Söker bilder till ny lärobok

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders_W

Söker bilder till ny lärobok

Inlägg av Anders_W »

Hej!

Undertecknad, som på dagarna är signalprojektör på ESInfra i Stockholm, arbetar också som lärare i signalteknik vid KY-skolor i huvudstaden och skriver på en lärobok i signalteknik för spårbunden trafik - den första riktiga boken av sitt slag på svenska. (Hittills finns bara interna dokument från tillverkare och infrastrukturägare.)

Boken skrivs inte i vinstsyfte (det lär inte gå att tjäna något ekonomiskt på en så liten försäljningskrets), utan för att jag brinner för ämnet och för att boken behövs; det är stor brist på kunnigt folk och värre blir det när 40- och 50-talisterna pensioneras.

Till saken:
Jag söker bilder från spårtrafik - i första hand spårväg - utanför Stockholmsområdet, för att illustrera boken, så att den inte blir knastertorr, och för att visa elever utan spårtrafikbakgrund hur saker faktiskt ser ut.
Finns det några där ute som har signaltekniskt relevanta fotografier (eller kan tänka sig att gå ut och ta några), och som tillåter att jag använder dem i publikationen?

För den som är intresserad kan jag maila exempel på manuskript så som de ser ut idag, men jag vill m.h.t. andra fotografer inte sprida materialet mer än nödvändigt.