Med spårvagnen kommer patrasket

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mamma Ulla
Inlägg: 223
Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
Ort: Åmotfors

Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av mamma Ulla »

Åtminstone om man får tro en aktionsgrupp i södra utkanten av Baltimore. Sen light rail-linjen öppnades dit, anser de att kriminaliteten har stigit som en följd av att missbrukare tar spårvagnen ut till den välbärgade förorten.

https://www.theguardian.com/cities/2018 ... light-rail
We Are Really Worried About You
daniel_s
Inlägg: 14191
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av daniel_s »

En underskattad lösning på problem av det här slaget är att se till att det inte går att framgångsrikt åka utan biljett...
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av Stefan Isaksson »

Sådana tongångar har hörts tidigare, även om bussar.
För en 20-30 år sedan var det ett köpcenter som inte ville ha tillgång till kollektivtrafik för att den ansågs dra med sig snattare.

Jag vet ytterst lite om inbrott och så, men om jag vore tjuv skulle jag kunna tänka mig att påbörja stjälandet med att stjäla en bil...
Så mot mig hjälper nog inga spårvagnsförbud i världen. :twisted:

SI
Enceladus
Inlägg: 10019
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av Enceladus »

Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?
twr
Inlägg: 8927
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?
Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av gbd »

mamma Ulla skrev:Åtminstone om man får tro en aktionsgrupp i södra utkanten av Baltimore. Sen light rail-linjen öppnades dit, anser de att kriminaliteten har stigit som en följd av att missbrukare tar spårvagnen ut till den välbärgade förorten.

https://www.theguardian.com/cities/2018 ... light-rail
Verkar inte artikeln indikera att statistiken inte stödjer det påståendet?
Enceladus
Inlägg: 10019
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?
Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?
Politiken ser inte likadan ut i alla städer. När det gäller nattrafik är Stockholm väldigt unikt. Jag tror inte att någon stad vill ta efter vår fyrkantiga tradition - den är ju inte särskilt bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
twr
Inlägg: 8927
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Med spårvagnen kommer patrasket

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev: Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?
Politiken ser inte likadan ut i alla städer. När det gäller nattrafik är Stockholm väldigt unikt. Jag tror inte att någon stad vill ta efter vår fyrkantiga tradition - den är ju inte särskilt bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Då kanske Stockholm ska ändra politik där hellre än att bygga tunnelbana till Flemingsberg, som ju verkligen inte är bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar