Odd skrev:Det vore en mycket vettigare investering att använda de spår som redan finns. Börja med att dra in RB till Odenplan och/eller Centralen och optimera trafiken mellan Täby och Stockholm. Märker man att det inte räcker till, vilket jag tror att det egentligen gör, då kan man börja fundera på ev förlängning av T-banan. Frågan är väl då snarare hur man skall frigöra kapacitet i rusningen att avsätta mot Mörby/Täby utan att det går ut över trafiken mot Ros.
Jag ägnade mig åt lite räkneövningar
Roslagsbanan
Roslags Näsby - Stockholm Ö ligger på ca 12km. Snabbaste tåg med uppehåll endast i Mörby tar 11 min. Det ger en medelhastighet på ca 60 km/h
Drar man en tunnel från Albano till Odenplan blir sträckan ungefär den samma.
Förlänger man tunneln från Odenplan till Centralen blir den 1,5 km lång. Sammantaget 13,5 km
För det tåget bör man kanske kunna sätta en körtid Cst-RNB på 14 min
Tunnelbanan
Om man tittar på tunnelbanan får har vi idag en restid på 14 min T-Centralen-Mörby Centrum
banan ligger på omkring 10 km
det bör ge en medelhastighet på 40 km/h
Förlänger vi tunnelbanan till Roslags Näsby får vi 14,5 km lång T-bana
Med samma medelhastighet på 40 km/h får vi en restid Centralen-Roslags Näsby på 22 min
Kommentera gärna vad jag har glömt eller tänkt fel på så kan vi hitta några rimliga restider att förhålla oss till i den vidare debatten