Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LasseW »

Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Enceladus
Inlägg: 9958
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

LasseW skrev:Har något nytt kommit fram om Bytesplats Gullmarsplan som om jag fattat allt rätt är under utredning.
Senaste tjänsteutlåtandet:

Upphandling av entreprenadkontrakt avseende anläggningsarbeten vid befintlig station Gullmarsplan som förberedelse för anslutning av nya tunnelbanan

Det finns en intressant bild på sidan 3!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

Den intressanta bilden:
GUP 3D 1.jpg
GUP 3D 1.jpg (64.68 KiB) Visad 5793 gånger
En annan intressant bild:
Snitt södra delen.png
Snitt södra delen.png (59.45 KiB) Visad 5793 gånger
Och en tredje intressant bild:
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (204.49 KiB) Visad 5793 gånger
Observera att alla dessa illustrationer visar den nuvarande bussterminalen. Som framgår av framför allt planritningen är det dock inte möjligt att behålla nuvarande utformning - det pågår visst nån sorts utredningsarbete... min ringa mening - som jag tror jag framfört tidigare - är att det hade varit bättre om "bytespunkt" Gullmarsplan betraktats som ETT om-, ny- och tillbyggnadsprojekt!

Det syns redan spår av de kommande arbeten som beskrivs i tjutet, blomsteraffären har stängt och det har byggs skyddskonstruktioner av stålprofiler över spåret från Skärmarbrink.

En aspekt som inte framgår särskilt tydligt - inte för mej i varje fall - är hur flödet för bytesresenärer mellan TUB1 och TUB3 kommer att te sej, några frågetecken:

- Kommer bytet att ske inom spärrlinjen? Borde vara självklart men det ser faktiskt inte så ut...

- Kommer hissarna från TUB3-nivån att ha stannplan i nivå med befintliga plattformar, eller kommer ytterligare vertikalförflyttningar att krävas vid byte?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:TKO, visst borde det ha betraktats som ETT projekt. Precis sm landstinget birde ha EN förvaltning som bygger kollektivtrafik. Varför det inte är så är ett mysterium, åtminstone dör mig.
Om detta är vi överens sedan länge!

Men hur är det egentligen tänkt för byten mellan TUB1 och TUB3? Jag hoppas verkligen att svaret inte är "inte alls"...

/TKO
Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
twr skrev:Genom befintlig biljetthall, förbi två spärrlinjer. Så går det när man skapar nya förvaltningar.
Att försöka lösa det på något annat sätt hade nog kunnat fördröja bygget med flera år!

Det är ju inte så himla smidigt vid Tce heller...
Nej detta är fel.
Återkommer med varför!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LasseW »

Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

LasseW skrev:Kommer 800 bussarna kunna använda sina hållplatser under byggtiden (T-bane stationen) eller måste ombyggnad ske inom kort för att upprätthålla 800 trafiken på Gullmarsplan.
Jag misstänker att det finns skribenter här som har mer insikt i detta - men en snabb titt på följande ritning
2018-08-28 (3).png
2018-08-28 (3).png (204.49 KiB) Visad 5747 gånger
ger vid handen att det åtminstone krävs vissa ombyggnader av bussterminalen, samt att kapaciteten kommer att minska.
(Hissartopparna kommer att spärra rundkörningen)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:
twr skrev:Från blå till grön blir det alltså: lite upp, mycket upp, lite ned.
Har någon räknat på hur lång tid ett byte från TUB3 till TUB1 tar?

Och det går inte att flytta spärrlinjen så att bytet åtminstone sker inom spärrlinje?

Detta är ju så kasst att man undrar vem som är ansvarig...

/TKO
Det borde vara ganska enkelt att hitta en gemensam spärrlinje. Men det skulle kräva samordning mellan två olika förvaltningar, och det är en mycket svårare uppgift än att resa till månen!

Någon har säkert räknat på hur lång tid bytet tar. En avgörande faktor är förstås hur länge man får vänta på att komma ombord en hiss. När ett tåg på blå linjen kommer in från stan på eftermiddagen torde vara dimensionerande.
Ska jag skicka en fråga till FUTTARNA?

(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av C30 »

En av bilagorna till järnvägsplanen som nyss skickades in till Trafikverket ger en viss aning om hur terminalen kommer att se ut under byggskedet, men den permanenta utformningen verkar inte vara beslutad ännu.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO skrev: (Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)

/TKO
Visst är det så. Man kan väl konstatera att man hittills inte har tyckt att det varit en tillräckligt viktig funktion för att prioritera.

Utredningen av den permanenta utformningen pågår, och då kanske man tänker om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Ja, i dagsläget. Den som i framtiden ska byta mellan blå och gröna linjen kan inte välja att göra det vid Skanstull däremot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Ja så får man ytterligare resenärer på den mest belastade sträckan. Bra tänkt SL!
(Det hade naturligtvis gått att lösa bättre - om man anlitat ett kompetent arkitektkontor...)

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar