Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
TKO

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

En Mack är aldrig fel!
Jag minns när jag satt på Backalau i Svolver och den sydgående ruta la till - och truckarna körde ut pall efter pall med öl från Tromsö. Naturligtvis var det den självklara beställningen - utom möjligen till skrei, då är det ett franskt rötjut som gäller!

svamlar
Thomas K Ohlsson
(också till åren kommen)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Skall vi fundera över att ha ett kontantlöst samhälle så bör vi också överväga det som skedde i Mocambique för någon månad sedan. Plötsligt fungerade det inte att betala något som helst med plastkort. Det gick inte heller att ta ut pengar i bankomaterna. LIka lite kunde man föra över pengar på internet. Kort sagt - den som inte hade ren och skär gammaldags "cash" kunde inte köpa något som helst någonstans.

Vad hade hänt - kan man undra. Ett stort tekniskt haveri, eller ......

Nejdå. Det var helt enkelt som så att systemet hade banker och andra köpt gemensamt från ett av de stora IT-bolagen. Som hade tröttnat på att aldrig få betalt för sina tjänster. Slutligen tryckte man på den röda knapp där det står "OFF" i mitten. Punkt och slut.

Men vi kan ju börja fundera lite grand. Våra banker är ju så fulladdade med kulor att de nog klarar att betala räkningarna. Men det är ju någon som till syvende och sist har kontroll över den imaginära "OFF"-knappen. Antag till exempel att deras regering blir förbannad på oss och tycker att "Nu är det f*** nog". Eller att en helt traditionell tokskalle tar sig fram till "knappen". Eller något annat liknande sker. Då blir det rejält trist för de som lever "kontantlöst". Efter några dagar lär det inte betyda något för då tror jag att butikerna är rensade av det man i dag skulle kalla "pöbel" och "mobb".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:Skall vi fundera över att ha ett kontantlöst samhälle så bör vi också överväga det som skedde i Mocambique för någon månad sedan. Plötsligt fungerade det inte att betala något som helst med plastkort. Det gick inte heller att ta ut pengar i bankomaterna. LIka lite kunde man föra över pengar på internet. Kort sagt - den som inte hade ren och skär gammaldags "cash" kunde inte köpa något som helst någonstans.

Vad hade hänt - kan man undra. Ett stort tekniskt haveri, eller ......

Nejdå. Det var helt enkelt som så att systemet hade banker och andra köpt gemensamt från ett av de stora IT-bolagen. Som hade tröttnat på att aldrig få betalt för sina tjänster. Slutligen tryckte man på den röda knapp där det står "OFF" i mitten. Punkt och slut.

Men vi kan ju börja fundera lite grand. Våra banker är ju så fulladdade med kulor att de nog klarar att betala räkningarna. Men det är ju någon som till syvende och sist har kontroll över den imaginära "OFF"-knappen. Antag till exempel att deras regering blir förbannad på oss och tycker att "Nu är det f*** nog". Eller att en helt traditionell tokskalle tar sig fram till "knappen". Eller något annat liknande sker. Då blir det rejält trist för de som lever "kontantlöst". Efter några dagar lär det inte betyda något för då tror jag att butikerna är rensade av det man i dag skulle kalla "pöbel" och "mobb".
Tänk på att vi inte har några inhemska kort. Nästan alla är kopplade till Visa eller Master Card. Vad det betyder rent praktiskt vet jag inte. Det är möjligt att dessa företag skulle kunna göra svenska kort oanvändbara även i Sverige. Dessutom kan de ju stoppa obekväma organisationer att få ta emot betalningar. Det hände Wikileaks. Om avstängningen gäller fortfarande vet jag inte. Artikel från 2010: "Visa stoppar betalningar till Wikileaks". Bara att det förekommer borde stämma till eftertanke.

Och det har hänt att svenska företag inte fått ta emot betalningar via Visa och MC för att svenska banker är rädda för att råka illa ut. Dessa bojkottade företag säljer lagliga produkter, men som för amerikanska företag kan ses som omoraliska.

Däremot är Swish helsvenskt. Går via Riksbankens system Rix.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag minns när GPS infördes som ett internationellt navigationssystem. Det är ju ett USA-system och de hade lagt in en begränsning i exaktheten på kanske 20-30 meter. Detta därför att obehagliga typer inte skulle kunna använda GPS till att med precision kunna skicka in en raket genom sovrumsfönstret till någon de inte gillade. Men detta hade också den följden att man kunde inte använda GPS till precisionsnavigation i till exempel sjöfarten.

Men det är ju också så att man "sitter i händerna" på USA. Blir man "over there" sur på ett eller annat så kan de straffa den de inte tycker om genom att helt enkelt trycka på "OFF"-knappen. Så därav kom projekten med ett oberoende Ryskt och ett oberoende EU-system på banan.

Personligen tycker jag att det är obehagligt att vi lägger våra betalningssystem i händerna på Amerikanska bolag. Vi vet absolut inte vad som kan ske där borta rent politiskt. Bara valet av den senaste presidenten väcker tankarna på att det faktiskt skulle kunna bli en allvarlig politisk konflikt med dem. Och vad sker om ett av de här företagen som styr betalningssystemen konkar. Skall vi stänga butiken i ett halvår medan allt ordnas upp igen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Claes Thure Moberg skrev:Personligen tycker jag att det är obehagligt att vi lägger våra betalningssystem i händerna på Amerikanska bolag. Vi vet absolut inte vad som kan ske där borta rent politiskt. Bara valet av den senaste presidenten väcker tankarna på att det faktiskt skulle kunna bli en allvarlig politisk konflikt med dem. Och vad sker om ett av de här företagen som styr betalningssystemen konkar. Skall vi stänga butiken i ett halvår medan allt ordnas upp igen.
Vad hindrar Facebook från att välja liknande ledare här? Vi har ett mycket större problem med amerikanskt beroende än bara betalsystem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Claes Thure Moberg skrev:Jag minns när GPS infördes som ett internationellt navigationssystem. Det är ju ett USA-system och de hade lagt in en begränsning i exaktheten på kanske 20-30 meter. Detta därför att obehagliga typer inte skulle kunna använda GPS till att med precision kunna skicka in en raket genom sovrumsfönstret till någon de inte gillade. Men detta hade också den följden att man kunde inte använda GPS till precisionsnavigation i till exempel sjöfarten.

Men det är ju också så att man "sitter i händerna" på USA. Blir man "over there" sur på ett eller annat så kan de straffa den de inte tycker om genom att helt enkelt trycka på "OFF"-knappen. Så därav kom projekten med ett oberoende Ryskt och ett oberoende EU-system på banan.

Personligen tycker jag att det är obehagligt att vi lägger våra betalningssystem i händerna på Amerikanska bolag. Vi vet absolut inte vad som kan ske där borta rent politiskt. Bara valet av den senaste presidenten väcker tankarna på att det faktiskt skulle kunna bli en allvarlig politisk konflikt med dem. Och vad sker om ett av de här företagen som styr betalningssystemen konkar. Skall vi stänga butiken i ett halvår medan allt ordnas upp igen.
Men nu är det väl lite komplicerat med de här betal och kreditkorten, som jag uppfattar det så är det väl utgivande bank som äger betalsystemet för ett kort (och faktiskt även det fysiska kortet man har det till låns) . Visa respektive Mastercard är varumärken och har också någon övergripande administration för att samordna betalningarna om det är mellan olika banker.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Jag har inget emot kontanter och ser dess fördelar, jag ser även fördelar med kort. Jag ser även nackdelarna. Det man ska ha i tanken är att papperslappen man har i handen det står 100 på bara har ett värde så länge tillräckligt många tror på det hela, samma gäller även kort.

Både kort och kontanter har sin roll i samhället men vi får inte glömma att båda två inte är så gångbara vid en större samhällsstörning.
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Jag har inget emot kontanter och ser dess fördelar, jag ser även fördelar med kort. Jag ser även nackdelarna. Det man ska ha i tanken är att papperslappen man har i handen det står 100 på bara har ett värde så länge tillräckligt många tror på det hela, samma gäller även kort.

Både kort och kontanter har sin roll i samhället men vi får inte glömma att båda två inte är så gångbara vid en större samhällsstörning.
Auditoriet tackar för dessa visdomsord!
(Det hade vi ALDRIG kommit fram till själva...)

den för tillfället något elake
Thomas K Ohlsson
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En tanke slog mej. Vad skall Joakim von Anka bada i om kontanter inte finns? :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:En tanke slog mej. Vad skall Joakim von Anka bada i om kontanter inte finns? :D
Slippar från kortbetalningar såklart!
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:En tanke slog mej. Vad skall Joakim von Anka bada i om kontanter inte finns? :D
Slippar från kortbetalningar såklart!
Men slippar finns väl knappt numera?

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim von Anka badar ju i guldmynt. Eftersom guld är en eftertraktad metall så behöver staten inte stå som garant för myntens värde.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
Joakim von Anka badar ju i guldmynt. Eftersom guld är en eftertraktad metall så behöver staten inte stå som garant för myntens värde.
Sant! Men han har dem ju uppblandade med sedlar.

Guld har ju i långa tider varit värdemätare. Riksbanken gantrade ju långt in på 1900-talet att sedlarna kunde växlas in i guld. Och texten stod kvar på sedlarna långt efter att erbjudandet drogs tillbaka.
Än i dag så har ju många människor i utsatta grupper en del av sina besparingar i guld. Även i Sverige. Detta för att det är den mest gångbara "valutan" globalt sett, om man plötsligt måste fly till annat land.
Här kan man läsa texten:
Bild
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Guld har ju i långa tider varit värdemätare. Riksbanken gantrade ju långt in på 1900-talet att sedlarna kunde växlas in i guld. Och texten stod kvar på sedlarna långt efter att erbjudandet drogs tillbaka.
Än i dag så har ju många människor i utsatta grupper en del av sina besparingar i guld. Även i Sverige. Detta för att det är den mest gångbara "valutan" globalt sett, om man plötsligt måste fly till annat land.
Här kan man läsa texten:
]
Lagen om inlösen gällde i och för sig så länge texten fanns på giltoga sedlar. Men en gång om året fattade riksdagen ett beslut om ett temporärt upphävande av skyldigheten för Riksbanken, men det var bara för ett år i taget.
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Vad jag tror på är min ensak men hur ofta man behöver handla handlar om grundläggande planering. En "normalbegåvad" har nog inte behov av att besöka sin livsmedelsbutik varje dag.
För inte så många årtionden sedan var det nog det normala i städer att handla mat ofta. Kylskåpen var små, så mjöl köpte man inte mer än vad som gick åt under en eller två dagar. Och bröd ville man ha nybakat. Så man gick nog både till mjölkbutiken och bageriet så gott som dagligen.

