Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):
Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):
Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):
Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):
Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):
Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?daniel_s skrev:Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):
Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):
Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Varför det?hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?BSB101 skrev:Varför det?hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Det där var väl ett onödigt personligt påhopp? Jag har bara märkt att det på alla nivåer i det offentliga samhället byggs upp stora nya självkörande tjänstemannaorgan utanför politiska nämnder et c.TKO skrev:Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?BSB101 skrev:Varför det?hgsldf skrev: "nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
/TKO
/Göran
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Spring på spåren är ett stort problem för SL
Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Är "alla" överens om lösningen?Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL
Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ja, faktiskt!twr skrev:Är "alla" överens om lösningen?Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL
Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Enceladus skrev:För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också.
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?
/TKO
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 304
- Blev medlem: måndag 26 juli 2010 21:09
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?
/TKO
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Den stora risken för folk i spårområdet är inte att beröra strömskenan (för att göra det krävs en rätt stor klantighet/otur) utan att bli påkörd.SouthernCross88au skrev:Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Vad menar du med "säkerhetskrav"? Stationerna är uppenbarligen öppna för allmänheten så lagkraven uppfyller man. Tänker du på några andra krav?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Nu är det på gång igen!
"SL gör nytt försök med plattformsdörrar i tunnelbanan".
"SL gör nytt försök med plattformsdörrar i tunnelbanan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ja om vi gör en riskanalys torde den komma fram till att det skulle medföra en mycket marginell ökning av olycksrisken.Enceladus skrev:Riskerna ökar med högre tryck på Slussen
Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Men det är naturligtvis politiskt omöjligt, dels skulle ju frågan bli varför man slösat bort pengar på detta, dels om en olycka skulle ske som plattformsdörrarna kunnat förhindra så gäller det för trafikregionrådet att ha en närmast utomjordisk mediaträning…
En liten avvikning:
Nyss passerade jag Årstabergs tvärbanehållplats. Jag bedömer att risken för att fotgängare som korsar spåren blir påkörda är ungefär tusen gånger större än att någon ramlar ner på spåret vid T-centralen. Men jag kan inte se att någon föreslagit fysiska barriärer för att skydda forgängarna vid Årstaberg!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
Ska man införa plattformsdörrar på T-banan i stor omfattning såbehöver man nog ett bättre koncept än man har vid Stockholm City och Stockholm Odenplan.
1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
2. Plattformsdörrarna måste öppnas och stängas samtidigt med tågets dörrar. Och ingå i samma klarsignalsystem som tågdörrarna.
På pendelstationerna tycks man förlora ganska många sekunder på grund av plattformsdörrarna. Åtminstone vid Odenplan. Vid City har väl tågen ett längre uppehåll enligt tidtabellen, tror jag.
1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
2. Plattformsdörrarna måste öppnas och stängas samtidigt med tågets dörrar. Och ingå i samma klarsignalsystem som tågdörrarna.
På pendelstationerna tycks man förlora ganska många sekunder på grund av plattformsdörrarna. Åtminstone vid Odenplan. Vid City har väl tågen ett längre uppehåll enligt tidtabellen, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana
… eller stoppa för att sedan rycka fram eller backa.LÅ1 skrev:1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
För oss resenärer är en nackdel med plattformsdörrarna också att tågen oftast stannar med ett mycket okomfortabelt ryck.
/Gunnar Ekeving