Kanske det... jag har för mej att Lidl haft planer på en butik norr om bussterminalen, men det verkar ha runnit ut i sanden. Nu ska ju hela området omdanas - det har till och med funntis tankar på att "utveckla" Årstabergsvägen så den blir mer "stadsmässig" - jag säger bara LYCKA TILL!Magnus Ahltorp skrev:Men det är ganska anmärkningsvärt att det efter 12 år fortfarande inte finns en matbutik vid en så central station, som dessutom är en så stor bytespunkt. Om man inte räknar Handlarn' vid Skälderviksplan, och det gör jag inte. Hur långt ut måste man röra sig i pendeltågsnätet för att hitta en station som inte har en matbutik? Krigslida?
Sen är jag inte säker på att en bytespunkt i sej utgör något bra underlag för en livsmedelsbutik - om inte trafiken är väldigt stor som vid centralen. Befolkningsunderlaget kring stationen verkar inte räcka till för en "riktig livsmedelsbutik - Skälderviksplans livs har hankat sej fram i många år med olika ägare och olika namn - ett tag levde man mest på videouthyrning men även den marknaden är ju i avtagande.
ICA kommer att bygga en butik på Årstafältet, söder om spårvägshållplatsen med samma namn.
/TKO
PS: Jag tänkte skriva att Solna station är ett exempel på en pendeltågsstation utan livsmedelsbutik i närheten - tills det slog mej att man visst byggt nån sorts köpcenter norr om stationen...