Om ämnesavvikelse

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Om ämnesavvikelse

Inlägg av LÅ1 »

Från annan tråd:
M224 skrev:
Kantorn skrev:
M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet! :idea:
Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)
Du har en poäng, tycker bara att det börjar bli fler inlägg nu om stadsdelsgränser än själva bullret.
För några år sedan var det vanligt att någon jourmaster (det finns väl flera?) bröt ut avvikelseinlägg till en ny tråd. Detta sker mer sällan numera. Det har jag full förståelse för! Ett sätt är då att svara eller fortsätta diskussionen i en ny tråd, men då förloras sammanhanget, och det finns en risk att diskussionen lever vidare parallellt i två trådar.

Man vet inte heller i förväg hur långlivad en sidodiskussion blir. Man skriver ett litet påpekande och sedan blir det en lång diskussionen som man inte räknat med. Ibland startar jag en ny tråd i ställt, och då blir det många gånger inget eller bara ett fåtal inlägg i den. Kanske har det att göra med att många inte letar nya inlägg i alla forumdelar och medvetet håller sig borta från "Ordet är fritt"?

Synpunkter på detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av Kantorn »

Min kommentar säger väl vad jag egentligen tycker, men är så dålig på att hålla själv. Nämligen att det vore bra att hålla sig till ämnet. Dock försvinner en utbrytning ganska fort - om någon sagt något i "parallellspåret" efter utbrytningen så är det svårhittat efter en vecka. Om man inte letar lite.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Min kommentar säger väl vad jag egentligen tycker, men är så dålig på att hålla själv. Nämligen att det vore bra att hålla sig till ämnet. Dock försvinner en utbrytning ganska fort - om någon sagt något i "parallellspåret" efter utbrytningen så är det svårhittat efter en vecka. Om man inte letar lite.
Vi är nog ganska överens där.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av Odd »

Det hade varit trevligt med ett forumsystem som klarar av löst trådade diskussioner.
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Det hade varit trevligt med ett forumsystem som klarar av löst trådade diskussioner.
Det är säkert riktigt - men vad är "löst trådade diskussioner"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Min kommentar säger väl vad jag egentligen tycker, men är så dålig på att hålla själv. Nämligen att det vore bra att hålla sig till ämnet. Dock försvinner en utbrytning ganska fort - om någon sagt något i "parallellspåret" efter utbrytningen så är det svårhittat efter en vecka. Om man inte letar lite.
Vi är nog ganska överens där.
Hoppas inte min kommentar här feltolkades. Jag håller med om att det är önskvärt att trådarna håller sig till ämnet, samt det om utbrytning etc. Och ville också få sagt att även jag har lätt för att avvika, eller fortsätta på ett sidospår.

Många gånger ser jag vad som diskuterats och slänger iväg en kommentar eller synpunkt och reflekterar inte över vad trådens rubrik säger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Min kommentar säger väl vad jag egentligen tycker, men är så dålig på att hålla själv. Nämligen att det vore bra att hålla sig till ämnet. Dock försvinner en utbrytning ganska fort - om någon sagt något i "parallellspåret" efter utbrytningen så är det svårhittat efter en vecka. Om man inte letar lite.
Vi är nog ganska överens där.
Hoppas inte min kommentar här feltolkades. Jag håller med om att det är önskvärt att trådarna håller sig till ämnet, samt det om utbrytning etc. Och ville också få sagt att även jag har lätt för att avvika, eller fortsätta på ett sidospår.

Många gånger ser jag vad som diskuterats och slänger iväg en kommentar eller synpunkt och reflekterar inte över vad trådens rubrik säger.
Jag förstod precis vad du menade. Och tog inte illa upp.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Om ämnesavvikelse

Inlägg av 365 »

Hej!

Människan är "tyvärr" skapt så - det är lätt att sväva iväg till annat :roll: Tyvärr får nog gemene man försöka behärska sig!

Vi jourmasters har tyvärr ett gediget jobb bara att gå igenom de cirka 20 spamkonton som varje dag skapas på forumet. Dessutom läsa igenom alla inlägg i "jakt" på ovårdat språk och viruslänkar etc.

Det är iallafall mitt prio 1 på forumet - tyvärr hinns det inte med så mycket mer då man har barn att passa och andra uppdrag.

Så hoppas att det inte blir alltför illa - och blir det det så får man försöka påminna varandra om att de hamnar off topic! :)

Ha det fint allihopa!
Jourmaster
Skriv svar