Gullmarsplan bussterminal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Gullmarsplan bussterminal
Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Senaste tjänsteutlåtandet:LasseW skrev:Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Upphandling av entreprenadkontrakt avseende anläggningsarbeten vid befintlig station Gullmarsplan som förberedelse för anslutning av nya tunnelbanan
Det finns en intressant bild på sidan 3!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Den intressanta bilden:
Det syns redan spår av de kommande arbeten som beskrivs i tjutet, blomsteraffären har stängt och det har byggs skyddskonstruktioner av stålprofiler över spåret från Skärmarbrink.
En aspekt som inte framgår särskilt tydligt - inte för mej i varje fall - är hur flödet för bytesresenärer mellan TUB1 och TUB3 kommer att te sej, några frågetecken:
- Kommer bytet att ske inom spärrlinjen? Borde vara självklart men det ser faktiskt inte så ut...
- Kommer hissarna från TUB3-nivån att ha stannplan i nivå med befintliga plattformar, eller kommer ytterligare vertikalförflyttningar att krävas vid byte?
/TKO
En annan intressant bild:
Och en tredje intressant bild:
Observera att alla dessa illustrationer visar den nuvarande bussterminalen. Som framgår av framför allt planritningen är det dock inte möjligt att behålla nuvarande utformning - det pågår visst nån sorts utredningsarbete... min ringa mening - som jag tror jag framfört tidigare - är att det hade varit bättre om "bytespunkt" Gullmarsplan betraktats som ETT om-, ny- och tillbyggnadsprojekt!Det syns redan spår av de kommande arbeten som beskrivs i tjutet, blomsteraffären har stängt och det har byggs skyddskonstruktioner av stålprofiler över spåret från Skärmarbrink.
En aspekt som inte framgår särskilt tydligt - inte för mej i varje fall - är hur flödet för bytesresenärer mellan TUB1 och TUB3 kommer att te sej, några frågetecken:
- Kommer bytet att ske inom spärrlinjen? Borde vara självklart men det ser faktiskt inte så ut...
- Kommer hissarna från TUB3-nivån att ha stannplan i nivå med befintliga plattformar, eller kommer ytterligare vertikalförflyttningar att krävas vid byte?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Om detta är vi överens sedan länge!twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.TKO skrev:Om detta är vi överens sedan länge!twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
Re: Gullmarsplan bussterminal
Nej detta är fel.daniel_s skrev:Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
Återkommer med varför!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?
Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Jag misstänker att det finns skribenter här som har mer insikt i detta - men en snabb titt på följande ritning ger vid handen att det åtminstone krävs vissa ombyggnader av bussterminalen, samt att kapaciteten kommer att minska.LasseW skrev:Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
(Hissartopparna kommer att spärra rundkörningen)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!TKO skrev:Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?
Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...
/TKO
Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Ska jag skicka en fråga till FUTTARNA?twr skrev:Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!TKO skrev:Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?
Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...
/TKO
Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
En av bilagorna till järnvägsplanen som nyss skickades in till Trafikverket ger en viss aning om hur terminalen kommer att se ut under byggskedet, men den permanenta utformningen verkar inte vara beslutad ännu.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Visst är det så. Man kan väl konstatera att man hittills inte har tyckt att det varit en tillräckligt viktig funktion för att prioritera.TKO skrev: (Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
/TKO
Utredningen av den permanenta utformningen pågår, och då kanske man tänker om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Re: Gullmarsplan bussterminal
Ja, i dagsläget. Den som i framtiden ska byta mellan blå och gröna linjen kan inte välja att göra det vid Skanstull däremot.daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan bussterminal
Ja så får man ytterligare resenärer på den mest belastade sträckan. Bra tänkt SL!daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
(Det hade naturligtvis gått att lösa bättre - om man anlitat ett kompetent arkitektkontor...)
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan bussterminal
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling