Stockholm bilfri innerstad...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Stefan Widén »

Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)
Det sk röda bussarna som effektivt korkar igen stan går på sina fasta rutter. Nya linje 700 kan ersätta dem utan problem.
Övriga turistbussar hänvisas till växlingshållplatser vid ex Värtan där de med giltig biljett byter till spårvagn som tar dem till turistmålen antingen med L 700 eller ordvagnarna. På L 700 gäller givetvis ord.taxa. Och den kanske bara går mellan 09-19.
Det är en utopi att tro man kan bygga angöringsplatser vid turistmålen i erforderlig omfattning.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)
Det sk röda bussarna som effektivt korkar igen stan går på sina fasta rutter. Nya linje 700 kan ersätta dem utan problem.
Övriga turistbussar hänvisas till växlingshållplatser vid ex Värtan där de med giltig biljett byter till spårvagn som tar dem till turistmålen antingen med L 700 eller ordvagnarna. På L 700 gäller givetvis ord.taxa. Och den kanske bara går mellan 09-19.
Det är en utopi att tro man kan bygga angöringsplatser vid turistmålen i erforderlig omfattning.
Men busstrafik till och från hotellen vid ankomst och avresa är väl i alla fall nyttotrafik som inte bör stoppas. Det skulle förmodligen anses som en ogästvänlig gest. Och att stoppa turisttrafiken för EN dag är rent korkat. Nu vill man visa hur bra Stockholm kan bli (om man gillar bilfria gator) och då kan den bli ännu bättre om man motar bort turisterna också! De är ju bara i vägen, eller?


BSB101 skrev:Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.
Ja det var mer köer än en normal lördag, just på grund av hindren som var lite svåra för bilarna att ta sig förbi! :roll:

Nu är det en söndag. Men om hindren blir mer effektiva så betyder det väl att det blir mer köer utanför hindren, så för malmarna blir det nog en biltät dag. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Stefan Widén »

De får väl anpassa sina ank och avgifter tider till rådande förhållanden.

En vanlig dag är dessa trp. Inga problem då frekvensen inte är så hög. Det är när de ska åka från Grand till slottet som det kikar
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Tydligen får inte taxi köra i city i dag? Om det inte är färdtjänstresa. Hur skall de stackars flaggvakterna kunna kolla det?
Hur är det med de bilar som finns inne i city vid avstängningstidpunkten? Får de köra ut, eller är de tvingade att stå still? Eller kan de köra hur mycket de vill inne i city? I praktiken blir nog ingen bötfälld för att de kör i det avlysta området. Alltså inte en enda. Möjligen kan någon nitisk polis stoppa och tala med föraren. Speciellt om bilisten gör något dumt.

Som framgår mellan raderna i frågorna ovan så är jag mycket kritiskt till jippon av detta slag. Det retar nog upp många, speciellt bilister, och då blir det ju närmast kontraproduktivt. Det finns ju så många andra dagar då bilister har svårt i stan. T.ex. när det springs maratonlopp etc. (För att inte tala om när en sittande amerikansk president är på besök.)

Observera också att jag inte har bil. Och inte kör sådan i Stockholm.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av BSB101 »

Bilisterna som blir upprörda av sådana här event brukar med all säkerhet tillhöra gruppen som blir upprörda så fort något hindrar deras fria framfört. En liten men emellanåt högljudd grupp människor.

Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Det som hindrade mig mest i dag var cykeldemonstrationen, som naturligtvis tog bussfilen från Stureplan och söder ut. Där får ju cyklisterna normalt inte använda bussfilen eftersom den inte ligger längst till höger. Och så tilläts all trafik på Smålandsgatan förbi Norrmalmstorg, till hindrade för 7:a.

Inom det avspärrade området märkte man verkligen att det var bilfritt. Nästan tråkigt dött på gatorna. Men många cyklister föredrog att köra på trottoarer och i Kungsans alléer ändå.

BSB101 skrev:Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.
Nja, bara om passageraren är i bilen. Det kan vara framkörning. Eller retur från avlämningsadressen. Och som en flaggvakt sa, taxichaffisarna är bra på att ljuga! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.
Nja, bara om passageraren är i bilen. Det kan vara framkörning. Eller retur från avlämningsadressen. Och som en flaggvakt sa, taxichaffisarna är bra på att ljuga! :)
Bevisbördan ligger på taxichauffören och om den är en framkörning till en färdtjänstkund tar det inte lång tid för chauffören att visa det. Detta får nog dock ses som ett större konstruerat problem än vad det är ute i verkligen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

I år sker jippot söndag 17 september. Länk
Är det verkligen värt att lägga 2,5 miljoner kronor på detta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Odd »

Det är nog inte bara värt det, det betalar sig nog tillbaka mångdubbelt.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:I år sker jippot söndag 17 september. Länk
Är det verkligen värt att lägga 2,5 miljoner kronor på detta?
Odd skrev:Det är nog inte bara värt det, det betalar sig nog tillbaka mångdubbelt.
Hur menar du att en dags signalpolitik kan betala sig?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Tavlor skrev:Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.
Nja, det var ännu mer misslyckat för två år sedan. (Måste varit då, för det har bara arrangerats två gånger tidigare.) Då var det en lördag som skulle vara bilfri i delar av city. Man hade på en del ställen satt upp blomsterlådor mitt i gatan. Men de flyttade bilisterna snabbt åt sidan. Eller så var de satta lite osymmetriskt redan från början, så att utryckningsfordon skulle komma fram. Resultatet blev bilköer i stora delar av centrala stan. Både innanför och utanför avspärrningarna. Och bilisterna såg ut som om de undrade varför dessa lådor stod mitt i gatan, till synes helt utan orsak.

Så nog gick det att misslyckas mer än förra året! :wink:
(Vill man lyckas bättre än nu så är väl det bästa sättet att byta den bilfria dagen till en sommarsöndag. :cheesygrin: ).

Trådrubriken är för övrigt missvisande. Bilfriheten gäller bara Gamla stan och delar av city. Men större del av city än förra året. Resten av city och övriga innerstaden blir förmodligen ännu mer biltät eftersom många avstängda gator genererar köer utanför det avstängda området. Ju färre bilar som lyckas passera avstängningarna, ju längre köer på övriga gator i området. Få bilister är nog informerade om "trafiksabotaget".

Dessutom har det ju varit många dagar med stora gatuavstängningar i sommar. Stockholm Marathon på försommaren, och någon jättetävling en hel veckohelg för några veckor sedan. Man kom inte ens fram obehindrat på gågatorna i Gamla stan.

Får se nu om cyklisterna kan hålla sig till cykelbanor och gator i morgon. Men många av dem cyklar väl i parker och på trottoarer ändå, skulle jag tro. Av gammal vana. Varför skulle de ändra på sitt beteende?

Jag vet att denna text kan verka negativ. Så jag vill i alla fall påpeka att jag använder kollektiva färdmedel samt går när jag förflyttar mig i Stockholm. Har inte tillgång till bil här. Och inte cykel heller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

En sak till. Några som protesterar är Stockholms läns bussbranschförening. Är inte turistbussar kollektivtrafik kan man undra! Jag antar att de lokala turistbussarna går, för man får väl inte gynna SL framför andra lokalbussar. Men taxi får inte köra i det avspärrade området. Vid bemannade kontroller så måste de visa att de kör färdtjänst. Hur de nu gör det om det är framkörning för en beställd färdtjänstresa. Tror att vakterna bara hade att lita på taxichaufförens ord på det förra året. Antagligen samma i år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

Söndagen den 16 september genomförs "I stan utan min bil" för fjärde året i rad. Av hävd har Bussmagasinet återigen skrivit en kritisk artikel om satsningen:

Stockholm motarbetar turismen med bilfri dag

Jag väljer att istället kommentera förra årets artikel som signaturen "LÅ1" har länkat till. Där står nämligen fler detaljer i klartext.
Stockholms läns bussbranschförening skrev:Bland annat kommer kryssningsfartyget Norwegian Getaway till Nynäshamn klockan 08.00 med 4000 passagerare. De har knappast tänkt sig att stanna i Nynäshamn utan har naturligtvis tänkt sig en rundtur i Stockholm med buss för att titta på Stockholms Slott och andra sevärdheter. Den rundturen blir dock inte vad de förväntat sig!
Har vi misslyckats så kapitalt med pendeltågen att de inte är ett alternativ? Spontant känns det bara onödigt att köra massor med bussar parallellt med järnvägen när just den grenen har ledig kapacitet. Då är det ju inte alls konstigt att dessa bussar inte är välkomna i Helldéns stad! Om det är så att pendeltågstrafiken anses vara för opålitlig, är det inte något som borde åtgärdas i första hand?

Vi har faktiskt en liknande situation i samband med [url=https://v%C3%A4xer.stockholm/projekt/vasagatan-rustas-upp/]Vasagatans avsmalning[/url]. Bussbranschföreningen gillar det inte, men är det inte rimligt att ifrågasätta den omfattande busstrafiken på Vasagatan? Där går ju alla möjliga tåg! Genom att försämra framkomligheten för busstrafiken kan landstinget tvingas ompröva förslaget att köra stombussar parallellt med nya banor. Det är ett ogenomtänkt förslag som inte tar hänsyn till planerad utbyggnad av spårtrafiken som dessutom förstör stadsmiljön. Eftersom busstrafik är kostnadsdrivande så skulle den gå ut över den övriga kollektivtrafiken. Det är att ta ansvar att omöjliggöra ett sådant förslag!

Att landstingshögern envisas med nattbussar på Vasagatan kan staden inte heller rå för. Det är helt naturligt att precis som de andra nordiska miljonstäderna vilja få bort den busstrafiken från staden. Att detta kan öka missnöjet med Tamsons politik är bara en fördel för de rödgröna. Helldén, kör på säger jag - din politik gör trafiken bättre i fler kommuner än du kan ana!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Stefan Widén »

Egentligen förstår jag inte bussbranschens kritik. Får man bort bilarna blir det ju mer plats för kollektivtrafiken inkl beställningstrafiken. Det är bara det att alla, dvs en klar majoritet av befolkningen som gör att alla partier vågar fatta beslut om att stryp biltrafiken mer. Detta är nu ett jättebra sätt att visa på hur det kan bli med ett sådant beslut.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Egentligen förstår jag inte bussbranschens kritik. Får man bort bilarna blir det ju mer plats för kollektivtrafiken inkl beställningstrafiken. Det är bara det att alla, dvs en klar majoritet av befolkningen som gör att alla partier vågar fatta beslut om att stryp biltrafiken mer. Detta är nu ett jättebra sätt att visa på hur det kan bli med ett sådant beslut.

Stefan
Men bussbranschens kritik går väl ut på att beställningstrafiken utestängs just på den bilfria dagen. När övrig kollektivtrafik får köra som vanligt. Högst turistovänligt! Man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck brukar det ju heta. Det gäller även Stockholm som turiststad.

Ska man visa hur det skulle bli med ett beslut om ett bilfritt city så skall man väl göra det realistiskt, det vill säga att tänker man sig att beställningstrafiken skall tillåtas i ett bilfritt city så skall man väl göra det under "uppvisningsdagen" också. Samma sak för taxi.

Sen hoppas jag att vi aldrig får ett helt bilfritt city, men det är en annan sak.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Att binda ihop Nybroplan, Kungsträdgården, Sergels Torg och Centralen i ett flanörstråk skulle bli mycket bra. Kunde man då se till att cyklisterna höll sig på sina utmätta ytor och vara hänsynsfulla mot fotgängare så skulle det bli mycket mycket bra!
Detta är precis vad Helldén planerar att göra! Finns det någon risk att det inte blir av vid ett eventuellt maktskifte? SD är förstås emot, men skulle Alliansen stoppa en förändring som är nödvändig för Spårväg Citys utbyggnad?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Att binda ihop Nybroplan, Kungsträdgården, Sergels Torg och Centralen i ett flanörstråk skulle bli mycket bra. Kunde man då se till att cyklisterna höll sig på sina utmätta ytor och vara hänsynsfulla mot fotgängare så skulle det bli mycket mycket bra!
Detta är precis vad Helldén planerar att göra! Finns det någon risk att det inte blir av vid ett eventuellt maktskifte? SD är förstås emot, men skulle Alliansen stoppa en förändring som är nödvändig för Spårväg Citys utbyggnad?
Hur planerar Helldén att se till att cyklisterna håller sig på sina utmätta ytor och är hänsynsfulla mot fotgängare? Att ge dem bredare cykelfält/-banor hjälper uppenbarligen inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar