"Tvärbanan låter mer än någonsin"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Tvärbanan låter mer än någonsin"
… skriver "Vi i Solna" i senaste numret. En person menar att det "låter som när en Boeing 777 startar i vardagsrummet". Något som sådana Boeings uppenbarligen gör då och då i det vardagsrummet. Men många andra kringboende och passagerare anser också att ljudet från spårvagnarna ganska plötsligt blivit markant högre; ljudilskan pyr enligt tidningen. Trafikförvaltningen ser de nya tunga vagnarna som en tänkbar anledning. Mätningar skall göras för de olika vagnstyperna.
Visst verkar det konstigt att ljudet plötsligt skulle ha ökat? A35 har ju rullat mer eller mindre längs hela banan sedan drygt ett år tillbaka; dessförinnan gick de väl mest på sträckan Alvik - Solna. Kan det vara utebliven rälsslipning som orsakat högre ljudnivå? Eller har tungviktsvagnarna orsakat ökat spårslitage och räffelbildning som resulterar i buller?
Visst verkar det konstigt att ljudet plötsligt skulle ha ökat? A35 har ju rullat mer eller mindre längs hela banan sedan drygt ett år tillbaka; dessförinnan gick de väl mest på sträckan Alvik - Solna. Kan det vara utebliven rälsslipning som orsakat högre ljudnivå? Eller har tungviktsvagnarna orsakat ökat spårslitage och räffelbildning som resulterar i buller?
/Gunnar Ekeving
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Det mest troliga är väl att det inte alls har ökat. Folk säger alltid att allt ökar. Om man får tro dem som varje vår efter snösmältningen säger att Saltsjöbanan låter dubbelt så mycket som förut så låter den nu 1024 gånger så mycket som för 10 år sedan.gek skrev:… skriver "Vi i Solna" i senaste numret. En person menar att det "låter som när en Boeing 777 startar i vardagsrummet". Något som sådana Boeings uppenbarligen gör då och då i det vardagsrummet. Men många andra kringboende och passagerare anser också att ljudet från spårvagnarna ganska plötsligt blivit markant högre; ljudilskan pyr enligt tidningen. Trafikförvaltningen ser de nya tunga vagnarna som en tänkbar anledning. Mätningar skall göras för de olika vagnstyperna.
Däremot är det väldigt sannolikt att folk blir mer observanta på oljudet och därför blir mer och mer irriterade. Så man kan kanske säga att upplevelsen av att bli irriterad av ljudet ökar!
- Stefan Widén
Sen är det bra att veta var det låter.... är det generellt eller på vissa specifika platser?
Då kan man lättare spåra ev oljud...och vidtaga rätt åtgärder.
Stefan
Då kan man lättare spåra ev oljud...och vidtaga rätt åtgärder.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Hur är det med rengöring av spåren längs tvärbanan? När jag var i Helsingborg senast (i fyra dagar) så såg jag en lastbil och en ombyggd spårvagn som var ute och gjorde rent.
De var ute dagligen!
De var ute dagligen!
Jajamensan!M224 skrev:Hur är det med rengöring av spåren längs tvärbanan? När jag var i Helsingborg senast (i fyra dagar) så såg jag en lastbil och en ombyggd spårvagn som var ute och gjorde rent. De var ute dagligen!
I Helsingborg sköter man verkligen sitt linjenät!
Hälsar / Lena
Haha Helsingfors menar jag.1 skrev:Jajamensan!M224 skrev:Hur är det med rengöring av spåren längs tvärbanan? När jag var i Helsingborg senast (i fyra dagar) så såg jag en lastbil och en ombyggd spårvagn som var ute och gjorde rent. De var ute dagligen!
I Helsingborg sköter man verkligen sitt linjenät!
Hälsar / Lena
Helsing som helsing!
Jag kan inte påminna mej att jag sett någon "spårrengöring" på Tvärbanan - å andra sidan har vi ju inga gatuspår i Årsta... men det händer ju att jag ger mej ut i stora vida världen, t ex till Gröndal. Ja till och med till låtsasinnerstaden söder om Hammarbysjön vågar jag mej ibland!
/TKO
Jag kan inte påminna mej att jag sett någon "spårrengöring" på Tvärbanan - å andra sidan har vi ju inga gatuspår i Årsta... men det händer ju att jag ger mej ut i stora vida världen, t ex till Gröndal. Ja till och med till låtsasinnerstaden söder om Hammarbysjön vågar jag mej ibland!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tänk att jag i förstone tänkte: "Det går väl ingen spårväg i Årsta" - men sen kom jag att tänka på Tvärbanan. Min geografiska känsla säger att Tvärbanan går strax söder om Årsta - till viss del tangerar - men visst är det Årsta den går i. Min geografiska känsla är ju stundom felaktig.TKO skrev:Helsing som helsing!
/TKO
Professionell tyckare
-
Jodå. Det brukar komma en "dammsugarbil" lite då och då. De första åren i Hammarby sjöstad var det väldigt sällan så om vårarna brukade det damma rejält efter spårvagnarna med all sand som låg kvar i rillorna. Men nu kommer den med en viss regelbundenhet.TKO skrev:Helsing som helsing!
/TKO
- dr Cassandra Nojdh
Visst rensar spårbilen rillorna. "Då och då", kan man säga. Daniel S kanske har någon uppgift om frekvensen? Tvärbanans rillor har alltid rensats med hjälp av gummihjulsfordon, men anlitad entreprenör har växlat genom åren.TKO skrev:Helsing som helsing!
/TKO
Mest spännande är det på våren, då spårbilen först kommer och rensar rillorna, t.ex. i Gröndal. Därefter kommer Stockholms stads sandsopningsentreprenör och fyller rillorna med gammal vintersand nästan ända upp till räls överkant. Sedan kommer ett Tvärbanetåg och halvt om halvt spårar ur eftersom hjulflänsarna nästan inte får plats i rillorna.
(ovanstående kan innehålla spår av lätt överdrift)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Tack för alla upplysningar!
Frågor:
1) Kan den eventuella bristfälliga spårrensningen påverka ljudnivån?
2) Var kan man bäst uppleva "nära-urspårnings-upplevelsen", Gröndal eller Sjöstaden?
undrar
Thomas K Ohlsson
Frågor:
2) Var kan man bäst uppleva "nära-urspårnings-upplevelsen", Gröndal eller Sjöstaden?
undrar
Thomas K Ohlsson
- dr Cassandra Nojdh
Skulle vilja rekommendera Gröndal. Det heter ju att Tvärbanan går i eget utrymme genom låtsasinnerstaden (ungefär som Gärdet, en gång) men tyvärr låter man även den mer och mer avkortade busslinjen 74 trafikera detta utrymme, varför man har behållit asfaltbeläggningen där och förmodligen även sandar på densamma.TKO skrev:Tack för alla upplysningar!
Frågor:
undrar
Thomas K Ohlsson
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Det där är f.ö. gamla nyheter, som passerar revy i de olika stadsdelsutgåvorna:gek skrev:… skriver "Vi i Solna" i senaste numret. En person menar att det "låter som när en Boeing 777 startar i vardagsrummet". Något som sådana Boeings uppenbarligen gör då och då i det vardagsrummet. Men många andra kringboende och passagerare anser också att ljudet från spårvagnarna ganska plötsligt blivit markant högre; ljudilskan pyr enligt tidningen. Trafikförvaltningen ser de nya tunga vagnarna som en tänkbar anledning. Mätningar skall göras för de olika vagnstyperna.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... wV3bvM@zw/
Det berörde vi redan här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=41571
Den person som har erfarenhet av Boeing 777 ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_777 ) bor f.ö. inte i Solna utan i den av ingenjör Ohlsson benämnda låtsasinnerstaden.
- dr Cassandra Nojdh
Nej, det gör ju inte det! Den lilla förtretligheten har vi berört många gånger.Kantorn skrev:Tänk att jag i förstone tänkte: "Det går väl ingen spårväg i Årsta"TKO skrev:Helsing som helsing!
