Med spårvagnen kommer patrasket
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Med spårvagnen kommer patrasket
Åtminstone om man får tro en aktionsgrupp i södra utkanten av Baltimore. Sen light rail-linjen öppnades dit, anser de att kriminaliteten har stigit som en följd av att missbrukare tar spårvagnen ut till den välbärgade förorten.
https://www.theguardian.com/cities/2018 ... light-rail
https://www.theguardian.com/cities/2018 ... light-rail
We Are Really Worried About You
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
En underskattad lösning på problem av det här slaget är att se till att det inte går att framgångsrikt åka utan biljett...
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Sådana tongångar har hörts tidigare, även om bussar.
För en 20-30 år sedan var det ett köpcenter som inte ville ha tillgång till kollektivtrafik för att den ansågs dra med sig snattare.
Jag vet ytterst lite om inbrott och så, men om jag vore tjuv skulle jag kunna tänka mig att påbörja stjälandet med att stjäla en bil...
Så mot mig hjälper nog inga spårvagnsförbud i världen.
SI
För en 20-30 år sedan var det ett köpcenter som inte ville ha tillgång till kollektivtrafik för att den ansågs dra med sig snattare.
Jag vet ytterst lite om inbrott och så, men om jag vore tjuv skulle jag kunna tänka mig att påbörja stjälandet med att stjäla en bil...
Så mot mig hjälper nog inga spårvagnsförbud i världen.
SI
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?Enceladus skrev:Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Verkar inte artikeln indikera att statistiken inte stödjer det påståendet?mamma Ulla skrev:Åtminstone om man får tro en aktionsgrupp i södra utkanten av Baltimore. Sen light rail-linjen öppnades dit, anser de att kriminaliteten har stigit som en följd av att missbrukare tar spårvagnen ut till den välbärgade förorten.
https://www.theguardian.com/cities/2018 ... light-rail
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Politiken ser inte likadan ut i alla städer. När det gäller nattrafik är Stockholm väldigt unikt. Jag tror inte att någon stad vill ta efter vår fyrkantiga tradition - den är ju inte särskilt bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.twr skrev:Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?Enceladus skrev:Är det inte enklare att lösa avsaknaden av nattrafik genom att köra på natten än att stänga av trafiken helt? Har Staten Island liknande påstådd problematik trots sin nattrafik?Chris Hahn skrev:He missed the light rail and had to find a place to stay, and he chose to climb our fence.
Re: Med spårvagnen kommer patrasket
Då kanske Stockholm ska ändra politik där hellre än att bygga tunnelbana till Flemingsberg, som ju verkligen inte är bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.Enceladus skrev:Politiken ser inte likadan ut i alla städer. När det gäller nattrafik är Stockholm väldigt unikt. Jag tror inte att någon stad vill ta efter vår fyrkantiga tradition - den är ju inte särskilt bra ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.twr skrev: Det vet väl alla att enda sättet att ordna nattrafik är att bygga tunnelbana till alla förorter, även om de redan har annan spårtrafik? Eller har du ändrat uppfattning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.