Skyltning om kameraövervakning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
365

Re: Skyltning om kameraövervakning

Inlägg av 365 »

daniel_s skrev:
365 skrev:I C20 kan man titta i realtid de få gångerna den displayen fungerar (väldigt ofta trasiga, främst tror jag då förare inte ville att de ska fungera då de blev bländade/störda av skärmen).
Den där skärmen ska väl egentligen slockna under körning. Vet inte om de har gjort om någonting på senare år, ibland höll den på och tändes och släcktes och larvade sig och då hängde man väl turlistan eller något annat över den. Inspelningen är väl en bra grej, men det där att kunna titta i realtid från förarplatsen tror jag egentligen kostade betydligt mer än det smakade med 90-talets teknik. Bl a överföringen mellan vagnarna sades vara en svag punkt.

(Även hårddisken kunde dock vara väldigt störande ibland, typ som ljudet av en cirkelsåg, och då kunde det nog hända att man fällde säkringen. Men det där borde man väl kunna ersätta med modernare grejer, kanske är gjort också.)
Jo precis, stora problemet var nog att den "larvade sig" ja :)

Var nu 6 år sedan jag jobbade som mekaniker på TBT, så saker och ting kan ju vara ändrat!
Jourmaster
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I dag råkade jag hitta dekalen om kameraövervakning vid ingången till T-centralen från plattan. En bit till vänster om vänstra dörren fanns en skylt som talade om att det var kameraövervakning. Men den sitter på fönstret till SL-center, eller om det heter något annat nu när de manuella diskarna är borta.

Skylten finns alltså, men tämligen diskret placerad. Och bara en för rätt många dörrar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev:Problemet med kameraövervakning, och annan informationövervakning, är inte att det görs just nu eller vad det används till just nu, utan vad det kan användas till i framtiden.

Exempel, låt säga att vi om 10-20 år råkar ut för en oförutsedd händelsekedja som resulterar i att nazister, kommunister eller andra mörka ideologier får kontroll över landet, så skulle dom kunna använda gammal sparad information, tillsammans med moderna analysmetoder, AI och annat som håller på att uppfinnas, för att inte bara kartlägga motståndare och deras historia utan även använda informationen för att göra sig av med "oönskade" element. Det är den stora risken med dagens övervakning!

Det kan verka osannolikt idag men en sak är helt säker, om framtiden har vi ingen aning...
Precis min åsikt. I dag är jag inte rädd för kamerorna. Men framöver kanske man får skaffa solglasögon...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Odd skrev:Problemet med kameraövervakning, och annan informationövervakning, är inte att det görs just nu eller vad det används till just nu, utan vad det kan användas till i framtiden.

Exempel, låt säga att vi om 10-20 år råkar ut för en oförutsedd händelsekedja som resulterar i att nazister, kommunister eller andra mörka ideologier får kontroll över landet, så skulle dom kunna använda gammal sparad information, tillsammans med moderna analysmetoder, AI och annat som håller på att uppfinnas, för att inte bara kartlägga motståndare och deras historia utan även använda informationen för att göra sig av med "oönskade" element. Det är den stora risken med dagens övervakning!

Det kan verka osannolikt idag men en sak är helt säker, om framtiden har vi ingen aning...
Precis min åsikt. I dag är jag inte rädd för kamerorna. Men framöver kanske man får skaffa solglasögon...
Stora solglasögon då, kanske. Jag vet inte vad som krävs för att kollra bort ansiktsigenkänningsprogram. Men det lär också finnas program som känner igen folk efter hur de går!

Hörde i SR:s Vetandets värld från 28 maj att en klädbutik som snart öppnar ska ha kamerasystem som analyserar kunderna. Kön och ungefärlig ålder. Genom att veta vilka "typer" som är i butiken vid varje tillfälle så kan de visa lämplig reklam på sina skärmar. Data om individernas ansikten sparas så att man kan veta hur många återkommande besökare man har, och återbesökens frekvens. Däremot ska inte individerna kopplas till vilket bankkort de använder. Om köpens summa sparades kommer jag inte ihåg.

Det finns väl bara ett parti som bryr sig om integritet, och det är Piratpartiet. (De fick in fyra representanter i EU-parlamentet, men ingen från Sverige. De sätter sig nog i gruppen De gröna/EFA även kommande år. De har funnits i den gruppen sedan 2009.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar