kan man inte bara ge upp det.
Det beror möjligen på den rättsliga hanteringen. Kammarrätten i Stockholm avgjorde 2018-11-20 att Urban Nouveaus överklagande inte skulle beviljas prövningstillstånd, precis som jag förutspådde.Enceladus skrev:Ny idé för gamla bron: Låt Lidingö få del av vinst
Det beslutet har givetvis överklagats till Högsta Förvaltningsdomstolen, men det är inte troligt av HFD ändrar Kammarrättens beslut. Om så (mot förmodan) ändå skulle ske återförvisas målet till Kammarrätten för sakprövning där. Ett beslut som går klaganden emot vid en sådan prövning kan givetvis i sin tur överklagas till HFD. Men så långt tror jag alltså inte att det går.Kammarrätten har gått igenom allt material som finns i målet och kommit
fram till att prövningstillstånd inte ska meddelas. Överklagandet kommer
därför inte att prövas av kammarrätten.
KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE
Kammarrätten meddelar inte prövningstillstånd. Förvaltningsrättens
avgörande står därför fast.
Kosing som troligen inte finns. Deras förslag är ju inte genomtänkt överhuvudtaget. De redovisar väl ingen lösning i Ropsten till exempel?dr Cassandra Nojdh skrev:
Gissningsvis är det därför Urban Nouveau tillgripit halmstrået "vi delar på kosingen...".