Har det hänt något? Är bygget startat?Lennart Petersen skrev:Nej det var tunnelbaneprojekten han uttalade sig om.LÅ1 skrev:Det gällde väl Kistagrenen av Tvärbanan?Lennart Petersen skrev:Tog man inte rentav första spadtag då i November ? Och Tamsons uttalade sig om att man nu satt igång ett av de största projekten på många år i utbyggnaden av T-banan (och inkluderade då väl förlängningarna söderut och till Arenastaden som ett gemensamt projekt
Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva
Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta". Även "superbussar" tas upp. MP får ett stort plus i kanten för att inte ytterligare urvattna BRT-konceptet!
Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta". Även "superbussar" tas upp. MP får ett stort plus i kanten för att inte ytterligare urvattna BRT-konceptet!
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Många utspel från Mp nu! I detta fall tror jag det är en bra idé, att koppla samman de båda grenarna av Blå linjen.Enceladus skrev:MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva
Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta". Även "superbussar" tas upp. MP får ett stort plus i kanten för att inte ytterligare urvattna BRT-konceptet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Jag har inte hunnit studera detta närmare - det är dels många utspel just nu, dels fortfarande lite semesterkänsla i mitt huvud - men jag undrar spontant om inte Hjulsta-Barkarby lider av samma brist som Hagsätra-Älvsjö. Det ser bra ut på kartan, det har diskuterats länge - men hur stor blir egentligen restidsvinsten? Vi kan ha anledning att återkomma till detta!twr skrev:Enceladus skrev:MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva
Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta".---klipp---
Många utspel från Mp nu! I detta fall tror jag det är en bra idé, att koppla samman de båda grenarna av Blå linjen.
(När jag tar en snabb titt på järnvägsplanen för tunnelstation Barkarby så framstår det inte som helt självklart att den byggs så att den lätt kan kopplas till en utbyggnad mot Hjulsta - även om det naturligtvis inte är omöjligt. Det är väl snarare en utbyggnad mot Skälby/Hässelby/Vällingby som ser mest naturlig ut... )
/TKO
Nånting gör att länken inte funkar men det orkar jag inte fixa just nu!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Jag förstår din synpunkt, och visst finns det likheter men också skillnader. Till exempel är Barkarby en regionaltågsstation, men inte Älvsjö. Kista har många arbetsplatser, medan det i det andra fallet är långt till Fridhemsplan, dit Hagsätragrenen ändå har direktförbindelse. Det finns arbetsplatser i Liljeholmen, men inte alls lika många, och åtminstone Högdalen har redan direktförbindelse dit.TKO skrev:Jag har inte hunnit studera detta närmare - det är dels många utspel just nu, dels fortfarande lite semesterkänsla i mitt huvud - men jag undrar spontant om inte Hjulsta-Barkarby lider av samma brist som Hagsätra-Älvsjö. Det ser bra ut på kartan, det har diskuterats länge - men hur stor blir egentligen restidsvinsten? Vi kan ha anledning att återkomma till detta!twr skrev:Enceladus skrev:MP: Vi vill ha fler tvärförbindelser i Järva
Den främsta satsningen som nämns är en förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby. Det sägs att "tunnelbanestationen i Barkarby byggs redan så att den lätt ska gå att koppla ihop med en framtida utbyggnad mot Hjulsta".---klipp---
Många utspel från Mp nu! I detta fall tror jag det är en bra idé, att koppla samman de båda grenarna av Blå linjen.
(När jag tar en snabb titt på järnvägsplanen för tunnelstation Barkarby så framstår det inte som helt självklart att den byggs så att den lätt kan kopplas till en utbyggnad mot Hjulsta - även om det naturligtvis inte är omöjligt. Det är väl snarare en utbyggnad mot Skälby/Hässelby/Vällingby som ser mest naturlig ut... )
/TKO
Nånting gör att länken inte funkar men det orkar jag inte fixa just nu!
Det krävs naturligtvis en mycket djupare analys än så här, men det visar i alla fall att det finns en hel del som skiljer de båda fallen åt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Kista? Menar du att genomgående tunneltåg i slinga Södra Järvabanan - Barkarby - Norra Järvabanan kan fungera som tvärförbindelse mellan t ex Tensta och Kista?twr skrev:Jag förstår din synpunkt, och visst finns det likheter men också skillnader. Till exempel är Barkarby en regionaltågsstation, men inte Älvsjö. Kista har många arbetsplatser, medan det i det andra fallet är långt till Fridhemsplan, dit Hagsätragrenen ändå har direktförbindelse. Det finns arbetsplatser i Liljeholmen, men inte alls lika många, och åtminstone Högdalen har redan direktförbindelse dit.
Det krävs naturligtvis en mycket djupare analys än så här, men det visar i alla fall att det finns en hel del som skiljer de båda fallen åt.
Att Barkarby skall bli en regionaltågsstation verkar man inte tagit så stor hänsyn till när skisserna som legat till grund för järnvägsplanen upprättades (av WSP?) men då var det kanske inte beslutat. Jag funderar på om vi inte skall ta en närmare titt på stationsutformningen i Barkarby - nånting säger mej att den kan bli "inte riktigt optimalt" om det inte ges nya direkt för detaljplan och förprojektering!
(Men det kan ju bero på att mitt förtroende för SL/SLL TF i detta avseende är märkvärdigt lågt...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Den största skillnaden mellan Hjulsta–Barkarby och Hagsätra–Älvsjö är nog kostnaden - bara en av förlängningarna kräver en ny station. Frågan är hur restidsvinsterna förhåller sig. De flesta tvärgående bussar går både långsamt och sällan, med undantag för linje 179, så Hagsätra–Älvsjö borde ge större restidsvinster, men till ett högre pris. Kvoten blir kanske ganska lika?
Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
TKO, javisst resor mellan bostäder på södra Järva och arbetsplatser i Kista ser jag som en av de stora poängerna med förslaget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Om Trafikförvaltningen bara inser att tunnelbana ibland kan gå över jord så behövs ingen ny station i Hagsätra - för det är väl det som avses?Enceladus skrev:Den största skillnaden mellan Hjulsta–Barkarby och Hagsätra–Älvsjö är nog kostnaden - bara en av förlängningarna kräver en ny station. Frågan är hur restidsvinsterna förhåller sig. De flesta tvärgående bussar går både långsamt och sällan, med undantag för linje 179, så Hagsätra–Älvsjö borde ge större restidsvinster, men till ett högre pris. Kvoten blir kanske ganska lika?
Regionaltågen skulle jag säga är ganska irrelevanta. De har väldigt få resenärer jämfört med SL. Däremot är Barkarby handelsplats en målpunkt i sig. Det är betydligt fler Järvabor som skulle åka dit än regionaltågsresenärer till Järva. Så länge regionaltågen har en egen taxa och inte är genomgående kommer de ju inte att användas för resor inom Stockholms län.
Restidsvinsterna vid en förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö är kända - dom är små. Även Hjulsta-Barkarby lär man ha tittat på flera gånger, men kanske inte i närtid. Och kanske inte heller med förutsättningen att det går tunnelbana Akalla-Barkarby, tankarna förr var snarare "antingen eller" än "både och". Men det går säkert att gräva i arkiven.
Trots ett förflutet som järfällabo har jag inte koll på hur tunnelbanan ligger i förhållande till "Barkarby Handelsplats", är det gångavstånd från "Barkarbystaden" eller vad nu mellanstationen heter? Jag är heller inte säker på att jag vill uppmuntra resande till det både etiska och estetiska förfall som externhandel av denna typ innebär. Men sådana argument står sej slätt i dagens penningstyrda samhälle - de högre värdena har satts på undantag.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.Enceladus skrev:Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Några bedömningar av nyttorna finns i alla fall inte.twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade en genomgående bana också, om än inte lika detaljerat.Enceladus skrev:Nu talar vi väl om en genomgående bana som MP föreslog och inte det Sverigeförhandlingen studerade? Relevant inlägg av TKO.twr skrev:Sverigeförhandlingen studerade både Hagsätra - Älvsjö och Hjulsta -Barkarby. Därmed finns bedömningar av kostnader och nyttor på nätet.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Exakt.Enceladus skrev:En aspekt som ännu inte har nämnts är att en sammankoppling av blå linjens grenar skulle kunna fördela resenärerna bättre. Resenärer från Barkarbystaden skulle kunna åka via den mindre belastade Hjulstagrenen istället för den mer belastade Akallagrenen.
Det skulle också kunna upplevas som dubblad turtäthet eftersom de skulle kunna ta första bästa tåg, oavsett riktning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
På sid 72 till 77 i detta dokument https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... 151001.pdf beskrivs Sverigeförhandlingens slutsatser om en sammankoppling. restidsnyttan beskrivs i text som "liten", men är ändå större än för till exempel stationen Södra Hagalund, och omkring dubbelt så stor som Hagsätra - Älvsjö (utan den nu avtalade Älvsjö - Fridhemsplan). Sid 74 visar en betydande överflyttning från Akallagrenen till Hjulstagrenen, vilket ger ett jämnare resande. Mellan Barkarby station och Barkarbystaden ökar resandet, vilket kan ses som att nyttan av den investeringen ökar.
Investeringskostnaden anges till 1,1 miljard kronor, vilket verkar mycket med tanke på att inga nya stationer behövs.
Investeringskostnaden anges till 1,1 miljard kronor, vilket verkar mycket med tanke på att inga nya stationer behövs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.
Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:
Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:
Kod: Markera allt
År 1970 2018
Järfälla 49 261 77 412
Haninge 45 001 88 975
Nacka 48 035 102 499
Huddinge 54 732 110 885
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Hur gick det i valet?Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.
Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:
Kod: Markera allt
År 1970 2018 Järfälla 49 261 77 412 Haninge 45 001 88 975 Nacka 48 035 102 499 Huddinge 54 732 110 885
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanan Akalla - Barkarby
Ungefär som på de flesta andra ställen i landet - det är ett oklart läge. Centern har styrt tillsammans med SAP och MP, men jag tror inte dom har bestämt sej för hur dom skall göra nu. Vare sej den gamla eller en eventuell ny rödgrön koalition har egen majoritet.twr skrev:Hur gick det i valet?Enceladus skrev:Valet i Järfälla blir ett av de viktigaste i länet. 30 000 bostäder runt Barkarby skulle ge goda förutsättningar för att förlänga den andra tunnelbanegrenen till Barkarby. SD vill stoppa allt byggande, möjligtvis inklusive den beslutade tunnelbanan. Alliansen vill sänka byggtakten, vilket samtidigt minskar chansen att få den andra grenen.
Järfälla har antagit en mycket ambitiös bostadspolitik, men den är på intet sätt överdriven. Jämför med likvärdiga kommuner:
Kod: Markera allt
År 1970 2018 Järfälla 49 261 77 412 Haninge 45 001 88 975 Nacka 48 035 102 499 Huddinge 54 732 110 885
"Vänta och se" är nog vad som gäller även i min forna hemkommun!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!