Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6509
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Kina har en anledning att avskaffa kontanter eftersom elektroniska betalningar kan integreras i deras karma-system.
Gör man bra saker så "belönas" man och gör man "dåliga" saker så straffas man.
China 'social credit': Beijing sets up huge system

Det kan vara värt att nämna att så fort man köper något hos Alibaba, aliexpress eller Wish, med flera kinesiska företag, så är man med i karmasnurran. Inte bara kineser, utan även utlänningar. Det kan vara bra att veta och man bör nog tänka sig för innan ett köp från dessa ställen, det kan mycket väl påverka möjligheter till att exempelvis få beviljat visa till landet.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10049
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

Plankade när ingen 
tog emot kontanter

Är detta en omständighet som ursäktar avsaknaden av giltig biljett enligt lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik? :?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Plankade när ingen 
tog emot kontanter

Är detta en omständighet som ursäktar avsaknaden av giltig biljett enligt lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik? :?
Men allt i den insändaren stämmer väl inte? "jag kunde inte ens köpa biljett i biljettkassan i tunnelbanan då de vägrade ta emot kontanter." Stämmer det med verkligheten? Möjligen kan det vara brist på växel, men kontanter tar de väl? Utom då SL-center vid Sergels torg, som nu försämrats sin service.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

" 'Utan kontanter går vi rakt in i en digital diktatur' – tidigare rikspolischef varnar för naivitet"

"Ytterligare en aspekt av ett allt mer kontantlöst samhälle är att det blir lättare att övervaka de enskilda medborgarna. Varje köp registreras såväl hos företagen som hos bankerna och det betyder att allt fler har tillgång till data om oss och våra levnadsvanor."

Han glömde Visa alternativt Master Card.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3100
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:" 'Utan kontanter går vi rakt in i en digital diktatur' – tidigare rikspolischef varnar för naivitet"
"Ytterligare en aspekt av ett allt mer kontantlöst samhälle är att det blir lättare att övervaka de enskilda medborgarna. Varje köp registreras såväl hos företagen som hos bankerna och det betyder att allt fler har tillgång till data om oss och våra levnadsvanor."
Han glömde Visa alternativt Master Card.
Jag träffade en man som varit med och utvecklat system för självscanning i butiker. Det var rätt intressant för som han sa fanns det en hel del övervakning och kontroll inlagt. Dels i början som ny självscannare ger systemet relativt ofta signal om att scannaren ska kontrolleras . Har man klarat kontrollerna så minskar slumpen att kolla och det blir sällsyntare med koll. Men det finns också inlagt ett system för kundens vanliga köpvanor och vad man handlar i matväg. Börjar köpmönstret plötsligt ändra sig med annorlunda köp (och kanske billigare) slår systemet larm att här bör man kontrollera kunden.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:" 'Utan kontanter går vi rakt in i en digital diktatur' – tidigare rikspolischef varnar för naivitet"
"Ytterligare en aspekt av ett allt mer kontantlöst samhälle är att det blir lättare att övervaka de enskilda medborgarna. Varje köp registreras såväl hos företagen som hos bankerna och det betyder att allt fler har tillgång till data om oss och våra levnadsvanor."
Han glömde Visa alternativt Master Card.
Jag träffade en man som varit med och utvecklat system för självscanning i butiker. Det var rätt intressant för som han sa fanns det en hel del övervakning och kontroll inlagt. Dels i början som ny självscannare ger systemet relativt ofta signal om att scannaren ska kontrolleras . Har man klarat kontrollerna så minskar slumpen att kolla och det blir sällsyntare med koll. Men det finns också inlagt ett system för kundens vanliga köpvanor och vad man handlar i matväg. Börjar köpmönstret plötsligt ändra sig med annorlunda köp (och kanske billigare) slår systemet larm att här bör man kontrollera kunden.
Vem är förvånad?
När jag handlar i de fåtal butiker med utgångskassor där man scannar själv och betala med kontanter så händer det ofta att jag inte kan avsluta köpet utan att någon ur personalen ska komma och bekräfta köpet. Ibland räknar de varorna, ibland inte. Aldrig att de kollat att varje vara finns på kvittot. Det är väl ett snäpp svårare att fuskscanna i en utgångskassa än med handscanner ute i butiken.

(Jag höll på att skriva "betala kontant" i stället för "betala med kontanter". Men det är ju inte samma sak. Betalar jag hela köpet direkt så har jag betalat kontant, oavsett om det skett med kontanter än med kort!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6509
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Dom är inte perfekta, självscanningssystemen.

Systemet som Citygross använder kan ibland diffa mellan handscannern och utcheckningsdatorn, vilket inte verkar obekant för personalen. Senast här om dagen såg jag att det diffade, hade scannat fler varor än vad som visades på handenheten, så jag begärde manuell kontroll och kassavärden såg på min handscanner att det stod ett visst antal varor där med ett visst belopp, men när hon skulle kontrollera så visades ett annat antal och ett annat belopp i hennes dator, vilket stämde överens med vad jag hade scannat. Det verkar vara ett klient/server-baserat system där handenheten verkar kunna missa information från servern och därmed hamna i osynk. Hon ryckte på axlarna och sa att det blir så ibland.

Har dock aldrig haft diff vid kontroll.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:" 'Utan kontanter går vi rakt in i en digital diktatur' – tidigare rikspolischef varnar för naivitet"
"Ytterligare en aspekt av ett allt mer kontantlöst samhälle är att det blir lättare att övervaka de enskilda medborgarna. Varje köp registreras såväl hos företagen som hos bankerna och det betyder att allt fler har tillgång till data om oss och våra levnadsvanor."
Han glömde Visa alternativt Master Card.
Jag träffade en man som varit med och utvecklat system för självscanning i butiker. Det var rätt intressant för som han sa fanns det en hel del övervakning och kontroll inlagt. Dels i början som ny självscannare ger systemet relativt ofta signal om att scannaren ska kontrolleras . Har man klarat kontrollerna så minskar slumpen att kolla och det blir sällsyntare med koll. Men det finns också inlagt ett system för kundens vanliga köpvanor och vad man handlar i matväg. Börjar köpmönstret plötsligt ändra sig med annorlunda köp (och kanske billigare) slår systemet larm att här bör man kontrollera kunden.
När Konsum införde självbetjäningskassor hade man ett system där kassen där varorna samlades vägdes, och totalvikten kollades upp mot de varor du skannat. Stämde det inte fick du en varning. Men man sllutade rätt snart med detta system.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:" 'Utan kontanter går vi rakt in i en digital diktatur' – tidigare rikspolischef varnar för naivitet"
"Ytterligare en aspekt av ett allt mer kontantlöst samhälle är att det blir lättare att övervaka de enskilda medborgarna. Varje köp registreras såväl hos företagen som hos bankerna och det betyder att allt fler har tillgång till data om oss och våra levnadsvanor."
Han glömde Visa alternativt Master Card.
Jag träffade en man som varit med och utvecklat system för självscanning i butiker. Det var rätt intressant för som han sa fanns det en hel del övervakning och kontroll inlagt. Dels i början som ny självscannare ger systemet relativt ofta signal om att scannaren ska kontrolleras . Har man klarat kontrollerna så minskar slumpen att kolla och det blir sällsyntare med koll. Men det finns också inlagt ett system för kundens vanliga köpvanor och vad man handlar i matväg. Börjar köpmönstret plötsligt ändra sig med annorlunda köp (och kanske billigare) slår systemet larm att här bör man kontrollera kunden.
När Konsum införde självbetjäningskassor hade man ett system där kassen där varorna samlades vägdes, och totalvikten kollades upp mot de varor du skannat. Stämde det inte fick du en varning. Men man sllutade rätt snart med detta system.

/TKO
Tror det var så vid Coop vid Slussen. Det fungerade nog tekniskt bra, men hade en nackdelar. Hade man med sig en egen plastkasse så blev det för stor vikt. Då fick man lägga varorna på vågen och sedan packa dem efter betalningen. Och man var tvungen att lägga ner en inscannad vara innan man kunde scanna in nästa. Så det gällde att se till att ta varorna i lämplig packordning. Inte tomater och vindruvor först och socker och mjöl sist.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1458
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Kristofer »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
Lennart Petersen skrev: Jag träffade en man som varit med och utvecklat system för självscanning i butiker. Det var rätt intressant för som han sa fanns det en hel del övervakning och kontroll inlagt. Dels i början som ny självscannare ger systemet relativt ofta signal om att scannaren ska kontrolleras . Har man klarat kontrollerna så minskar slumpen att kolla och det blir sällsyntare med koll. Men det finns också inlagt ett system för kundens vanliga köpvanor och vad man handlar i matväg. Börjar köpmönstret plötsligt ändra sig med annorlunda köp (och kanske billigare) slår systemet larm att här bör man kontrollera kunden.
När Konsum införde självbetjäningskassor hade man ett system där kassen där varorna samlades vägdes, och totalvikten kollades upp mot de varor du skannat. Stämde det inte fick du en varning. Men man sllutade rätt snart med detta system.

/TKO
Tror det var så vid Coop vid Slussen. Det fungerade nog tekniskt bra, men hade en nackdelar. Hade man med sig en egen plastkasse så blev det för stor vikt. Då fick man lägga varorna på vågen och sedan packa dem efter betalningen. Och man var tvungen att lägga ner en inscannad vara innan man kunde scanna in nästa. Så det gällde att se till att ta varorna i lämplig packordning. Inte tomater och vindruvor först och socker och mjöl sist.
Finns fortfarande på Coop Öster i härvarande residensstad. Oerhört irriterande, för systemet är alldeles för känsligt för avvikelser. Det räcker att man stoppat ner vantarna i kassen för att den ska skrika högt och låsa sig tills personal ingriper.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s
Inlägg: 14201
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

Kristofer skrev:Finns fortfarande på Coop Öster i härvarande residensstad. Oerhört irriterande, för systemet är alldeles för känsligt för avvikelser. Det räcker att man stoppat ner vantarna i kassen för att den ska skrika högt och låsa sig tills personal ingriper.
Men då när det händer så byter man till en annan automatkassa och får den också att låsa sig, och så fortsätter man på det där sättet tills man har kommit på hur det fungerar!Trist för dem som redan lärt sig hur systemet fungerar och får stå i en lång kö till den till slut ensamma fungerande automaten, men det är butiken som vill ha det så, och då får man ju spela med liksom!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3100
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?

funderar
Thomas K Ohlsson
Själv har jag aldrig prövat självscanning och ska nog inte heller pröva så länge det finns manuella kassor.
Att du handlar varje dag ger i alla fall pluspoäng, någon undersökning visade på att de som handlar dagligen är de som slänger minst mat när man bättre kan anpassa sig till behovet.
Och när jag någon gång besökt en stormarknad så förundrar det mig hur folk kan handla typ en kubikmeter mat, hur vet dom vad som går åt ? Och svaret är alltså det vet dom inte utan mycket slängs. Kör man sen även bil till stormarknaden så kan man undra hur den matematiken går ihop ?
daniel_s
Inlägg: 14201
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?

funderar
Thomas K Ohlsson
Självklart, i dagens Sverige har alla rätt att vara mer än normalbegåvade!

I mitt fall är det nog snarare viljan som fattas, jag tycker inte att det är ett dugg svårt att få de automatiska kassaapparaterna att sluta fungera, burkautomaterna är mer utmanande då de oftast fortsätter att arbeta trots att man gör allt som det står på displayen att man inte ska göra.
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?
Är man normalbegåvad om man behöver handla i "sin" livsmedelsbutik varje dag? Bättre vardagsplanering klarar väl flertalet av?
daniel_s
Inlägg: 14201
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?
Är man normalbegåvad om man behöver handla i "sin" livsmedelsbutik varje dag? Bättre vardagsplanering klarar väl flertalet av?
Du som tror på den rationella människan borde väl medge att någon kan se fördelar med att handla färre varor oftare? Det blir ju t ex mindre att bära.
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Så himla svårt att göra rätt var det inte - jag vill minnas att det funkade typ 999 gånger av 1000. (Ja jag är en sån som handlar varje dag - planekonomi är i det här fallet inget för mej)

Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?
Är man normalbegåvad om man behöver handla i "sin" livsmedelsbutik varje dag? Bättre vardagsplanering klarar väl flertalet av?
Du som tror på den rationella människan borde väl medge att någon kan se fördelar med att handla färre varor oftare? Det blir ju t ex mindre att bära.
Vad jag tror på är min ensak men hur ofta man behöver handla handlar om grundläggande planering. En "normalbegåvad" har nog inte behov av att besöka sin livsmedelsbutik varje dag.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Vad jag tror på är min ensak men hur ofta man behöver handla handlar om grundläggande planering. En "normalbegåvad" har nog inte behov av att besöka sin livsmedelsbutik varje dag.
För inte så många årtionden sedan var det nog det normala i städer att handla mat ofta. Kylskåpen var små, så mjöl köpte man inte mer än vad som gick åt under en eller två dagar. Och bröd ville man ha nybakat. Så man gick nog både till mjölkbutiken och bageriet så gott som dagligen.

Jag handlar nog mat flera gånger i veckan. Sällan mer än vad som ryms i en liten kasse. Vill inte få för stor snedbelastning av ryggen. Det är så lätt att ta vägen förbi någon matbutik på hemvägen. Dessutom köper jag olika saker i olika matbutiker, och det är inte så roligt att gå in i en matbutik med varor från en annan i kassen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av TKO »

Jag följer med intresse detta avsnitt av 'Snillen spekulerar'!
När ni lugnat ner er ska farbror Thomas tala om hur det egentligen förhåller sej...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Claes Thure Moberg »

TKO skrev: Men jag kanske helt enkelt något mer än normalbegåvad?
Min grad av begåvning är nog i fallande skala då åldern börjar ta ut sin rätt.

MEN.....

Jag handlar var dag (nästan) därför att jag bor 61 trappsteg upp från gatuplanet och har inte hiss. Då är det förnuftigt att aldrig gå tomhänt vare sig upp eller ned. Speciellt eftersom jag är enbent (vänstra benet är helt enkelt ett "träben" fast av särdeles modern sort med både elektronik och hydraulik, men jag har inte lättare att bära varor för den skull).

Tanken att "storhandla" på ett shoppingcenter är borta - jag bor helt centralt i byen, har inte någon bil och kan som sagt ovan inte bära en massa varor. Däremot händer det att jag går in på "die kleine kneipe" som ligger 5 meter från min dörr och mutar en av de trevliga ungdomarna där inne till att ta mina påsar och bära upp dem till min lägenhet. Jag brukar erbjuda en halvliter Mackøl som betalning och får alltid till svar att "nej, nej, nej - vi vill inte ha betalt för detta, det gör vi av ren glädje". Men så köper jag i vart fall en halvliter medan de är uppe i trappan och det är väl aldrig någon som är direkt ledsen när de kommer ned igen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Skriv svar