Sergels Torg & T-Centralen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
58:an
Inlägg: 139
Blev medlem: tisdag 17 januari 2012 19:13

Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av 58:an »

Bilder från dagens "provtrafik" till T-Centralen. Man verkade köra efter den nya turlistan med 45-minutersvarv, men tomkörde förstås Ktg - TCe - Ktg.

Bild

Bild

Bild

Bild
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av JohanB »

Tack för fina bilder! Kör man provtrafik idag också?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

JohanB skrev:Tack för fina bilder! Kör man provtrafik idag också?
I alla fall i eftermiddag så vänder man som vanligt i Hamngatan. Vid det tillfälliga envagnsmärket.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av BSB101 »

Om det nu går att köra hela vägen varför tar man inte passagerare? Känns dumt att inte nyttja en resurs som finns tillgänglig.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av Stefan Widén »

Fredagens trafik var den sista av alla provkörning för hela nya systemet. Nu var turlistor vändtider signaler mm som provades. Det riktiga testen blir ändå när vi får igång trafiken på allvar, det finns alltid några bitar som är svåra att i förväg beräkna utan kräver en viss drifterfarenhet i skarpt läge för att få klarhet i. Ex är det signaler, dess prio osv. Sen finns det ett par faktorer till som kan påverka och det är bygget i hörnet av Hamngatan/Sveavägen.

Och som med alla nya system vill man ha någon form av invigning och den sker alltså imorgon kl 11.00 vid Tce. Första trafikvagn avgår 11.30.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av ålstensgård »

INTE ENSAM OCH TOM - nej fullt med folk på den första trafikvagnen någonsin på Klarabergsgatan - 3 september 2018 klockan 10.40.
Bilagor
DSC_0271a.jpg
DSC_0271a.jpg (109.94 KiB) Visad 7929 gånger
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av 1 »

ålstensgård skrev:INTE ENSAM OCH TOM - nej fullt med folk på den första trafikvagnen någonsin på Klarabergsgatan - 3 september 2018 klockan 10.40.
Nja, inte helt korrekt. Den ankommande vagnen på blivande tur 11 skall efter invigningen gå som första trafikvagn kl. 11:30 (viktigt för kommande forskning om 100 år!).

Och jo, visst var vi många med ombord tillhöriga AB SS "Brass-band". Och vi var alla glada över att Björn Sylvén efter lång sjukperiod kunde få fart på rollatorn och tillsammans med oss glädjas över åter en spårvagnsinvigning i Stockholm detta magiska dato 3 september;
019x.jpg
019x.jpg (81.88 KiB) Visad 7862 gånger
Och tro inte att vi åker gratis med våra egna vagnar; närå, här gäller det att konduktörens BKU anger samma viseringsgrad som vagnens ATR-system. Annars blir det en halv mille i vite!
017x.jpg
017x.jpg (77.34 KiB) Visad 7862 gånger
Här kommer dock den första ordinarieturen (tur 12) från Waldemarsudde med skylt i skåpet vilket vi väntat på under 26 år!
043x.jpg
043x.jpg (100.24 KiB) Visad 7862 gånger
Festligt, folkligt och fullsatt trots 7-minuterstrafik!

Hälsar med lyckligt leende / Lena (Som bestämt sig för att i alla fall idag tro på alla de spårvagnspositiva ord som under 30 minuter uttalades på betongöknen TCE - "världens längsta säckstation för spårvagnar")
ålstensgård
Inlägg: 366
Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av ålstensgård »

Ok Rikard vi kan ju bekräfta de närmaste 100 årens debatt om detta.

461 var tydlig i destinationsskylten med "7 T-Centralen" och befolkad med många trafikanter. Även om många av er bar traditionella mössor och annat så var intrycket helt klart att vagnen var upplåten för allmän trafik.

//henrik
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av Persson »

Några fler bilder från invigningsdagen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Von oben-bild tagen den 8 september 2018.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av JohanB »

Tack för alla bilder. Varför står det linje 26 på ett av veterantågem?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av Anders Hanquist »

Inte bara på ett, utan flera. Bakgrunden är en tradition från 60-talet. När Svenska Spårvägssällskapet gjorde utfärder på det då fortfarande rätt omfattande spårvägsnätet i Stockholm skyltade man tågen med det numret. Man antog då att 25 var det högsta numret som använts reguljärt. Men det visade sig att numren 26 och 27 faktiskt använts åren 1920-22. Så man borde kanske kört med 28.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av AGR »

Anders Hanquist skrev:Inte bara på ett, utan flera. Bakgrunden är en tradition från 60-talet. När Svenska Spårvägssällskapet gjorde utfärder på det då fortfarande rätt omfattande spårvägsnätet i Stockholm skyltade man tågen med det numret. Man antog då att 25 var det högsta numret som använts reguljärt. Men det visade sig att numren 26 och 27 faktiskt använts åren 1920-22. Så man borde kanske kört med 28.
Vi började med linje 22 på utfärds tågen. Linje 25 var V3 tåg med A24. När vi flyttade mötenna till HYH så var det långt att gå från tunnelbanan till Hammarby. Så vi startade en Linje 26 från SÖH via innerstaden till HYH. Linje 27 och 28 var tunnel bane linjer. Linje 26 tur 17 trafikerades med olika museivagnar. Varför tur 17 ? det får ni gissa.

Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av 1 »

AGR skrev: Vi började med linje 22 på utfärds tågen. Linje 25 var V3 tåg med A24. När vi flyttade mötenna till HYH så var det långt att gå från tunnelbanan till Hammarby. Så vi startade en Linje 26 från SÖH via innerstaden till HYH. Linje 27 och 28 var tunnel bane linjer. Linje 26 tur 17 trafikerades med olika museivagnar. Varför tur 17 ? det får ni gissa.

Med vänlig hälsning AGR
Hallå Anders, verkligen kul att höra av Dig!

Bara som en liten komplettering till det Du skriver, började vi (det understundom tämligen sanslösa - remember när vi fastnade ute vid Isstadion p.g.a. felparkerade bilar vilket innebar att vi fick vänta ut pågående match långt in på nattkröken eftersom respektive ägare, trots högtalarutrop, inte hade lust att gå ut och flytta sin bil? :? ) åkandet på det fortfarande stora innerstadsnätet redan tidig vår 1960.

Och den första tiden hade vi bara SSS i krukan. Sedan började vi laborera med olika linjenummer, befintliga resp. obsoleta. Det var ett evigt omskyltande under resans gång vilket krävde ett medfört rejält förråd av nummer och destskyltar;
img460x.jpg
img460x.jpg (97.88 KiB) Visad 7125 gånger
"20-serien" tillkom för att strama åt skyltraseriet samt efterkomma en hovsam begäran från "bolaget" att inte förvirra "normala" vid hållplatserna väntande trafikanter med de insatta utfärdstågen.

Förutom en lång promenad till vår möteslokal i "stationshuset" i HYH så uppstod omfattande "spårspring" från Skärmarbrink vilket medförde att linje 27 skapades där vi plockade upp och lämnade av mötesbesökarna.
img457x.jpg
img457x.jpg (81.28 KiB) Visad 7125 gånger
Och de var på den tiden många; inte alls ovanligt med 100 - 125 medlemmar vid våra månadsmöten och sammankomster.
Linje-26-1.jpg
Linje-26-1.jpg (92.89 KiB) Visad 7125 gånger
Men linje 26 användes också i andra sammanhang; exempelvis vid T-baneutfärder, julbordsresor m.m. För detta ändamål tillverkade vi massor av speciella "dest.-skyltar" med upphängningsflärpar som passade i tunnelvagnarna.
img459x.jpg
img459x.jpg (95.13 KiB) Visad 7125 gånger
Nä, inte var det väl "bättre förr" - men nog hade vi mycket roligare i alla fall med alla möjligheter till ut- och upplevelser. Förglöm inte när vi körde linje 26 med släpbuss! Och det var ju inga korta snuttar utan började i allmänhet vid 10-tiden och höll på långt in på eftermiddagen med lunchuppehåll på "Stadionspåren". Och betjäningen på dåvarande "Restaurang Stadionhof" i hörnet av Valhallavägen/Sturegatan kunde redan sitt mantra; "Vänligen snabba på med serveringen - Vi har ett felparkerat spårvagnståg utanför"!

Men understundom äfvenledes diverse elände; ex. när vi på en av de sista resorna fastnade med vagn 170 i linje 10 slinga vid Ropsten p.g.a. att "Gatan" trodde att all trafik upphört och spikat fast slirstockar. Eller när vi körde på Lidingö och beställt lunch på Gåshaga Värdshus vilket kvällen innan vår ankomst brann ner till grunden. Det var ett trött gäng som satt på morgonkulan på Nybrogatan och tillverkade alternativa lunchpaket till alla anmälda!

Stor Kram / Lena
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av Bussmicke »

JohanB skrev:Tack för alla bilder. Varför står det linje 26 på ett av veterantågem?
Det är sällskapets lekstuga. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3072
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Sergels Torg & T-Centralen

Inlägg av Stefan Widén »

Japp ...pröjsar man medlemsavgiften i SSS för man va mer och leka....och man kan t o m få vara med i trafiken och få stolsera på foton över tjänstgörande personal. Förstår när hängivna fotgrafer som Micke mfl publicerar sina bilder om 25 år eller så.....

Hade nu klockan vart ca 17.00 hade man mycket väl kunna korkaupp och avnjutandes lämplig dryck kunna filosofera vidare om var, varför och hur det kommer att se ut om 25 år. Hur många spårvägslinjer?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar