Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Årstaberg

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:Men det är ganska anmärkningsvärt att det efter 12 år fortfarande inte finns en matbutik vid en så central station, som dessutom är en så stor bytespunkt. Om man inte räknar Handlarn' vid Skälderviksplan, och det gör jag inte. Hur långt ut måste man röra sig i pendeltågsnätet för att hitta en station som inte har en matbutik? Krigslida?
Kanske det... jag har för mej att Lidl haft planer på en butik norr om bussterminalen, men det verkar ha runnit ut i sanden. Nu ska ju hela området omdanas - det har till och med funntis tankar på att "utveckla" Årstabergsvägen så den blir mer "stadsmässig" - jag säger bara LYCKA TILL!

Sen är jag inte säker på att en bytespunkt i sej utgör något bra underlag för en livsmedelsbutik - om inte trafiken är väldigt stor som vid centralen. Befolkningsunderlaget kring stationen verkar inte räcka till för en "riktig livsmedelsbutik - Skälderviksplans livs har hankat sej fram i många år med olika ägare och olika namn - ett tag levde man mest på videouthyrning men även den marknaden är ju i avtagande.

ICA kommer att bygga en butik på Årstafältet, söder om spårvägshållplatsen med samma namn.

/TKO

PS: Jag tänkte skriva att Solna station är ett exempel på en pendeltågsstation utan livsmedelsbutik i närheten - tills det slog mej att man visst byggt nån sorts köpcenter norr om stationen...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Men det är ganska anmärkningsvärt att det efter 12 år fortfarande inte finns en matbutik vid en så central station, som dessutom är en så stor bytespunkt. Om man inte räknar Handlarn' vid Skälderviksplan, och det gör jag inte. Hur långt ut måste man röra sig i pendeltågsnätet för att hitta en station som inte har en matbutik? Krigslida?
Kanske det... jag har för mej att Lidl haft planer på en butik norr om bussterminalen, men det verkar ha runnit ut i sanden. Nu ska ju hela området omdanas - det har till och med funntis tankar på att "utveckla" Årstabergsvägen så den blir mer "stadsmässig" - jag säger bara LYCKA TILL!

Sen är jag inte säker på att en bytespunkt i sej utgör något bra underlag för en livsmedelsbutik - om inte trafiken är väldigt stor som vid centralen. Befolkningsunderlaget kring stationen verkar inte räcka till för en "riktig livsmedelsbutik - Skälderviksplans livs har hankat sej fram i många år med olika ägare och olika namn - ett tag levde man mest på videouthyrning men även den marknaden är ju i avtagande.
Det har ju inte funnits någon plats att bygga en fristående butik, så det måste ju antingen frigöras plats för det (olämpligt enligt mig) eller integreras i något hus. Det kan knappast vara något problem befolkningsmässigt. Att det är en stor bytespunkt borde bara vara bonus, inte ett skäl i sig, det är den centrala positionen som är det anmärkningsvärda. Kan Stuvsta bära en matbutik så kan väl Årstaberg.
TKO

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:

Det har ju inte funnits någon plats att bygga en fristående butik, så det måste ju antingen frigöras plats för det (olämpligt enligt mig) eller integreras i något hus. Det kan knappast vara något problem befolkningsmässigt. Att det är en stor bytespunkt borde bara vara bonus, inte ett skäl i sig, det är den centrala positionen som är det anmärkningsvärda. Kan Stuvsta bära en matbutik så kan väl Årstaberg.
Eftersom det inte finns underlag för en (riktig) livsmedelsbutik vid Skälderviksplan lär det knappast finnas det vid Årstaberg - än så länge ligger stationen inte speciellt centralt i förhållande till var bostäderna finns. Genom de nya bostäderna på andra sidan järnvägen kan detta förändras.

Lidl hade tänkt bygg på området mellan spårområdet och hotellet - där var det tidigare byggetablering (för Citybanan?) och nu är det parkering, Men vare sej läget eller tomtgeometrin var egentligen optimala, vilket förmodligen påverkade beslutet att inte gå vidare.

/TKO
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:Eftersom det inte finns underlag för en (riktig) livsmedelsbutik vid Skälderviksplan lär det knappast finnas det vid Årstaberg - än så länge ligger stationen inte speciellt centralt i förhållande till var bostäderna finns. Genom de nya bostäderna på andra sidan järnvägen kan detta förändras.
Mellan stationen och parken på Årstasidan bor det ungefär 1200 personer, och i de "nya bostäderna på andra sidan järnvägen" (från Årstas perspektiv) bor det redan ungefär 1900 personer (och då räknar jag bara de som bor på berget, de nere på kajen har redan en butik). Fler kommer det bli strax.
twr

Inlägg av twr »

Hur går det med utredningarna kring Årstaberg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Solna? :mrgreen:

Men varför menar du att det är så anmärkningsvärt att det inte finns någon stor matbutik vid Årstaberg? Sådana brukar finnas i bostadsområden; de flesta järnvägsstationer ligger i bostadsområden men inte Årstaberg som har inrättats huvudsakligen för att vara en bytespunkt. Därför är det inte så konstigt att det inte finns någon stor matbutik där. Tar du spårvagnen eller bussen dit du ska så finns det en butik där i stället.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Man kan väl säga att Årstaberg var anlagd som en bytespunkt. Innan Tvärbanan drogs förbi där och p-tågsstationen sedermera anlades var väl platsen i stort sett "in the middle of nowhere". Men nu händer ju saker, industrislummen väster om järnvägen ska ersättas med bostäder
https://xn--vxer-loa.stockholm/projekt/ ... arstaberg/

och där måste det ju finnas både utrymme och underlag för matbutiker. De boende där kommer förstås inte att vilja åka buss eller spårvagnståg (till Liljeholmen då väl närmast) bara för att handla.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:

dr Cassandra Nojdh skrev:Man kan väl säga att Årstaberg var anlagd som en bytespunkt. Innan Tvärbanan drogs förbi där och p-tågsstationen sedermera anlades var väl platsen i stort sett "in the middle of nowhere". Men nu händer ju saker, industrislummen väster om järnvägen ska ersättas med bostäder
https://xn--vxer-loa.stockholm/projekt/ ... arstaberg/

och där måste det ju finnas både utrymme och underlag för matbutiker. De boende där kommer förstås inte att vilja åka buss eller spårvagnståg (till Liljeholmen då väl närmast) bara för att handla.
Det här med livsmedelsbutiker (och andra butiker) och var de ska ligga och frodas är ett intressant ämne, som nästan förtjänar en egen tråd i saken. :). Hur "marknaden" agerar försöker många affärsidkare (och forskare) förutspå. Ibland lyckas de, ibland måste de slå igen. Själv åker jag gärna till en större koncentration av butiker, där jag gärna handlar i lite olika butiker. Dessutom gör jag gärna en liten kollektiv resa till lite olika "gallerior", för omväxlingens skull. Men så gör ju inte alla, utan de går till den som är närmast. Jag gjorde en "talande observation" för en tid sedan, då jag såg vänsterledaren Jonas Sjöstedt vandra runt med en kundvagn på ICA i Liljeholmen. Jag tänkte att vad gör han där? Han ska väl handla i Coop i Midsommarkransen, som dels ligger närmare där han bor, dels har en kollektiv affärsidé? Men även han agerar utifrån marknadens mekanismer på det privata planet.

Apropå Konsum och tvärbanan så fanns tidigare en konsumbutik vid Valla Torg, men den försvann ungefär när tvärbanan kom. Jag tycker nog ändå att affärscentrum som ligger där många byter kollektivt har ett lite gladare liv än de som ligger där få byter. Fler byter vid Liljeholmen än vid Midsommarkransen. Det brukar ju vara lätt att se avgångstiden för bussar på skyltar. Måste jag själv vänta ett tag på bussen eller vad jag själv åker så slinker jag in i någon butik och handlar något (jag försöker undvika "snask-sortimentet" i kiosker). Det här med självscanningskassor gör ju ofta också att man slipper stå i kö. Man vet hur lång tid ungefär det tar att handla, och kan anpassa sig. Om butiker ligger i vettig anslutning till bussterminalen, och med bra sortiment och självscanningsmöjligheter så kan det nog funka med butiker även i Årstaberg. Ska butikerna ligga utspridda i hela det nybyggda området så blir det nog värre. Även när det gäller hur butiker ligger placerade i förhållande till "flödet", har jag några privata exempel. Jag känner en person som kom över en butikslokal på en tvärgata några meter ifrån Västerlånggatan. Det funkade inte alls, för folk gjorde inte den där avstickaren. Han försökte sätta ut en gatuskylt med en pil på Västerlånggatan, men den fick inte stå kvar. En annan jag känner med en "specialbutik" vid Odenplan fick ett litet lyft i omsättningen (liten men märkbar) när pendeltågen började stanna där.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ute och åker skrev:...
Även när det gäller hur butiker ligger placerade i förhållande till "flödet", har jag några privata exempel. Jag känner en person som kom över en butikslokal på en tvärgata några meter ifrån Västerlånggatan. Det funkade inte alls, för folk gjorde inte den där avstickaren. Han försökte sätta ut en gatuskylt med en pil på Västerlånggatan, men den fick inte stå kvar. En annan jag känner med en "specialbutik" vid Odenplan fick ett litet lyft i omsättningen (liten men märkbar) när pendeltågen började stanna där.
Det lär vara så att när H&M ska etablera en ny butik så har de personer som går runt och kontrollerar människoflöden vid möjliga butikslägen. Det gäller att hitta rätt plats. Ett läge några få meter in på en sidogata kan vara katastrof, medan ute vid huvudstråket, vid i princip samma korsning är det perfekt. Hellre väntar de ut ett bra läge än väljer ett dåligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag är måhända dum - men var ligger livsmedelsbutiken vid Centralen? Eller menas Hemköp under Åhléns och Ica vid Sergels torg?
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Jag är måhända dum - men var ligger livsmedelsbutiken vid Centralen? Eller menas Hemköp under Åhléns och Ica vid Sergels torg?
Det finns en stor Coopbutik i Centralens undre plan! :D

(Men du är ändå inte dum! :D )
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev:Jag är måhända dum - men var ligger livsmedelsbutiken vid Centralen? Eller menas Hemköp under Åhléns och Ica vid Sergels torg?
Det finns en stor Coopbutik i Centralens undre plan! :D

(Men du är ändå inte dum! :D )
Den hade jag glömt. Det är ju mycket sant. Jo, jag är dum. Förlåt min dumhet.
Professionell tyckare
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Här växer Stockholms nya höghuskluster fram
bostadsutvecklingschef på Ikano skrev:De här blir ett nytt landmärke. Husen kommer verkligen sticka ut. Det blir nästan som ett litet Manhattan här i Årstaberg.
Kan sträckan mellan Årstaberg och Södra station bli dimensionerande för pendeltågen, i alla fall innan den nya tunnelbanan är färdig?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Här växer Stockholms nya höghuskluster fram
bostadsutvecklingschef på Ikano skrev:De här blir ett nytt landmärke. Husen kommer verkligen sticka ut. Det blir nästan som ett litet Manhattan här i Årstaberg.
Kan sträckan mellan Årstaberg och Södra station bli dimensionerande för pendeltågen, i alla fall innan den nya tunnelbanan är färdig?
Sticka ut var ordet!
Husen är de näst fulaste som byggs för närvarande i Storstockholm - dom enda som är värre är dom som byggs i Jakobsberg mellan Vasavägen och järnvägen.
Varför denna fäbless för överdimensionerade joddlarstugor?

Dimensionerande sträcka?
Ja kanske.

/TKO
twr

Inlägg av twr »

Något nytt om Årstabergs framtid?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Gustav

Inlägg av Gustav »

twr skrev:Något nytt om Årstabergs framtid?
Ja, väldigt nyfiken på om något framkommit. Budgetvarianten tycker jag skulle vara den i tråden omtalade gångbron som i mitt tycke kan fortsätta över Årstabergsvägen. På andra sidan inrättar man busshållplatser och bebygger busstorget med trevliga kvarter. Sen spärra östra TB-övergången och reservera gång-/cykelbanan norr om TB för cyklar (som görs planskild i och med gångbron). Gångflödena skulle i så fall vara begränsade till gångbron och norrut till stationen, samt genom det nya kvarteret (ej utmed dess södra sida).

Voilá har man minskat konflikter mellan gångare och cyklister, buss och TB (bussarna trafikerar inte det nuvarande torget) och minskat gångtider en smula, i alla fall för de som kommer/åker med TB österut. Inte så mysigt med gångbro och en lösning för vändande bussar måste ordnas, men det känns som en piece of cake i sammanhanget. Ett minus är möjligen något längre att gå för de som ska byta till bussar som idag kör in på torget, men tycker det vägs upp av tidsvinster för de som redan sitter på bussen.

En lyxigare variant skulle vara gångtunnel i stället för gångbro, med lokaler under jord. Inget mer plus än att det möjligen är torrare och i bästa fall trevligare, om inomhusmiljö skapas.

Ett steg till skulle kunna vara (om Trafikverket köper det) att göra en passage direkt söderut från entrén och sen via samma typ av gångtunnellösning under TB och sen över till en miniterminal på andra sidan Årstabergsvägen. Som tidigare påpekats finns ett par körfält till godo där. Minskar gångtiden en smula, men klart krångligare.

Vad säger kollegiet?
Gustav

Inlägg av Gustav »

Hm, inser att gångflödet från gång-/cykelvägen öster om Svärdlångsvägen måste ta vägen nånstans. Man får väl göra nån snygg separationslösning på andra sidan, så det inte blir alltför långt att gå till t ex TB (de skulle annars kunna ledas in genom det nya kvarteret. Kan tänka mig att det flödet inte är sådär jättestort.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Gustav skrev:Vad säger kollegiet?
Utformningen av bytespunkten Årstaberg beror helt på om politikerna i Region Stockholm tänker fullfölja etapp 2 för Citybanan inom en snar framtid. De parallella tunnelbanorna mellan Odenplan och Solna samt mellan Årstaberg och Älvsjö tyder på att det inte finns några sådana planer i närtid, men politikerna borde förtydliga detta. Det skulle ju vara ett enormt slöseri med resurser att göra två ombyggnader nära inpå varandra.

Jag skulle dock ta kollegiets rekommendationer med en nypa salt. Historiskt sett har forumets skribenter varit väldigt duktiga på att underskatta resandeutvecklingen. I samband med planeringen av Citybanan dömdes Trafikverkets prognoser ut som glädjekalkyler. Trafikverket prognostiserade att pendeltågsverksamheten skulle ha 575 000 påstigande per dygn år 2030. Det skulle vara en rejäl ökning från de 258 000 påstigande per dygn som verksamheten hade år 2010, men någon anledning att ifrågasätta prognoserna fanns egentligen inte. Idag har verksamheten strax under 400 000 påstigande per dygn, och vi har inte ens nått halvtid. Det finns också forumskribenter som menar att de befolkningsprognoser som år efter år har underskattat utvecklingen är alltför optimistiska!
TKO

Inlägg av TKO »

En mer faktabaserad åsikt är att Trafikförvaltningen startade en utredning/åtgärdsvalsstudie/nånting förra året som skulle rapportera i våras. Jag har inte sett något resultat av denna - jag förmodar att det plötsliga beslutet om "idiotbanan" gjorde att man fick börja om igen... eller lägga ner och låta genierna på FUT hitta på något!

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:En mer faktabaserad åsikt är att Trafikförvaltningen startade en utredning/åtgärdsvalsstudie/nånting förra året som skulle rapportera i våras. Jag har inte sett något resultat av denna - jag förmodar att det plötsliga beslutet om "idiotbanan" gjorde att man fick börja om igen... eller lägga ner och låta genierna på FUT hitta på något!

/TKO
Eftersom Sverigeförhandlingens förslag i stora drag var på plats redan 2015 har ÅVS:en rimligen räknat med tunnelbanan redan från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar