Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker

Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C

Inlägg av Ute och åker »

JohanB skrev:Goda nyheter iom dagens nya majoritet i stadshuset:

"Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL"

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/mil ... -stockholm
Fantastiskt goda nyheter, förstärker jag med att säga. Jag kan glatt skriva under på hela listan. Miljöpartiet har gjort ett suveränt jobb. Nu behöver man nästan inte önska sig något mer de kommande fyra åren. Titta bara vad vi får: :D
  • Stockholm ska vara en klimatpositiv stad till 2040
    Ingen planering för Östlig förbindelse
    Miljözoner på gator med dålig luftkvalitet samt miljözon på Hornsgatan 2020
    Minst 4 000 publika laddplatser för elbilar till 2022
    Klimatmiljard och 1,5 miljarder till förbättrad framkomlighet (inklusive cykelmiljard)
    Årsta naturreservat utökas och Kyrkhamn och Hagsätraskogen inrättas som naturreservat
    Utreda förutsättningarna för att inrätta Fagersjöskogen samt Storskogen/Ålstensskogen som naturreservat
    10 000 nya klimatsmarta bostäder till 2025
    Lokal koldioxidbudget för Stockholm
    Strategi för biologisk mångfald
    Stockholm ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030
    Begränsa flygresorna för stadens tjänstepersoner
    Ingen förlängning av avtalet för Bromma flygplats
    Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL
    Kol för uppvärmning ska vara helt utfasat till 2022 och eldning med fossil olja ska ha upphört till senast 2025
    Inrättade gr-ff-t- väggarna kvarstår
    Behålla ekonomiskt bistånd till papperslösa barn
    Ge ökat stöd till civilsamhället som ger stöd till papperslösa barn
    Fler Bostad först-lägenheter ska skapas
    Fler boendemöjligheter för barnfamiljer i osäkra boendeförhållanden
    Inga ombildningar i innerstan och närförort
    Inget Nobelcenter på Blasieholmen
    Ett omtag tas kring Kungsträdgården som park och detaljplaneringen för Apple stoppas
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Nu behöver man nästan inte önska sig något mer de kommande fyra åren.
Jag gillar din humor. :wink:
MP skrev:Fler gröna överenskommelser kommer att presenteras i samband med budgetpresentationen.
Självklart kräver MP:s väljare mer än vad som har presenterats hittills...
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

heasm skrev:Antar att man skall utreda pris och möjlighet att bygga en tunnel som ersätter Centralbron som då i sin tur kan tas bort... men det kanske du förstod själv...
Jo. Tycker bara det låter lite kul när ett så omfattande arbete beskrivs som att "gräva ner" något.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ute och åker skrev:
JohanB skrev:Goda nyheter iom dagens nya majoritet i stadshuset:

"Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL"

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/mil ... -stockholm
Fantastiskt goda nyheter, förstärker jag med att säga. Jag kan glatt skriva under på hela listan. Miljöpartiet har gjort ett suveränt jobb. Nu behöver man nästan inte önska sig något mer de kommande fyra åren. Titta bara vad vi får: :D
  • Stockholm ska vara en klimatpositiv stad till 2040
    Ingen planering för Östlig förbindelse
    Miljözoner på gator med dålig luftkvalitet samt miljözon på Hornsgatan 2020
    Minst 4 000 publika laddplatser för elbilar till 2022
    Klimatmiljard och 1,5 miljarder till förbättrad framkomlighet (inklusive cykelmiljard)
    Årsta naturreservat utökas och Kyrkhamn och Hagsätraskogen inrättas som naturreservat
    Utreda förutsättningarna för att inrätta Fagersjöskogen samt Storskogen/Ålstensskogen som naturreservat
    10 000 nya klimatsmarta bostäder till 2025
    Lokal koldioxidbudget för Stockholm
    Strategi för biologisk mångfald
    Stockholm ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030
    Begränsa flygresorna för stadens tjänstepersoner
    Ingen förlängning av avtalet för Bromma flygplats
    Staden vill att Spårväg City ska förlängas till Norra Djurgårdsstaden och ska skyndsamt inleda samtal med SL
    Kol för uppvärmning ska vara helt utfasat till 2022 och eldning med fossil olja ska ha upphört till senast 2025
    Inrättade gr-ff-t- väggarna kvarstår
    Behålla ekonomiskt bistånd till papperslösa barn
    Ge ökat stöd till civilsamhället som ger stöd till papperslösa barn
    Fler Bostad först-lägenheter ska skapas
    Fler boendemöjligheter för barnfamiljer i osäkra boendeförhållanden
    Inga ombildningar i innerstan och närförort
    Inget Nobelcenter på Blasieholmen
    Ett omtag tas kring Kungsträdgården som park och detaljplaneringen för Apple stoppas
Jag håller med dig till 100%!
Särskilt glad blev jag över spårväg city och stoppandet av Nobel center och Apple-butiken. Nu får man känsla av gehör när kritiserade projekt stoppas! Tack för att blasieholmen får vara ifred!
TKO

Inlägg av TKO »

Vi kan ju fråga oss vad högerallianser får ut av denna koalitionsöverenskommelse?
Mer än ett antal borgarrådstaburetter...

Jag får erkänna att MP lyckats bra i förhandlingarna!

(När det gäller trådens ämne - Spårväg City - är det inte Stockholms stad som varit bromskloss utan Tamsons & Co i landstinget. Men eftersom vi förmodligen får se en liknade överenskommelse i landstinget finns all anledning för alla spårvägsvänner att korka upp lite prosecco ikväll. Champagnen bör man nog spara tills det finns ett konkret beslut!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Särskilt glad blev jag över spårväg city och stoppandet av Nobel center och Apple-butiken. Nu får man känsla av gehör när kritiserade projekt stoppas! Tack för att blasieholmen får vara ifred!
Det var tre bra saker, det håller jag med om. Även att man ska minimera flygresor för stans tjänstemän är ett plus. Men borde det inte även gälla politikerna?
Sämre är att kl-tt-r -väggarna blir kvar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Vi kan ju fråga oss vad högerallianser får ut av denna koalitionsöverenskommelse?
Mer än ett antal borgarrådstaburetter...

Jag får erkänna att MP lyckats bra i förhandlingarna!
Kan bara instämma, av det som har presenteras hittills är MP vinnare men jag har svårt att tro att MP kommer vara vinnare när hela överenskommelsen är presenterad.
heasm

Inlägg av heasm »

Jag tyckte Victor Barth-Kron uttryckte det bra i DN. Mp+C+L har 27 mandat, KD+M har också 27 mandat. Mycket av det som det ser ut som Mp förhandlat fram kan även ha stötts av C och L. M är inte helt dominerande i konstellationen utan uppvägs av ett ganska starkt "mitten"-block (Mp+C+L).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Låt oss inte sälja skinnet innan björnen är skjuten.

Avtalet för Bromma flygplats varken förlängs eller avbryts. Flygplatsens öde avgörs under kommande mandatperioder.
Östlig förbindelse varken planeras eller stoppas. Beroende på regering kan den bli en statlig väg utan kollektivtrafik!
JohanB

Inlägg av JohanB »

Fler goda nyheter nu. Även i Landstinget har nu Alliansen och Miljöpartiet kommit överens om att bilda majoritet för den kommande mandatperioden.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7067006
twr

Inlägg av twr »

JohanB skrev:Fler goda nyheter nu. Även i Landstinget har nu Alliansen och Miljöpartiet kommit överens om att bilda majoritet för den kommande mandatperioden.

Exakt samma konstellation i landstinget och i Stockholms stad borde ge goda förutsättningar att komma överens.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
JohanB skrev:Fler goda nyheter nu. Även i Landstinget har nu Alliansen och Miljöpartiet kommit överens om att bilda majoritet för den kommande mandatperioden.

Exakt samma konstellation i landstinget och i Stockholms stad borde ge goda förutsättningar att komma överens.
Visst borde det vara så. Fast minns hur det var 2006-2014...

Det mest positiva med den här situationen är att MP är med, de har trots allt den bästa trafikpolitiken!

/TKO
heasm

Inlägg av heasm »

Det blir blågrönt styre i Stockholms landsting (till skillnad från det grönblåa i staden) - https://mitti.se/toppnyheter/alliansen- ... iansen-mp/

Än så länge har det inte presenterats något konkret vad gäller kollektivtrafiken förutom SL-kortshöjningen på 30:- vid årsskiftet.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Vad gäller Spårväg City så presenteras följande nu av Alliansen+Mp:

"Under 2019 ska vi ta initiativ till att
bjuda in Stockholm stad och Lidingö kommun till dialog för att ge-
mensamt kunna planera, finansiera och genomföra en kapacitetsstark
trafikförsörjning som återspeglar ambitionerna för bostadsutbyggna-
den i norra Djurgårdsstaden, där en förlängning av Spårväg City till
Ropsten särskilt ska prövas."

http://resources.mynewsdesk.com/image/u ... eexiwz.pdf
TKO

Inlägg av TKO »

JohanB skrev:Vad gäller Spårväg City så presenteras följande nu av Alliansen+Mp:

"Under 2019 ska vi ta initiativ till att bjuda in Stockholm stad och Lidingö kommun* till dialog för att gemensamt kunna planera, finansiera och genomföra en kapacitetsstark trafikförsörjning som återspeglar ambitionerna för bostadsutbyggnaden i norra Djurgårdsstaden**, där en förlängning av Spårväg City till Ropsten särskilt ska prövas."

http://resources.mynewsdesk.com/image/u ... eexiwz.pdf
Ja det var väl en rätt lam skrivning...
Dels tänker man vänta till nästa år med att ens bjuda in Stockholm stad och Lidingö kommun* till "en dialog", dels verkar den nya landstingsmajoriteten ännu ha bestämt sej för att spårväg är det bästa alternativet - "en förlängningen av Spårväg City till Ropsten skall särskilt prövas".

Jag trodde/hoppades att MP hade fått igenom att spårvägen skall byggas, men så är tydligen inte fallet.

Och det verkar som att landstinget inte vill stå för hela notan, i vanlig ordning skall det "medfinansieras" av någon annan

Så även om chansen till att spårvägen till Ropsten förmodligen ökat är vi ännu kvar i "vi får se"-stadiet.

/TKO

Språkliga kommentarer till pressmeddelandet:
*) Varför skriver dom "Stockholm stad" men "Lidingö kommun"? Blir dom inte sura på ön nu?
**) Jag tror att "norra Djursgårdsstaden" är något annat än "Norra Djurgårdsstaden"!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det råder ett visst missnöje kring de höjda SL-priserna. MP kommer att behöva motivera prishöjningarna för sina väljare, och det med något annat än utredningar!

Samtidigt i Göteborg: Gratis resor ska få fler att åka kollektivt i Göteborg

Att priset gör stor skillnad vet vi från tågtrafiken där nästan ingen väljer regionaltågen för resor inom Stockholms län.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:
TKO skrev:Ja jag undrar hur långt ut man får söka sej om man vill fortsätta bo i en snillrikt utformad folkhemsförort där människans och inte kapitalets behov styrt utformningen? Kramfors kanske? /TKO
Nä, inget ont om Kramfors. Men klara logistikproblem när "fridagsvärvaren" på TLC AGA lite smörigt ringer på nattkröken och undrar hur jag mår, om den gångna dagen varit bra och hur mina sex kattor mår;

"Äsch, lägg på, hon vill bara att Du skall dra in till stan och köra bort en dag av Ditt återstående liv!"
003x.jpg
För alternativ bosättning; vänd Din blick österut där människor utan kapital själva snitsar till utformningen.

Där SL erbjuder väloljade transporter från varje buske in till det "Friskis och Svettis" byggnadsplatsen "Nya Slussen" upplevs efter knatandet i alla energikrävande trappor.

Själv promenerar jag ner till "Vinkelbackens" hållplats och tager pendeln ner till trogna 434:an som gifver mig 50 minuters skön resa, varunder jag precis hinner plöja igenom "Dagens Industri"!
010x.jpg
Det "Östliga Bosättningsområdets" populäritet beskrives väl bäst med att utsättningen av 433/434 under "högtrafik" erbjuder lika många turer per timme som salig BSBV linje 19 hade på hela dygnet när jag började min yrkeskarriär som kondis där år 1956!

Vår "snillrikt utformad folkhemsförort" innebär dock att Du får hämta Din post i härvarande lanthandel. Trots närheten till Storstaden så anser PostNord att vi inte är lönsamma. Men Ditt husorgan "Norrskensflamman" återfinnes punktlig varje morgon i Din brevlåda även vid "Åska, Storm och Drivis".

Som en viss kompensation är nämnda handelsbod även ombud för Systembolaget och Apotek.

Vänliga Hälsningar / Lena
Klassiskt OT inlägg! :cheesygrin:
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Anders Hanquist skrev:Hur "gräver man ned" en bro? med spade?
I korsningen Sveavägen Odengatan finns det en nedgrävd bro eller snarare överskottad.

Med Alliansen+MP-styre i såväl stad som landsting så ser spårvägsfrågan mot Ropsten ut att kunna gå i lås! Kanske S hakar på om man lovar att bygga bostäder enbart för socialt utsatta längs med sträcan i hamnen?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

En fråga om kapaciteten vid S T-Centralen, vore det inte läge att någon natt köra de nu på Djurgården stationerade ledvagnarna mer eller mindre i konvoj till T-centralen för att utröna vad ändhållplatsen har för faktiskt kapacitet? Man får då stå vid refugerna under en i daglig drift uppmätt tid för av och påstigning så att tiden för hållplatsuppehållen blir autentisk och lägg därtill att det även ska in bussar mellan spårvagnarna!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:En fråga om kapaciteten vid S T-Centralen, vore det inte läge att någon natt köra de nu på Djurgården stationerade ledvagnarna mer eller mindre i konvoj till T-centralen för att utröna vad ändhållplatsen har för faktiskt kapacitet? Man får då stå vid refugerna under en i daglig drift uppmätt tid för av och påstigning så att tiden för hållplatsuppehållen blir autentisk och lägg därtill att det även ska in bussar mellan spårvagnarna!
Glömm smitande privatbilister. :wink: Häromdagen såg jag tre bilar i rad körande väster ut, och utan att respektera "S" i signalen vid övergångsstället. (Men de respekterade herr, eller fru/fröken Gårman i alla fall.) För någon vecka sedan stannade faktiskt en polisbil för att tillrättavisa en privatbilist som körde där. Händer nog inte så ofta. Poliser är i allmänhet ganska toleranta när de inte är ute efter ett specifikt brott.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar