Linjenummer mot Kista?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Ute och åker »

Odd skrev:
twr skrev:...Det som har avtalat inom Sverigeförhandlingen är ju dock tunnelbana 2/Röda linjen, eller hur? Det skulle vara förvirrande att kalla det tunnelbana 4, det måste ju vara samma trafikledning, samma signalsystem och så vidare, som resten av Röda linjen.
De kommer så småningom att komma fram till det i alla fall. Det finns egentligen inte en enda anledning till att inte bygga den som ett fjärde t-banesystem:
- Möjlighet att bygga en helt ny profil med bredare tåg
- Bygga förarlös, autonom drift från början
- Använda till dagens kännedom bästa strömförsörjningssystem (vilket det än månde vara)
- Plattformsdörrar
- Blindtarm Karolinska skulle kunna gå till Fridhemsplan i stället för Odenplan och sambyggas med Älvsjölinjen och därmed slippa störa trafikupplägget på tunnelbana 1
- Slippa störa/förstöra befintliga trafik på tunnelbana 2
- Billigare att slippa gamla bojor av den 30/50-talsteknik som används i Stockholms tunnelbana idag.

Det finns egentligen inga argument, inte ens ekonomiska, för att den inte skall vara en egen bana.
En liten kommentar till just detta (behöver inte startas en ny tråd bara för att göra denna lilla kommentar). Mellan ståndpunkten att den nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan ska vara en del av Röda linjen alternativt en helt egen bana med ny och egen standard kan det ju finnas en "lagom" ståndpunkt i mellanmjölkens land. Man kan utgå från befintlig standard, men bygga för förarlöst med autonom drift från början och med plattformsdörrar. Så kan man använda den nya banan som "provbänk" för utveckling av befintliga banor. Det är möjligt att kombinera två olika signalsystem om det nu blir en linje Fridhemsplan-Skärholmen (typ), det gjorde man då man successivt bytte ut det på gröna linjen. För tydlighetens skull så nämns också att utvärderingen av det inte nödvändigtvis måste leda till att det måste bli förarlöst och plattformsdörrar på resten av nätet. Men då får man åtminstone en chans att i skarp drift prova det som nu finns på vissas önskelista. Det blir som med förarlösa bussar kanske, de provas ett tag och sedan kan vad som helst hända! :)

En liten historisk parallell till Blå linjen (behövs inte ny tråd för det heller) för de som vill läsa. Man hade från början ganska vida ramar då Blå linjen planerades. Bakgrunden var en enorm bebyggelse som "på det glada (eller galna?) 60-talet" planerades norr om Hjulsta och Akalla (in i Hansta och Sollentuna exempelvis). Man funderade över om en ny tunnelbana kanske skulle ha en standard mer lik pendeltågen (som startade 1968). Med ny färg (blå som pendeltågen), längre och bredare vagnar (8-vagnarståg vid 180 m plattformar), annan fordonsleverantör (dåvarande Linke-Hofmann-Busch nuvarande Alstom vet jag tillfrågades), högre linjespänning (750 V med eventuellt takströmavtagare) och slankare kurvor. Men ansåg slutligen att samkörbarhet med befintliga system vägde tyngre. Vissa saker genomfördes dock, som vi alla vet, men bara sådant som var "bakåtkompatibelt". Jag tror det kan vara klokt att göra även den nya tunnelbanelinjen Älvsjö-Fridhemsplan "bakåtkompatibel". :)

När det gäller Linjenummer mot Kista, så ska ju givetvis även det vara bakåtkompatibelt! Linje 23 låter bra, tycker jag. Linje 20 har ju tidigare använts för en tunnelbanelinje (T-Centralen-Hallonbergen år 1975-1977) och det kan nog vara klokt att reservera det numret även för framtida tunnelbanelinjer. Så man slipper döpa om tolvan till något annat nummer igen för att "få plats". ;)

Om den nya tvärbanegrenen ska vända i Alviks Strand, Årstaberg eller Mårtensdal kan väl avgöras enligt samma principer som på gröna linjen i västerort. Växla vändhållplats beroende på tid på dygnet och belastning. Sedan kan man väl hålla en annan tradition från Gröna linjen vid liv, och det är att mellan olika år ändra om det är Solnagrenen eller Kistagrenen som tar sig hela vägen till Sickla. Eller inte! Skojade bara. Men det är inte givet att det är Solnagrenen som ska fortsätta att köra mot Sickla. Så länge Bromma Flygplats finns kvar (det finns som nämnts i annan tråd inga bindande beslut om avveckling) så finns det skäl att ha så stort upptagningsområde som möjligt för en direktförbindelse. Man kanske släpar på väskor när man ska ut och resa. Även om man bor i Sickla kanske det är en mer bekväm resa att åka direkt med spårvagnen än att växla mellan olika färdmedel för att komma till Bromma Flygplats, även om det skulle gå något snabbare. :)
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Så man slipper döpa om tolvan till något annat nummer igen för att "få plats". ;)
Om vi vill ha mer kaos i linjenumreringen så kan vi ge Kistagrenen ett tresiffrigt nummer - då får det plats med fler tvåsiffriga busslinjer. Exempelvis skulle Ursviks linje 504 kunna byta nummer till 23 för att få högre status!

(Finns det någon stad som är lika inkonsekvent som Stockholm?)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Så man slipper döpa om tolvan till något annat nummer igen för att "få plats". ;)
Om vi vill ha mer kaos i linjenumreringen så kan vi ge Kistagrenen ett tresiffrigt nummer - då får det plats med fler tvåsiffriga busslinjer. Exempelvis skulle Ursviks linje 504 kunna byta nummer till 23 för att få högre status!

(Finns det någon stad som är lika inkonsekvent som Stockholm?)
London!

upplyser
Thomas K Ohlsson

(Eller kanske inte. London är mer inkonsekvent...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

När vi diskuterar linjenummer och trafikering av Tvärbanan (och tunnelbanan) kan kanske denna kartbild från RUFS 2050 vara intressant:
Spårnät.png
Spårnät.png (137.21 KiB) Visad 3394 gånger
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av ADDE »

Jag är nog en av de som anser att Linje 23 är mest naturligt för kistagrenen...

...ända tills någon får för sig att genomföa beslutet att lägga om så Nockebybanan angör tvärbaneplattformen i Alvik norrut... då blir det kaos! :)
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:När vi diskuterar linjenummer och trafikering av Tvärbanan (och tunnelbanan) kan kanske denna kartbild från RUFS 2050 vara intressant:
Spårnät.png
/TKO
Har Flemingsberg 10 avgångar per timme i morgonrusningen 2018!? Den här fantansin gick i kras innan den ens publicerades. Trafikverket har också redan konstaterat att Citybanan inte har kapacitet för 24 tåg/h!

Bilden bekräftar dock att det behövs nio linjenummer för tunnelbanan. De utbyggnader som har diskuterats utöver Sverigeförhandlingen borde inte öka antalet - eventuellt kan Solnalinjen integreras och linje 19 avvaras.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:När vi diskuterar linjenummer och trafikering av Tvärbanan (och tunnelbanan) kan kanske denna kartbild från RUFS 2050 vara intressant:
Spårnät.png
/TKO
Har Flemingsberg 10 avgångar per timme i morgonrusningen 2018!? Den här fantansin gick i kras innan den ens publicerades. Trafikverket har också redan konstaterat att Citybanan inte har kapacitet för 24 tåg/h!

Bilden bekräftar dock att det behövs nio linjenummer för tunnelbanan. De utbyggnader som har diskuterats utöver Sverigeförhandlingen borde inte öka antalet - eventuellt kan Solnalinjen integreras och linje 19 avvaras.
Nu ska vi inte vara så pessimistiska tycker jag!
Nog måste även Trafikverket och SL klara av att köra (minst) 24 t/h på Citybanan år 2050...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

På Trafikkontorets karta över den framtida trafikeringen av spårnätet ser vi att tanken är att öka tågtätheten på Tvärbanan mellan Gullmarsplan och Sickla från 8 till 15 t/h. Frågan är om detta kommer att behövas, när tunnelbanan kommer till Sjöstaden?

Resandet på sträckan idag består till övervägande del av anslutningsresor till/från tunnelbanan vid Gullmarsplan, jag antar att många/flertalet av dessa kommer att ersättas av direkta tunnelbaneresor. Resandet vid Sickla kommer säkert att öka men kommer knappast att kompensera för de minskade sjöstadsresorna.

Jag undrar också hur det kommer att fungera med 24 t/h genom Gröndal...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av hgsldf »

Enceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

hgsldf skrev:Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Förlåt jag måste missat något... är 4:an omställd till spårvägsdrift?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:
Enceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Om det är så många som åker mellan Haga norra och Odenplan med yttrafiken, hur kommer det då sig att resandet har kraschat på linje 515? Den utbudsminskning som har skett på linjen under de senaste åren saknar motstycke i SL-trafiken. För bara fyra år sedan hade den 4-minuterstrafik i högtrafik och 10-minuterstrafik under större delen av dagen! Linjen borde förstås dras om till Östra station innan den dras in helt söder om Haga norra.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
hgsldf skrev:Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Förlåt jag måste missat något... är 4:an omställd till spårvägsdrift?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag trodde att vi var överens om att så bör ske?
/Göran
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

Jo - men nu är det inte du och jag som bestämmer i den frågan!

Det är firma Eriksson & Tamsons - och vad dom kommer att göra är tyvärr mer oklart än vad jag trodde det skulle vara...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av hgsldf »

Enceladus skrev:
hgsldf skrev:
Enceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Om det är så många som åker mellan Haga norra och Odenplan med yttrafiken, hur kommer det då sig att resandet har kraschat på linje 515? Den utbudsminskning som har skett på linjen under de senaste åren saknar motstycke i SL-trafiken. För bara fyra år sedan hade den 4-minuterstrafik i högtrafik och 10-minuterstrafik under större delen av dagen! Linjen borde förstås dras om till Östra station innan den dras in helt söder om Haga norra.
Linje 15 var hade full beläggning innan den lades ner (det var ett politiskt beslut). Linje 1515 är ingen spårväg utan en buss som nuförtiden dessutom långsamt åker kors och tvärs och skapar köer på Odengatan. I Stockholms innerstad är det helt ok med servicelinjer, men "stomlinjer" och bussfiler bör avskaffas och ersättas med innerstadsspårväg.
/Göran
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Kantorn »

hgsldf skrev:
Enceladus skrev:
hgsldf skrev: Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Om det är så många som åker mellan Haga norra och Odenplan med yttrafiken, hur kommer det då sig att resandet har kraschat på linje 515? Den utbudsminskning som har skett på linjen under de senaste åren saknar motstycke i SL-trafiken. För bara fyra år sedan hade den 4-minuterstrafik i högtrafik och 10-minuterstrafik under större delen av dagen! Linjen borde förstås dras om till Östra station innan den dras in helt söder om Haga norra.
Linje 15 var hade full beläggning innan den lades ner (det var ett politiskt beslut). Linje 1515 är ingen spårväg utan en buss som nuförtiden dessutom långsamt åker kors och tvärs och skapar köer på Odengatan. I Stockholms innerstad är det helt ok med servicelinjer, men "stomlinjer" och bussfiler bör avskaffas och ersättas med innerstadsspårväg.
/Göran
Men Göran - minskningen har ju knappast med att det gått från spårväg till buss om det skett de senaste åren. Jag vill minnas att det var mer än fyra år sedan spårvägslinje 15 fanns.
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:Linje 15 var hade full beläggning innan den lades ner (det var ett politiskt beslut). Linje 1515 är ingen spårväg utan en buss som nuförtiden dessutom långsamt åker kors och tvärs och skapar köer på Odengatan. I Stockholms innerstad är det helt ok med servicelinjer, men "stomlinjer" och bussfiler bör avskaffas och ersättas med innerstadsspårväg.
/Göran
Men nu saknar linjen underlag. Är det inte bättre att prioritera sträckor där det finns kapacitetsproblem, t.ex. mellan Essingeöarna och Fridhemsplan?

En tårta i trafiken är en bra isbrytare säger Amina Manzoor
DN skrev:Jag är på väg till Stora Essingen. Det är fredag, alla vill snabbt hem och börja helgen. Bussen är knökfull. Det har varit köer och bussen är åtminstone 20 minuter sen. Tre bussar har passerat på väg till den hånfulla destinationen ”FULLSATT”.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av TKO »

Tråden handlar om "Linjenummer till Kista". Jag tycker det är helt OK att utvidga diskussionen till linjenumreringsprinciper i SL-trafiken eller till det framtida trafikupplägget på Tvärbanan - det hänger ihop med trådrubriken.

Men jag har svårt att se att vi här återigen skall diskutera vilka busslinjer som i den bästa av världar bör/skall/kommer att ställas om till spårvägstrafik. För övrigt kommer detta inte att ske inom överskådlig framtid - kom ihåg att "spårvägsvännerna" i högeralliansen har ett track record på 70 meter ny innerstadsspårväg per år under den tid de suttit vid makten. Med två trafiklandstingsråd kanske vi kan förvänta oss en fördubbling - men det blir fortfarande blott 140 meter per år!

god middag

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:
Enceladus skrev:Jag hade hoppats att det skulle behövas 10 tunnelbanelinjer så att Nockebybanan äntligen kunde få rätt nummerserie, men så verkar det inte bli. Röda linjen Liljeholmen–Östermalmstorg behöver bara två, liksom blå linjen Sofia–Västra skogen. Gröna linjen Gullmarsplan–Odenplan kan behöva tre om det ska gå tåg från båda södra grenarna till Hässelbygrenen, annars kan linje 19 avvaras. Den nya tunnelbanan Liljeholmen–Fridhemsplan behöver två. Frågan är om linje 15 inte är för känslig. Busslinje 515 har fortfarande inte ändrat sträckning, trots att resandet ser helt annorlunda ut nu med Citybanan och Tvärbanan.
Döp om den så här hittills tveksamma delen av tvärbanan mot Solna till linje 15, som sedan får fortsätta Råsundavägen fram till Haga Norra, där det i dag bor och arbetar enormt mycket mer folk än i slutet av 50-talet när linje 15 lades ner. Fortsättningen mellan Hagaparken och Uppsalavägen borde både vara simpel och billig att anlägga och Norrtullsgatan fram till Odenplan skulle inte bara erbjuda innevånare och arbetande i Norrmalm kollektivtrafik, utan även betyda att tvärbanesystemet skulle erhålla kontakt med Stockholms spårvägsnät i innerstaden (4:an till att börja med). Det här är oerhört viktigt för drift, underhåll och utbyggnad av spårvägssystem.
/Göran
Kul idé!

Möjligen är det du skriver enkelt ur teknisk synpunkt, men politiskt torde det vara mycket svårt, med tanke på nationalstadsparken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8921
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av twr »

Jag citerar inte Ute och åker här eftersom inlägget var så långt, men jag tycker det var många kloka tankar där! Håller med om allt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Linjenummer mot Kista?

Inlägg av Verspieder »

Anders Hanquist skrev:För några år sedan slopades nummerserien 4x för bussar och var vakant några år. När Citybanan öppnades fick pendeltågen 40-serien och nu är 30-serien vakant. Undras om det finns några planer där? Som det nu är så är ju serierna inte helt logiska. Vissa blandar olika trafikslag.
30 lär vara reserverat för Roslagsbanans Arlandagren, har jag läst någonstans.
Dock tycker jag rent personligen att 26 vore ett mer optimalt linjenummer för en sådan gren, då 27 är Kårsta-Rimbolinjen, och det vore smidigast med angränsande linjenummer då varannan avgång via Vallentuna ska gå till Rimbo och varannan till Arlanda. Dessutom blir 26-27-28-29 geografiskt ordnat på linjekartorna över Roslagsbanan.
Skriv svar