Jag handlar nog mat flera gånger i veckan. Sällan mer än vad som ryms i en liten kasse. Vill inte få för stor snedbelastning av ryggen. Det är så lätt att ta vägen förbi någon matbutik på hemvägen. Dessutom köper jag olika saker i olika matbutiker, och det är inte så roligt att gå in i en matbutik med varor från en annan i kassen.
När de första blocken i bostadsrättsföreningen Stockholmshus 8 byggdes 1944 var fortfarande kylskåp ett tillval - det ingick alltså inte i "grundstandarden". I de hus som byggdes 1945 hade detta ändrats, då fick alla lägenheter kylskåp.
På 50-talet hade Konsum drygt 20 butiker i Årsta, nu finns bara en kvar.
Ja så såg det ut för "inte så många årtionden sen"!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?
Är man normalbegåvad om man behöver handla i "sin" livsmedelsbutik varje dag? Bättre vardagsplanering klarar väl flertalet av?
Nu kommer det efterlängtade svaret på ovanstående inlägg!
Eftersom detta är en diskussion i kategorin "Ordet är fritt" kommer jag att svamla fritt om kanske helt ovidkommande saker - den som har problem med sådant bör därför sluta läsa här...

Normalbegåvning
Till normalbegåvning torde räknas förmågan att läsa innantill. Den som har denna förmåga bör då ha noterat att jag aldrig påstått att jag är normalbegåvad...

Inköpsplanering
Det händer att jag tänker med beundran på dom som gör upp en veckomatsedel och sedan tar sin Volvo till ICA Maxi och storhandlar. Men oftare är det med förundran jag reagerar på ett sådant beteende.

Så här resonerar jag - läs och lär:
Hur ska jag kunna veta vad jag vill äta på torsdag, eller ens i morgon? Jag vill inte vara låst av "nä idag måste vi äta blodpudding för det har vi i kylen".

I fredags begav jag mej till Konsum i Farsta för att köpa något gott till middagen - sonen är hemma på besök så wienerschnitzel kändes som ett bra alternativ, det är hans favoritmat. Men när jag kom in i butiken såg jag att dom hade aborrfilé, det är ju också gott. Där stog jag som åsnan mellan hötapparna och hade svårt att välja, jag tog först ett paket kalvinnanlår men la sen tillbaka det, så velig var jag. Då, som en uppenbarelse, såg jag att det kom ett upp en ny skylt vid fiskdisken: "Hel lax 49 kr/kg""!
Det vore ju närmast brottsligt att inte utnyttja detta kanonerbjudande så jag gjorde en mental omplanering och slog till på en tvåkilos fisk. In på Systemet och inhandlade en pava Weissburgunder från kooperativet i Turckheim och sen hem. Laxen räckte till tre rejäla filéer som tillagades "unilateral", blodapelsingravad lax samt några mumsbitar till katten Måns.

Sedan på kvällen tittade vi naturligtvis på På Spåret - det retar mej att jag inte tog Bologna på 10 poäng. I följdfrågorna började man tala om Ragu Bolognese (Nej Fredrik Lindström, den tillagas inte på köttfärs!) och då säger Olga "det var länge sen vi åt - Jag gör bandpasta i morgon om du fixar ragun". Så på lördagsförmiddagen bär det iväg för att handla högrev och rotselleri samt ett lämpligt rödtjut.

Så tycker jag att "måltidsplanering" ska gå till - spontant och fantasifullt.
Dessutom har jag ingen Volvo...

Så tänker jag - hur tänker ni?

vänligen
Thomas K Ohlsson
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag tänker att det är synd och skam att du inte har nån Volvo! Inte för att jag vet vad du ska ha den till egentligen, men man bör ju ha en för skojs skull om inte annat!! Men nu kommer nog snart nån snusförnuftig typ och påpekar att folk inte äger bilar för skojs skull utan för att de behöver dem pga sina rationella val, vilket jag naturligtvis skrattar hejdlöst åt.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Idag, tisdag 11/12 2018 låg Swish nere hos alla banker.
6 timmar.
-Per
Senast redigerad av Per Lind den onsdag 12 december 2018 9:55, redigerad totalt 1 gånger.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag antar det är en lika stor brist att jag inte har svisj som att jag inte har någon Volvo!

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Att hela Swish är nere då och då säger ju egentligen mer om implementationen än om konceptet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Låst