Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

JohanB skrev:
Stefan Widén skrev:Ja vi får väl se vad som händer när vagnbristen sätter in... :D

Eller så lånar vi ytterligare från andra banor.... :D

Stefan
Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?
Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårväg City

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev: Ursäkta en oinsatt, men vad hindrar er att låna en A35:a till från Tvärbanan? Fullt i Alkärrshallen eller vagnsbrist på 22:an?
Ja och Ja

Vi kommer att låna en vagn nästa sommar det är klart men utöver den lär det bli svårt.... Men det är TF som bestämmer.
[/quote]

Om du alltid har minst en vagn i trafik behövs det en plats mindre i vagnhallen per vagn i heldygnstrafik.

Nä, det går naturligtvis inte att ha köra ontifnutton vagnar på Spårväg City dygnet runt för att klara sig med sex stallplatser, men, det skulle definitivt gå att ha sju vagnar till sex platser. Om det är lämpligt eller lönsamt... tveksamt, men värt att utvärdera. (Dylika planer har funnits i Göteborg. Men, man lyckades ta fram skohornet och klämma in lite extraspår på Rantorget och återibrukta ett nedlagt spår i majorna samt annektion av ett gammalt rälsbussgarage i stället.)

/T
Med reservation för tyckfel.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.
Enceladus
Inlägg: 11324
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Lennart Petersen
Inlägg: 3199
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg City

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:Sista vagnen på natten kanske kunde parkera vid vändspåren på Klarabergsgatan och sedan avgå som första vagn därifrån på morgonen. Det blir cirka fyra timmar. Med tanke på vandaliseringsrisk måste den naturligtvis bevakas på något sätt. Så det blir kanske en dyr lösning.
Ja det blir en dyr lösning om den skall bevakas. Med tanke på den korta körtiden från vagnhallen låter det inte motiverat.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11324
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Med tanke på vem som skrev inlägget antar jag att det är en nattbuss till Hallunda eller något sådant - det har i varje fall väldigt lite med Spårväg City att göra, enligt min ringa mening!

/TKO
Och jag som tänkte att det kanske var bussarna som sattes in när trängselskatten infördes. (Men de borde ju i stället heta antiträngselbussar eftersom de skulle avlasta spårtrafik som annars skulle få så många nya resenärer.)
Kopplingen till Spårväg City är väl att bussen står på spårvägsspåren!
Precis! Här är en kort artikel om bussarna:

Tomt på nya pendelbussarna

B9S används även i nattrafiken, men håller på att ersättas av vagnar som är bättre anpassade för stående resenärer.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Artikeln är från 2005?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Joakim W
Inlägg: 539
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av Joakim W »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Vad är det för trängselbussar? Och varför får de gå på Klarabergsgatan när inerstadsbussarna måste ha omlagda körvägar för att inte passera här?
Ser ut att stå 5003 ovanför dörren, och då är det väl en av AB SS's bussar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14409
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg City

Inlägg av daniel_s »

Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:
Joakim W
Inlägg: 539
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av Joakim W »

daniel_s skrev:Ständigt dessa fakta, som raserar en diskussion som kunde ha blivit spännande :wink:
Brukar det hindra nåt på detta forum..? :cheesygrin:
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

SS bussavdelning måste ju provköra sträckan OM!! vi måste köra ersättningstrafik eller om det är så många besökare på Djurgården att vagnarna inte räcker till.

Och om någon missat så har vi nu sju vagnar och kommer att få den åttonde till våren av de moderna slaget. Sen har vi en massa gamla pärlor..... men de har ni väl koll på.

Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 11324
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Åsså 5 bussar om någon törstar efter fakta. Och att det vart den bussmodellen.... ja de var ju billiga och relativt driftsäkra och i övrigt uppfyller TFs krav på bussar.
Om jag kommer ihåg rätt så dumpade Keolis 10 st B9S:or för cirka tre år sedan. Det är alltså här hälften av dem har hamnat. Registreringsnumret på den observerade bussen var RLS010. Mer information om detta fordon.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1481
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Spårväg City

Inlägg av Karsten »

Enceladus skrev:Då har trängselbussar börjat inta Klarabergsgatan.

Bild

(Trots namnet är B9S inte särskilt lämpad för trafik med stor trängsel då den har få ståplatser. Dessbättre har Keolis på senare år inhandlat lite kapacitetsstarkare vagnar för nattrafiken.)
Nä, det där är ingen trängselbuss. Det är en B9S som INTE köptes in till trängselskatteförsöket utan ett halvår senare i syfte att ersätta äldre bussar i den ordinarie trafiken. Trängselbussarna till Keolis numrerade i 66-serien, medan de övriga B9S Keolis köpte in numrerades i 63-serien. I 66- serien var alla bussar utrustade med höga ryggar, gardiner och full AC, i 63-serien var det mer blandad utrustningsnivå. De B9S som AB SS äger är stadsinredda fd. 63-vagnar.

Nu förstörde jag med lite fakta igen. Förlåt.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Spårväg City

Inlägg av M224 »

Med tanke på dörrställningen (1-1-1) så tycker jag att dessa bussar passar bäst på landsbygdslinjer.

Ledvagnar med 2-2-2 och 100% låggolv hade varit betydligt bättre för SS-trafik.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:Varför får, eller kan, inte linjerna 54 och 69 i höst köra Klarabergsgatan - Klara norra kyrkogata - Mäster Samuelsgatan - Regeringsgatan - Hamngatan som de gjort några år? Har det något med spårvägen att göra, eller är det något annat som hindrar?
Har inget med spårvägen att göra utan är ett beslut Keolis med eller utan TF fattat. och grunderna får givetvis Keolis svara för.

Stefan
OK. Intressant, eftersom framkomligheten ser ut att vara betydligt bättre nu än det varit periodvis senaste året, då bussarna med nöd och näppe kunnat ta svängen ner på Klara norra kyrkogata, och dessutom haft ett enda dubbelriktat körfält vissa sträckor. Men då kan vi avfärda spårvägens skuld i sammanhanget. (Kan ju vara andra framkomlighetsproblem, t.ex. på Regeringsgatan eller nära korsningen med Malmskillnadsgatan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar