Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev:
Statoil var ett starkt varumärke, men det fick ändras när olja blev otidsenlig.
Nja... Orsaken var väl att förledet inte längre stämde. Det är väl snarare så att Moderbolaget Statoil (Sedan 2018 Equinor) fick en alldeles för dominerande ställning på marknaden vid fusionen med NorskHydros petrokemdel och köpet av Jet 2007 (BP, Hydro, Statoil, Jet, Uno-X) varför EU-domstolen krävde att Hydro-stationerna och delar av Jet skulle säljas av (vilka då såldes av till St-1). StatoilHydro, som moderbolaget hette en kort tid knoppade därefter av distributionen i eget bolag 2010 och sålde bolaget 2012, med förbehåll om namnändring. Rest-Jet blev INGO 2014 och Statoil blev CircleK 2016
Apropå tråden kan jag meddela att spårvagnar går på EL!!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus skrev:
Statoil var ett starkt varumärke, men det fick ändras när olja blev otidsenlig.
Nja... Orsaken var väl att förledet inte längre stämde. Det är väl snarare så att Moderbolaget Statoil (Sedan 2018 Equinor) fick en alldeles för dominerande ställning på marknaden vid fusionen med NorskHydros petrokemdel och köpet av Jet 2007 (BP, Hydro, Statoil, Jet, Uno-X) varför EU-domstolen krävde att Hydro-stationerna och delar av Jet skulle säljas av (vilka då såldes av till St-1). StatoilHydro, som moderbolaget hette en kort tid knoppade därefter av distributionen i eget bolag 2010 och sålde bolaget 2012, med förbehåll om namnändring. Rest-Jet blev INGO 2014 och Statoil blev CircleK 2016
Thomas Lange skrev:
8 nya A35B är beställda för Spårväg City. Leeverans inleds 2019. Dessa skall ersätta 6 st A34 Bombardier Flexity Classic, som flyttas till Norrköping.
Betyder det att Spårväg City till T-Centralen har 7 vagnar nu, fast det egentligen behövs 8? Kör man med en mindre reserv, eller glesare trafik, jämfört med när vagnarna är levererade?
X12 skrev:Är det inte så att det behövs fler vagnar för att upprätthålla samma turtäthet efter att banan förlängs. Vill minnas att jag läst det.
Jo, så är det, men tanken är att utöka trafiken dessutom. Dels för att efterfrågan ökar pga de förbättrade bytena, dels för att turtätheten tidigare inte mötte efterfrågan, detta pga att enkelspåret vid den tidigare ändhållplatsen begränsade möjlig turtäthet.
Thomas Lange skrev:
8 nya A35B är beställda för Spårväg City. Leeverans inleds 2019. Dessa skall ersätta 6 st A34 Bombardier Flexity Classic, som flyttas till Norrköping.
Betyder det att Spårväg City till T-Centralen har 7 vagnar nu, fast det egentligen behövs 8? Kör man med en mindre reserv, eller glesare trafik, jämfört med när vagnarna är levererade?
Vilken turtäthet planeras från september?
Det går åt ytterligare ett omlopp för att upprätthålla de intervaller vi har idag. dvs 7.5 kräver idag 5 får då 6 turer. 6 min kräver 6 turer får 7. Fn har vi 7 vagnar men vi är i övergångsfasen mellan sommar och vinter och kör med en höstlista som innebär att det är 7.5 på vardagar och 6 på helgerna. och med ren 7.5 blir det lättare Och japp det är tufft att ibland inte ha någon reserv men det är ju en kortare tid. Till nästa sommar får vi ytterligare en vagn.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:
Det går åt ytterligare ett omlopp för att upprätthålla de intervaller vi har idag. dvs 7.5 kräver idag 5 får då 6 turer. 6 min kräver 6 turer får 7. Fn har vi 7 vagnar men vi är i övergångsfasen mellan sommar och vinter och kör med en höstlista som innebär att det är 7.5 på vardagar och 6 på helgerna. och med ren 7.5 blir det lättare Och japp det är tufft att ibland inte ha någon reserv men det är ju en kortare tid. Till nästa sommar får vi ytterligare en vagn.
Stefan
Tack för svar! Så den tätaste trafik som förekommer är 6 minuters trafik alltså?
Thomas Lange skrev:
8 nya A35B är beställda för Spårväg City. Leeverans inleds 2019. Dessa skall ersätta 6 st A34 Bombardier Flexity Classic, som flyttas till Norrköping.
Betyder det att Spårväg City till T-Centralen har 7 vagnar nu, fast det egentligen behövs 8? Kör man med en mindre reserv, eller glesare trafik, jämfört med när vagnarna är levererade?
Vilken turtäthet planeras från september?
Det går åt ytterligare ett omlopp för att upprätthålla de intervaller vi har idag. dvs 7.5 kräver idag 5 får då 6 turer. 6 min kräver 6 turer får 7. Fn har vi 7 vagnar men vi är i övergångsfasen mellan sommar och vinter och kör med en höstlista som innebär att det är 7.5 på vardagar och 6 på helgerna. och med ren 7.5 blir det lättare Och japp det är tufft att ibland inte ha någon reserv men det är ju en kortare tid. Till nästa sommar får vi ytterligare en vagn.
Stefan
A35B låter intressant. Vilka skillnader blir det mot A35?
Stefan Widén skrev:
Det går åt ytterligare ett omlopp för att upprätthålla de intervaller vi har idag. dvs 7.5 kräver idag 5 får då 6 turer. 6 min kräver 6 turer får 7. Fn har vi 7 vagnar men vi är i övergångsfasen mellan sommar och vinter och kör med en höstlista som innebär att det är 7.5 på vardagar och 6 på helgerna. och med ren 7.5 blir det lättare Och japp det är tufft att ibland inte ha någon reserv men det är ju en kortare tid. Till nästa sommar får vi ytterligare en vagn.
Stefan
Tack för svar! Så den tätaste trafik som förekommer är 6 minuters trafik alltså?
Till skillnad från tidigare månader förekommer ingen 6-minuterstrafik i hösttidtabellen, utan det verkar bli 7,5-minuterstrafik. Hur mycket kan resandet tänkas öka till följd av förlängningen? I och för sig är resandet säsongsberoende. Vi får se hur det fungerar, men det kan bli ganska trångt om resandet ökar mer än väntat!
Då får vi hoppas att någon fixar byteslänkarna till och från tunnelbana och pendeltåg i reseplaneraren. I nuläget föreslår den fortfarande resor med 67:an och 82:an för de flesta resor till och från Djurgården även efter den 2:a september.
Stefan Widén skrev:Vi hoppas på en ordentlig ökning särskilt på morgonen...ger nytt bränsle i ihoppkppplingsfrågan. 40 m vagnar tar mer än 30. För att inte tala om 60 m
Är det möjligt att köra 60 meters tåg på den nybyggda delen? Har man rentav provat?
Senast redigerad av twr den söndag 19 augusti 2018 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan Widén skrev:Vi hoppas på en ordentlig ökning särskilt på morgonen...ger nytt bränsle i ihoppkppplingsfrågan. 40 m vagnar tar mer än 30. För att inte tala om 60 m
Trevligt!
Leveranserna nästa år innebär ju en övergång från 30 till 40.
Är det möjligt att köra 60 meters tåg på den nybyggda delen? Har man rentav provat?
Här vill nog Stockholms stad har ett ord med i laget, innan man ger sig på sådana äventyrligheter. Beträffande 40m är det väl A36 som avses. Det lär dröja innan vi ser sådana på Klarabergsgatan!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Stefan Widén skrev:Vi hoppas på en ordentlig ökning särskilt på morgonen...ger nytt bränsle i ihoppkppplingsfrågan. 40 m vagnar tar mer än 30. För att inte tala om 60 m
Trevligt!
Leveranserna nästa år innebär ju en övergång från 30 till 40.
Är det möjligt att köra 60 meters tåg på den nybyggda delen? Har man rentav provat?
Här vill nog Stockholms stad har ett ord med i laget, innan man ger sig på sådana äventyrligheter. Beträffande 40m är det väl A36 som avses. Det lär dröja innan vi ser sådana på Klarabergsgatan!
Tänkte fel ang 40 m, tack för påpekandet.
Ang 60 m har det ju varit planeringsinriktningen hela tiden att förbereda för 60 m, jag undrar om man har tillämpat det i alla detaljer?
Just nu bygger man alla hip för 40 m. Och det är ju när banorna är uppbyggda det blir aktuellt. I tankarna finns hur man skall kunna köra 60, men det kräver lite ombyggnader
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr skrev:
Tänkte fel ang 40 m, tack för påpekandet.
Ang 60 m har det ju varit planeringsinriktningen hela tiden att förbereda för 60 m, jag undrar om man har tillämpat det i alla detaljer?
Det är givetvis inte fel att förbereda hållplatserna för 60m dubbelvagnståg.
Skulle man ge sig på sådana trafikala äventyr så gissar jag att det är sträckan Nybroplan - Hamngatan som ställer till problem. 60m dubbelvagnståg är förbannat långa! Det kan nog signaturen Roy M, som har erfarenhet både från Tvärbanan och SpårvägC vittna om.
Åt andra hållet - dvs. den tänkta förlängningen Djurgårdsbron - Oxenstiernsgatan - Gärdet osv. bör problemen vara mindre om tågen trafikerar ett eget avskiljt område. Detta underlättas bl.a. av den sk. radioeken bortskaffades för några år sedan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
*Idag krävs 5 vagnar för 7,5-minuterstrafik och 6 vagnar för 6-minuterstrafik. Förlängningen innebär att 6 respektive 7 vagnar behövs, d.v.s. det går åt ytterligare ett omlopp för att upprätthålla dagens utbud.
*Ambitionen är att ha en vagn som reserv.
*För närvarande trafikeras Spårväg City av 7 st vagnar, varav 6 st är A34:or inlånade från Norrköping och 1 st är A35:a inlånad från Tvärbanan. 8 st nya A35B är beställda med leverans nästa sommar. Vagntyperna har i princip samma kapacitet och längd (cirka 30 m).
*När förlängningen börjar trafikeras i år reduceras trafiken från 6-minuterstrafik till 7,5-minuterstrafik.
Har jag förstått detta rätt? Utbudet ska alltså tillfälligt minskas när efterfrågan väntas öka. Den extra vagnen innebär att sommarens utbud kan bibehållas nästa år, men inte utökas.
dr Cassandra Nojdh skrev:Skulle man ge sig på sådana trafikala äventyr så gissar jag att det är sträckan Nybroplan - Hamngatan som ställer till problem. 60m dubbelvagnståg är förbannat långa! Det kan nog signaturen Roy M, som har erfarenhet både från Tvärbanan och SpårvägC vittna om.
Säga vad man vill om Helldén, men han är en av få politiker som vågar lösa detta problem.
dr Cassandra Nojdh skrev:Skulle man ge sig på sådana trafikala äventyr så gissar jag att det är sträckan Nybroplan - Hamngatan som ställer till problem. 60m dubbelvagnståg är förbannat långa! Det kan nog signaturen Roy M, som har erfarenhet både från Tvärbanan och SpårvägC vittna om.
Säga vad man vill om Helldén, men han är en av få politiker som vågar lösa detta problem.
Mycket möjligt? Men lösningen denhär gången torde ligga i att ta bort bussarna från spårfilerna, inte bilarna från gatorna?