Roslagsbanans kapacitetsbrister
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roslagsbanans kapacitetsbrister
När Roslagsbanan förlängs till City så får en stor del av länet för första gången en snabb och effektiv direktförbindelse till centrala Stockholm. Förlängningen medför en systemförändring som innebär en enormt ökad tillgänglighet. En ensam tunnel åstadkommer dock inte så mycket, utan det måste även finnas en kapacitetsstark bana som ansluter till den. Roslagsbanans utbyggnad, vilken beräknas pågå fram till år 2021, är tänkt att skapa en sådan bana. Utan utbyggnaden skulle en förlängning till City vara ett fullständigt slöseri med resurser. Förlängningen är blott en detalj som kostar en bråkdel av utbyggnaden. Det finns emellertid en symbios: Utan förlängningen skulle utbyggnaden inte heller utnyttjas till fullo.
Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).
Det är en stor fördel, nästan en förutsättning, att persontrafiken på Roslagsbanan delar inte spår med andra tåg. Banan präglas dock av både enkelspår och plankorsningar. Plankorsningarna vid Frescati och Enebyberg planeras att byggas bort inom ramen för utbyggnaden. Dubbelspår byggs till Vallentuna respektive Åkersberga, med undantag för sträckorna Viggbyholm–Hägernäs och Ullna kvarnväg–Rydbo. Vilka plankorsningar återstår på banan? Hur stor kapacitetsbrist utgör de återstående enkelspåriga sträckorna? Valet av trafikupplägg och eventuella förlängningar/förgreningar påverkar förstås. I RUFS 2050 nämns 12 tåg/h till Arninge, men i denna aktuella presentation talas det bara om 8 tåg/h (se sidan 25).
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Intressanta frågor!
Gällande 8 respektive 12 tåg rör det sig nog om olika tidsperspektiv.
(En detalj, utbyggnaden sker till en station som benämns T-Centralen. ”Roslagsbanan till city” (litet c) syftar alltså på city i betydelsen centrala Stockholm, inte på pendeltågsstationen Stockholm City.)
Gällande 8 respektive 12 tåg rör det sig nog om olika tidsperspektiv.
(En detalj, utbyggnaden sker till en station som benämns T-Centralen. ”Roslagsbanan till city” (litet c) syftar alltså på city i betydelsen centrala Stockholm, inte på pendeltågsstationen Stockholm City.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Jag hittade en gammal tråd som diskuterar både turtätheter och plankorsningar: Nordostsektorn: plankorsningar, plattformslängder, kapacitet
Plankorsningen vid Danderydsvägen ser ut att bli kritisk för kapaciteten, eventuellt också sträckan Viggbyholm–Hägernäs. Eftersom Arninge planeras bli en viktig knutpunkt för nordostkommunerna så kan det vara önskvärt att vända tågen där.
Plankorsningen vid Danderydsvägen ser ut att bli kritisk för kapaciteten, eventuellt också sträckan Viggbyholm–Hägernäs. Eftersom Arninge planeras bli en viktig knutpunkt för nordostkommunerna så kan det vara önskvärt att vända tågen där.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Det är inte formellt spikat. Jag beskriver bara hur SL hittills har använt begreppen.Anders Hanquist skrev:Det sistnämnda är väl mer en fråga om namn (som väl inte spikats än). En station där kommer väl rimligen att integreras i komplexet Stockholm City/T-Centralen innanför gemensam spärrlinje, vad den än kommer att heta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Jag tycker att Roslagsbanans slutstation ska heta Stockholms Centrala City - så blir det ett namn till att hålla reda på.
(Alternativet Klara - i betydelsen äntligen Klara?)
OBS Detta inlägget är mer än lovligt ironiskt...
(Alternativet Klara - i betydelsen äntligen Klara?)
OBS Detta inlägget är mer än lovligt ironiskt...
Professionell tyckare
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
SL stänger flera överfarter längs Roslagsbanan
Flera överfarter planeras att stängas eller byggas bort, men några blir kvar tills vidare. Plankorsningen vid Danderydsvägen är en av dem!
Flera överfarter planeras att stängas eller byggas bort, men några blir kvar tills vidare. Plankorsningen vid Danderydsvägen är en av dem!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Plankorsningar sänker väl inte kapaciteten på Roslahsbanan?
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare
I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.
(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.
(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Det beror förstås på hur du avgränsar de centrala delarna. Om vi tittar på Stockholms Östra - Viggbyholm till exempel är detEnceladus skrev:Planen: Så ska Roslagsbanan bli säkrare
I förra veckan kolliderade ett tåg med en personbil vid Enebybergs station i Danderyd. Nu ska Roslagsbanan bli säkrare. Totalt planeras åtta projekt som senast ska påbörjas år 2021. Vilka kapacitetsbrister återstår att åtgärda för att Roslagsbanan ska få "tunnelbanestandard" på de centrala delarna? Med tunnelbanestandard menas väl bland annat dubbelspår och planskildhet.
(Pendeltågen har liknande brister, men i betydligt mindre omfattning.)
* Dubbelspår hela vägen.
* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum, Galoppfältet och Viggbyholm.
* Korsande tågvägar i Djursholms Ösby och Roslags Näsby.
Om vi räknar "centrala delar" ändå ut till Åkersberga och Vallentuna finns ytterligare begränsningar.
Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Ja detta måste givetvis prioriteras! Vad kostar kalaset?Enceladus skrev:SL: Viggbyholms överfart är stängd för gott
Om Arninge ska bli en fullvärdig knutpunkt så kan det väl inte vara enkelspår på den här sträckan?Johan Algernon (M) skrev:– Det vore ypperligt att titta på om det går att få till dubbelspår mellan Viggbyholm och Hägernäs och även utreda en planskild korsning.
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...
Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Det jag är nyfiken på är hur en ändstation i City kommer att se ut för RB?
Med tanke på den "spåryta" som Östra station har idag, och om något likande med 6-7 spår, uppställningsspår och korsningsväxlar till en förbannelse skall byggas under jord, så vete fan...
Bygg 21 spår i två plan, döp det till "World Trade Center station" så har vi ytterligare "kopierat lite från USA och New York"...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?
(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)
/TKO
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?
(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.roggek skrev:Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...
Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Precis.NerdBoy skrev:Ja, i västra änden är det både gångbro och gångtunnel. I östra änden är det plankorsning.roggek skrev:Sist jag var vid Täby Centrum så gick vi på en gångbro med en trapp till plattformen, men det kanske bara är från västra centrumsidan?twr skrev:
* Resenärer korsar spår i plan vid Täby centrum...
Någon får gärna fylla på om jag har missat något.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Det ska nog gå att klara på fyra spår vid T-Centralen. Men den diskussionen passar nog bättre i en annan tråd.TKO skrev:Jag tror du menar Grand Central Terminal i New York...
Visst är det en utmaning att vända 24 tåg i timmen eller vad det nu kan bli på Roslagsbanan - men inte direkt omöjligt. Hur många tåg per timme vänder idag vid Kungsträdgården?
(GCT i NYC matas med en fyrspårslinje, och när stationen byggdes var den ändstation för fjärrtåg till bland annat Boston och Buffalo/Detroit/Chicago förutom förortståg. Nu har fjärrtrafiken - som krävde flest spår - flyttat till Penn Station så även om förortstrafiken ökat räcker spåren mer än väl till, idag räcker det med en våning.)
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Plankorsningarna vid Frescati och Portvägen ska väl byggas bort ungefär samtidigt? Här är aktuella sidor om projekten:twr skrev:* Tre plankorsningar. En byggs bort snart, en ska byggas bort men osäkert när och hur, och ytterligare behöver byggas bort, men det finns inga beslut.
Ny planskild korsning vid Frescati
Nu börjar arbetena vid PortvägenRegion Stockholm skrev:Arbetena pågår från början av 2022 till försommaren 2023. Den nuvarande plankorsningen hålls öppen under hela byggtiden. Framkomligheten till parkeringen påverkas av arbetena och en del av parkeringen kommer användas som arbetsområde. Under sommaren 2022 stängs hela Roslagsbanan av.
Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.Region Stockholm skrev: För att öka säkerheten och tillgängligheten vid Enebybergs station bygger SL en ny planskild korsning vid Portvägen. I slutet av januari kommer arbetsområdet stängslas in och i samband med det stänger vi av järnvägsövergången vid Portvägen för biltrafik. Den nya planskilda korsningen planeras vara klar och öppna under våren 2023.
Alla är dock inte nöjda: 100 år gammalt stationshus måste rivas
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Ja det ju såg ju verkligen inte ut att vara något att sörja över...
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
Någon påstod här på forumet att i det nya avtalet skulle det vara slut med ersättningsbussar då resandet skulle bli så högt att det inte ändå inte fungerar med ersättningbussar. Nu vet vi i alla fall att så inte kommer att bli fallet. Om det är något som man har fått lära sig under de senaste 30 åren eller så är det att Roslagsbanan är en bana som är till för att användas under vinterhalvåret. Ibland kan det hända att man kan ta tåget även på sommaren, men det är mest att se som en bonus, absolut inget man ska förvänta sig.Enceladus skrev: Det är ju klokt att inte behöva stänga av banan två gånger. Tyvärr återstår plankorsningen vid Danderydsvägen, vilken också hade kunnat byggas bort samtidigt.