Att enmansvalkretsar är odemokratiska är inget skäl för att ha odemokratiska spärregler. Nederländerna har ingen spärr. Där sitter det 13 partier i parlamentet. Alla dansar inte efter någons pipa.2763 skrev:När man har en representativ demokrati måste man på något sätt fördela mandaten så rättvist som möjligt - vilket vi då har mekanismer för. Jag kan tycka att den princip som man har i USA och Storbritannien är värre ur demokratiperspektiv än vår. De har ju för andra gången detta sekel en president som fick färre röster än sin motståndare. (Gore fick fler röster än Bush, men Bush vann "rätt delstater" som har fler elektorer).Enceladus skrev: Spärregler är ju i grunden odemokratiska. Huddinge, en av
Både i USA och Storbritannien har man enmansvalkretsar, vilket gynnar de stora partierna - något som märks inte minst med USA:s rika flora på partier i kongressen. Teoretiskt sett så kan ett parti få 49% av rösterna där utan att få ett enda mandat i parlamentet, bara det andra partiet är större i samtliga valkretsar - det är väl, om något, odemokratiskt.
/T
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
(OK, dom är visst europamästare i fotboll för damer, men tjejerna röker nog på i mindre omfattning)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
/TKO
Vad gäller stadsplanering och trafikplanering är Nederländerna definitivt ett föregångsland på många sätt. (Fast det var ju länge sen vi diskuterade trafikplanering i tråden!)
Edit: ändrat texten. "Inte helt relevanta" skulle det stå.
Senast redigerad av twr den fredag 31 augusti 2018 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
twr skrev:Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
/TKO
Vad gäller stadsplanering och trafikplanering är Nederländerna definitivt ett föregångsland på många sätt. (Fast det var ju länge sen vi diskuterade trafikplanering i tråden!)
Det märks att det är fredag och uppenbarligen har vi hamnat på ett rökigt sidospår... men....snart är det måndag och invigning.... med eller utan närvaro av allt och alla....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jag tänkte skriva "för en gångs skull inga stavfel", men så kom det ändå på slutet... Att det är så svårt att skriva Stockholms stad?Enceladus skrev:Ta spårvagnen till nya hållplatsen T-Centralen
Radarparets deltagande är nu officiellt!
Men invigningen är ju en god nyhet oavsett det!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Halvt på skämt - halvt på allvar!twr skrev:Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
/TKO
(Jo visst är - eller har varit - holländarna bra på trafik- och stadsplanering. Men det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också. Och jag befarar att den allmänpolitiska utvecklingen i landet även kommer att påverka just trafik- och stadsplaneringen - jag tror ju att allt hänger ihop!)
/TKO
- dr Cassandra Nojdh
Ja, såhär skriver SL/TFStefan Widén skrev: Det märks att det är fredag och uppenbarligen har vi hamnat på ett rökigt sidospår... men....snart är det måndag och invigning.... med eller utan närvaro av allt och alla....![]()
Stefan
Det var ju roligt att både hr. landstingsrådet och hr. borgarrådet, som av en händelse har lyckats reservera lite tid i sina fullspäckade agendor. De har ju så mycket annat att st i just nu, har jag hört.Deltar gör bland annat trafiklandstingsråd tillika SL:s ordförande Kristoffer Tamsons med Stockholm stads trafikborgarråd Daniel Helldén och trafikförvaltningens chef och SL:s VD Caroline Ottosson. Politiska företrädare i Stockholm läns landsting närvarar också.
Jag undrar vilka partier de där "politiska företrädarna" företräder? Inte (ja, ni vet vilka - elefanten i rummet) väl?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag som inte har lika god insyn i landstingspolitiken som vår gode doktor gissar att några av följande "politiska företrädare" kommer att finnas på plats:dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, såhär skriver SL/TFStefan Widén skrev: Det märks att det är fredag och uppenbarligen har vi hamnat på ett rökigt sidospår... men....snart är det måndag och invigning.... med eller utan närvaro av allt och alla....![]()
StefanDet var ju roligt att både hr. landstingsrådet och hr. borgarrådet, som av en händelse har lyckats reservera lite tid i sina fullspäckade agendor. De har ju så mycket annat att st i just nu, har jag hört.Deltar gör bland annat trafiklandstingsråd tillika SL:s ordförande Kristoffer Tamsons med Stockholm stads trafikborgarråd Daniel Helldén och trafikförvaltningens chef och SL:s VD Caroline Ottosson. Politiska företrädare i Stockholm läns landsting närvarar också.
Jag undrar vilka partier de där "politiska företrädarna" företräder? Inte (ja, ni vet vilka - elefanten i rummet) väl?
"Östberga" Henriksson
"Inte mitt fel" Svennonius
"Helt okänd" Alakurdi
"Inte Stureplan" Hemming
"Hellre minister" Ullberg
Men eftersom jag tänker bevista invigningen så kommer jag snart att gå från tro till vetande!
/TKO
Och förhoppningsvis är Nederländernas övriga befolkning och inte bara holländarna, som bor i provinsen Holland i Nederländerna, bra på detta...TKO skrev:Halvt på skämt - halvt på allvar!twr skrev:Det här tycker jag faktiskt var inte helt relevanta invändningar, men det kanske är på skämt?TKO skrev:Jag är inte säker på att det islamofobiska haschknarkarlandet Holland är en förebild - dom är ju inte ens längre bra på (herr)fotboll...
/TKO
(Jo visst är - eller har varit - holländarna bra på trafik- och stadsplanering. Men det finns ju andra aspekter att ta hänsyn till också. Och jag befarar att den allmänpolitiska utvecklingen i landet även kommer att påverka just trafik- och stadsplaneringen - jag tror ju att allt hänger ihop!)
/TKO

fnissar Torbjörn
Senast redigerad av Torbjörn den lördag 01 september 2018 8:34, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn Jansson
- dr Cassandra Nojdh
Ingenjörn har nog betydligt bättre insyn i landstingspolitiken än jag. Men vi ser fram emot ett litet reportage från kommande måndags festligheter. Ta gärna med kameran också.TKO skrev: Jag som inte har lika god insyn i landstingspolitiken som vår gode doktor gissar att några av följande "politiska företrädare" kommer att finnas på plats:
"Östberga" Henriksson
"Inte mitt fel" Svennonius
"Helt okänd" Alakurdi
"Inte Stureplan" Hemming
"Hellre minister" Ullberg
Men eftersom jag tänker bevista invigningen så kommer jag snart att gå från tro till vetande!
/TKO
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Nja , det är inte så noga. Folk från övriga Nederländerna brukar inte ha något emot att bli kallade för holländare och kan ofta själva säga att de är holländare. I Stockholm har vi ju holländska turistbyrån som en helt officiell institution från Nederländerna.Torbjörn skrev: Och förhoppningsvis är Nederländernas övriga befolkning och inte bara holländarna, som bor i provinsen Holland i Nederländerna, bra på detta...!
fnissar Torbjörn
MP: Sök stadsmiljöavtal för Spårväg city till Norra Djurgårdstaden
En helt ny idé presenteras i pressmeddelandet:
Miljöpartiet vill bygga ut Spårväg City till Ropsten med anslutning till Lidingöbanan och med en ny förgrening till Lidingö centrum.
En förgrening kan nog vara en bra idé, det är tveksamt om Södra Lidingöbanans resenärer vill ta en omväg via centrum. Idén är nog inte ny, man kan säga att det är en återgång till hur det var 1925 till 1971.Enceladus skrev:MP: Sök stadsmiljöavtal för Spårväg city till Norra Djurgårdstaden
Miljöpartiet vill bygga ut Spårväg City till Ropsten med anslutning till Lidingöbanan och med en ny förgrening till Lidingö centrum.
Vad gäller att söka stadsmiljöpengar nämns det i rapporten från utredningsstudien från maj i år, så det är inte heller en helt ny idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Premiärturen smockfull enligt Radio Stockholm. Även andra turen.
Lena Grönstedt intervjuades kort.
Lena Grönstedt intervjuades kort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att enmansvalkretsar är odemokratiska är inget skäl för att ha odemokratiska spärregler. Nederländerna har ingen spärr. Där sitter det 13 partier i parlamentet. Alla dansar inte efter någons pipa.[/quote]Enceladus skrev:
/T
Hörde att en holländsk politiker, i sjukvårdsfrågor kring svenska förhållanden, sagt att man ska akta sig för att ta andra länders lösningar rakt av då de tenderar att inte fungera rakt av om inte alla övriga förutsättningar är lika. Och så är det ju, vi har olika förutsättningar.
När det gäller vår riksdag med 349 platser så får du ju oaktat hur du gör någon form av gräns. Frågan är då hur får väljarna bäst nytta av gränsen?
Med nuvarande folkmängd innebär en plats i riksdagen att du får ganska många röster. Utan att ta bort dem som inte får rösta så skulle det innebära att det bor 10 142 686 i Sverige. En plats skulle då innebära att du får minst 29 162 röster.
Det är också en spärr.
Jag vet inte hur du tänker kring det, men, att vara en representant för folket är ett uppdrag som förutsätter att man sätter sig in i ärenden och för det krävs ganska mycket jobb. Om man som politiker ensam får en stol i parlamentet utan att tillhöra en gruppering av typen parti då har man inte tillräcklig stöttning för att utföra sitt jobb heller. Teoretiskt skulle ett parti som får över 12% i en valkrets komma in, men deltar då enbart i fördelningen av fasta mandat vilket i små valkretsar som exempelvis Gotland kan hamna så att man trots det hamnar utanför de i det fallet två tillgängliga mandaten. Man kan också diskutera hur demokratiskt det är.
4%-spärren är nog klok och när allt faller på plats ganska demokratisk ändå. Den kom dock till under en tid när vi hade 4 partier (VPK, S, Fp, C, Högerpartiet) och två kammare i riksdagen. Idag har vi en annan situation med dubbla antalet partier. Det tål att konstateras att med färre partier är det enklare att bygga regeringskoalitioner och det är upp till oss väljare att sätta samman en riksdag som klarar av att utse en regering. Att begära av partier som tydligt säger en sak att de ska göra något annat är att lägga ansvaret för ditt beslut som väljare på någon annan.
//T
Med reservation för tyckfel.
Tack för lite djupare resonemang!2763 skrev: Hörde att en holländsk politiker, i sjukvårdsfrågor kring svenska förhållanden, sagt att man ska akta sig för att ta andra länders lösningar rakt av då de tenderar att inte fungera rakt av om inte alla övriga förutsättningar är lika. Och så är det ju, vi har olika förutsättningar.
När det gäller vår riksdag med 349 platser så får du ju oaktat hur du gör någon form av gräns. Frågan är då hur får väljarna bäst nytta av gränsen?
Med nuvarande folkmängd innebär en plats i riksdagen att du får ganska många röster. Utan att ta bort dem som inte får rösta så skulle det innebära att det bor 10 142 686 i Sverige. En plats skulle då innebära att du får minst 29 162 röster.
Det är också en spärr.
Jag vet inte hur du tänker kring det, men, att vara en representant för folket är ett uppdrag som förutsätter att man sätter sig in i ärenden och för det krävs ganska mycket jobb. Om man som politiker ensam får en stol i parlamentet utan att tillhöra en gruppering av typen parti då har man inte tillräcklig stöttning för att utföra sitt jobb heller. Teoretiskt skulle ett parti som får över 12% i en valkrets komma in, men deltar då enbart i fördelningen av fasta mandat vilket i små valkretsar som exempelvis Gotland kan hamna så att man trots det hamnar utanför de i det fallet två tillgängliga mandaten. Man kan också diskutera hur demokratiskt det är.
4%-spärren är nog klok och när allt faller på plats ganska demokratisk ändå. Den kom dock till under en tid när vi hade 4 partier (VPK, S, Fp, C, Högerpartiet) och två kammare i riksdagen. Idag har vi en annan situation med dubbla antalet partier. Det tål att konstateras att med färre partier är det enklare att bygga regeringskoalitioner och det är upp till oss väljare att sätta samman en riksdag som klarar av att utse en regering. Att begära av partier som tydligt säger en sak att de ska göra något annat är att lägga ansvaret för ditt beslut som väljare på någon annan.
//T
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
5 parti var det väl. (Förmodar en felskrivning.) Men hette inte Sovjets svenska partiavdelning Sveriges kommunistiska parti när 4-procentregeln infördes? Det påstås ibland att S såg till att gränsen sattes så högt att KDS inte skulle komma in i riksdagen men SKP skulle göra det.2763 skrev:4%-spärren är nog klok och när allt faller på plats ganska demokratisk ändå. Den kom dock till under en tid när vi hade 4 partier (VPK, S, Fp, C, Högerpartiet) och två kammare i riksdagen. Idag har vi en annan situation med dubbla antalet partier. Det tål att konstateras att med färre partier är det enklare att bygga regeringskoalitioner och det är upp till oss väljare att sätta samman en riksdag som klarar av att utse en regering. Att begära av partier som tydligt säger en sak att de ska göra något annat är att lägga ansvaret för ditt beslut som väljare på någon annan.
//T
Men tråden ska ju handla om SC. Alltså Spårväg City.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
Nej partiet hette Vänsterpartiet Kommunisterna från 1967, alltså före enkammarriksdagen. Namnet SKP övertogs senare av KFML men dom försvann sedan i stort sett. 4% spärren tillkom först med enkammarriksdagen (man kan få mandat om man når 12% i en enskild valkrets) . Före det hade dock små partier en stor nackdel eftersom det inte fanns utjämningsmandat.LÅ1 skrev: 5 parti var det väl. (Förmodar en felskrivning.) Men hette inte Sovjets svenska partiavdelning Sveriges kommunistiska parti när 4-procentregeln infördes? Det påstås ibland att S såg till att gränsen sattes så högt att KDS inte skulle komma in i riksdagen men SKP skulle göra det.
Men tråden ska ju handla om SC. Alltså Spårväg City.
Åkte min premiärtur igår. Tycker att Klarabergsgatan har blivit bra, men det känns för egen del lite snopet att spårvägen inte går hela vägen upp till Centralens norra ingång.
Vad blir nu fortsättningen?
Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?
Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:
1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.
2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.
3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.
4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.
Vad blir nu fortsättningen?
Österut tycker jag att SL snabbast möjligt borde börja med förlängningen från Djurgårdsbron till Ropsten. Här är väl sträckningen ganska självklar även om detaljplanen för Frihamnen inte är klar, men en etapp fram till OMX/Banan-kompaniet borde man väl kunna klara av under kommande mandatperiod?
Västerut finns det inget självklart val, även om jag själv tycker att man borde nå Stora Essingen istället för Moa Martinsson torg (Hornsberg). Vad jag kan se finns det gator öst-västligt på Kungsholmen som kan vara aktuella:
1. Fleminggatan via Klarabergsviadukten-Kungsholmsgatan-Kungsbro strand-Kungsbron-Fleminggatan eller avvakta överdäckningen av spårområdet mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan för att nå Fleminggatan den vägen. Jag ser själv gärna att spårvägen går Fleminggatan (bor där själv!) och även om det fortfarande är mycket biltrafik här så blir det mer och mer busskörfält här för att förbättra 1:ans framkomlighet. En fördelen med Fleminggatan är att man når Fridhemsplan på vägen mot Stora Essingen.
2. Kungsholmsgatan via Klarabergsviadukten. Det här känns som den naturliga förlängningen, men Kungsholmsgatan är kanske i smalaste laget. Dessutom måste man gå under (eller igenom) Kronobergsparken vilket lär bli dyrt i första fallet och impopulärt i det andra. Fördelar här är att man passerar både Rådhuset (T-bana) och Fridhemsplan.
3. Hantverkargatan via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här har det gått spårvagn tidigare. Gatan här, liksom Kungsholmsgatan, är något smal, men man behöver ingen tunnel för att komma fram till Fridhemsplan.
4. Norr Mälarstrand via någon slags bro över Klarastrandsleden och Tegelbacken. Här borde det inte vara något problem med gatubredden. Spårvägen borde kunna gå där det idag är bilparkering. Sträckningen skulle ha fantastisk utsikt över Riddarfjärden och vara ett värdigt komplement till Strandvägen. Nackdelen är att man missar både Rådhuset och Fridhemsplan. Däremot kan man angöra Kungsholms hamnplan om nu båtpendling kommer att bli något som växer.