C40

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: C40

Inlägg av TKO »

M224 skrev:Ungefär vad jag också brukar tycka. Ändå kör SL omkring med regionalbussar på ytrerstadslinjer. Känns lagom nödvändigt.
Kan bara hålla med!
På Sveriges viktigaste busslinje (160 så klart) har vi en tutti-frutti-blandning av busstyper - en del helt ändamålsenliga andra skulle göra sej bättre i Hallstavik! Ingen förstår varför...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
M224 skrev:Ungefär vad jag också brukar tycka. Ändå kör SL omkring med regionalbussar på ytrerstadslinjer. Känns lagom nödvändigt.
Kan bara hålla med!
På Sveriges viktigaste busslinje (160 så klart) har vi en tutti-frutti-blandning av busstyper - en del helt ändamålsenliga andra skulle göra sej bättre i Hallstavik! Ingen förstår varför...

/TKO
För att den operatör som kör i Årsta inte har någon trafik i Hallstavik, kanske!

Som "mer än genomsnittligt obildad" har jag i alla fall ett par uppslag till varför bussar blandas mer än vad som verkar nödvändigt vid en första anblick:
- ålderskraven i avtalen. De nya bussarna kan inte ansamlas i samma garage, utan måste spridas ut jämnt över de olika avtalsområdena.
- krav på vissa linjer som gör att någon viss busstyp är otillräcklig.
- strategiska beslut inför kommande upphandlingar.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
Kan bara hålla med!

/TKO
För att den operatör som kör i Årsta inte har någon trafik i Hallstavik, kanske!

Som "mer än genomsnittligt obildad" har jag i alla fall ett par uppslag till varför bussar blandas mer än vad som verkar nödvändigt vid en första anblick:
- ålderskraven i avtalen. De nya bussarna kan inte ansamlas i samma garage, utan måste spridas ut jämnt över de olika avtalsområdena.
- krav på vissa linjer som gör att någon viss busstyp är otillräcklig.
- strategiska beslut inför kommande upphandlingar.
Visst är det så. Därför får vi leva med bussar som är specade för landsbygdstrafik trots att de går på stadslinjer som 77, 147, 160, 165, 172 o 173, 179 o många fler.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Visst är det så. Därför får vi leva med bussar som är specade för landsbygdstrafik trots att de går på stadslinjer som 77, 147, 160, 165, 172 o 173, 179 o många fler.
Landsbygdstrafik!? Är det någon särskild modell du tänker på? Visst har Lion's City anpassats för något längre resor, men det är inte samma sak som landsbygdstrafik! Vagnarna är gjorda för trafik med täta stopp.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Visst är det så. Därför får vi leva med bussar som är specade för landsbygdstrafik trots att de går på stadslinjer som 77, 147, 160, 165, 172 o 173, 179 o många fler.
Landsbygdstrafik!? Är det någon särskild modell du tänker på? Visst har Lion's City anpassats för något längre resor, men det är inte samma sak som landsbygdstrafik! Vagnarna är gjorda för trafik med täta stopp.
Tänker främst på Volvo 8900 med höga stolar, gardiner och trappsteg vid bakdörren. På 77:an går det Scania CityWide LE med dörrställning 1-1-1. LionsCity-bussarna på 160, 172 och 173 saknar ex barnvagsplats i släpet vilket skapar trängsel och förseningar. Sen har vi ju den mest korkade bussmodellen någonsin Volvo B9S som även den rullar på högbelastade linjer som 172 och 173. Även denna bussmodell har dörrställning 1-1-1 och barnvagnsplats i främre delen som är upplagd för kaos! Som tur är så blir det färre o färre av denna bussmodell runt om i SL-trafiken.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
Tänker främst på Volvo 8900 med höga stolar, gardiner och trappsteg vid bakdörren. På 77:an går det Scania CityWide LE med dörrställning 1-1-1. LionsCity-bussarna på 160, 172 och 173 saknar ex barnvagsplats i släpet vilket skapar trängsel och förseningar. Sen har vi ju den mest korkade bussmodellen någonsin Volvo B9S som även den rullar på högbelastade linjer som 172 och 173. Även denna bussmodell har dörrställning 1-1-1 och barnvagnsplats i främre delen som är upplagd för kaos! Som tur är så blir det färre o färre av denna bussmodell runt om i SL-trafiken.
Jag håller med om det mesta du skriver, speciellt att B9S ("vi orsakar landets värsta olust") har för dålig cirkulation för att användas på högbelastade linjer samt att de tvärgående stomlinjerna behöver vagnar som är mer barnvagnsanpassade. Däremot anser jag att Volvo 8900 fungerar utmärkt på de linjer den körs. Keolis vet att kundnöjdheten påverkas. :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag förstår inte riktigt vad det är för problem med enkel framdörr. Sedan biljettförsäljningen på bussarna avskaffades är det egentligen inget problem att man får kliva på en i taget, det blir folk i praktiken tvungna att göra i alla fall, så de där dubbla framdörrarna gör ingen nytta längre.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är för problem med enkel framdörr. Sedan biljettförsäljningen på bussarna avskaffades är det egentligen inget problem att man får kliva på en i taget, det blir folk i praktiken tvungna att göra i alla fall, så de där dubbla framdörrarna gör ingen nytta längre.
Så är det!
Dubbla framdörrar har väl egentligen aldrig fyllt någon funktion med SL:s försäljnings- och viseringssystem - mer än att underlätta att smita förbi utan biljettkontroll!

/TKO
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är för problem med enkel framdörr. Sedan biljettförsäljningen på bussarna avskaffades är det egentligen inget problem att man får kliva på en i taget, det blir folk i praktiken tvungna att göra i alla fall, så de där dubbla framdörrarna gör ingen nytta längre.
Så är det!
Dubbla framdörrar har väl egentligen aldrig fyllt någon funktion med SL:s försäljnings- och viseringssystem - mer än att underlätta att smita förbi utan biljettkontroll!

/TKO
Nä så är det. Nej tacka vet jag Oslo.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
Så är det!

/TKO
Mja det funkade ju någorlunda bra med de gamla månadskorten, då kunde bussföraren hålla ett öga på dem som passerade förbi samtidigt som tant Agda stod och grävde i portmonnän efter femkronan längst ned (om hon nu ens fått av sig vanten, alltså!).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Nä så är det. Nej tacka vet jag Oslo.
Ja Oslo är en trevlig stad där man fortfarande kan köpa biljett med kontanter ombord på bussen. Modernt och bra :mrgreen:
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:
Så är det!

/TKO
Mja det funkade ju någorlunda bra med de gamla månadskorten, då kunde bussföraren hålla ett öga på dem som passerade förbi samtidigt som tant Agda stod och grävde i portmonnän efter femkronan längst ned (om hon nu ens fått av sig vanten, alltså!).
Om vi anser att det fungerade "bra" tidigare när det var manuell visering av periodkort, skulle man då kunna tänka sej att sätta upp blipp-apparater till även vänster på bussar med dubbla framdörrar? Då får vi två filer för blippande resenärer, varav den högra även kan användas av de som prompt måste fråga föraren om något...

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

M224 skrev:
Enceladus skrev:
Åter till linje 160!
På ledvagnsturerna (Gullmarsplan-Årstaberg) förekommer i stort sett enbart LionsCity-vagnar, om jag räknar rätt går det åt 7 st under högtrafik. Dessa är dock inte av samma typ, minst tre olika varianter förekommer. En av dessa är faktiskt av riktig "stadstrafikmodell", med barnvagnsplatser även i släpet och även i övrigt lämplig inredning. Övriga vagnar är mer eller mindre olämpliga...

(Sidofråga: Finns det något "litterasystem" för SL-bussarna numera eller har det skrotats som varande alltför planekonomiskt?)

/TKO
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Kan någon bryta loss bussmodell-debatten från C40-ämnet?
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Att olika vagntyper trafikerar en och samma linje är väl naturligt i all linjetrafik som inte startas från "scratch". Det kommer att gälla såväl då C30 som C40 tas i bruk, som för busslinje 160 m fl linjer. Inget konstigt med det. Visst kan man ställa krav vid upphandling att fordon ska uppfylla vissa krav. Det gör man ju successivt också. Samtidigt måste man ha förståelse för att om vissa fordonsegenskaper var tillräckliga vid tidigare fordonsinköp men kanske inte i framtiden, så är det ekonomiskt förkastligt att vid nästa upphandling direkt förbjuda dem innan deras ekonomiska livslängd är slut. Det skulle innebära att operatörerna måste ta höjd för det i sina anbud, och det skulle leda till dyrare trafik. Övergången till fossilfria bussar är utmärkt exempel på den successiva processen. Det är väl ungefär som för den som har bil och vill byta upp sig. Innan man skrotar sin gamla (eller vad man nu gör) så är det mindre komfortabelt att köra bil, jämfört med nästa bil. Med mer "planekonomi" (för den som vill kalla det så) skulle SL/TF säkert kunna styra upp exakt vilka vagntyper som trafikerar viss linje, såväl i tunnelbanetrafik som i busstrafik, och så får man ta den fördyring det medför. Men så vill vi väl inte ha det? Eller? ;)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bark skrev:Kan någon bryta loss bussmodell-debatten från C40-ämnet?
Ja jag undrar faktiskt också hur vi hamnade här! Lite svårt att hitta tråden när man undrar hur det gick!
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
bark skrev:Kan någon bryta loss bussmodell-debatten från C40-ämnet?
Ja jag undrar faktiskt också hur vi hamnade här! Lite svårt att hitta tråden när man undrar hur det gick!
här kanske?

Men visst vore det bra om bussdiskussionen hamnade i en egen tråd!

/TKO
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Jag försökte göra ett milt försök att lite diskret få in C40 i debatten igen. ;) Jag kan göra ett till, som har anknytning till det jag nyss skrev, genom att kommentera det här inlägget:
twr skrev:
daniel_s skrev:Hm, blev det rätt nu? "Tråden om C20 och blå linjen förstås!" skrev du i förra inlägget men den där länken går ju till en tråd som handlar om Cx-vagnarnas framtid när C30 är levererade och inte nämner C20 överhuvudtaget:
Cx när C30 är fullt levererade

Inläggav LÅ1 » mån 2018-10-29 15.05:37

När röda linjen fått alla beställda C30, kommer då trotjänarna Cx att försvinna helt från den banan, och bara köras på blå bana? Eller finns det andra tankar? De kanske inte kommer att behövas alls?
Och även om du nu menar "tråden om Cx och blå linjen" så blir jag inte riktigt klok på hur C40 (vad det nu är) kommer in i bilden...
Det blev fel första gången. Relevansen är att C40 är tänkt till blå linjen. Kan du inte dela med dig av din kunskap i tråden om ersättningsbussar, förresten?
Att C40 skulle vara dedikerat blå linjen, kan väl nästan vara en tanke som vi kan överge nu? Dels för att Högdalendepån blir gemensam (och vagnarna samkörbara) för blå och grön linje, dels för att man bestämt sig för att de nya stationerna på blå linjen endast ska ha längd för två parkopplade C30 (145 m). Därmed har uppgiften om C40 blivit obsolet (föråldrad) jämfört med då den skrevs. C40 (eller vad den då kallas, kanske C50/C60...?) blir då en mycket framtida vagntyp för ALLA tunnelbanelinjer. Men jag har faktiskt sett någonstans (kan ej minnas exakt källa, men det var kring att Högdalendepån i samband med ombyggnaden förbereds för det) att C30 är tänkt att framöver ersätta även C20 då de fasas ut. Och det duger de ju gott till. Enda anledningen till ny upphandling är i så fall att C30 blir för dyr eller omodern eller slutar tillverkas, så man av det skälet behöver upphandla en ny vagntyp. Även om man utnyttjat alla nuvarande optioner för C30, så eftersom man redan har C30, så bör det med rätt förberedelser kunna vara möjligt att direktupphandla fler C30. Så det känns väl lite futuristiskt nästan, att redan nu börja fundera på C40?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Men jag har faktiskt sett någonstans (kan ej minnas exakt källa, men det var kring att Högdalendepån i samband med ombyggnaden förbereds för det) att C30 är tänkt att framöver ersätta även C20 då de fasas ut. Och det duger de ju gott till. Enda anledningen till ny upphandling är i så fall att C30 blir för dyr eller omodern eller slutar tillverkas, så man av det skälet behöver upphandla en ny vagntyp. Även om man utnyttjat alla nuvarande optioner för C30, så eftersom man redan har C30, så bör det med rätt förberedelser kunna vara möjligt att direktupphandla fler C30. Så det känns väl lite futuristiskt nästan, att redan nu börja fundera på C40?
Det finns goda skäl att inte upphandla fler C30-vagnar, förutsatt att tunnelbanorna förr eller senare får moderna signalsystem:
Henrik Schütz skrev:Hur som helst C40 saknar hytter, eftersom automatdrift då är intrimmat. C30 byggs med hytter ifall automatdriften inte fungerar.
Fler får stå när t-banetågen fräschas upp

C20-vagnarna uppgraderas efter cirka 15-20 år i drift. Efter uppgraderingen lär nog vagnarna rulla i ytterligare 15-20 år. Det vore väl en skandal om signalsystemet fortfarande inte hade bytts ut innan dess?
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: C20-vagnarna uppgraderas efter cirka 15-20 år i drift. Efter uppgraderingen lär nog vagnarna rulla i ytterligare 15-20 år. Det vore väl en skandal om signalsystemet fortfarande inte hade bytts ut innan dess?
Du tänker på bana 1?

Ja, förmodligen är ett byte nödvändigt där de närmsta 20 åren. Simis-C är bara obetydligt yngre än stlv 85, så end-of-life på den produkten kryper nog allt närmare.
Skriv svar