/TKO
Eftersom Årsta numera har en sådan positiv klang till och med bland fastighetsmäklare är det rätt mycket som kallas Årsta...dr Cassandra Nojdh skrev:Nej, det gör ju inte det! Den lilla förtretligheten har vi berört många gånger.Kantorn skrev:Tänk att jag i förstone tänkte: "Det går väl ingen spårväg i Årsta"TKO skrev:Helsing som helsing!
/TKO
Ja frk Schenström nämner oss numera i samma ordalag som Telefonplan och Midsommarkransen när hon skall förklara valresultatet!
Så hur det än bär emot får vi nog alla acceptera att det går spårväg genom Årsta.
upplyser
Thomas K Ohlsson
(kombinerad Årsta-, spårvägs och valpolitisk expert)
Först och främst angående spårrensningens regelbundenhet, så har jag räknat lite och jag får det till att om Helsingfors har ett sugfordon som är ute hela arbetsdagen M-F och kör lika ofta på hela nätet, så blir varje sträcka sugd lika ofta som gatuspårssträckorna på Tvärbanan.
Sen har Tvärbanan några mm högre hjulflänsar än vanliga spårvagnar, men det spelar ingen roll med nuvarande räls som är relativt ny, det hinner inte bli så mycket grus i rännskenan att hjulet når ner dit. Däremot med den ursprungliga rälsen som var i Gröndal till häromåret, så blev det ett väldans oljud då rälerna var så slitna att vagnarna bitvis gick med flänsarna på rännskenans botten om den så var nypolerad. Men så är det inte längre!
De här jämförelserna med flygplan som folk gör har helt klart sin grund i traktionsljudet på A35 som är löjligt högt i vissa hastighetsintervall, det tjuter som en flygmotor redan när man rullar på tomgång och det crescendo som uppstår vid pådrag (och motsvarande, vad det nu heter, diminuendo? vid bromsning) till och med överträffar Regina-motorvagnarna som då och då trafikerar Sundbyberg. Det närmast mer bullriga fordonet på järnvägen som jag kan komma på är en T44...
Sen har Tvärbanan några mm högre hjulflänsar än vanliga spårvagnar, men det spelar ingen roll med nuvarande räls som är relativt ny, det hinner inte bli så mycket grus i rännskenan att hjulet når ner dit. Däremot med den ursprungliga rälsen som var i Gröndal till häromåret, så blev det ett väldans oljud då rälerna var så slitna att vagnarna bitvis gick med flänsarna på rännskenans botten om den så var nypolerad. Men så är det inte längre!
De här jämförelserna med flygplan som folk gör har helt klart sin grund i traktionsljudet på A35 som är löjligt högt i vissa hastighetsintervall, det tjuter som en flygmotor redan när man rullar på tomgång och det crescendo som uppstår vid pådrag (och motsvarande, vad det nu heter, diminuendo? vid bromsning) till och med överträffar Regina-motorvagnarna som då och då trafikerar Sundbyberg. Det närmast mer bullriga fordonet på järnvägen som jag kan komma på är en T44...
Utan att kolla andra källor så säger i alla fall Google maps att stadsdelen Årsta även innefattar sådant som Sandfjärdsgatan och delar av Årstafältet!
Till och med tunnelbana finns det i Årstas nordöstra hörn!
Till och med tunnelbana finns det i Årstas nordöstra hörn!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag såg två olika fordon som gjorde rent spåren i Helsingsfors. De var ute och åkte mitt i rusningstrafiken.
Okej, kan du vara lite mer specifik med vad dessa fordon gjorde?M224 skrev:Jag såg två olika fordon som gjorde rent spåren i Helsingsfors. De var ute och åkte mitt i rusningstrafiken.
Den ena var en lastbil, den sög upp smuts och sopade. Det andra var en ombyggd spårvagn. Den verkade inte suga upp smuts utan spola rent istället.daniel_s skrev:Okej, kan du vara lite mer specifik med vad dessa fordon gjorde?M224 skrev:Jag såg två olika fordon som gjorde rent spåren i Helsingsfors. De var ute och åkte mitt i rusningstrafiken.