Södertälje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jona

Södertälje

Inlägg av Jona »

Hej. hittade till detta forum idag. I vanliga fall hänger jag mest på modellrallarens forum.
Svaret på min fråga har egentligen med modelltåg att göra. För att kunna användas på modelljärnvägen sedan.

Jag bor i Skelleftehamn och har därför 80 mil för att kolla detta själv.

Hur kör pendeltågen i Södertälje? Tåget kommer ju från Stockholm till Södertälje hamn och ska sedan köra till Södertälje Centrum.
Backar man då tåget mellan dessa stationer eller har man en lokförare till som kör i andra änden?
Eller springer lokföraren som kör tåget från ena änden av tåget till andra? För när tågsätten är 8 vagnar lång borde detta ta en stund.

Självklart så gör man väl tvärtom i motsatt riktning.

Tackar på förhand för svar.
Användarens profilbild
bruse

Re: Södertälje

Inlägg av bruse »

Jona skrev:Hej. hittade till detta forum idag.
Välkommen!
Jona skrev: Eller springer lokföraren som kör tåget från ena änden av tåget till andra? För när tågsätten är 8 vagnar lång borde detta ta en stund.
Det stämmer, förutom att de inte springer. Jag har iallafall aldrig sett att det hoppat på en annan förare i ena änden, samtidigt som den förste hoppar av. Å då har jag stått på första parkett: Tågx.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Daniel L skrev:
bruse skrev:
Det stämmer, förutom att de inte springer. Jag har iallafall aldrig sett att det hoppat på en annan förare i ena änden, samtidigt som den förste hoppar av. Å då har jag stått på första parkett: Tågx.
Enligt väl initierad källa (min sambo) vid långa tåg (4 enheter eller 8 vagnar) kliver det på en ny förare i andra änden som kör ned tåget till Centrum.

Tänkte väl det1 Men jag ahde aldrig sett det. Blir väl annar slite väl långa vändtider...
Daniel L skrev:
Vid korta tåg är det (oftast) samma förare som kör ned tåget till Centrum.

Samma sak sker även åt andra hållet. :P

/daniel, sammanboende med en "riktig" lokförare
Tur att nån är det...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

I teorin borde lokföraren kunna hinna till andra änden (4 enheter) för tågen står en stund i S-E Hamn, eler
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

..
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Roger Eriksson

Vändningar i Södertälje

Inlägg av Roger Eriksson »

Nej, man hinner inte vända själv med 4 enheter (8 vagnar) i Södertälje hamn (Söd) och samtidigt avgå i tid. När hytten är aktiverad skall ATC:n igång samt vissa säkerhetskontroller göras. Detta tar lite tid.
Om man blir sen är det ner till Södertälje C (Söc), tre minuter upp i backen från Söc kan vara snävt om tågvärden inte ser till att få iväg tåget på utsatt tid. När tåget från Söc kommer till Söd skulle tåget mot Söc redan ha åkt i kanske 65-70 % av fallen. Detta under kvartstrafiken.

Roger
grepen
Kontakt:

Södertälje

Inlägg av grepen »

Hur lång tid står tåget inne i Söd?

Hinner man gå till andra änden av tåget under den tiden?
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

grepen skrev:Hur lång tid står tåget inne i Söd?
Enligt tidtabellen står tåget 3 minuter vid Södertälje Hamn
Roger Eriksson

Inlägg av Roger Eriksson »

grepen skrev:Hur lång tid står tåget inne i Söd?

Hinner man gå till andra änden av tåget under den tiden?
Om vi säger så här: om jag kör ner tåget från Stockholm till Söd, avaktiverar hytten och börjar gå längs med tåget så hinner jag till andra änden av tåget (200 meter bort) lagom tills det rullar iväg. M.a.o ingen tid för att hinna aktivera hytt, ATC osv.

Roger
Skriv svar