



Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
I alla fall i eftermiddag så vänder man som vanligt i Hamngatan. Vid det tillfälliga envagnsmärket.JohanB skrev:Tack för fina bilder! Kör man provtrafik idag också?
Nja, inte helt korrekt. Den ankommande vagnen på blivande tur 11 skall efter invigningen gå som första trafikvagn kl. 11:30 (viktigt för kommande forskning om 100 år!).ålstensgård skrev:INTE ENSAM OCH TOM - nej fullt med folk på den första trafikvagnen någonsin på Klarabergsgatan - 3 september 2018 klockan 10.40.
Vi började med linje 22 på utfärds tågen. Linje 25 var V3 tåg med A24. När vi flyttade mötenna till HYH så var det långt att gå från tunnelbanan till Hammarby. Så vi startade en Linje 26 från SÖH via innerstaden till HYH. Linje 27 och 28 var tunnel bane linjer. Linje 26 tur 17 trafikerades med olika museivagnar. Varför tur 17 ? det får ni gissa.Anders Hanquist skrev:Inte bara på ett, utan flera. Bakgrunden är en tradition från 60-talet. När Svenska Spårvägssällskapet gjorde utfärder på det då fortfarande rätt omfattande spårvägsnätet i Stockholm skyltade man tågen med det numret. Man antog då att 25 var det högsta numret som använts reguljärt. Men det visade sig att numren 26 och 27 faktiskt använts åren 1920-22. Så man borde kanske kört med 28.
Hallå Anders, verkligen kul att höra av Dig!AGR skrev: Vi började med linje 22 på utfärds tågen. Linje 25 var V3 tåg med A24. När vi flyttade mötenna till HYH så var det långt att gå från tunnelbanan till Hammarby. Så vi startade en Linje 26 från SÖH via innerstaden till HYH. Linje 27 och 28 var tunnel bane linjer. Linje 26 tur 17 trafikerades med olika museivagnar. Varför tur 17 ? det får ni gissa.
Med vänlig hälsning AGR
Det är sällskapets lekstuga.JohanB skrev:Tack för alla bilder. Varför står det linje 26 på ett av veterantågem?