Tvärbana Sickla - Ropsten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbana Sickla - Ropsten
Denna länk kan passa i denna tråd också: https://mitti.se/nyheter/bygg-tvarbanan ... rdsstaden/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Var finns dessa prognoser? (Sverigeförhandlingen kanske?)twr skrev:Jag tar upp diskussionen från en annan tråd.
TKO, har du sett prognoserna för spårväg längs Österleden?
Jag var också skeptisk till denna idé när jag först såg den i Stomnätsplanen. Men prognoserna tyder på att den blir den mest utnyttjade sträckan i hela Tvärbanan. Vad tror du om det?
Och är dom mer lättförståeliga än de som nu presenterats för NDS?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Förvånad att det inte länkats tidigare i tråden!
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... andlingen/
http://www.sll.se/Global/2.%20Kollektiv ... -09-12.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag får inte de två sista länkarna att fungera, men jag tror att dokumenten finns på samlingssidan (den översta länken).twr skrev:Förvånad att det inte länkats tidigare i tråden!
Ja det var förvånande siffror! Men jag hittar inga restider i materialet, spontant känns det som om det inte kommer att gå särskilt fort på anslutningssträckorna, speciellt Sickla Udde är lite märkligt utformad - fast det är säkert svårt att få till det!
Jag ska titta närmare på detta! Och på hur man avfärdade tunnelbanealternativet!
/TKO
Ja, de finns där!TKO skrev:Jag får inte de två sista länkarna att fungera, men jag tror att dokumenten finns på samlingssidan (den översta länken).twr skrev:Förvånad att det inte länkats tidigare i tråden!
Vad är det som är märkligt? Nyfiken att höra dina tankar, när du tittat närmare!TKO skrev:Ja det var förvånande siffror! Men jag hittar inga restider i materialet, spontant känns det som om det inte kommer att gå särskilt fort på anslutningssträckorna, speciellt Sickla Udde är lite märkligt utformad - fast det är säkert svårt att få till det!

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag hade nog försökt få "tunnelsträckningen" att ansluta till befintlig Tvärbana vid Sickla station, inte vid Sickla Udde.twr skrev:Vad är det som är märkligt? Nyfiken att höra dina tankar, när du tittat närmare!TKO skrev:Men jag hittar inga restider i materialet, spontant känns det som om det inte kommer att gå särskilt fort på anslutningssträckorna, speciellt Sickla Udde är lite märkligt utformad - fast det är säkert svårt att få till det!
Vid Sickla (station) finns anslutning till både tunnelbanan och Saltsjöbanan, nu måste man ha en särskild linje Sickla (station) - Sickla Udde - tunneln - Ropsten för att få till den anslutningen.
Om jag t ex skall resa från Nacka Forum till Gärdet eller Ropsten, kommer då den östra Tvärbanan att vara ett alternativ eller går det fortare att åka tunnelbana via City? Norr om Saltsjön verkar inte snabb körning utan yttäckning ha prioriterats, jag är inte säker på att det är rätt val. Spårväg City får völ ta hand om det lokala resandet!
Över huvud taget verkar förslaget ha dåliga förbindelser till tunnelbanenätet - vilket jag tycker strider mot tvärförbindelsens idé!
(Men jag har bara skummat materialet - det kanske är bättre än vad jag tror?)
/TKO
http://lidingosidan.se/val-2018/m-ostli ... as-vardag/
Moderaterna i landstinget och Lidingö om spårtrafik i Östlig förbindelse. Inte helt klara besked, men låter bättre än tidigare utspel om busstrafik.
Moderaterna i landstinget och Lidingö om spårtrafik i Östlig förbindelse. Inte helt klara besked, men låter bättre än tidigare utspel om busstrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Intressantare är siffrorna som anges i kommentarerna. Med spårväg blir kollektivtrafikandelen 52 procent i rusningstid, med buss bara 29 procent. Det är ju en jätteskillnad! Är det spårfaktorn eller sammankopplingen med Tvärbanan som gör skillnaden?twr skrev:http://lidingosidan.se/val-2018/m-ostli ... as-vardag/
En bidragande orsak torde vara att buss helt enkelt inte kan ta hand om alla som vill resa. De väljer då bil, eller andra vägar (t ex befintliga tunnelbanor) eller andra målpunkter.Enceladus skrev:Intressantare är siffrorna som anges i kommentarerna. Med spårväg blir kollektivtrafikandelen 52 procent i rusningstid, med buss bara 29 procent. Det är ju en jätteskillnad! Är det spårfaktorn eller sammankopplingen med Tvärbanan som gör skillnaden?twr skrev:http://lidingosidan.se/val-2018/m-ostli ... as-vardag/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
M: "Vi kommer inte att äventyra bygget av en Östlig förbindelse"
Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:
Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:
Här åsyftas förmodligen den analys som Nobina gjorde för en tunnel utan spårtrafik. Den bileufori som tycks breda ut sig i Stockholmsmoderaternas stadsplanering är minst sagt oroande. Trots sin ansvarslösa bostadspolitik tar de stora partierna på Lidingö ändå ansvar för regionens trafikförsörjning.Köerna som plågar busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Detta samtidigt som busstrafiken till följd av trängselproblemen blivit hela fyra procent långsammare sedan 2013. Det leder nu till att resenärer väljer bort busstrafiken. Bygget av en Östlig förbindelse är avgörande för att minska trängseln och förbättra restiderna. När bussbolaget Nobina har analyserat möjligheterna med en Östlig förbindelse konstaterar de att över 100 000 bussresenärer skulle påverkas direkt och dagligen av den nya leden.
Intressant, efter att bara ha läst ovanstående citat så är det ju lätt att tro att spårvägsbygge i innerstan skulle ge en årlig besparing på upp till 1500 miljoner kr / år, bara genom att trafikanterna slipper spendera tid i köer. Det skulle ju till och med kunna finansiera en storslagen och kontinuerligt utbyggnad av spårväg....Enceladus skrev:Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:
Här åsyftas förmodligen den analys som Nobina gjorde för en tunnel utan spårtrafik. Den bileufori som tycks breda ut sig i Stockholmsmoderaternas stadsplanering är minst sagt oroande. Trots sin ansvarslösa bostadspolitik tar de stora partierna på Lidingö ändå ansvar för regionens trafikförsörjning.Köerna som plågar busstrafiken i Stockholms innerstad kostar samhället uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor årligen. Detta samtidigt som busstrafiken till följd av trängselproblemen blivit hela fyra procent långsammare sedan 2013. Det leder nu till att resenärer väljer bort busstrafiken. Bygget av en Östlig förbindelse är avgörande för att minska trängseln och förbättra restiderna. När bussbolaget Nobina har analyserat möjligheterna med en Östlig förbindelse konstaterar de att över 100 000 bussresenärer skulle påverkas direkt och dagligen av den nya leden.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
När någon säger sig vilja satsa på infrastruktur för bussar så handlar det i regel om infrastruktur för bilar. Detta är inget undantag.Odd skrev:Intressant, efter att bara ha läst ovanstående citat så är det ju lätt att tro att spårvägsbygge i innerstan skulle ge en årlig besparing på upp till 1500 miljoner kr / år, bara genom att trafikanterna slipper spendera tid i köer. Det skulle ju till och med kunna finansiera en storslagen och kontinuerligt utbyggnad av spårväg....Enceladus skrev:Avsändare till denna debattartikel är förutom landstingsduon M i Stockholms kommun (istället för Lidingö kommun som ovan). Nu är det andra toner som gäller:
-
Har sett att 1920-talets spårvagnar tog sig fram i city dubbelt så snabbt som dagens bussar.Odd skrev:
, efter att bara ha läst ovanstående citat så är det ju lätt att tro att spårvägsbygge i innerstan skulle ge en årlig besparing på upp till 1500 miljoner kr / år, bara genom att trafikanterna slipper spendera tid i köer. Det skulle ju till och med kunna finansiera en storslagen och kontinuerligt utbyggnad av spårväg....
S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:
Östlig förbindelse utan vägbana
Ibland är pragmatism viktigare än dogmatism.
Det tror jag också. Det är märkligt att fler partier inte har anslutit sig till Vänsterpartiets kompromisslinje:
Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
/TKO
Typisk generalisering av en "gråsåsse", det finns även hyresrättsområden med vanliga såsseröstande boende på Lidingö.....TKO skrev:Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
/TKO
.....fnissar Tobbe
Torbjörn Jansson
Visst finns det dom som bor i flerfamiljshus, handlar på Konsum och röstar på sossarna även på Lidingö. Men dom flesta gör INTE det.
Och om vi frågar kommunledningen om dom kan tänka sej em Österled utan biltrafik är jag övertygad om att dom skulle gå i taket - alternativt avfärda det som miljöpartistiskt flum.
tycker
Thomas K Ohlsson
Och om vi frågar kommunledningen om dom kan tänka sej em Österled utan biltrafik är jag övertygad om att dom skulle gå i taket - alternativt avfärda det som miljöpartistiskt flum.
tycker
Thomas K Ohlsson
TKO är den som oftast påpekar på forum det stora antalet flerbostadshus på Lidingö.Torbjörn skrev:Typisk generalisering av en "gråsåsse", det finns även hyresrättsområden med vanliga såsseröstande boende på Lidingö.....TKO skrev:Det kommer aldrig att bli en östlig förbindelse för enbart spårtrafik - det är ju inte det som Nacka och Lidingö som tjatar mest vill ha. Där styr högern och deras väljare anser det vara en mänsklig rättighet att köra bil. Punkt slut.Enceladus skrev:S-toppen tror att Östlig förbindelse byggs
/TKO
.....fnissar Tobbe
Nu handlade ju inte inlägget om röstfördelningen utan om majoritetsförhållandena. Jag tror inte det är så troligt med socialdemokratiskt styre på Lidingö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Här om dagen när jag läste om Sossarnas utspel om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:
Vägprojekt som den Östliga förbindelsen eller Förbifart Stockholm borde bli ypperliga OPS projekt, då kan användarna betala direkt vid nyttjandet via bilavgifter.
Allt trassel med att det blir dyrt för användarna av OPS hamnar hos de borgerliga, OPS förespråkande, bilisterna.
OPS avtalet för den Östliga förbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finansiera sig enbart genom avgifter på biltrafiken och att spårtunneln ska tillhandahållas till SL/TF utan kostnad.
Vägprojekt som den Östliga förbindelsen eller Förbifart Stockholm borde bli ypperliga OPS projekt, då kan användarna betala direkt vid nyttjandet via bilavgifter.
Allt trassel med att det blir dyrt för användarna av OPS hamnar hos de borgerliga, OPS förespråkande, bilisterna.
OPS avtalet för den Östliga förbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finansiera sig enbart genom avgifter på biltrafiken och att spårtunneln ska tillhandahållas till SL/TF utan kostnad.
Senast redigerad av Sio den torsdag 06 september 2018 20:33, redigerad totalt 2 gång.
Uppriktigt talat begriper jag inte vad som håller på att hända med M i Stockholms kommun. Avdelningen tycks ha kapats av Motormännen. Tidigare fanns vissa tendenser till hållbar stadsplanering. Men nu?Sio skrev:Här om dagen när jag läste om Sossarnss utspem om en stopp-lag mot nya OPS äventyr inom vården, så fick jag en idé:
OPS avtalet för den Östliga föbindelsen skulle i såfall utformas så att vägbolaget får finsnsiera sig enbart gen avgifter på biltrafiken och spårtunneln ska tillhanda hållas till SL/TF utan kostnad.
Nej till bilfria dagen
Nej till bilfria Hamngatan
Jag klistrar in ett passande inlägg från en annan tråd:
Enceladus skrev:S: M-löfte om Centralbron vilar på mycket svag grundChristian Spår skrev:Konstigt hur det är allianspartierna som vill se skattepengar rulla, och vänstern som tänka efter hur man spenderar en ändlig budget. Bilen och bilismen är lite magisk i vad den gör med ideologier.
Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.
Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
Riktigt bra debattartikel av Valeskog. Det M lovar att anlägga går inte eftersom Citybanan ligger där. Men även om det gick så skulle nyttan vara nästan obefintlig. Istället för motorvägskombon Östlig förbindelse och Centraltunnel skulle Henrikssons fem förslag kunna realiseras med mycket bättre synergieffekter. Att bygga två biltunnlar med likartade uppgifter känns väldigt ogenomtänkt.